DIDAKTIKA VLASTIVĚDY 3 podzim 2017 Didaktické zamyšlení… 1.Co je cílem primárního vzdělávání? 2.Co je cílem vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět? 3.Současná škola je často kritizována. Za co? 4.Co můžeme změnit? (zaměřeno na naukové předměty) 5.Jakou roli by ve výuce předmětů z obl. Člověk a jeho svět měla sehrávat fakta a jejich pamětní osvojení? 6.Učitelé z 2. stupně si nejvíce stěžují, že žáci nemají z 1. stupně osvojené tyto dovednosti… 7. Jak můžeme přispět k lepší návaznosti? - z 1. stupně neumí dle učitelů hledat a kombinovat info z map, přemýšlet v souvislostech – ptát se po příčinách, hledat v grafech a tabulkách, vybrat z textu podstatné (viz Řezníčková et al. (2013). Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Praha: P3K. viz Řezníčková et al. (2013) Dovednosti žáků… - z 1. stupně neumí dle učitelů hledat a kombinovat info z map, přemýšlet v souvislostech – ptát se po příčinách, hledat v grafech a tabulkách, vybrat z textu podstatné • Kvalitní podklady k terénnímu mapování kdekoliv na území ČR •https://geoportal.gov.cz/web/guest/map • •detailní a spolehlivý obsah •možnost úpravy pro různé účely • •- jak zjistím: Kolik je ve městě zeleně? Kam na třešně? Kde je kopec? •- zakreslení tras, ploch a jejich popis + charakteristika (délka, obsah plochy) – viz nabídka v navigaci •- mapové kompozice – např. ČGS geologická mapa • • •vymezte si plochu mapy pomocí hraničních bodů území (křižovatka cest, kóta, významný objekt a další) •celkovou plochu území rozdělte na několik dílčích, navzájem se překrývajících mapových výřezů (A; překryvy – B) A1 B1 A2 B4 C B2 A3 B3 A4 • tisk – lze dále upravit polohu výřezu, zadat požadované měřítko, vybrat formát a orientaci výřezu a název výřezu (např. A1) • mapu získáte přilepením jednotlivých dílů na papír velkého formátu (tzn. netisknout legendu na všech mapových výřezech) • POZOR – k základní – topografické mapě je třeba vytvořit legendu, nelze, na rozdíl od mapových kompozicí, vygenerovat Jak vytvořit mapový podklad 3) Region Výsledek obrázku pro brno Region •nejbližší okolí •obec, ve které žiji / chodím do školy •okolní obce •můj kraj •Česká republika •Evropa •svět - Pozor, učivo o kontinentech nebývá zastoupeno v učebnicích! • Slepé mapy ke každému tématu •dokreslovat, polepovat, stříhat, vyplňovat... 800px-Czechia_-_outline_map.svg.png Zdroj: http://wiki.rvp.cz/Kabinet/Mapy/Mapa_%C4%8CR Výsledek obrázku pro mapa čr Zdroj: http://www.zemepis.com/images/slmapy/reky4.jpg Slepé mapy Domino Zdroj: dumy.cz Nejrozsáhlejší česká nížina se jmenuje Hornomoravský úval. (Ne – Polabí) Na horu Javořice se můžeme vydat na Českomoravské vrchovině. (Ano) Řeka Labe protéká na dolním toku Českým středohořím. (Ano) Lysá hora se nachází v Hrubém Jeseníku. (Ne – Moravskoslezské Beskydy) Při dolním toku řeky Moravy se rozkládá Dyjsko-svratecký úval. (Ne – Dolnomoravský úval) Nížinu při horním toku řeky Moravy nazýváme Hornomoravský úval. (Ano) Nejvyšší české pohoří se jmenuje Krušné hory. (Ne – Krkonoše) Hora Klínovec se nachází v pohoří Jizerské hory. (Ne – Krušné hory) Na horu Plechý můžeme vystoupit v pohoří Šumava. (Ano) Horu Luž můžeme navštívit v pohoří Brdy. (Ne – Lužické hory) • Každý žák obdrží hrací kartu (strana 1), do které bude postupně v průběhu vyučovacích hodin zaznamenávat cestu od startu k cíli. • Vyučující si předem připraví deset tvrzení z probraného tématu. • Žák začne svou cestu v prvním čtverci: při souhlasu s tvrzením zapíše tužkou + , při nesouhlasu – . • Po