Katedra geografie, PdF MU Ze0153 Užitečná geografie Podzim 2017 2 Obsah předmětu 1. Regionální rozvoj v praxi – aplikace versus teorie. 2. Optimalizace rozhodování při orientaci v terénu za zhoršených podmínek. 3. Rozhodování v pozitivních vyhledávacích procedurách pro lokalizaci lidských aktivit v krajinném plánování. 4. Rozhodování v negativních vyhledávacích procedurách pro lokalizaci lidských aktivit. 5. Hodnocení území z hlediska rizik. 6. Rozhodování v území za výskytu rizik. PedF, katedra geografie 3 Literatura k studiu  WOKOUN, R., MALINOVSKÝ, J. et. kol. Regionální rozvoj. 1. vydání. Praha:Linde Praha, a.s., 2008. 474 s., ISBN: 978-80-7201- 699-0.  Kolektiv autorů. Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005, 455 s. ISBN: 978-80-7380-086-4.  DOLEŽAL, J. MÁCHAL, P. LACKO, B. a kol. Projektový management dle IPMA. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2009. 512 s. ISBN: 978-80-247-2848-3.  HRON, J. Teorie řízení. 4. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2003. 138 s., ISBN: 80-213-0695-5.  Kolektiv autorů. Místní Agenda 21 - Informace, postupy, kritéria. 1. vydání. Praha. Ministerstvo životního prostředí. 2006.  MALINOVSKÝ, J, KUTSCHERAUER, A., SUCHÁČEK, J. Regionální management. Management regionů a obcí. 1. vydání. Ostrava. VŠBTU 2003.  Příprava, tvorba a realizace strategických plánů obcí a mikroregionů. Studijní opora vzdělávacího programu. Ostrava, červen 2006. PedF, katedra geografie 4 Zajímavá literatura?  Zákon č. 128/ 2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.  Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů.  Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze.  Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.  Zákon č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání  Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.  Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.  Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.  Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů.  Zákon č. 239/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). PedF, katedra geografie 5 Webové odkazy  Strategie pro Brno - http://www.brno.cz/sprava-mesta/dokumenty- mesta/koncepcni-dokumenty/strategie-pro-brno/#c4460353  Územní plán města Brna - http://gis.brno.cz/ags/upmb/  Regionální inovační strategie - http://www.brno.cz/podnikatel- investor/risjmk/  Územně analytické podklady 2014 - http://www.brno.cz/sprava- mesta/magistrat-mesta-brna/usek-rozvoje-mesta/odbor-uzemniho- planovani-a-rozvoje/dokumenty/upp/uzemne-analyticke-podklady- 2014/  Portál KRIZPORT - http://krizport.firebrno.cz/.  6 Koncepce seminářů  Výuka probíhá podle rozvrhu každý týden v čase seminární skupiny.  Druhy seminářů:  Přednáškové  Cvičící  Konzultační  Evaluace a hodnocení 7 Témata cvičení 1. Analýza SWOT vybrané školy. 2. Analýza rizik vybrané školy. 3. Návrh krizového plánu školy.  Každý ze zadaných cvičení bude mít ještě další podúkoly.  Vypracování cvičení je podmíněno účastí na pedagogické praxi ve fakultní škole. PedF, katedra geografie 8 Lokální a regionální rozvoj ČR Teoretické základy PedF, katedra geografie 9 Regionální rozvoj  Praktická/aplikační disciplína.  Využívá regionálních a společenských věd jako je sociální geografie, regionální ekonomie, sociologie, ...  Je vstupem pro regionální politiku a regionální plánování. PedF, katedra geografie 10 Regionální rozvoj Zabývá se:  faktory, ovlivňujícími rozvoj regionů,  aktéry, podílejícími se na regionálním rozvoji a ovlivňovanými regionálními procesy,  mechanismy vztahů mezi aktéry RR a mechanismy vlivu faktorů na aktéry RR – regionálními procesy a jejich změnami/utvářením,  vývojem regionů a regionálními rozdíly,  regionální politikou – jejím zaměřením, účinností, ...  regionálním plánováním. PedF, katedra geografie 11 Co je to rozvoj území? Rozvoj je buď:  změna kvality (k lepšímu!)  změna kvantity = růst  Rozvoj území je vázán na sociálně-ekonomické jevy, procesy a jejich aktéry. „Typologie“ rozvojových procesů aneb regionální rozvoj =  Ekonomický rozvoj  Sociální rozvoj  Územní rozvoj  Kulturní rozvoj Aktéři regionální rozvoje  Shareholders: ti co rozhodují (vlastní aktéři, vlastníci, akcionáři).  Stakeholders: ti o kterých je rozhodováno (jsou aktéry, ale je na ně působeno jako na objekty).  Individuální osoba: člověk jako jedinec.  Kolektivní osoba: sociální organizace (např. skupiny jedinců), které také něco činí. PedF, katedra geografie 12 Exogenní regionální rozvoj (ExoRo)  První snaha o rozvoj regionů při kombinaci jak zásahů státu (pomoc s vyrovnáváním těm zaostávajícím), tak při zachování individualistické iniciativy (umožnění rozvoje bez výrazného omezování těch, kteří „na to mají“).  Strategie regionálního rozvoje ČR 2014–2020 - http://www.mmr.cz/getmedia/08e2e8d8-4c18-4e15-a7e2- 0fa481336016/SRR-2014-2020.pdf. PedF, katedra geografie 13 Na co měl rozvoj reagovat?  Problémy se měly objevovat tam, kde příliš mnoho lidí obdělávalo půdu (venkov) nebo kde bylo mnoho lidí bez práce (omezovaly tak transfer zisku a pracovní síly nutný k růstu měst a průmyslu /příp. jiných regionů/ a bránící konkurenceschopnému a efektivnímu zemědělství či průmyslu v oblasti z mnoha nezaměstnanými).  Proto se předpokládalo, že tyto stagnující regiony je nutno spojit s dynamicky se rozvíjejícími centry (póly). Podobně se přistupovalo i k jiným regionům přispívajícím ke kumulativním nerovnostem. PedF, katedra geografie 14 Kritika ExoRo (4D)  Dependantní (závislostní) rozvoj (spoléhání na neustálé subvencování a rozhodování vnějších agentů).  Distorzní rozvoj (prosazoval jeden sektor, vybraná sídla a určitý typ podnikání, ale ostatní opomíjel a např. nebral v úvahu ne-ekonomické aspekty venkovského života.  Destruktivní rozvoj (vymazal kulturní a environmentální odlišnosti venkovských a zaostávajících oblastí).  Diktující rozvoj (utvářen vnějšími experty a plánovači). PedF, katedra geografie 15 Endogenní regionální rozvoj (EnRo) reakce na problémy ExoRo zřejmé od 80. let PedF, katedra geografie 16 Klíčový princip  Specifické zdroje (přírodní, lidské a kulturní) dané oblasti jsou zdroji jejího trvale udržitelného rozvoje. PedF, katedra geografie 17 Dynamická síla  Místní iniciativa a podnikavost. PedF, katedra geografie 18 Veřejná správa jako strůjce regionální rozvoje PedF, katedra geografie 19 Veřejná správa a občan!  