Estetika renesance „Renesance vzniká ne proto, aby se oživil duch antiky, ale lidé se obracejí k antice, protože vzniká renesance“ (J. Volek) - kolísání mezi materialistickým a idealistickým pojetím krásy - vznik teorií proporcí (návaznost na antiku) - harmonie (krása, harmonie proporcí) - koncept originality - rozpory ve vztahu umění a řemesla Dürer – každé řemeslo je umění Petrarca – poezie=sestra filozofie Michelangelo – „sochař je zaprášený řemeslník“ Leone Battista Alberti (1404-1472) Deset knih o stavitelství, Tři knihy o malířství, O soše - perspektiva, bod, linie, plocha (vymyslel způsob měření hloubky moří) - základní barvy – červená-oheň, modrá-vzduch, zelená-voda, šedá-země) - harmonie přírody jako vzor Leonardo da Vinci (1452-1519) - „věda je prostředkem umění a umění je vědou“ - architektura – spojení matematiky a malířství - věda je napodobitelná, umění jedinečné a nepřenosné - Trattato della pittura - umění krásu nereprodukuje, ale produkuje Albrecht Dürer (1471-1528) - návrat k antickému pojetí umění – všechna řemesla - krása je různorodá x šerednost nerozrůzněná