RODIČE A ŠKOLA •Chceš-li postavit loď, nedělej to tak, že svoláš chlapy, aby sehnali dřevo a rozdělíš práci, •ale nauč je společně toužit •po širém nekonečném moři. • •A.de Saint - Exupéry • BĚŽNÁ ŠKOLA PODLE PŘEDSTAV RODIČŮ (Karel Rýdl) •Co si rodiče většinou slibují od toho, když jejich dítě jde do školy? • •Moje dítě se ve škole něco naučí. •Naše dítě se bude ve škole cítit dobře. •Moje dítě musí být pilné. Pořádek, čistota a dobré mravy se mu v životě neztratí. •Dítě se naučí žít ve společnosti, „otrká se“. •Škola je potřebná věc, pro život povinná a nutná • •Na stejnou otázku, ale stále častěji přicházejí i jiné odpovědi: • •Rádi bychom, aby naše dítě bylo ve škole podporováno. •Učitel by měl naše dítě lépe poznat a pochopit. •Učitelé by měli děti při nezdarech povzbuzovat. •Učitelé by měli mít na naše děti více času. •Učitelé by neměli dětem nic promíjet. • • •Tyto odpovědi signalizují určitá očekávání, která rodiče směřují k učiteli, •i když se jedná o výchovné představy, které obvykle platí v domácí výchově. • 1. skupina rodičů •Se snaží přenášet výchovné povinnosti na učitele – nelze ale dítě rozpůlit na část soukromou (pro zájmy rodiny) a na část veřejnou (pro zájmy školy). Řada rodičů si myslí, že po nástupu do školy je výchova dětí věcí školy(společnosti nebo státu). „Proto přece platíme daně“. • 2. skupina rodičů • Chtějí, aby škola navazovala na výchovu v rodině. • Společná výchovná úloha rodičů a školy, jejímž cílem je vytvoření zdravé jedinečné osobnosti dítěte, vyžaduje od obou stran smysluplné společné působení a vzájemnou podporu. • •Většina rodičů i učitelstva •podléhá následujícímu rozporu: • •Větší humanizace školy •nebo •větší důraz na výkon? • • Vliv státu •Šetření •Navyšování počtu dětí ve třídách •Účinnější hodiny jsou v malých třídách a kolektivech. • •Kolikrát se v dějinách ukázala pravdivou tato věta: •„Co nyní stát ušetří na školství, to bude muset •desateronásobně později vynaložit na věznice.“ • • • • • Nejdůležitější faktor požadavku humanizace • školy je atmosféra školy, kterou mohou a musí • utvářet i rodiče. S rodiči se počítá •Program Začít spolu –Uznává, respektuje a podporuje důležitost role rodičů jako prvních učitelů a expertů ohledně svých dětí. –Rodiče jsou prvními modely řešení problémů, spolupráce a sdílení. –Všem dětem prospívají pozitivní, přátelské vztahy mezi domovem a školou. –Dětem dává motivaci, když jsou v rámci programu rodiče pokládáni za aktivní partnery školy. –Jsou zde popsány způsoby komunikace a spolupráce. •Z programu podpory zdraví ve škole •nejdůležitější osobou pro vzájemné poznávání rodičů a školy, pro konkrétní domluvu o potřebách každého dítěte a o tom, jak v jednotlivých případech postupovat, je třídní učitel. •Ten musí překonávat existující bariéry strachu, ostychu a nezvyku u rodičů. Třídní učitel je při práci s rodiči dětí z vlastní třídy odkázán nejčastěji na svoji vynalézavost, na svoji schopnost získat k demokratické spolupráci neformálními cestami několik aktivních spolupracovníků mezi rodiči dětí. – • •Náměty k realizaci: •přístup rodičů k informacím o škole, třídě, dítěti (a zároveň profesionální mlčenlivost a zabezpečení důvěrných informací o ostatních dětech) •účast rodičů na správě a řízení školy •možnost pro účast rodičů ve vyučování •možnost pro volný vstup rodičů do školy a pro setkání s dítětem •zapojení rodičů do výuky •společná výuka dětí s rodiči (mimoškolní) •osobní a korespondenční styk třídních učitelů s rodiči žáků •společné oddychové aktivity učitelů, rodičů a dětí • •Jednorázové aktivity s rodiči (a s dětmi) • •Jednorázové aktivity s dětmi (pro rodiny) – prezentující práci • •Pravidelné (neustálé) posilování vztahu učitel-dítě • •Pravidelné (neustálé) posilování vztahu učitel-rodič Co sepsali naši rodiče – názory, co na ně funguje a čeho můžeme využít. •Neoficiální setkání mimo budovu školy v příjemném prostředí, v čase, kdy mohou (odpoledne, navečer). •Osobní pozvánka s jasným programem a přibližnou dobou trvání. •Blíže se seznámit s některými přístupnějšími a ochotnými rodiči a osobně je požádat o pomoc při řešení problémů, zapojit je do aktivit školy pod heslem: • „za první vlaštovkou letí celé hejno“ •Získat tahouna – osobnost, hýčkat si jej před vyhořením. •Pravdivě informovat rodiče i o problémech školy – je to jejich škola. •Požádat rodiče o vedení kroužku (vaření, batika, keramika,…) – divili byste se, kolik schopných lidí ve třídě máte, ale sami si netroufnou. •Nadšené dítě dokáže vyprávěním o škole podpořit zvědavost rodičů. •Požádat o pomoc při výletech – nabídnout možnost se veškerého dění školy účastnit. •Většina rodičů by i pomohla, ale nemají odvahu, bojí se odmítnutí, neví, jak na to – osobně oslovovat, chápat, nezatracovat •Mít rád jejich dítě. •Využít toho, že když se rodiče setkají kdekoliv (u obchodu, v hospodě,…), povídají si o tom, co je jim společné – často o škole. Informovat „drbny“. • ROK VE ŠKOLE Aktivni_skola_5 Brigáda před zahájením školního roku •Kdo jste ochotní nám pomoci (děti i dospělí)? •Jako každý rok, tak i letos se na Vás obracíme s prosbou o pomoc. Na nový školní rok budeme připravovat zahradu a ostatní prostory školy. Na něco stačíme samy, na něco zveme firmy a velkou pomocí pro nás jste každoročně i Vy. •Rádi bychom spolu s Vámi: •jako každý rok upravili zahradu •uklidili na půdě •zrušili pískoviště a připravili prostor pro pískoviště nové •natřeli nářaďovnu a různá zábradlí •ostříhali živý plot •opravili vyvrácené zábradlí •…. •Vy, kteří jste nám už pomáhali, tak určitě víte, že nejsme vybaveni pracovním nářadím (které používají pro práci chlapi – vrtačka,…). Prosíme Vás, jestli byste je nemohli vzít s sebou. •Těšíme se na setkání s Vámi v úterý 28. srpna v 17:00 hodin. Černá K. Snímek 063.jpg Zahradní slavnost – zahájení roku •osobní pozvánka každému dítěti školy a jeho rodičům • •osobní pozvánka absolventům školy a jejich rodičům • •zahájení odpoledne (15:30), aby rodiče měli možnost přijít a nemuseli si brát v zaměstnání volno, na zahradě školy • •rodiny připravují občerstvení na zahradní slavnost, přicházejí spolu s dětmi • •rituál – školní hymna, vyvěšení školní vlajky • •vítání prvňáčků, pasování na žáky školy a jejich rodičů na rodiče školy (keramický znak školy), kornout se školními potřebami a s překvapením pro prvňáky • •pozvána kapela, neformální slavnost, prostor pro setkávání • MILÝ MARĎO a vážení rodiče, zveme vás na ZAHRADNÍ SLAVNOST, která se koná u příležitosti slavnostního zahájení školního roku 2012/2013 v pondělí 3. září v 15:30 hodin na zahradě školy. Těšíme se na vás, pracovníci školy. Potřebujete-li zabezpečit dítě od rána, je k dispozici od 7.30 hodin školní družina. Pro zpříjemnění slavnostního odpoledne je vítáno malé občerstvení. Kaspar5 Motýl •třídenní výlet na začátku školního roku, kdy jeden ze dnů spadá do víkendu (pondělí nebo pátek, aby si rodiče nemuseli brát tolik dovolené) •jedou všechny děti školy (placeno částečně z grantů, hledáme možnost levného pobytu) •má možnost jet s námi kdokoliv z rodinných příslušníků (rodiče, prarodiče, sourozenci) •program nasměrován na ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL (manželé Janíkovi) – vzájemné poznávání se, tvorba týmu z dětí, pracovníků školy, rodičů,…, posilování sebeúcty, sebevědomí, •program připravujeme pro všechny věkové kategorie dětí, ale i pro rodiče, některé části programu jsou společné, některé probíhají