Didaktika geografie Tereza Češková, podzim 2017 MÍSTO, KDE ŽIJEME Očekávané výstupy - 1. období – žák: - vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí Z - plán místa bydliště, mentální mapa, náčrt, plánek třídy, školního dvora - začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě) Z - nástěnná mapa, turistická mapa – spolu s legendou mapy - rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost Z - pohled z okna, letecký snímek, panoramatický, topografický náčrt – www.mapy.cz, www.crr.cz Očekávané výstupy - 2. období – žák - určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu Z – práce s různými druhy map, plánů a leteckých snímků - určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě Z – práce na procvičování světových stran, buzola a mapa, třída - vycházka - rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí Z – práce s tematickými mapami – legenda apod. - vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického Z – vycházka po městě, fotografování budov, práce s kronikou - zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích Z – zeměpisná črta, zážitek z prázdnin !?!? - rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam Obecný princip návaznosti 1.-3. 1. 4. 3., 4. 5. 3.-5. Hlavní geografická témata v oblasti Člověk a jeho svět •krajina •region •mapy 1) mapy Výsledek obrázku pro stará mapa Orientace •plán třídy, pokyny vlevo, vpravo, před, za, nahoře, dole... •obrázky v souřadnicové síti – pohyb dle směrové růžice •kreslení objektů z různých úhlů (nejdřív z boku, pak dvojce proti sobě, poté zvrchu) •orientace v mapě – když půjdeš z města X na sever, dojdeš do města... Orientace •kreslení objektů z různých úhlů (nejdřív z boku, pak dvojce proti sobě, poté zvrchu) Co je na obrázích? Orientace •orientace v obrázcích – F. Nepil: Podívánky Výsledek obrázku pro podívánky Využívejte literaturu. • Zdroj: Interactive resources – Collins Publ. treasure_island.png Kde může být schován poklad? Zdroj: Interactive resources – Collins Publ. I herní prvky... A nebojte se v zeměpise zapojit cizí jazyky, nebo zeměpis v cizích jazycích • Zdroj: Interactive resources – Collins Publ. Nácvik orientace ve třídě 1. Světové strany – čtverečkovaný papír; 2. Kreslení legendy mapy na kartičky; 3. Kreslení plánku třídy (zasedací pořádek); 4. Vytváření modelů krajiny. 5. Seznámení s buzolou. 6. Určování světových stran podle buzoly. 7. Malý orientační závod ve třídě. To samé lze pak dělat v plánech obce, resp. okolí školy. Napiš názvy obcí, které sousedí s vaší v daných směrech. Šipkou označ směr větru. Orientace •nezapomeňte na zeměpisnou síť – Které město leží na x° s. š. a y° v. d.? • •úlohy typu Když vyjedeš z města ležícího na x° s. š. a y° v. d. 50 km JV směrem, dojedeš do města... (takto lze zadat celé cesty po ČR, Ev, zkombinovat to s procvičením směrové růžice a měřítka atp.) • •Mezi městy Karlovy Vary a Olomouc je na mapě s měřítkem 1:400 000 přímá vzdálenost ____ cm. Vypočítej, jak jsou od sebe vzdálena ve skutečnosti. S Jiříkem na cestách (Zdroj: dumy.cz, autorka R. Nogolová) S E V E R Běž na start Běž na start Dej kartu soupeři Vrať všechny karty Vrať 1 kartu Z V Á Ý P Dej kartu soupeři Start Dej kartu soupeři CH A O D D Vrať 1 kartu Vrať všechny karty Dej kartu soupeři Běž na start Běž na start J I H Napište 3 úlohy, u kterých lze využít tento obrázek. • Zdroj: Interactive resources – Collins Publ. Vymyslete úlohu s využitím této mapy. • local_streets.png Mapy •Pozor na zařazení učiva o měřítku – bývá dříve, než žáci v matematice počítají do milionu (vhodné řazení je tedy až v 5. třídě)! •plán třídy – plán školy – plán okolí školy – plán obce – mapa obce • Zdroj: Školní zeměpisný atlas (1957) Pexeso je univerzální... Co je na uvedených místech za strom? Využít mapy různě staré a různého měřítka Zdroj: Školský zemepisný atlas sveta (1962) Kde je naše fakulta? 