Péče o zdraví zdravý životní styl, denní režim, osobní, intimní a duševní hygiena, prevence nemocí a úrazů Podle RVP žák.... ●poznává, co je pro člověka vhodné a nevhodné z hlediska denního režimu, hygieny ●získává základní poučení o zdraví a nemocech i o zdravotní prevenci ●postupně si uvědomuje, jakou odpovědnost má každý člověk za své zdraví a bezpečnost i za zdraví jiných lidí ●poznává podstatu zdraví i příčin jeho ohrožení, vzniku nemocí a úrazů a jejich předcházení Očekávané výstupy a učivo pro 1. období ●Lidé a čas ● využívá časové údaje při řešení různých situací v běžném denním životě (učivo: denní režim) ●Člověk a jeho zdraví ● uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví ● (učivo: denní režim, prevence nemocí a úrazů, osobní duševní a intimní hygiena) ● využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času; uplatňuje základní pravidla bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných ● (učivo: prevence nemocí a úrazů) ● odmítne konverzaci, která je mu nepříjemná, umí požádat o pomoc, chová se obezřetně Očekávané výstupy a učivo pro 2. období ●Člověk a jeho zdraví ● využívá poznatků o lidském těle k podpoře vlastního zdravého způsobu života ● (učivo: zdravý životní styl, osobní, intimní a duševní hygiena) ● účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob (učivo: denní režim, osobní, intimní a duševní hygiena) ● uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události ● (učivo: prevence nemocí a úrazů) Navrhovaná časová dotace ●1. ročník: 4 hodiny (stěžejní denní režim, hygiena, péče o zuby) ●2. ročník: 3-4 hodiny (stěžejní prevence úrazů, pohyb) ●3. ročník: 4-5 hodiny (stěžejní prevence úrazů a duševní hygiena, ucelení poznatků z 1. období) ●4. ročník: 1 hodina (stěžejní prevence rizikového chování, zdravý životní styl) ●5. ročník: 3 hodiny (stěžejní intimní hygiena, prevence poruch příjmu potravy, péče o zuby) 1. ročník ●Denní režim ● učivo: fáze dne, denní režim ● pojmy: ráno, dopoledne, odpoledne, večer, noc, hodiny (analogové) – čtvrt, půl, tři čtvrtě ●Zdravý životní styl + duševní hygiena ● učivo: trávení volného času ● pojmy: sport, hra, domácí příprava, odpočinek, spánek ● přidružené učivo: zdravá strava (správný jídelníček, ovoce, zelenina) 1. ročník ●Osobní hygiena + prevence nemocí a úrazů ● učivo: hygienické návyky (jako součást prevence nemocí), základní hygienické potřeby a zásady péče o ně, prevence zubního kazu a vadného držení těla, prevence úrazů ● pojmy: sprchování, mytí rukou, čištění zubů, zakrývání úst při kašli, kapesník, kartáček, pasta, hřeben, šampón, mýdlo, ručník, zubní kaz, správné držení těla, helma, chrániče ● přidružené učivo: bezpečnost v dopravních situacích (především jako chodec), nemoc, u lékaře ● hygiena přípravy jídla Cíle ●Žák přiřazuje aktivity ke správným částem dne (ráno, dopoledne, odpoledne, večer). Následně sám sestaví jednoduchý modelový denní režim tak, aby vyhovoval zásadám zdravého životního stylu (nezapomíná na základní osobní i duševní hygienu). ●Žák vyjmenuje základní hygienické návyky a přiřadí k nim příslušné hygienické pomůcky. ●Žák popíše, jak se správně stará o chrup (kolikrát denně, jak čistí, jak dlouho, kdy mění kartáček). ●Žák navrhne 3 pravidla, podle kterých by se měl řídit, aby se vyhnul nemoci (pro prevenci nemocí) a porovná je s pravidly spolužáků. ●Možné pomůcky: plakát denního režimu, karty jednotlivých činností, papírové hodiny, plakáty se správným držením těla ●http://www.zdrava-abeceda.cz/home/metodika- programu/zivotosprava/vnitrni-pohoda/ustaleny-rezim-aktivniho-dne 2. ročník ●denní režim ● učivo: denní režim, digitální hodiny, převod digitálních hodin na analogové a naopak ● pojmy: ráno, dopoledne, odpoledne, večer, noc, hodiny), poledene, půlnoc, digitální hodiny ● prevence nemocí a úrazů ● učivo: hygienické návyky, správné držení těla, přiměřené oblékání a obutí, chování v potenciálně nebezpečých situacích, přivolání pomoci ● pojmy: větrání, úklid, čistota, preventivní prohlídky, očkování, hasiči (150), policie (158), záchranka (155), tísňová linka (112), Linka bezpečí (116 111) ● přidružené učivo: zdravá strava, bezpečnost v dopravních situacích, kouření a alkohol ●zdravý životní