2.6 Spielberk Office Centre Úvod do tematiky Areál Spielberk Office Centre je kancelářský komplex postavený a provozovaný nizozemskou firmou CTP. Nachází se v Brně mezi řekou Svratkou a další komerční zástavbou (Hornbach, M-palác). Tvoří jej čtyři samostatné menší budovy (tzv. Villa) a tři větší propojené budovy (IQ builing). Součástí centra jsou banky, restaurace, ochody, kavárny. Prostor mezi budovami vyplňují dvě jezírka ve starém holandském stylu. První část areálu byla uvedena do provozu v roce 2006. Jedná se o živý organismus, který bylo nutné začlenit do stávajících struktur města. Za centrem navazuje komerční zóna s hobby centrem a následně část s dominantou AZ Tower, která je svými 111 metry nejvyšší budovou v Brně i celé České republice. Obr. 2.6.1: Spielberk Office Centre Pramen: www.mapy.cz – Panorama Scénář hodiny Ročník: 8. Tematický celek Socioekonomická geografie ČR – město a venkov Téma hodiny: Změna místa; funkce města – výuka ve Spielberk office centru – realizační fáze; čas – 6h. Očekávané výstupy: Z-9-1-01 Žák organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů Z-9-1-03 Žák přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině Z-9-4-04 Žák porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit Z-9-6-02 Žák hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním celkům Z-9-7-01 Žák ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu Z-9-7-02 Žák aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny Z-9-7-03 Žák uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech Dílčí cíle, žáci budou po skončení výuky umět: - zhotovit náčrt vymezeného území; - popsat vzhled vybraných administrativních budov; - zjistit, k jakým účelům vybrané budovy slouží; - odhadnout výšku nejvyšších budov; - změřit jednotlivé plochy na veřejném prostranství mezi budovami; - posoudit využití změřených ploch a dopravní obslužnost místa; - uvést a vyhodnotit klady a zápory areálu; - porovnat návštěvnost a demografickou strukturu návštěvníků dvou specializovaných prodejen; - na základě zaměření firem vysvětlit, které technologie umožnily vybudování tohoto centra; - zhodnotit strategickou polohu města Brna pro umístění administrativního a obchodního centra; Dovednosti: zobrazení krajiny do jednoduchého náčrtku, aplikace teoretických poznatků, sběr, třídění a vyhodnocení statistických dat, práce ve skupině, posouzení dopadů lidské činnosti na krajinu, aplikace různých technik měření, rozvoj komunikačních dovedností, organizačních a pracovních návyků (kompetencí). Sylabus tématu/začlenění do širšího rámce ČR, místní region, kartografie, topografie, socioekonomická geografie, město a venkov Mezipředmětové vazby: Matematika, výtvarná výchova, občanská výchova, přírodopis Pomůcky: pracovní list, psací potřeby, pastelky Příprava učebny: práce v terénu, domluva výuky v Spielberk office centru Individuální přístup: Jedná se o skupinovou práci s přidělenými rolemi vzhledem k vyspělosti žáků. Při pohybu v terénu je potřeba zajistit BOZP, studenti musí při pohybu v terénu dbát na bezpečnost. Scénář hodiny Činnost žáků - přesun do S. centra, - společná prohlídka S. centra; - samostatná práce ve skupinách podle zadání v pracovních listech; - zpracování výsledků; - přesun do školy Čas 1 h 1h 2h 1h 1h Metody/ činnost učitele - přesun do S. centra; - společná prohlídka S. centra, vysvětlení úkolů; - kontrola žáků a poradní činnost při práci; - pomoc se zpracováním výsledků - přesun do školy Hodnocení aktivit žáků v hodině Na základě vypracování pracovního listu, samostatné práce, kvalita zpracování, aktivita při práci. Hodnocení výuky – sebereflexe učitele Zhodnotíte vhodnost zvoleného areálu pro příští výuku, úroveň odborného výkladu a chování žáků během celé exkurze. Vyskytly se specifické problémy s pojené s návštěvou nového prostředí? Projevily se u některých žáků nové kvality, které ve třídě běžně nepozorujete? Poznámka pro učitele Lze použít pro jakoukoliv jinou administrativní zónu v rámci města. Pracovní list Field work 204666_4836680637070_352055450_o Spielberk Office Centre Pracovní list Jména: ……………………………………………………………………………………….…..………… ………………………………………………………………..