zvlášť •rodiče jsou žádáni o pomoc s organizací (pomoc s cestováním – jedeme vlakem, každý z dospělých má na starosti 3-5 dětí, aby dojely všechny a se všemi zavazadly) •pro rodiče má tato akce velký význam, protože se vzájemně poznávají, komunikují spolu, vidí způsob práce s dětmi,…- z rodičů, kteří s námi jezdí se tvoří zdravé jádro spolupracující se školou • DSC_2341 DSC_6463 DSC_2477 Jarmark a koncert •příprava ve škole s dětmi, žádáme rodiče o pomoc s tvorbou výrobků, zveme odborníky, takže se mohou i sami učit (dle jejich schopností – např. pomoc s pečením perníčků, tvorba cukrových ozdob, děláme adventní věnce, ….) – pomáhat chodí i absolventi školy •rodiče žádáme o pomoc při technických záležitostech – stavba stánků, osvětlení, … •koncert je dárek pro všechny – v rotundě v předvánočním čase, spolupráce s farářem a s babičkami, které dělají výzdobu kostela •všichni vědí, že výtěžek z jarmarku bude použit na zaplacení autobusu na hory (rodiče tak budou mít levnější platbu této zimní školy v přírodě) • PC060051 DSC_0857 Hory a zimní škola v přírodě •Rodiče s námi jezdí asi v poměru 1 dospělý na 2-3 děti, protože: •zajišťujeme pobyt tak, aby byl co nejlevnější + cesta je hrazena z jarmarku ( • umožňujeme platit tuto částku splátkově až do konce školního roku •většina pracovníků školy má instruktorský lyžařský kurs, tento kurs jsme umožnili udělat i dvěma rodičům (z prostředků školy) a Ti s námi jezdí také jako instruktoři lyžování – tím se náklady nenavyšují o plat instruktorům •lyžovat učíme všechny dětí – od MŠ •rodiče nám pomáhají připravit děti na svah (obout lyžáky, lyže), ale jinak mají svůj program, tvoří si své družstvo, učí se vzájemně lyžovat, o děti mají během dne postaráno •rodiče mají možnost vidět, že jejich děti jsou spokojené, nejsou mokré,… •večerní program pro děti zajišťují pracovníci školy, rodiče mají možnost se setkávat, komunikovat spolu, zajít si do hospůdky a o děti mají postaráno •je to pro ně vlastně levná a výhodná dovolená a my máme možnost s nimi neformálně dál pracovat, seznamovat se,… • Konzultace ve třech •Pravidelné setkání rodič-dítě-učitel (asi jednou měsíčně). •Rozhovor učitele s dítětem: –Co se ti daří? –Co tě baví? –Jak vycházíš s dětmi? –S čím potřebuješ pomoct, co ti nejde? –Co pro to uděláš ty, rodiče, učitelé – plán, který všichni podepíšeme. –Před rodičem s dítětem ukazujeme, jak na to. – • • Rodič musí z konzultací cítit: •Respekt učitele k němu a k hodnotám jeho rodiny. •Zájem učitele o jeho dítě, snahu najít společně pomoc pro jeho dítě. •Ocenění dítěte. • •Aby rodič příště přišel zase, tak musí odejít v klidu, že jeho dítě je v pořádku, stojí o něj a mají je rádi, chtějí mu pomoci. •Případy – ve dvojici až trojici • –Co ještě potřebuji vědět, zjistit a od koho. –Jaké jsou možnosti řešení pro všechny zúčastněné. –Jakou možnost si vyberu – přemýšlej o efektivitě a důsledcích jednotlivých řešení. –Koho oslovím, koho přiberu do řešení. –Co musím, nesmím, můžu. • Problémy, které musíme řešit s rodiči - postupová mapa -Musím řešit hned? -Jaké má škola postupy zavedené pro tento případ? -Co se doopravdy děje – sednout, sepsat, domluvit si schůzku, do které zjistíte další okolnosti. -Zjistit koho se to týká, co se stalo, kde, existují-li zákonné povinnosti,… -Pokud jste nejistí, nebuďte na to sami – preventista, kolega, výchovný poradce, ředitel. -Vydýchněte si to, většinou není důvodem, proč přišli, Vás napadat, ale rozhodně to zraňuje. Hledejte příčinu jednání rodiče (strach, bezmoc, ….) -Vzdělávejte se v komunikaci – sebezkušenostní nácvikové semináře, často s videotréninkem – uvidíte, co dáváte najevo i neverbální komunikací – bez zkušenosti a tréninku je to vždycky těžší. - -