1.přiřaďte obrázek krajiny k jeho zobrazení v mapě 2.ke každé dvojici vytvořte vhodnou legendu 3.zahrajte si pexeso J Co všechno souvisí s legendou… test4a test4b test4c test4d test4e test4f Slepé mapy ke každému tématu •dokreslovat, polepovat, stříhat, vyplňovat... 800px-Czechia_-_outline_map.svg.png Zdroj: http://wiki.rvp.cz/Kabinet/Mapy/Mapa_%C4%8CR Výsledek obrázku pro mapa čr Zdroj: http://www.zemepis.com/images/slmapy/reky4.jpg 03 N1 03 N1 Popiš co vidíš na starém a na novém snímku okolí tvého bydliště a napiš, jaký je mezi nimi rozdíl. Podívej se z výšky na svoji obec a ukaž: -pole; louku, rybník, hlavní silnici, popiš jednotlivé části obce atd. Zkontroluj, jestli sis počínal správně. Ukaž to samé na mapě a podívej se jak jsou tyto objekty a plochy vyznačeny. Nakresli si je na kartičky a popiš je. Práce s ortofotomapou map Práce s mapami a leteckými snímky Na leteckém snímku je naše škola -Popište její polohu; -Ukažte, kde je budova Poříčí 7 a kde budova Poříčí 9; -Ukažte řeku Svratku, křižovatku s ulicí Vídeňskou, ulici Ypsilantiho a ulici Křížovou; -Nakreslete na papír plánek školy s nejbližším okolím; -Výsledek zkontrolujte podle plánu na další straně. Úkol pro děti: Nakreslete plánek okolí svého bydliště, jak si jej představujete za 100 let / před 100 lety. - Letecká mapa PdF MU, Poříčí 7,9 Vrstevnice a reálný pohled na reliéf •http://ags.cuzk.cz/dmr/ •nastavit 0% průhlednost, obarvený stínovaný reliéf, podkladovou mapu základní, a vycvaknout překrývání • Výsledek obrázku pro barevná hypsometrie K učivu o povrchu, resp. výškových stupních •https://www.youtube.com/watch?v=Ki8UXSJmrJE • - Vymodelujte reliéf podle mapy. - z lepenky podle vrstevnic (Modrý provázek je řeka a hnědý hranice Krasu) 2) krajina Výsledek obrázku pro krajina Krajina •popis, porozumění její struktuře, vztahům, souvislostem •odpovědi na základní geografické otázky Kde to je? Jaké to je? Proč je to tam? Jak to vzniklo? Jaký to má vliv? Jak by to mělo být uzpůsobeno vzájemnému užitku člověka a přírody? • F:\cr-foto\3.den\24.JPG 1.Co je to za místo? Jak to víš? Jaké znaky vidíš? Co je pro toto místo typické? Co zde mohou lidé dělat? Jak je toto místo spjaté s jinými místy? Čím se liší, nebo je naopak podobné místu, kde žiješ, a proč? Jak se mění a proč? Jaké by to bylo žít na tomto místě? Co se ti na tomto místě líbí? Udělej seznam toho, co nám daná fotografie sděluje. Udělej seznam toho, co nám fotografie nesděluje. O kterých věcech ze seznamu by ses chtěl dozvědět víc? Dokážeme se na tyto věci zeptat? Co utváří krajinu kolem nás? - Všímání si krajinotvorných prvků, struktur, typu krajiny… • O který typ kulturní krajiny jde? (Přírodní – obhospodařovaná – obdělávaná – příměstská – městská – devastovaná – rekultivovaná.) Výsledek obrázku pro krajina Výsledek obrázku pro krajina Výsledek obrázku pro krajina průmyslová Výsledek obrázku pro krajina městská Co do ní všechno můžeme zahrnout? (to, co vytvořila příroda, i to, co vytvořil člověk) (Kolejka, 2013, s. 55) primar+leg.bmp (Kolejka, 2013, s. 56) sekundar+leg.bmp (Kolejka, 2013, s. 57) terciar+leg.bmp (Kolejka, 2013, s. 57) kvarter+leg.bmp - vrátit se zpět k pořadí, jak člověk svou činností ovlivňoval krajinu a posoudit, které struktury tím ovlivňoval Výsledek obrázku pro krajina Načrtněte (vyfoťte) typy krajiny, které se nachází v okolí školy (první projít a zakreslit společně, ostatní rozdělit lokality) – porovnat, typické znaky, odlišnosti, funkce – podívat se, jak tyto typy jsou zaznamenány v mapě – Co by se stalo, kdyby bouře zničila most spojující …? Co vše by to ovlivnilo? •Najděte polohu daného místa na mapě, vyznačte cestu, jak jste se tam dostali. •Každý žák vyplní arch s hodnocením daného místa. •Jaká místa jsme navštívili? •Proč jsme tam šli? •Co se nám na nich líbilo/nelíbilo? Proč se