………………………………………………. A. PLÁN SPIELBERK OFFICE CENTRE 1. Vytvořte vlastní plán areálu, barevně rozlište budovy sloužící pro administrativu, komerční služby, případně bydlení a další činnosti. Do plánu si popište ulice, které areál vymezují a ohraničují. 2. Změřte nebo vypočítejte rozlohu vodních ploch v areálu – popište způsob měření/odhadu. Rozloha v m^2: ……………………………………………………………………………………………………………………. Způsob měření/výpočtu: ……………..……………………………………………………………...…………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… B. VÝZNAMNÉ BUDOVY 1. Určete dvěma způsoby výšku tří nejvyšších budov – popište způsob měření/odhadu. Napište, jak se budovy nazývají (v případě neznalosti názvu si je pojmenujte, např. dle typického vizuálního prvku). az-tower-brno Název budovy: ……………………………………………..…….. Výška v m (1): …………………………………………………… Výška v m (2): …………………………………………………… CTP Název budovy: ……………………………………..…………….. Výška v m (1): …………………………………………………… Výška v m (2): …………………………………………………… M_Palac Název budovy: …………………………..……………………….. Výška v m (1): …………………………………………………… Výška v m (2): …………………………………………………… Postup měření: …………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 2. Zjistěte názvy aspoň 10 významných firem, které se nacházejí v areálu. Pokud je to možné zjistěte, čím se zabývají a ve které budově sídlí. Název firmy Činnost Budova C. FUNKCE SPIELBERK OFFICE 1. Spočítejte, kolik je v areálu parkovacích míst pro auta a pro kola. Jaká je cena parkování pro auta? Podle poznávacích značek určete, jaký je podíl aut z jiných krajů než z Jihomoravského. Parkovací místa pro auta: ……………………………………………………………………………………………..…… Cena parkování za hodinu: …………………………………………………………………………………………..…….. Počet zaparkovaných aut: ……………………………………………………………………………………..…………… z toho se značkou „B“: ……………………………………………………………….……………………………. z toho s jinou značkou: ……………………………………………………………………………...……………. Parkovací místa pro kola: ………………………………………………………………………………………………...... 2. Odhadněte, kolik osob v areálu pracuje. Jaká věková kategorie převažuje jako zaměstnanci v areálu? (15–40 nebo 41 a více let). Počet zaměstnanců: ………………………………………………………..…………………............................................. Převaha mladých/starých, důvod: ……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………..……………………………………………..…. ………………………………………………………………………………………..……………………………………………..…. ………………………………………………………………………………………..……………………………………………..…. ………………………………………………………………………………………..……………………………………………..…. ………………………………………………………………………………………..……………………………………………..…. 3. Zjistěte, jaké typy MHD areál obsluhují, jaká je frekvence spojů v ranní špičce (6–9 hod.) a mimo dopravní špičku. Využijte jízdní řády na nejbližší viditelné zastávce. Typy MHD: ……………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………..………………………..…. Frekvence spojů ve špičce: …………………………………………………………………………..…………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………..………..…. Frekvence spojů mimo špičku: ……………………….………………………………………………………………...... ……………………………………………………………………………………………………………………………………....…. D. SW ANALÝZA 1. Prohlídku areálu shrňte v následujících bodech – jaké jsou klady a zápory areálu pro osoby, které se v nich dennodenně pohybují (pracují zde) nebo zajíždí na nákup, co byste navrhli změnit (max. 5) Klady Zápory Návrhy na změnu D. HORNBACH VS. BAUHAUS 1. Odhadněte, jaká je rozloha nákupních ploch obou nákupních center? 2. Zvolte si výhodné, ale bezpečné místo, ze kterého můžete sledovat křižovatku mezi obchodními domy Hornbach a Bauhaus. Během 15 minut spočítejte (čárkovací metoda), kolik aut odbočí k Hornbachu a kolik k Bauhausu. 3. Přesuňte se přímo před obchodní centrum a spočítejte, kolik lidí navštíví obchod ve stanoveném časovém rozmezí (15 minut), jak se na místo dopravili (auto, MHD, pěšky, jinak). Podle poznávacích značek určete, jaký je podíl nakupujících z jiných krajů než z Jihomoravského. Jaká je demografická struktura návštěvníků z hlediska věku a pohlaví. Obchod Hornbach Bauhaus Rozloha v m^2 Počet přijíždějících aut v době: …………..... ……………. Značky aut Počet nakupujících v době (15 minut): …………..... ……………. mladá žena mladý muž mladá žena mladý muž stará žena starý muž stará žena starý muž dítě dítě Slovníček pojmů Kancelářský komplex Office centre Hobby centrum Hobby centre Frekvence dopravy Frequency of traffic Plán Plan SW analýza SW analysis