Veřejnou správu chápeme jednak jako činnost ve smyslu vydávání správních aktů, služby občanům apod., a jednak jako souhrn institucí, které tyto činnosti přímo nebo zprostředkovaně vykonávají.  Správa (administration) je „obecné označení institucionalizované kontrolní a regulativní činnosti týkající se především veřejných záležitostí.“ (Velký sociologický slovník, str. 1212).  Správa – záměrná činnost nebo soubor takových činností, které sledují dosažení určitého cíle, jímž je udržení nebo obnovení určitého žádoucího stavu a současně jde i o zajištění těch procesů, jimiž se správa uskutečňuje. (Mates, Wokoun, str.134) Co to je veřejná správa? PedF, katedra geografie 20  Veřejnou správu lze chápat jako správu veřejných záležitostí ve veřejném zájmu. Složitým problémem je určení, kdy se určitá záležitost stane veřejnou.  Pro soukromou správu je charakteristické, že může zavazovat pouze osoby, které jsou ve specifickém vztahu k dané správě, zejména osoby příslušející k organizační struktuře subjektu soukromé správy, např. zaměstnanci podniku nebo členové spolku. Co to je veřejné a soukromé? PedF, katedra geografie 21 Znaky veřejné správy  Vázána legislativně (zákony, normy, předpisy, nařízení apod.).  Přesné vymezení kompetencí osob a činností.  Veřejný zájem – občané participují na řízení obce atd.  Organizovaná činnost svěřená subjektům /instituce, aktéři/  Subsystémy – veřejná správa a samospráva. PedF, katedra geografie 22 Schéma veřejné správy PedF, katedra geografie 23 VS jako činnost  Činnosti, které nejsou zákonodárstvím, soudnictvím ani vládou a které jsou vykonávány orgány, jež nejsou orgány moci zákonodárné, soudní ani vládní. Na rozdíl od soukromé správy platí, že orgány veřejné správy mohou svoji činnost vykonávat pouze na základě zákonů a v jejich mezích. (Wokoun: str.135).  Je vykonávaná zákonem zmocněnými subjekty na základě zákona v rozsahu přikázané působnosti a pravomoci. PedF, katedra geografie 24 VS jako souhrn institucí Instituce vykonávající přímo nebo zprostředkovaně veřejnou správu:  Ministerstva.  Ostatní ústřední orgány státní správy.  Územní orgány státní správy.  Veřejné ozbrojené i neozbrojené sbory (Policie, Hasičský záchranný sbor).  Kraje (veřejnou správu vykonávají v rámci přenesené státní správy a samostatné působnosti).  Obce (veřejnou správu vykonávají jak formou na ně přenesené státní správy, tak realizací samostatné působnosti).  Další instituce (profesní komory, vysoké školy, nadace atd.). PedF, katedra geografie 25 VS jako souhrn institucí Instituce, jejichž poslání je zcela jiné nebo převážně jiné (případ vlády) než výkon veřejné správy, ale přesto částí své činnosti veřejnou správu ovlivňují:  Parlament.  Vláda.  Ústavní soud.  Obecné soudy.  Další instituce jako např. Nejvyšší kontrolní úřad. PedF, katedra geografie 26 VS jako souhrn institucí Instituce z hlediska subjektů veřejné správy:  Stát (státní orgány).  Územní samosprávné celky (obce, kraje).  Jiné subjekty. PedF, katedra geografie 27 VS jako souhrn institucí Instituce z hlediska územního působení:  Úroveň ústřední (celostátní, republiková)  Úroveň územní (regionální), s dalším členěním: úroveň krajská, úroveň okresní/obvodní, úroveň obecní (místní, lokální), jiné úrovně vybočující z krajského,okresního a obecního územního členění. PedF, katedra geografie 28 Státní správa  Státní správa je veřejnou správou uskutečňovanou státem a svým charakterem představuje realizaci moci výkonné.  Státní orgány – Vláda ČR, ministerstva, ostatní ústřední orgány státní správy, krajské úřady, odborné územní správní úřady (odvětvová působnost), veřejné ozbrojené sbory.  Vykonávaná pomocí zákonů – Ústava ČR a ostatní zákony. PedF, katedra geografie 29 Státní správa na regionální úrovni – kraje  Zákonem č. 347/1997 Sb., o zřízení vyšších územních samosprávných celků a zákonem č. 129/2000 Sb. ve znění zákona 320/2001 Sb., 450/2000 Sb., zákona 231/2002 Sb. (úplné znění 3/2003 Sb.) a č. 135/2011 Sb. byly zřízeny kraje jako územní společenství občanů.  Kraj je veřejnoprávní korporace, která má vlastní majetek a vlastní příjmy. Hospodaří podle vlastního rozpočtu.  Státní správu vykonávají kraje v tzv. přenesené působnosti (např. školství, kultura, životní prostředí, vnitro, doprava atd.).  Další instituce zřízené státem – Finanční ředitelství, Celní ředitelství, Krajská správa Policie ČR, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, Krajská hygienická stanice, Obvodní báňský úřad, Český statistický úřad, Česká inspekce životního prostředí, Česká obchodní inspekce, Úřad práce atd. PedF, katedra geografie 30 Státní správa na regionální úrovni – okresy, územní obvody  Detašovaná pracoviště centrálních institucí:  Územní odbor Policie ČR  Okresní správa sociálního zabezpečení  Finanční úřad  Katastrální úřad  Celní úřad  Územní vojenská správa  Správa národního parku PedF, katedra geografie 31 Státní správa na regionální úrovni – ORP  Zřízeny v ČR od 1.1.2003 – 205 ORP (zákon č. 314/2002 Sb. a vyhláška č. 388/2002 Sb.).  Min. obyvatel obvodu – 15 000.  VS jako činnost – evidence obyvatel, vydávání občanských průkazů a cestovních dokladů, řidičských průkazů a evidence motorových vozidel, odpadového hospodářství, ochrana životního prostředí, doprava a silniční hospodářství, sociálně právní ochrana dětí, péče o staré a zdravotně postižené občany, péče o nepřizpůsobivé občany. PedF, katedra geografie 32 Státní správa na regionální úrovni – OPOÚ  V ČR 388. Pro občany ve vymezeném území nejčastěji: vedou matriku, zajišťují agendu stavebního úřadu. PedF, katedra geografie 33 Státní správa na regionální úrovni – obce Formou nařízení obce řeší na základě příslušných zákonů a v jejich mezních např.: vyhlášení chráněných územní nebo stavebních uzávěr, koeficient daně z nemovitostí, úseky místních komunikací s nezajištěnou sjízdností, mimořádná veterinární opatření, provedení krizových opatření, nakládání s povrchovými vodami, užívání paliv a spalování rostlinných materiálů. PedF, katedra geografie 34 Samospráva  Samospráva představuje určité společenství, jehož členové si sami vedou své záležitosti. Pro samosprávu je charakteristická demokratičnost ve vytváření základních samosprávných orgánů a podřízenost nebo alespoň odpovědnost ostatních samosprávných orgánů základním orgánům.  