naše názory různí? •Čím nás určité místo přitahuje? •Která z navštívených míst by byla vhodným místem pro hraní si / užít si klid / venčení psa / četbu knihy / tancování / schovávanou / jízdu na skateboardu... Vyberte fotky míst: • vhodných rodiny s dětmi, • které by se daly zlepšit + náměty, • která by prezentovala jejich lokalitu jako cíl pro turisty, • která by poslali školy v cizí zemi, aby jejich lokalitu reprezentovali. Popis místa může být užitečným počátečním bodem jak porozumět geografii, obzvlášť když jsou činy lidí v tomto příběhu těsně spjaty nebo závisí na daném místě nebo prostředí. Někdy tyto události zahrnují geografické fenomény jako je dopad povodní na malou komunitu. V těchto situacích je možné objevovat: • fyzické a lidské prvky určitého místa – rozvoj povědomí o místě • dopad určité události na krajinu (přirozené nebo uměle vyvolané) • dopad události na život lidí žijících v těsné blízkosti • dopad události na život lidí žijících ve větší vzdálenosti Je nutné, aby žáci nejdříve získali povědomí o určitém místě a až poté zvažovali o dopadu přírodních (záplavy) a lidských (nový most) činností na toto místo. Příběh P4190050 P4190052 7 Systém Hercynský Alpsko - Himalájský Subsystém Hercynská pohoří Karpaty Provincie Česká vysočina Západní Karpaty Subprovincie Česko-moravská Vněkarpatská sníženina Okolí PdF MU - reliéf Brněnská vrchovina Bobravská vrchovina Drahanská vrchovina Dyjsko- svratecký úval Rajhradská pahorkatina Modřická pahorkatina Bobravská vrchovina Drahanská vrchovina Rajhradská pahorkatina Modřická pahorkatina Jednotlivé podcelky, kopce a kotliny dohledejte a přidejte jejich charakteristiku, popř. foto, letecký snímek, tak, jak jsou uvedené v prezentaci. 1. Vymodelujte z písku reliéf krajiny, který vidíte na obrázku. 2. Naznačte hlavní vrstevnice. 3. Pokuste se reliéf zakreslit, užijte barevnou hypsometrii. 4. Určete, o jaký typ reliéfu jde (dle všech kritérií). • • Výsledek obrázku pro kopcovitá krajina Horní Bojanovice Typy reliéfu •podle absolutní nadmořské výšky: nížiny vysočiny • •podle relativní výškové členitosti: roviny, pahorkatiny, vrchoviny, hornatiny, velehornatiny Pevninský georeliéf – členění podle relativní nadmořské výšky • podle relativní (ne absolutní!) vertikální členitosti, tedy rozdílu mezi vrcholem a údolím na dané ploše •- stanovuje se pro území 4x4 km, tedy na ploše 16 km2 (Demek, 1987) • •roviny (0–30 m) •pahorkatiny (30–150 m) •vrchoviny (150–300 m) •hornatiny (300–600 m) •velehornatiny (nad 600 m) • Čeho je v ČR/Ev nejvíc? Výsledek obrázku pro křtiny Domácí úkol: Zhodnoťte učebnice a pracovní sešity Text Učební úlohy Obrázky, mapy a grafy Estetická úroveň Přídavné materiály Vyhovuje /nevyhovuje Pro co ano Obsahová správnost Strukturovanost a přehlednost textu Náročnost úloh a podíl úloh problémových Pestrost úloh Smysluplnost obrázků a grafů – propojení s textem, úlohami a jejich správnost Grafické zpracování učebnice Pracovní sešit – náročnost a pestrost úloh Metodická příručka Celkový dojem z učebnice Učebnici/PS bych si vybral(a) pro: Alter Dialog Didaktis Fraus Nakl. České geografické společnosti Nová škola Nová škola - Duha Prodos SPN Taktik Jiná: Co jsme se měli skrze didaktiku naučit? •Cílem učiva prvouky a vlastivědy na 1. stupni je poznávání nejbližšího i širšího okolí. •Používejte mapy kdykoliv to bude možné. Chcete žáky naučit nejen se v nich orientovat, ale i kombinovat informace z různých map a přicházet tak na souvislosti spojené s daným místem – využívat různé zdroje o jeho charakteristikách – proč někde něco je. •Využívejte vlastní region a propojujte co nejvíce i s historií. •Nejvíce žáky naučíte skrze vhodné učební úlohy v terénu! •NEVYUČUJTE INTUITIVNĚ! Musíme vědět, co chceme naučit, proč, jak a co a jak navazuje! • •Nechejte žáky přemýšlet! Zadávejte i problémově orientované úlohy.