styl + duševní hygiena ● Učivo: trávení volného času, stupně zatížení př sportu ● Pojmy: (hra, odpočinek, spánek), volný čas, koníčky (sport, kultura), pohyb, pohybová pyramida Cíle ●Žák si sám sepíše vlastní (ideální) režim dne, který odpovídá zásadám zdravého životího stylu. Při jeho sestavení nezapomíná na osobní a intimní hygienu, ani na hygienu duševní. Zařadí vhodné volnočasové aktivity. ●Žák je schopen vysvětlit princip pohybové pyramidy a uvést příklady pohybu z dané kategorie. ●Žák je schopen pohotově a adekvátně reagovat při dramatizaci situací “Co by si dělal, kdyby...” (modelové situace dle ŠVP, situace ve třídě – cizí osoba u dvěří, cizinec nabízí bonbony, hoří, kamarád jde na tenký led...) ●Možné pomůcky: pyramida pohybu, plakáty se správným držením těla, plakát pro fixaci tísňových čísel ●www.yesneyes.cz (především o výživě, ale i pohyb a trávení volného času) ●Obrázky z : www.zdrava-abeceda.cz 3. ročník ●denní režim ● učivo: volnočasové aktivity - letní a zimní aktivity – správné vybavení a péče o něj ● pojmy: helma, chrániče, vázání ● přidružené učivo: dopravní výchova ●prevence nemocí a úrazů ● učivo: nebezpečí v domácnosti ● pojmy: (Linka bezpečí, hygienické návyky, pohyb, preventivní prohlídky), jed, chemikálie (hnojivo, savo etc.), symboly, značky, elektřina, oheň, jedovaté rostliny ● přidružené učivo: zdraví a nemoc, skladování potravin, zdravá strava, pitný režim, bezpečnost silničního provozu, první pomoc ●Zdravý životní styl ● učivo: pohyb jako základní životní potřeba člověka ● pojmy: obezita ● přidružená témata: zdravá strava, pitný režim ●Duševní hygiena ● učivo: zdraví (není pouze absence nemoci) ● pojmy: (Linka bezpečí), strach, problém, pomoc, pocity, nedorozumění, omluva, relaxace, dechové cvičení, šikana, obtěžování, přátelství Cíle ●Žák sestaví denní režim “dne zdraví”. Zároveň si zaznamenává aktivity v jeden svůj běžný den. Následně oba denní režimy porovná. Diskutuje se spolužáky nad tím, které body z “dne zdraví” by se daly zařadit do běžného denního režimu. ●Žák zaznamená a podle pohybové pyramidy vyhodnotí vlastní pohybovou aktivitu. Diskutuje se spolužáky nad možnými změnami pohybového režimu, společně vytvoří: “Manuál pro začátečníka v pohybu”, kde uvedou modelové příklady pohybových aktivit pro školní týden. ●Žáci ve dvojicích dramatizují scénky, kdy jeden z nich je ve stresové situaci a druhý mu radí, jak ji zvládnout. ●Žák aktivně zná pojem linka bezpečí. ●Žáci vytvoří plakát: Co je zdraví a co je pro něj potřebné? Na něm zužitkují předchozí informace ze “dne zdraví”. Zdraví popíší jako absenci nemoci, ale zároveň i jako duševní pohodu (absenci stresu etc.). ●Žák navrhne pět primárně zdravých a pět primárně nezdravých činností. ●Žák popíše, jak se správně manipuluje a jak se ukládají potenciálně nebezpečné látky, jako jsou čisticí prostředky. Rozpozná symboly značící nebezpečí (není nutné, aby znal jejich přesný význam). ●Možné pomůcky: pohybová pyramida, relaxační hudba ●knihy: ● Relaxační cvičení na 1. stupni ZŠ (Simona Kratochvílová, Jan Zachrla) ● Lali cvičí jógu (Hana Luhanová) – pozn. dobrá alespoň základní znalost jógy učitelem ●Existují i kurzy masáží, které si děti provádí navzájem etc. 4. ročník ●prevence úrazů a nemocí + osobní a intimní hygiena ● učivo: prevence úrazů, obsah lékárničky, hygiena (které potřeby by neměl člověk sdílet), hygiena odívání (+ hygiena v minulosti a v rozvojovém světě) ● pojmy: riziko, prevence, obvaz, škrtidlo, rouška, desinfekce, sterilní, hygiena, (očkování), bakterie, viry, plíseň, imunita, otužování, vitamín, alergie ● přidružená témata: dopravní výchova (zaměření na cyklisty), infekční nemoci (toxoplazmóza, vzteklina, parazité) ●duševní hygiena ● učivo: zdraví jako holistický celek ● pojmy: (pocity, relaxace, šikana, pomoc, Linka bezpečí), Lina důvěry (Modrá linka), stres, napětí, duševní hygiena, optimismus, plánování, ● přidružené téma: zdravotní postižení a omezení, onemocnění (diabetes, celiakie, epilepsie) ●Zdravý životní styl ● učivo: zdravý životní styl, prevence nezdravého životního stylu, závislostí a zlozvyků ● pojmy: spánkový režim, fyzická aktivita, otužování ● přidružená témata: návykové látky: závislost, cigarety (kouření), alkohol, technika) ● zdravá strava: bílkoviny, tuky, cukry, vitamíny, minerální látky Cíle ●Žák popíše zdraví jako fyzickou i duševní pohodu. ●Žák dokáže vysvětlit pojem stres, přiřadit k němu několik modelových situací a navrhnout několik zvládajících metod. 