Základní funkcí je spravování záležitostí určitého společenství, jeho reprezentace a vyjadřování zájmů tohoto společenství a to s účastí členů příslušného společenství. PedF, katedra geografie 35 Samospráva  Veřejnoprávní – funkce jsou vykonávány samosprávnými orgány.  Soukromoprávní – převažují instituce typu občanských sdružení.  Ústava rozlišuje dva stupně samosprávy. Základními územními samosprávnými celky jsou obce a vyššími územními samosprávnými celky jsou kraje. PedF, katedra geografie 36 Samospráva – obce  Obec je základní jednotkou územní samosprávy – územní společenství občanů, majících právo na samosprávu.  Obec má vlastní majetek, hospodaří podle vlastního rozpočtu, úkolem obce je pečovat o všeobecný rozvoj svého území a potřeby občanů. Při plnění těchto úkolů musí chránit též veřejný zájem.  Obec pečuje o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče, uspokojování potřeby bydlení, ochrany zdraví, rozvoj dopravy a spojů, výchovu a vzdělávání, kulturní rozvoj, ochranu veřejného pořádku, požární ochranu atd.  Obec může zřizovat obecní policii, zakládat právnické osoby, vytvářet organizační složky obce. PedF, katedra geografie 37 Nejčastější organizace zřizované obcí I.  Zřizované na základě § 35a (odst. 1) zákona o obcích. Příklad – město Blansko.  Příspěvkové organizace:  Kulturní středisko města Blanska  Městská knihovna Blansko  Nemocnice Blansko  Mateřská škola Blansko, Těchov 124, příspěvková organizace  Mateřská škola Blansko, Rodkovského 2a, příspěvková organizace  Mateřská škola Blansko, Divišova 2a, příspěvková organizace  Mateřská škola Blansko, Údolní 8, příspěvková organizace  Mateřská škola Blansko, Dvorská 96, příspěvková organizace  Základní škola Blansko, Erbenova 13  Základní škola Tomáše Garriqua Masaryka Blansko, Rodkovského 2  Základní škola a Mateřská škola Blansko, Dvorská 26  Základní škola a Mateřská škola Blansko, Salmova 17PedF, katedra geografie 38 Nejčastější organizace zřizované obcí II.  Obchodní společnosti s majoritní majetkovou účastí statutárního města Brna:  Brněnské komunikace, a. s. (100 % majetková účast)  Dopravní podnik města Brna, a. s. (100 % majetková účast)  Lesy města Brna, a. s. (100 % majetková účast)  Pohřební a hřbitovní služby města Brna, a. s. (100 % majetková účast)  SAKO Brno, a. s. (100% majetková účast)  STAREZ-SPORT, a. s. (100 % majetková účast)  Technické sítě Brno, akciová společnost (100 % majetková účast)  Teplárny Brno, a. s. (100 % majetková účast)  Veletrhy Brno, a. s. (100 % majetková účast)  Brněnské vodárny a kanalizace, a. s. (51 % majetková účast) PedF, katedra geografie 39 Samospráva – orgány obce  Zastupitelstvo – výkonný orgán obce, má konečné slovo v rozhodování (schvaluje program rozvoje obce, území a regulační plán, schvaluje rozpočet a závěrečný účet, volí starostu, místostarosty, členy rady, zřizuje a ruší výbory apod.).  Rada – Radu tvoří starosta, místostarostové a další členové rady volení ze členů zastupitelstva. V obcích, kde je zvoleno méně než 15 zastupitelů, se rada nevolí a její pravomoc vykonává starosta. Schůze rady nejsou veřejné. Rada je výkonným orgánem obce v oblasti samostatné působnosti.  Komise – Komise zřizuje rada jako své iniciativní a poradní orgány. Pokud rada není, zřizuje komise zastupitelstvo.  Výbory – Zastupitelstvo zřizuje vždy kontrolní a finanční výbor. V čele výboru je vždy zastupitel. V částech obcí mohou být osadní výbory. PedF, katedra geografie 40 Samospráva – orgány obce  Starosta – zastupuje obec navenek. Je odpovědný zastupitelstvu. Svolává a řídí jednání zastupitelstva a rady. V čele statutárního města je primátor!  Obecní/městský úřad – úřad tvoří starosta, místostarostové, tajemník a zaměstnanci zařazení do obecního úřadu. Tajemník je zřizován v obcích s rozšířenou působností. Plní hlavně úkoly v přenesené působnosti a vede chod celého úřadu. U statutárních měst magistrát města! PedF, katedra geografie 41 Samospráva – orgány kraje  Zastupitelstvo – volený výkonný orgán, schvaluje rozpočet, reguluje regionální rozvoj, dopravu, školství atd.  Rada – výkonným orgánem kraje v oblasti samostatné působnosti kraje. Při výkonu své působnosti odpovídá zastupitelstvu. Radu tvoří hejtman, náměstek, náměstci hejtmana a další členové.  Komise – Rada na pomoc k řešení problémů může zřizovat komise jako iniciativní a poradní orgány – finanční, sportovní, zemědělská, pro vnější vztahy atd.  Výbory – Zastupitelstvo je oprávněno zřídit výbory jako své iniciativní a kontrolní orgány (finanční, kontrolní výbor pro východu, vzdělávání a zaměstnanosti).V kraji, v jehož obvodu žije podle sčítání lidu alespoň 5 % občanů hlásících se k jiné národnosti než české, se obligatorně zřizuje výbor pro národnostní menšiny. PedF, katedra geografie 42 Samospráva – orgány kraje  Hejtman – hlavním funkcionářem a reprezentantem kraje. Rada je oprávněna ukládat úkoly hejtmanovi jen v rozsahu své působnosti. Hejtman je volen zastupitelstvem z řad jeho členů, podepisuje právní předpisy kraje, jmenuje a odvolává ředitele krajského úřadu, svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva a rady, podepisuje spolu s ověřovateli zápis z jednání zastupitelstva a rady.  Krajský úřad – plní úkoly v samostatné působnosti uloženému mu zastupitelstvem a radou, napomáhá činnosti výborů a komisí. Krajský úřad tvoří ředitel a zaměstnanci kraje zařazení do krajského úřadu. V čele je ředitel. Krajský úřad se člení na odbory a oddělení. PedF, katedra geografie 43 Nejčastější organizace zřizované krajem  V Jihomoravském kraji celkem 238 příspěvkových organizací.  http://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=56895&TypeID=2.  Obchodní společnosti JMK:  KORDIS JMK spol. s.r.o., provozovatel integrovaného dopravního systému JMK (IDS JMK).  Thermal Pasohlávky, a.s., společnost pro rozvoj rekreační a lázeňské zóny. PedF, katedra geografie 44 PedF, katedra geografie 45 Pojďme do praxe! Strategické řízení a prostorové plánování v podmínkách veřejné správy PedF, katedra geografie 46 Regionální rozvoj v praxi  Pokud chceme aplikovat regionální rozvoj v praxi, je nutné využívat místního potenciálu => viz Endogenní rozvoj.  Politické, ekonomické, sociální, kulturní, přírodní a environmentální předpoklady tvoří základ rozvoje území!  Aplikace v praxi -> prostorové/regionální plánování. PedF, katedra geografie 47 Regionální management strategické řízení Management  Skupina lidí, řízení procesů, odborná disciplína, teorie a praxe.  = řídící činnost, kdy subjektem řídícím i řízeným jsou lidé jako jednotlivci nebo určité sociální skupiny.  = řízení procesů se silným podílem lidí. PedF, katedra geografie 48 Funkce managementu 1. Plánování 2. Organizování 3. Personalistika 4. Vedení 5. Kontrola PedF, katedra geografie 49 Typy managementu  Nejnižší stupeň – Management prvního stupně řeší vztahy přímo mezi zaměstnanci. Manažeři na tomto stupni dohlížejí na plnění práce.  Střední stupeň – Do managementu druhého stupně patří rozličná skupina vedoucích pracovníků – „middle management“.  Nejvyšší stupeň – Management z nejvyššího stupně managementu podniku usměrňuje chod celého systému, manažeři částečně přebírají odpovědnost za vlastníky podniku a mají na ně velmi úzké vazby - „top management“. PedF, katedra geografie 50 Management Základní činnosti manažera:  strategie organizace či úseku,  organizační struktura,  pravidla práce,  technické a prostorové uspořádání,  vlastní plánování a řízení procesů,  vnější vztahy,  personální problematika. PedF, katedra geografie 51 PedF, katedra geografie 52 Prostorové plánování  Krajinné plánování – „botton down“ – deduktivní metoda.  Strategické plánování – „botton down“ – deduktivní metoda.  Komunitní plánování – „bottom up“ – induktivní metoda.  Územní plánování – kombinace botton up a down.  Co je výsledkem těchto procesů? MOTTO „Strategie je určení základních dlouhodobých cílů subjektu, způsobu jejich dosažení a alokace zdrojů nezbytných pro uskutečnění těchto cílů". Jedna z nejstarších definic strategie od A. Chandlera. PedF, katedra geografie 53 PedF, katedra geografie 54  Strategie – z řeckého strategos (generál) + agein (vést). Označoval umění a vědu, jak řídit vojenské operace.  Strategie jako přirozený výběr – subjekty jsou vystavené mohutnému tlaku prostředí a jsou nuceny se ustavičně přizpůsobovat vnějším změnám.  Strategie jako plán – vzniká jako výsledek systematických forem plánování.  Strategie jako posloupnost dílčích kroků – je adaptivním přístupem, který na rozdíl od přirozeného výběru je důsledně řízený.  Strategie jako kultura – je přístup, který je založený na zkušenostech, invenci, předpokladech a představách reprezentantů subjektu.  Strategie jako politika – vzniká po množství vnitřních střetů, ve kterých aktéři (jednotlivci nebo skupiny) vyjednávají o svých zájmech (lobují) a přijímají kompromisy.  Strategie jako vize – jí dominuje jednotlivec nebo skupina, která disponuje určitou vizí, kam se subjekt může, resp. by se měl dostat. Proces strategického řízení 1. Strategická analýza 2. Strategický výběr (návrh strategie) 3. Implementace (realizace) strategie PedF, katedra geografie 55 Strategická analýza  Vytváří výchozí poznatkovou základnu umožňující pochopení problémů strategie v organizaci (v našem případě v obci/škole).  Účelem strategické analýzy tedy je formulovat klíčové vlivy na současný a budoucí vývoj obce/školy a možnosti, jaké jsou z hlediska prostředí (vnitřního i vnějšího) a kvalifikací obce/školy dostupné.  Strategická analýza by měla vždy být účelová, svým pojetím dynamická a charakterem problémově orientovaná! PedF, katedra geografie 56 Strategický výběr  Klíčová – invenční, tvůrčí – fáze procesu. 1. Identifikujeme základní atributy (podstatné znaky) strategického záměru – kde jsme a kam se chceme dostat? 2. Hledání, vytváření a formulování možných variant cest k dosažení globálního cíle strategie. 3. Zhodnocení variant a výběr strategických možností – stanovení strategických cílů a cest jejich dosažení. PedF, katedra geografie 57 Implementace strategie  Převod strategie do praxe.  Způsob realizace postupů a metod stanovených v taktické fázi,  úkoly, které je třeba provést,  manažerskou zodpovědnost za úspěšné uvedení strategie do praxe,  odpovědnost jednotlivých organizačních útvarů obce,  způsob informačního zabezpečení procesu,  zdrojové zajištění realizace celé strategie, vč. případných změn v současném mechanizmu financování,  personální zajištění procesu (stávajícími pracovníky, přeškolením pracovníků, novými lidmi – zpravidla jde o jejich kombinaci),  způsob provádění monitoringu průběhu realizace a dosažených výsledků strategického plánu,  využití strategie pro zlepšování resp. vytváření image obce. PedF, katedra geografie 58 Strategické řízení ve veřejné správě  Úroveň státu, kraje, obce.  Hranice strategického rozhodování jsou určovány více politickými podmínkami než stavem prostředí, dále omezeními investičního kapitálu a svobody manažerů při změně strategie.  Rozhodování je silně politicky ovlivněno!  Strategické řízení ve veřejných službách – např. zdravotnictví a společenská zařízení poskytovaná místní správou mohou mít ze strategického hlediska problémy, protože jim nemusí být umožněno ze svých služeb generovat výnosy, které je následně možno investovat do vývoje.  Strategická rozhodnutí mají jako dominantní formu snahu o vyšší efektivitu a udržení, případně zlepšení služeb při omezených nákladech. PedF, katedra geografie 59 Strategické plánování  = přístup (soubor dílčích metod a technik), jež může být použit v řadě lidských činností, přičemž jednou z nich je oblast regionálního rozvoje.  = systematický způsob jak organizovat změny a vytvářet v celé společnosti široký konsenzus a společnou vizi pro lepší (socio)ekonomickou budoucnost.  = proces promyšleného, do budoucnosti hledícího a dlouhodobého usměrňování nějaké činnosti, oblasti.  Zásadním výstupem strategického plánování je Strategický plán. PedF, katedra geografie 60 Proč strategicky plánují také obce?  Protože si vzájemně konkurují – především o nové investice, pracovní místa, obyvatele a návštěvníky.  Protože to zlepšuje jejich pozici při získávání vnějších (zejména dotačních) zdrojů.  Protože jim to pomáhá sladit představy rozhodujících aktérů jejich rozvoje a dosáhnout vyšší synergie.  Protože to je způsob jak můžou aktivně ovlivňovat vlastní budoucnost. PedF, katedra geografie 61 Strategický plán rozvoje  Hlavním cílem zpracování strategického plánu rozvoje obce je navrhnout pro stanovené období strategického plánu promyšlenou množinu opatření na podporu ekonomického a sociálního rozvoje obce realizovatelnou dostupnými finančními zdroji (včetně zdrojů EU) pro toto období. Strategický plán musí obsahovat:  Definovaný cíl – čeho chceme dosáhnout.  Způsoby, jakým cíle chceme dosáhnout (nástroje, projekty).  