TÉMATA PROJEKTU - témata plně korespondují s vymezeným učivem v RVP ZV (verze 2016), VO Člověk a jeho svět, TO člověk a jeho zdraví - některé učivo je vymezeno jen rámcově (např. stavba těla), některé velmi podrobně (např. požáry) - problematiku výživy a přípravy pokrmů (viz samostatná prezentace) - pozn. pokud zjistíte, že nějakou konkrétní část učiva postrádáte, není vymezena v RVP ZV a s tématem jasně souvisí, doplňte do prezentace 1. LIDSKÉ TĚLO – stavba těla, základní funkce a projevy, životní potřeby člověka, vývoj jedince 2. PÉČE O ZDRAVÍ – zdravý životní styl, denní režim, přenosné a nepřenosné nemoci, ochrana před infekcemi přenosnými krví (hepatitida), drobné úrazy a poranění, prevence nemocí a úrazů, první pomoc při drobných poraněních, osobní, intimní a duševní hygiena 3. PARTNERSTVÍ, MANŽELSTVÍ, RODIČOVSTVÍ, ZÁKLADY SEXUÁLNÍ VÝCHOVY – rodina, vztahy v rodině, partnerské vztahy, osobní vztahy, etická stránka vztahů, základy lidské reprodukce, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, vývoj jedince, biologické a psychické změny v dospívání, HIV/AIDS etická stránka sexuality, sexuální zneužívání 4. NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI A ZDRAVÍ – návykové látky, hrací automaty a počítače, závislost, odmítání návykových látek, nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií 5. OSOBNÍ BEZPEČÍ, KRIZOVÉ SITUACE – vhodná a nevhodná místa pro hru, bezpečné chování v rizikovém prostředí, označování nebezpečných látek, bezpečné chování v silničním provozu, předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích (bezpečnostní prvky), šikana, týrání, zneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích, přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví, služby odborné pomoci, čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku 6. MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI - mimořádné události a rizika ohrožení s nimi spojená, postup v případě ohrožení (varovný signál, evakuace, zkouška sirén), požáry (příčiny a prevence vzniku požárů, ochrana a evakuace při požáru), integrovaný záchranný systém Součásti projektu: n očekávané výstupy dle RVP ZV, standardy pro základní vzdělávání, rozpracované ročníkové výstupy n návrh rozpracování učiva do jednotlivých ročníků 1. stupně (1.- 5. ročník) – učivo dle zvážení nemusí být zařazeno v každém ročníku, důležitá je pojmová analýza učiva, tedy vymezení nových pojmů (ty pojmy, které by měli žáci zvládnout) n teoretická podpora učitele (něco z teorie, tedy to co by měl umět učitel, ale také nějaké zajímavosti, kterými může učitel zaujmout žáky) n metodické pokyny k výuce v jednotlivých ročnících (např. doporučená časová dotace na téma, cyklické osnování učiva, upozornění na důležitost názorných pomůcek, obrázků, případně odkaz na obr. v konkrétní učebnici, na konkrétní metodickou příručku, náměty k realizaci výuky, upozornění na mezipředmětové vztahy a souvislosti atd.) n návrhy a přesné rozpracování metodiky pro 1. období i pro 2. období vzdělávací období, můžete použít dostupné učebnice, metodické příručky, vyhledat inspiraci na metodickém portálu nebo ji sami vytvořit, metodika může být např. návrh pracovního listu, didaktická hra, inscenační a situační metody, zajímavá prezentace učiva, konstruktivistické vyvozování učiva, práce ve skupinách, pokus, zajímavé úkoly pro děti… n poznámka o průřezových tématech a mezipředmětových souvislostech n použitá literatura, odkazy, jiné poznámky,…