5. ročník ●prevence úrazů a nemocí + osobní a intimní hygiena ● učivo: osobní a intimní hygiena, správné čištění zubů ● pojmy: osobní hygiena, menstruace (dívky samostatně?), zánět, obtěžování, zneužívání (Linka důvěry) ● dentální nit, mezizubní kartáček, ústní voda ● přidružená témata: první pomoc, stavba zubu ●denní režim + duševní hygiena ● učivo: aktivní plánování jako prostředek k minimalizaci stresu ●Zdravý životní styl ● učivo: prevence nezdravého životního stylu, závislostí a zlozvyků, umění říci ne, poruchy příjmu potravy, ochabování a zkracování svalů, batoh a jeho správné nošení ● Pojmy: anorexie, bulimie (? možná se spíše zaměřit na nespecifickou prevenci), držení těla ● šikana, aktivní odpočinek, pohyb správné sezení u práce i u PC ● Přidružená témata: návykové látky: závislost, (kouření, alkohol, technika), drogy, dealer ● svalová soustava, stavba těla člověka Cíle ●Žák vysvětlí, jak správně péčovat o chrup (podrobněji než v první třídě, udává důvody, proč se o chrup staráme a zná význam dočišťovacích pomůcek). ●Žák je schopen prakticky převést a teoreticky zdůvodnit zásady správného sezení, nošení zátěže (především školního batohu). ●? Žák je schopen popsat projevy poruch příjmu potravy a podat návrh, na koho se obrátit v případě, že je u někoho zpozoruje. ●Možné pomůcky, podpůrný materiál: ●http://www.zdravezuby.cz/homepage/ ●Test poruch příjmu potravy - není pro 1. stupeň (a asi se dá i lehce obelhat), info k poruchám příjmu potravy (také spíše pro 2. stupeň): http://www.idealni.cz/ppptest-2/ Zajímavé úkoly ●Proč si musíme mýt ruce? aneb Zviditelnění neviditelných bakterií (“bacilů”). ● Pomůcky: vyvařené (nebo alespoň pořádě vymyté) sklenice od přesnídávek, provázky, potravinářská želatina (agar), cukr, hrnec ● učitel připraví želatinu (je průhledná + výživná půda pro bakterie), děti mezi tím navlhčí provázek a přejedou po běžném povrchu ve třídě (lavice, židle, penál, podlaha) ● provázek vloží do skleničky, zalijí trochou želatiny, zavřou a nechají stát ● po 3 dnech až týdnu můžeme vyhodnotit výsledek pokusu – narostli nám velké kolonie bakterií ●Proč bych si měl dávat ruku před pusu? ● Pomůcky: rozprašovač (od tělového spreje, na květiny) – do skupinek o cca 5-6 dětech, voda ● Děti si stoupnou do půlkruhu kolem jednoho spolužáka, který drží rozprašovač. Po stisknutí děti cítí dopad kapek vody - “bacilů”. ● Po vystřídání dětí proběhne diskuse – proč si tedy zakrýváme ústa při kašlání, pšíkání? (+Nabízí se téma: Co to je ohleduplnost?) Mezipředmětové vztahy ●Český jazyk: vyprávění (souvislé, logické), čtení článků s diskutovanou tématikou. ●Matematika: ve 2.období se nabízejí úlohy na příjem a výdej energie (zjišťování hodnot a následné počítání “jak dlouho musím běhat/plavat/chodit, abych vydal energii získanou z tabulky čokolády/jablka/rohlíku/mrkve”) ●Tělesná výchova: zásady správného pohybu ●Pracovní a výtvarná výchova: vytváření vlastních pyramid a schémat (koláž, kreslení, malování...) ●Anglický jazyk (popř. jiný cizí jazyk): denní režim a potřebné hygienické pomůcky (daily routine) ●Dramatická výchova – dramatizace různých situací ●Staženo z: http://tx.english-ch.com Hra ●Pomocí pantomimy najděte svého partnera (zkontrolujte, že jste se našli správně) ●Převeďte nám svou činnost ●Odpovězte na otázky ● Jak často/jak dlouho byste měli tuto činnost dělat? ● Co k této činnosti potřebujete? Musíte se o to nějak starat? ● Proč byste tuto činnost měli vykonávat? Zajímavosti ●Existuje Světový den mytí rukou (15. října). ●Odkazy na videa (anglická) ● http://www.katrin.com/sk/solutions- products/washroom/Pages/katrin-tips-toavoid-bacteria.aspx (zajímavosti o šíření bakterií, spíše zábavné) + pracovní listy a manuál pro učitele i s hrou “na šířeín bakterií”. ● https://www.youtube.com/watch?v=JN5tIHjxw mI (popis “cesty” bakterií, spíše popisné) ●Byl jednou jeden člověk (imunita) Děkuji za pozornost Vytvořila: Petra Plášilová