Jak budou způsoby, kterými chceme cíle dosáhnout, zajištěny zdroji (finančními, lidskými).  Realizační infrastrukturu strategického plánu – materiální a institucionální. PedF, katedra geografie 62  Definuje společné zájmy města, jejich obyvatel a podnikatelských subjektů;  bydlení a podnikání ve městě;  koordinuje vynakládání veřejných investic z hlediska územního a funkčního;  definuje dlouhodobé záměry hospodářské a sociální politiky města;  posiluje vědomí sounáležitosti k městu a regionu a odpovědnost za jeho rozvoj u místních obyvatel a podnikatelů. Co strategický plán řeší? PedF, katedra geografie 63  Dlouhodobost – plánování v dlouhodobém horizontu (10–15 let), nicméně realizace změn v horizontu kratším (tj. realizace vlastních projektů) (3–5 let).  Komplexnost a selektivnost – strategické plánování rozvoje území je komplexním procesem, nutná systémová provázanost, nicméně strategický plán nemůže řešit veškeré aspekty sociálně-ekonomického rozvoje, proto je nevyhnutelná selekce prioritních problémů a prioritních směrů rozvoje.  Provázanost – nutná vnitřní provázanost jednotlivých kroků v procesu strategického plánování; rozhodnutí učiněná ve prospěch určité aktivity mají nepochybně zprostředkovaný dopad na činnosti jiné. Základní principy SP PedF, katedra geografie 64  Soustavnost – strategické plánování je neustálým procesem, kontinuální hodnocení změn vstupních podmínek a dosavadních výsledků tohoto procesu, modifikace jednotlivých dílčích kroků na základě změněné výchozí situace.  Otevřenost – jednak vůči veřejnosti (jejím podnětům i kritice), jednak vůči novým stimulům a impulsům během přípravy, projednávání, nebo po schválení v době realizace některých strategických směrů vytyčených ve strategického plánu.  Reálnost – stanovení reálně dosažitelných cílů jednak z hlediska finančního, jednak z pohledu ekonomických a sociálních podmínek. Základní principy SP PedF, katedra geografie 65 PedF, katedra geografie 66 Princip programování Legislativa Zákon 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje v § 3 odst. 2 a 3 vymezuje:  strategii regionálního rozvoje jako střednědobý dokument, na období 3–7 let, který formuluje přístup státu k podpoře regionálního rozvoje, poskytuje potřebná východiska a stanovuje rozvojové cíle a zásady pro vypracování regionálních programů rozvoje;  státní program regionálního rozvoje jako střednědobý dokument, který stanoví zaměření podpory regionálního rozvoje pro jeden nebo společně pro více podporovaných regionů. Jiná časová určení a definice v tomto zákoně nejsou. Zajímavé je, že strategie je zde uváděna jako střednědobý dokument, program stejně tak. PedF, katedra geografie 67 Koncepční dokumenty na státní úrovni  Komplexní koncepce:  Strategie regionálního rozvoje  Strategie hospodářského růstu  Strategie udržitelného rozvoje  Státní politika územního rozvoje (v oblasti územního plánování)  Za velmi obecnou koncepci lze považovat i např. programové prohlášení vlády  Sektorové koncepce (obvykle koncepce v gesci ministerstev), např.:  Strategie rozvoje lidských zdrojů ČR  Strategie rozvoje terciárního vzdělávání  Státní informační a komunikační politika  Národní inovační strategie České republiky  A desítky dalších …  Různorodé dokumenty ostatních složek státní správy. PedF, katedra geografie 68 Programové dokumenty ČR k realizaci politiky hospodářské, sociální a územní soudržnosti EU (HSÚS)  Politika HSÚS EU založena na principu programování.  Projekty realizovány v návaznosti na problémy identifikované ve strategických dokumentech.  Úroveň EU – Nejvyšším strategickým dokumentem Strategické obecné zásady Společenství (SOZS) – definovány priority politiky HSS v období 2007–2013; pro období 2014–2020 dokument Evropa 2020.  Dohoda o partnerství – vzniká sladěním NRP a SOZS, vymezuje podobu realizace politiky HSÚS, popisuje strategické cíle, způsob řízení a koordinace politiky HSÚS v České republice, představuje systém finančních toků fondů EU v ČR a představuje operační programy pro realizaci politiky HSÚS. PedF, katedra geografie 69 Koncepční dokumenty na krajské úrovni  Komplexní koncepce: ◦ Strategie rozvoje ◦ Program rozvoje  Hlavní sektorové koncepce (obvykle zpracovávané na úrovni odborů).  Dílčí sektorové koncepce.  Odborné studie – podkladové analýzy pro strategické rozhodování. PedF, katedra geografie 70 Komplexní strategické dokumenty kraje  Strategie rozvoje kraje je dlouhodobý koncepční dokument, který formuluje přístup kraje k podpoře rozvoje jeho územního obvodu. Stanovuje strategické cíle rozvoje kraje jako celku a jeho funkčních částí, hlavní cesty k jejich dosažení a poskytuje potřebná východiska a základní rámec pro vypracování programu rozvoje kraje a strategických plánů rozvoje měst nebo jiných územních celků kraje.  Program rozvoje kraje je střednědobým koncepčním. Konkretizuje strategické cíle a rozvojové aktivity ve formě konkrétních opatření a projektů, určuje jejich nositele a stanoví způsob financování a implementace. PedF, katedra geografie 71 Nejčastější sektorové dokumenty krajů  Strategie rozvoje hospodářství  Program rozvoje cestovního ruchu  Dopravní koncepce  Plán vodovodů a kanalizací  Koncepce zdravotnictví  Koncepce ochrany přírody  Plán odpadového hospodářství  Energetická koncepce  Strategie rozvoje lidských zdrojů  Strategie udržitelného rozvoje (x)  a další … Pozn. Použita nejběžnější označení bez ohledu na metodickou správnost. PedF, katedra geografie 72 Problémy strategického plánování  Nejednotná terminologie.  V praxi chybné a nelogické postupy.  Řada nevyřešených metodických otázek (hierarchizace, vazby, aktualizace, vyhodnocování).  Deformace zaměření dokumentů možnostmi financování z fondů EU.  Nedostatečná provázanost mezi strategickým a finančním plánováním.  Problém transparentnosti a zapojení aktérů. PedF, katedra geografie 73  Dlouhodobá strategie – s horizontem naplnění delším než 10 let.  Střednědobá strategie – s horizontem 5–10 let. Nečastěji programy.  Krátkodobé strategie – předpokládají realizaci většiny nástrojů v horizontu do 5 let, respektive jsou zpracovávány na jedno volební období. Často se označují jako tzv. Akční plány. Jaký plán vytvořit? PedF, katedra geografie 74 • Zásadně období přesahující 1 volební období. • Doporučuje se orientovat časové období SP minimálně na léta 2014–2020 (shodně s programovacím obdobím EU) a nebo období delší (10 let). • Nezbytnost víceletých rozpočtových výhledů veřejných rozpočtů obcí. • Dvouleté klouzavé akční plány. Časovost strategického plánu PedF, katedra geografie 75 1. Analytická část – analýza řešeného území. 