Interaktivní osnova
Chov živočichů na základní škole
– citace z bakalářské práce Bc. Lenky Babáčkové: Podmínky chovu živočichů na základních školách v ČR, dostupné na ISu https://is.muni.cz/auth/th/162906/pedf_b/
Momentálně nejsou v platnosti žádné právní předpisy, které by upravovaly chov živočichů na základních školách. K chovu živočichů na školách se vztahují obecně platné právní předpisy k zájmovým chovům.
Chov zvířat klade jisté nároky na i zaměstnavatele (ředitele školy). Nařízení vlády č. 27/2002 Sb. ukládá zaměstnavateli, aby zajistil vhodné postupy a organizaci práce k dosažení životní pohody zvířat, jako je dodržování stanoveného denního režimu, klidu, pořádku a čistoty. Dále zaměstnavatel zajistí dostatečný počet zaměstnanců k péči o zvířata. Pro účely tohoto nařízení se myslí zvířata chovaná ke vzdělávacím účelům, tedy i zvířata v zájmových chovech na základních školách, pokud se používají ve výuce.
Mimo zákona na ochranu zvířat proti týrání, veterinárního zákona a dalších prováděcích předpisů s působností pro celou republiku upravujících chov zájmových zvířat jsou to i místní vyhlášky, kterými je nutno se řídit.
Například v městě Brně je to vyhláška č. 12/1993, o podmínkách chovu zvířat na území města Brna. Zavádí stejné definice hlavních předmětů úpravy (zvíře v zájmovém chovu, chovatel, postihy za týrání) jako je uvedeno v zákonu č. 246/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Dále však konkretizuje podmínky chovu a povinnosti chovatele. K chovu zvířat v zájmovém chovu je třeba souhlasu vlastníka nemovitosti, ve kterém se chov nachází. Chovná zařízení musí odpovídat zákonu č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu. Dodržování podmínek vyhlášky kontrolují úřad městské části, Městský hygienik, Městská veterinární správa a Městská policie.
Při zakládání nového chovu, ať už ve školních zookroužcích nebo v jiných institucích, doporučuje JEBAVÝ (2009) dodržování následujících kritérií: řídit se příslušnými zákony, zvolit vhodnou druhovou skladbu pro účely chovu, zajistit pravidelné kontroly zvířat a prostoru, a také zajistit odborné vedení chovu, které bude dohlížet na manipulaci se zvířaty.
Rozhodující roli má věková struktura dětí, zaměření školy či instituce, dostatečné financování provozu.
Kritéria pro výběr živočichů pro chov
Mimo právní a veterinární požadavky na ochranu zvířat musí živočichové chovaní na základních školách splňovat i další kritéria. I když je slovo modelový pojímáno ve vědeckém světě různě[1], pro účely bakalářské práce rozumíme modelovým živočichem takového tvora, který je pro chov vhodný hned z několika hledisek. Modelový živočich je:
- bezpečný - nesmí děti nijak ohrožovat, tudíž jsou vyloučeny všechny druhy jedovaté, agresivní, s ostrými drápy a podobnými zdraví ohrožujícími orgány.
- kontaktní - sociální živočich, kterému nebude vadit kontakt s dětmi, mazlení, občas nevhodná manipulace.
- co nejméně alergenní
- nenáročný pro chov
Před pořízením zvířete by si měl učitel pečlivě prostudovat životní nároky chovaného druhu (velikost chovné nádoby a náročnost čištění, velikost v dospělosti, skladba potravy, aktivita) a při chovu je respektovat. Dále by zvířata neměla obtěžovat pachem, hlukem a celkově by měla být chována v čistotě. Negativních situací se lze vyvarovat uzpůsobením chovu, například častěji čistit kotec. Pro začátek chovu je lepší pořizovat si zvířata od zkušeného chovatele, z domácího chovu, kde je předpoklad, že jedinci budou částečně ochočení.