Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Pedagogická diagnostika Ústní zkouška „Rozvinuté odpovědi na otázky učitele“  Otázky různé hloubky  Otázky různého zaměření – reprodukce poznatků, definice pojmů, vyjádření vztahů, hodnotících posouzení…  Otázky otevřené, uzavřené  Otázky v podobě problémových úloh Ústní zkouška Odpovědi  Volné odpovědi – žák odpovídá na širokou otázku vcelku, učitel nezasahuje, analyzuje obsah dle kritérií  Plánovitě řízené – dílčími otázkami. Zkouška sleduje zvládnutí struktury učiva, řešení problémových úloh, aplikaci. Zaměření na celek i části.  Kombinované odpovědi – první část zkoušky volné samostatné odpovědi, další část řízena podle potřeby Ústní zkouška Plánování ústní zkoušky  Formulovat cíl zkoušky  Stanovit si scénář otázek ( i možných odpovědí)  Sledovat správnost, přesnost, srozumitelnost otázek  Zamyslet se nad úrovní zkoušeného – taxonomie : nejen poznatky, ale i pochopení, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení  Otázky seřadit od nejsnadnější po nejobtížnější  Maximálně 10 minut času  Pozor – žák ví, z čeho bude zkoušen, jak a jak bude hodnocen! Ústní zkouška Na co dát pozor?  Sledovat vědomostní struktury i celek – poznání v systému a v souvislostech  Může být spojena s praktickými činnostmi – kresba, montáž, demontáž, řešení úloh…  Vyjít vstříc žákům - možnost „nebýt zkoušen“ - být zkoušen v lavici - vzít si židli - kooperativní skupinová zkouška Pozitiva  Osobní kontakt mezi učitelem a žákem  Bezprostřední okamžité obousměrné reakce  Rozvoj myšlení  Rozvoj vyjadřování Ústní zkouška Ústní zkouška Negativa  Chudá myšlenková struktura (viz Bloomova taxonomie – často zaměřena na poznatky, fakta…)  Velká časová náročnost  Nezapojení ostatních žáků  Subjektivita hodnocení, nízká míra objektivity  Nejsou formulována kritéria pro hodnocení!!!  Strach, stres  Nerespektování indispozice žáka  Handicap pro děti s vadou řeči…(nesprávná výslovnost, koktavost…)  Učitelova indispozice Ústní zkouška Sebereflexe ústní zkoušky (videozáznam)  Co bylo tématem a cílem zkoušky?  Měla zkouška nějakou myšlenkovou strukturu? Kolik otázek zkoušky zjišťovalo jen zapamatování informací?  Jak byly formulovány úlohy zkoušky? Byly dostatečně srozumitelné, přesné, jednoznačné a pro žáky dosažitelné?  Byla zkouška pro žáky zajímavá?  Měla zkouška obtížnostní gradaci?  Dodávala zkouška slabším žákům odvahu, nebo je odrazovala? Zvyšovala jejich sebedůvěru? Mohla spíše zlepšit, nebo spíše zhoršit vztah žáků k předmětu?  Kolik času zkouška potřebovala a kolik informací poskytla učiteli? Písemná zkouška Odpovědi na otázky či jiné zadání učitele v podobě:  Písemné – slovem, větou, diktátem, volným textem, vytvářením projektů, řešením problémů…  Písemné – číslem, počítáním, matematickým důkazem s uvedením postupu, tabulkami  Grafické – schematická kresba, obraz, výkres, mapa pojmů  Kombinované Písemná zkouška Typy písemných zkoušek  Časově nenáročné – „Pětiminutovky“ postihují spíše vědomosti, zejména mechanické (násobilka, letopočty…)  Časově náročnější – 15-30 minut postihují systémy i struktury poznatků Písemná zkouška Pozitiva  Časová úspora – více žáků najednou  Umožňují zařadit úlohy rozličného charakteru (porozumění, aplikace, analýza, hodnocení, syntéza, …)  Poskytují zpětnou vazbu učiteli o úrovni zvládnutí a pochopení  Vyhovují více žákům s obtížemi při komunikaci Písemná zkouška Negativa  Umožňují podvádění  Pro některé žáky nepostačující čas  Nepochopení zadání  Časté a neohlášené  Žáci se SPUCH v nevýhodě  Nejsou-li kritéria - subjektivita hodnocení Písemná zkouška Zásada: Zkoušíme to, co jsme naučili!!! Ústní a písemná zkouška  Literatura:  ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.  MOJŽÍŠEK, L. a kol. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987.  KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika  Pedagogická diagnostika 93. Sborník referátů z mezinárodní konference. Ostrava: PdF, 2003. Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Pedagogická diagnostika Děkuji za pozornost a přeji krásný zbytek dne …