2. Syntetická část – syntéza dosažených analytických výsledků a definování strategické vize/vizí. 3. Návrhová část – formulace postupných konkrétních kroků, které povedou k naplnění vize. 4. Realizační část – formulace konkrétních projektů. Obsahová stránka SP PedF, katedra geografie 76 Jak probíhá proces tvorby plánu?  Krok 1: Organizace a příprava  Krok 2: Zkoumání prostředí  Krok 3: Analýza SWOT  Krok 4: Kritické oblasti a strategická vize  Krok 5: Strategický plán  Krok 6: Akční plán  Krok 7: Implementace  Krok 8: Monitorování a aktualizace PedF, katedra geografie 77 KROK 1: Organizace a příprava  Výběr externího konzultanta,  založení pracovní, expertní skupiny,  orientační schůze pro členy skupiny,  přijetí harmonogramu procesu,  zpracování základních požadavků,  shromáždění relevantních podkladů. PedF, katedra geografie 78 KROK 2: Analýza území  Kvalitně zpracovaná analýza představuje hlavní zdroj informací o řešeném území.  Nestačí ale pouze informace shromáždit nebo popsat, je nutné vždy jednotlivé získané informace kriticky zhodnotit, zařadit do celkového kontextu sledování a zhodnotit jejich význam.  Využití syntézy! PedF, katedra geografie 79 KROK 2: Analýza území  Analýza by měla umět na základě výpovědi lokálních aktérů zhodnotit klíčové aspekty rozvoje území na základě veřejně dostupných statistických dat a dalších zdrojů informací.  Každá kapitola musí být ukončena jasně formulovaným závěrem, ve kterém autoři shrnou a zdůrazní podstatné zjištění, která mají vliv na budoucí rozvoj řešeného území. PedF, katedra geografie 80 Profil města  Identifikační údaje  Geografická poloha  Historie  Vnější vztahy  Obyvatelstvo (pohyb obyv., věková a vzdělanostní struktura)  Podnikání (počet, odvět. struktura subjektů, pracovní síla, nezaměstnanost)  Kvalita života (bytová politika, dopravní dostupnost, vybavenost službami)  Kultura, vzdělání a volnočasové aktivity  Technická infrastruktura  Cestovní ruch  Životní prostředí PedF, katedra geografie 81 Profil města PedF, katedra geografie 82 KROK 3: Analýza SWOT  Metoda, pomoci které je možno identifikovat silné (ang: Strengths) a slabé (ang: Weaknesses) stránky, příležitosti (ang: Opportunities) a hrozby (ang: Threats), spojené s určitým projektem, typem podnikání, podnikatelským záměrem, politikou (ve smyslu opatření) apod.  Jedná se o metodu analýzy užívanou především v marketingu, ale také např. při analýze a tvorbě politik (policy analysis).  Vyvinuta Albertem Humphreym v 60. a 70. letech 20. st. PedF, katedra geografie 83 Jak vytvořit analýzu SWOT? I.  Jádro metody spočívá v klasifikaci a ohodnocení jednotlivých faktorů, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin: faktory vyjadřující SILNÉ nebo SLABÉ STRÁNKY jako vnitřní faktory a faktory vyjadřující PŘÍLEŽITOSTI a HROZBY jako vnější faktory  Podstata celé analýzy spočívá v zamyšlení se a v nalezení co nejvíce charakteristik a příkladů v rámci každé skupiny a v jejich vzájemném porovnání. PedF, katedra geografie 84 Jak vytvořit analýzu SWOT? II.  Analýza SWOT vychází z předpokladu, že projekt dosáhne strategického úspěchu maximalizací předností a příležitostí a minimalizací nedostatků a hrozeb!  Analýza SWOT tedy umožňuje formulovat kvalitní projekt:  rozvojem silných stránek;  odstraněním slabých stránek;  využitím budoucích příležitostí;  vyhnutím se rizikům. PedF, katedra geografie 85 Analýza SWOT II. PedF, katedra geografie 86 Výhody analýzy SWOT  Rychlost a relativní jednoduchost.  Poměrně nízké náklady.  Vysoká výstižnost.  (V ideálním případě) vyčerpávající a objektivní charakteristika.  Proti obvyklým analytickým metodám prezentuje vyváženě pohled na minulost a současnost (ex post) a pohled na budoucnost (ex ante) analyzovaného objektu. PedF, katedra geografie 87 SWOT – vnitřní faktory I.  Faktory týkající se situace projektu, které v dané chvíli existují.  Existují ve chvíli, kdy se projekt začíná připravovat .  Vnitřní analýza má dva cíle: 1. stanovit možnosti a potenciál projektu; 2. identifikovat vnitřní silné a slabé stránky projektu.  Zaměřuje se na mechanismy fungování projektu, jež mohou být žadatelem ovlivnitelné.  Jako prostředek ke sledování vnitřního prostředí a následně i k identifikaci slabých a silných stránek mohou sloužit výsledky průzkumů mezi studenty a absolventy, výstupy debat v pracovních skupinách, rozhovory se současnými studenty, zprávy od zaměstnanců atd. PedF, katedra geografie 88 SWOT – vnitřní faktory II. Silné stránky  Pozitivní rysy naší situace, které mohou mít svůj význam při promýšlení projektu.  Jakékoliv komparativní a konkurenční výhody projektu.  Mohou být lidského, přírodního či technického původu.  Položte si otázku: 1. Co funguje dobře? 2. Jaké jsou naše výhody? 3. Co ostatní považují za naše silné stránky ? 4. Jaké využitelné zdroje máme k dispozici? PedF, katedra geografie 89 SWOT – vnitřní faktory III. Slabé stránky  Veškeré vnitřní faktory, které ohrožují nebo limitují aktivity projektu.  Faktory, které fungují špatně nebo nefungují vůbec, nebo prvky, které by mohly fungovat lépe.  De facto se jedná o stejný typ věcí jako u silných stránek, ale tentokrát se zaměřujeme na negativní rysy těchto témat .  Položte si otázku: 1. Co nefunguje? 2. Co funguje špatně? 3. Co bychom měli zlepšit? PedF, katedra geografie 90 SWOT – vnější faktory I.  Analýza vnějších faktorů navazuje na předchozí vymezení silných a slabých stránek a odráží aktuální situaci v oblasti či sektoru.  Faktory vztahující se k potenciálům a rizikům budoucích projektů, které musí být vzaty v úvahu při plánování projektu.  Mnoho vnějších vlivů je neovlivnitelných, avšak jejich pravděpodobné účinky na průběh projektu je nutné zhodnotit.  Jako zdroj ke zjištění a monitorování těchto externích podmínek a vlivů může být využít tisk, konference a semináře, zprávy úřadů práce, informace od rodičů, studentů, zaměstnavatelů a podobně. PedF, katedra geografie 91 SWOT – vnější faktory I. Příležitosti  Možnosti využitelné k tomu, abychom překonali slabé stránky a rozvíjeli rozpoznané silné stránky.  Představují pro budoucnost příznivé vlivy a možnosti získání konkurenční výhody pro projekt.  