prezentaci deseti tvrzení společně znovu projdeme deset tvrzení a zdůvodníme správné odpovědi. Má-li žák vyznačenu ve čtverci správnou značku, vybarví si políčko pastelkou, v opačném případě značku vygumuje a příště bude začínat od prvního nevybarveného políčka. • V každém případě žáci používají příruční mapu České republiky. Zdroj: dumy.cz Šifry všeho druhu... • Zakroužkuj všechny správné odpovědi. Písmenka, která u nich jsou, ti dají tajenku. Výsledek obrázku pro mapa čr Nechte žáky přemýšlet... Doplň, jakým jazykem hovoří obyvatelé na severní straně Krkonoš:___________________________________ jižní straně Krkonoš: _____________________________________ severní straně Šumavy: ___________________________________ jižní straně Šumavy: _____________________________________ severní straně Novohradských hor: __________________________ jižní straně Novohradských hor: ____________________________ severní straně Bílých Karpat: ______________________________ jižní straně Bílých Karpat: _________________________________ Připiš správné telefonní číslo, na kterém budeš hledat pomoc, když...  ti ukradnou kolo.  uvidíš doutnat les.  tě bude bolet noha tolik, že nebudeš moci dojít domů.  uvidíš dopravní nehodu.  najdeš člověka bezvládně ležícího na zemi.  ti spadne kamarád do studny.  se ti ztratí kamarád v lese.  se ti udělá špatně a nikdo není doma.  uvidíš někoho topit se v řece. V ČR Občané MUSÍ Občané MOHOU - ve volbách volit své zástupce do parlamentu. - dodržovat zákony a pravidla. - ctít rozhodnutí soudu ve svých sporech. - říkat nahlas své názory. - stěžovat si na špatnou práci státních zaměstnanců (např. úředníků). - platit státu daně. - veřejně protestovat, pokud nesouhlasí s některým rozhodnutím vlády. A co by se dělo, kdyby nemohli, nebo naopak museli? Regiony ČR a Evropa + svět •Pozor, učivo o kontinentech nebývá zastoupeno v učebnicích! • •Nedublujte učivo 2. stupně. V regionálních kapitolách vybírejte pouze to, co daný region charakterizuje, odlišuje, čím je jedinečný, neučte všechno o všem. Jak vypadá praxe ? Sešit vlastivědy žáka 5. třídy Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Sešit měl podobu rozkládacího kroužkového bloku, struktura zápisů byla vždy předem připravena vyučujícím, žáci si ve výuce do volných řádků doplňovali zápisy, a to prostřednictvím společné práce a diktování chybějících informací. Žák si utváří základní představu o pojmové struktuře oboru geografie. Znalost významu těchto pojmů vytváří prostor pro kognitivně a pojmově náročnější práci na 2. stupni ZŠ. Sešit zeměpisu žáka 8. třídy Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Oproti zápisu žáka z 1. stupně je zde možné identifikovat větší důraz na množství faktografických znalostí žáků. Je ovšem otázkou, nakolik je znalost faktografických údajů uvedených v zápisech žáků vyžadována při hodnocení žáků. Množství faktografie do jisté míry závisí na schopnosti žáka zachytit v sešitu co nejvíce informací obsažených v mapě či udělat výpisky z učebnice. Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Oproti výše uvedeným zápisům zcela chybí faktografické informace hospodářského charakteru (zemědělství, průmysl). Pozn. Dle autorky zápisu v dané vyučovací hodině dva žáci ostatním žákům prezentovali s pomocí interaktivní tabule turisticky atraktivní místa Jihočeského kraje – jedná se o výsledek jejich samostatné práce, ostatní žáci měli hodnotit jejich projev a samostatně si vyhotovit zápis do sešitu. Sešit zeměpisu žáka 9. třídy Co s tím? Očekávané výstupy? Očekávaný výstup pro 1. stupeň ZŠ, který se týká daného tématu Žák - vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického Žák - vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického Jihočeský kraj podruhé Žák -vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického - - Pomůžeme si očekávaným výstupem a základními geografickými otázkami. Kde to je? Jaké to je? Proč je to tam? Jak to vzniklo? Jaký to má vliv? Jak by to mělo být uzpůsobeno vzájemnému užitku člověka a přírody? Formulujte 5 cílů hodiny zaměřených na libovolný kraj v ČR. Ke každému z cílů formulujte min. 1 učební úlohu, pomocí níž daného cíle dosáhnete nebo skrze niž budete hodnotit, zda jste jej splnili. •Využijte mapy! • •Ideální poměr úloh vyšší kognitivní náročnosti 25−30 % (Gall et al.,1978; Mullis et al., 2009) Učební úloha § „Každá pedagogická situace, která se vytváří proto, aby zajistila u žáků dosažení určitého učebního cíle“ (Průcha, Walterová, & Mareš, 2013, s. 325). § Otázka či podnět vyvolávající učební činnost. § Jaké typy učebních úloh žákům ve škole učitel zadává, takové typy žákovských přístupů k učení u nich buduje. (Ramsden, 1984) Výukové cíle •„Cílem školního vzdělávání rozumíme zamýšlený a očekávaný výsledek výchovně-vzdělávací práce, k němuž učitel v součinnosti s žáky směřuje“ (Nelešovská & Spáčilová, 2005, s. 43) • § jednoznačné § konzistentní (z nižších lze vyvodit vyšší a naopak) § přiměřené § kontrolovatelné Popis - Ž reprodukuje znalosti - Ž vlastními slovy vyjádří dříve naučené obsahy - Ž použije dříve naučené v nové situaci - Ž rozdělí složitější jev na části, popř. vysvětlí, jak je něco uspořádáno a proč - Ž posoudí hodnotu - Ž skládá nové uspořádáním (pojmů a principů) Text Učební úlohy Obrázky, mapy a grafy Estetická úroveň Přídavné materiály Vyhovuje /nevyhovuje Pro co ano Obsahová správnost Strukturovanost a přehlednost textu Náročnost úloh a podíl úloh problémových Pestrost úloh Smysluplnost obrázků a grafů – propojení s textem, úlohami Grafické zpracování učebnice Pracovní sešit – náročnost a pestrost úloh Metodická příručka Celkový dojem z učebnice Učebnici/PS bych si vybral(a) pro: Alter Dialog Didaktis Fraus Nakl. České geografické společnosti Nová škola Nová škola - Duha Prodos SPN Taktik Zdroje informací v učebnicích!?! PS nakl. Nová škola – DUHA (2014, s. 16) Zhodnoťte úlohu a navrhněte alteraci. (Hravá vlastivěda 5: Česká republika a Evropa. PS, 2016, s. 51) Zhodnoťte úlohu a navrhněte alteraci. (PS nakl. Nová škola – DUHA, 2014, s. 6) •zpracování v učebnicích •další materiály (např. PS) •Vymyslete alteraci k některým úlohám nebo úlohy k některým obrázkům v učebnici. K procvičení • •e-zdroje •https://slepemapy.cz/ •http://www.toporopa.eu/cz/ • •http://dumy.cz/ •http://resources.collins.co.uk/Wesbite%20images/PrimaryGeography/One%20Pack%20bundle_2.pdf • • Pro zdroje informací •http://www.vilemwalter.cz/mapy/ •https://www.czso.cz/ •https://www.banknoteworld.com/ • Pro zdroje aktivit •http://dumy.cz/ •http://resources.collins.co.uk/Wesbite%20images/PrimaryGeography/One%20Pack%20bundle_2.pdf •diplomové práce na téma didaktických her ve vlastivědě a prvouce • •http://archivnimapy.cuzk.cz/ •http://www.ikatastr.cz/ • https://is.muni.cz/auth/th/371282/pedf_m/Kreslime_sve_prvni_mapy_text.pdf?studium=631031;zpet=%2Fau th%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DMr%C3%A1zkov%C3%A1%20Kate%C5%99ina%26start%3D2 http://www.jindrichpolak.wz.cz/skola_geografieostatni.php http://online.seterra.com/cs/fl/2002