Témata písemné práce 1. Nářeční prvky (slova, tvary slov) v komunikaci obyvatel zvoleného regionu 2. Problematika pravopisných jevů a útvarů českého národního jazyka (ve vybrané řadě učebnic 1. stupně ZŠ, tj. 2–5 ročník) Postup práce č. 1: 1. Zvolit region (např. Valašsko – Rožnov pod Radhoštěm) 2. Popsat problematiku nářečí dle zvolené odborné literatury 3. Provést sběr materiálu – minimálně 40 jazykových jevů (slov, slovních tvarů) 4. Výsledky sběru materiálu shrnout do tabulky Zde je nutné uvést: a) seznam získaných výrazů b) mluvčí – muž / žena (pokud bude probíhat dotazníkový průzkum) c) stáří dotazovaného d) kde byl průzkum proveden – region e) spisovná podoba výrazu Nářeční výraz Mluvčí Region Spisovná podoba výrazu (dle SSČ) 5. Vyhodnocení výzkumu – shrnutí podstatných zjištění z průzkumu (např. jakým způsobem byl proveden výzkum – popis postupu, počet získaných jazykových jevů, počet mužů a žen zapojených do výzkumu, zajímavá zjištění, uvedení vlastního názoru např. na míru obtížnosti prováděného průzkumu a jeho význam, např. pro studium, vlastní učitelskou praxi). Doporučená studijní literatura Encyklopedický slovník češtiny. 1. vyd. Praha: NLN, 2002. HUBÁČEK, J. – JANDOVÁ, E. – SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. 3. vyd. Opava: VADE MECUM BOHEMIAE, 2002. BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 1. 1. vyd. Praha: Academia, 1992. BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 2. 1. vyd. Praha: Academia, 1997. BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 3. 1. vyd. Praha: Academia, 1999. (lexikologie) BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 4, 1. vyd. Praha: Academia, 2002. (morfologie) BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 5, 1. vyd. Praha: Academia, 2005. ČIŽMÁROVÁ, L. Jazykový atlas jihozápadní Moravy. Brno: MU, 2000. Postup práce č. 2: Zhodnoťte zpracování učiva týkající se problematiky pravopisných jevů a útvarů českého národního jazyka (v jedné vybrané řadě učebnic 1. stupně ZŠ, tj. pro 2–5 ročník) podle stanovených kritérií: - přehled probíraných jevů týkajících se problematiky pravopisných jevů a útvarů českého národního jazyka v jednotlivých učebnicích jedné řady - odborná správnost výkladu - přiměřenost výkladu věku žáků - množství cvičení - různorodost cvičení Pokyny pro psaní seminární práce 1. Práce je psaná spisovnou češtinou odpovídající zásadám odborného stylu. 2. Práce neobsahuje pravopisné chyby. 3. Všechny příklady jazykových jevů (slov, tvarů slov, vět …) jsou psány kurzívou, pozor na správné užívání spojovníku (-) a pomlčky ( – ), viz Pravidla českého pravopisu. 4. Práce obsahuje seznam použité literatury uvedený za textem (je nutné uvádět zcela přesné bibliografické údaje a nevypouštět některé informace, např. knihu napsal V. Cvrčel a kol.). 5. Při psaní bibliografických údajů včetně odkazování na odbornou literaturu se řiďte pokynem děkana č. 1-2010: http://is.muni.cz/do/ped/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1-2010__2_.txt. Při nedodržení uvedených zásad bude práce vrácena k přepracování.