Mohou reagovat na technologický rozvoj či rozvoj lidského potenciálu, ekonomický růst, změny v oblasti životního prostředí, struktuře trhu nebo úpravy vládních politik. PedF, katedra geografie 92 SWOT – vnější faktory II. Hrozby  Faktory, které omezují naše příležitosti k růstu či zabraňují změnám.  Vzhledem k jejich existenci je těžší (resp. méně pravděpodobné), že se podaří dosáhnout stanovených cílů projektu.  Nežádoucí vlivy z vnějšího prostředí, které vedou v případě absence protiopatření ke stagnaci, zpomalení nebo dokonce k zastavení projektu. PedF, katedra geografie 93 Metody tvorby  Brainstorming.  Strukturní (shluková) analýza – metoda založená na induktivním postupu od konkrétního po obecné. Studium vnitřní stavby komponentů a prvků obsažených v analýze SWOT.  Metoda vertikální struktury – dochází k hodnocení a porovnávání kvantitativních a kvalitativních složek analýzy SWOT. PedF, katedra geografie 94 Jak tedy postupovat? 1. Návrh jednotlivých komponentů analýzy členy projektového týmu metodou brainstormingu. 2. Digitalizace získaných dat. 3. Rozdělení na dílčí analýzy SWOT podle vybraných kapitol Profilu města. 4. Doplnění analýzy SWOT o připomínky členů Komise pros strategický rozvoj. 5. Analýza všech polí, odstranění nevhodných výrazů, shlukování podobných názvů. 6. Prioritizace metodou semaforu. 7. Digitalizace dat. PedF, katedra geografie 95 Dodržujte pravidla 1. Zákaz kritiky. 2. Aktivní komunikace. 3. Projevujte přirozený zájem o problematiku. 4. Mluvte jasně a srozumitelně. 5. Nemluvte hlouposti mimo téma. PedF, katedra geografie 96 Rady na závěr I.  Důležité je vzít v potaz a zohlednit všechny stránky projektu, aby nedošlo ke zkreslení údajů či neočekávaným nepříznivým jevům.  Poctivá příprava přináší ovoce v podobě předcházení rizik, využití potenciálů, odstranění nedostatků a včasného podchycení příležitostí.  Nevyplatí se podceňovat či zatajovat byť sebemenší problém, který není nutné aktuálně řešit. Z malé a podceněné komplikace se pak v budoucnu může stát poměrně velká a někdy i neřešitelná situace. PedF, katedra geografie 97 Rady na závěr II.  Nezapomeňte správně ohodnotit význam jednotlivých příležitostí a rizik. Ne všechny příležitosti a hrozby působí na projekt stejnou silou a přináší stejně velká pozitiva nebo negativa.  Některé hrozby jsou velmi závažné, jiné méně (to samé platí i u příležitostí).  Je užitečné vyjmenovat pokud možno co nejkonkrétnější prvky a vyhnout se příliš obecnému popisu.  Doporučujeme, aby se na realizaci SWOT analýzy podílelo co možná nejvíce pracovníků.  K tvorbě SWOT analýzy lze využít metodu brainstormingu, která je založena na tvůrčí kolektivní spolupráci a myšlení PedF, katedra geografie 98 Cvičení č. 1 Vypracujte analýzu SWOT pro základní školu, na které probíhala Vaše praxe K vypracování použijte vzorový formulář. PedF, katedra geografie 99 KROK 4: Strategická vize  Dohoda o strategické vizi  Vize rozvoje území na cca 10–25 let.  Jak bude území vypadat za 10, 25 let? PedF, katedra geografie 100 Mise x Vize  Stručná formulace vize, poslání a hodnot zaručuje městu nejen to, že má jasnou představu o sledovaných cílech, ale také usnadňuje sdílení této představy s ostatními lidmi.  Jedním z hlavních úkolů člověka stojícího v čele jakékoliv organizace, je udávat směr, kterým se mají ostatní ubírat.  V Česku se však můžeme běžně setkat s různými označeními:  Vize, poslání, hodnoty.  Vize, mise, hodnoty.  Poslání firmy.  atp. PedF, katedra geografie 101 Mise x Vize  Vize shrnuje to čím chce město/společnost být. Soustředí se na budoucnost. Je zdrojem inspirace. Poskytuje jasná rozhodovací kritéria.  Mise nám říká co je cílem společnosti nebo rozvoje města. Soustředí se na přítomnost. Definuje cílové skupiny a kritické oblasti. Informuje o tom jak dobří chceme být. PedF, katedra geografie 102  Přechod mezi klasifikací problémů a vlastní strategií představuje vize rozvoje.  Vize by měly být používány jako obecné představy o budoucím rozvoji.  Neměly být na rozdíl od předcházejícího syntetického shrnutí jednotlivých analýz konkrétní, ale měly by umožňovat maximálně široký, obecně formulovaný směr rozvoje, který je akceptovatelný pro celé řešené území. Vize PedF, katedra geografie 103  Formulace vize je možná na základě dvou přístupů: 1. Vymezení vize na základě dominujících směrů rozvoje. 2. Třídění na škále od optimistické přes reálnou až po pesimistickou vizi.  V praxi dochází často ke kombinaci obou zvolených metod.  Formulovat vizi bez jasného souhlasu místních představitelů je prakticky nemyslitelné! Vize PedF, katedra geografie 104  Vize musí splňovat následující aspekty: 1. Vize musí být časově ohraničená. 2. Prostorový aspekt – konkrétně definované území, kde vize bude uplatňována. 3. Věcný aspekt – co je obsahem vize jaké tematické oblasti atd. Vize PedF, katedra geografie 105 Vize  Stručná formulace vize zaručuje regionu/městu nejen to, že má jasnou představu o sledovaných cílech, ale také usnadňuje sdílení této představy s ostatními lidmi.  Kam chceme, aby se region/město rozvíjel/o?  Jak by region/město měl/o vypadat v roce 2025? PedF, katedra geografie 106 Mise  Říká tedy, jací bychom chtěli nyní být, měla by ukazovat pole působnosti města a odkazovat na její základní hodnoty. Na rozdíl od vize se mise soustředí na přítomnost či nejbližší budoucnost.  Kdo jsme?  Co děláme?  Proč to děláme?  V čem jsme dobří a proč?  Pro koho tu jsme?  Kdo nebo co za námi stojí? PedF, katedra geografie 107 Mise x Vize  Sedněte si v klidu, koukejte třeba z okna, a pořádně se zamyslete. Co to vlastně tvoříte?  Jestliže se Vám to podařilo, pokuste se to definovat na papír.  Co jste si definovali, zkraťte na 140 znaků.  Popište, co jste tím mysleli. PedF, katedra geografie 108 Mise x Vize  Zkuste zamyslet kde chcete být za řekněme 5 let. Víte? Skvěle!  Nejdříve se zamysleme nad tím, co si myslíte že jste schopni dosáhnout.  Můžete být největší a nejlepší?  Můžete vyniknout jenom v něčem? Je lepší malý nebo velký cíl?  Jestliže se Vám to podařilo, pokuste se to definovat na papír.  Co jste si definovali, zkraťte na 500 znaků.  Popište, co jste tím mysleli. PedF, katedra geografie 109 KROK 5: Vytvoření strategie  Vlastní jádro dokumentu.  Strategie představuje návrh budoucího stavu a stanovuje cíle, které chceme prostřednictvím připraveného strategického dokumentu dosáhnout. Strategie stanovuje úkoly, odpovídá na otázku jaké cíle si v řešeném území klademe.  Využití analýzy SWOT:  Pasivní přístup – vhodné použít v regionech, které nemají velký objem disponibilního kapitálu.  Aktivní přístup – navržení intervencí v regionu, které povedou ke kvalitativnímu zlepšení situace v dané oblasti. PedF, katedra geografie 110 Jak správně definovat problémy?  Nástroj – strom cílů.  Strom cílů formuluje vzájemnou souvislost mezi jednotlivými dílčími cíly a obecně formulovanými problémy a umožňuje dobře navázat na jednotlivá dílčí hodnocení.  Při klasifikaci v rámci stromu cílů je vhodné postupovat výhradně podle toho, jaký význam má to které hodnocení a vždy vyhodnotit nejvýznamnější dopad problému a podle toho celé téma klasifikovat. PedF, katedra geografie 111 Strom cílů PedF, katedra geografie 113  Naplnění strategie je možné pouze prostřednictvím jednotlivých programů/oblastí a na ně navazujících opatření a případně podopatření, které je vhodné pro naplnění strategie postupně realizovat.  Programy/oblasti a opatření představují soubor nástrojů, které by měly vést k dosažení kýženého cílového stavu v řešeném území.  Maximálně 3–6 specifických programů/oblastí. KROK 5: Vytvoření strategie PedF, katedra geografie 114 Programy/oblasti  Program = oblast = kritická oblast = problémová oblast = klíčová oblast.  Nejednotná terminologie, nutné však zachovávat jednotnou terminologii v celé strategii!  Doporučená struktura:  Popis stavu  Globální cíl  Specifické cíle  Strategie  Seznam opatření  Finanční rámec PedF, katedra geografie 115  Popis stavu představuje stručné shrnutí klíčových problémů, které považujeme za nutné řešit a odstraňovat  Globální cíl programu je celkový cíl programu, který vyplývá z popsané strategie a je vyjádřením cílů, které chceme realizací takového opatření dosáhnout. Globální cíl vždy velmi těsně navazuje na vypracovanou strategii.  Specifické cíle představují podrobnější rozpracování globálního cíle a vytvářejí již konkrétní rámec pro vlastní formulaci programu, stanovují již zcela konkrétní a hodnotitelé cíle, které chceme v řešeném území zaměřením na tento program dosáhnout. PedF, katedra geografie 116 Jak správně nastavit cíle?  Slovní popis účelu, jehož má být dosaženo.  „Nová hodnota – předmět, produkt nebo služba, která je výsledkem projektu a je reprezentována popisem určitého stavu, jenž má v budoucnosti existovat.“  Cíle by měly dodržovat pravidlo SMART:  S (Specific) – specifický a konkrétní.  M (Measurable) – měřitelné.  A (Assignable) – přidělitelné pouze jednomu programu.  R (Realistic) – dosažitelné.  T (Time-bound) – časově ohraničené.  I (Integrated) – integrované s dalšími cíly. PedF, katedra geografie 117 Globální cíl (goal)  Všechny opatření musí začínat jasnou definicí cílů a určením specifik výsledků.  Určuje celkový směr a jeho konečný výsledek.  Je v něm obsažena strategická potřeba.  Shrnuje nejdůležitější informace o programu.  Podrobněji rozpracováván do hierarchické struktury dílčích cílů. PedF, katedra geografie 118 Dílčí, specifické cíle (Objectives)  Konkretizují globální cíl.  Jasný a jednoznačný popis vlastností programu. Charakteristika cílů:  popis výstupu, který má být vytvořen;  očekávaný časový rámec dosažení výstupu;  měřítka, podle kterých se bude cíl považován za splněný;  podmínky, zpřesňují informace o způsobu splnění. PedF, katedra geografie 119 Opatření  Opatření již představuje zcela konkrétní nástroj strategického rozvoje.  Seznam opatření se vypracovává v maximálním rozsahu 3–5 opatření pro každý program.  Doporučená struktura opatření:  Název opatření.  Předmět podpory.  Operační cíle opatření.  Forma podpory.  Koneční příjemci.  Územní zaměření podpory.  Návrh dílčích aktivit. PedF, katedra geografie 120  Název opatření je označení opatření, které by mělo vystihovat podstatu navrhovaných aktivit. Jednotlivá opatření se zpravidla třídí desetinným systémem, takže opatření 3.2. představuje opatření patřící do okruhu třetího navrhovaného programu a je v pořadí tohoto programu uvedeno jako druhé.  Předmět podpory je návrh okruhů činností, které budou podporovány a to bez ohledu na to, kdo je konečným příjemcem podpory nebo z jakých zdrojů je podpora zajišťována.  Operační cíle opatření mohou stanovovat podrobnější cíle, které si klademe za úkol dosáhnout pomocí realizace nebo podpory prostřednictvím tohoto opatření. PedF, katedra geografie 121 KROK 6: Aktivity – Akční plány  Aktivita = projekt/projektový záměr.  Seznam aktivit se vypracovává v maximálním rozsahu 5– 8 aktivit pro každé opatření.  Doporučená struktura aktivity:  Název aktivity.  Předmět podpory.  Forma podpory.  Koneční příjemci.  Územní zaměření podpory. PedF, katedra geografie 122 PedF, katedra geografie 123 Vize města Jevíčko Strategické cíle Problémové okruhy Opatření Rozvojové aktivity Východiska  Hledáte prostředky na provozní a projektovou činnost školy!  Podpora formou fundraisingu.  V roce 2016 bylo v ČR k dispozici přes 3 800 dotačních titulů pro veřejnoprávní subjekty.  Vždy se jedná o externí podporu subjektu (žadatele) a tudíž o veřejnou podporu! PedF, katedra geografie 124 Co je to projekt a projektové řízení? PedF, katedra geografie 125 Projektová kultura v ČR  Řídí 3 celosvětové organizace:  PMI (Project Management Institute) – působí v 185 státech světa, založena v roce 1969 v USA, vydává Standard PMBOK (Project Management Body of Knowledge).  IPMA (International Project Management Association) – sdružuje projektové manažery napříč všemi obory lidské činnosti. IPMA vydává ICB (IPMA Competence Baseline) – standard kompetencí projektového řízení, tzn. standard profesionálního chování vedoucího projektu a projektového týmu. Založena v roce 1964 z iniciativy Francie, Nizozemí a Německa.  OGC (Office of Governemt Commerce) – součást britské vlády, používá metodiku PRINCE2® (Projects in Controlled Environment). PedF, katedra geografie 126 Projektová kultura v ČR  V ČR:  SPŘ (Společnost pro projektové řízení) – vznik v únoru roku 1990.  K 31. 3. 2017 sdruženo 133 řádných členů, 14 přidružených fyzických osob a 12 přidružených právnických osob.  Webové stránky: http://cspr.cz/ PedF, katedra geografie 127 Projekt – definice dle ČSN ISO  Dle ČSN ISO 21 500 je projekt jedinečný proces sestávající z řady koordinovaných a řízených činností s daty zahájení a ukončení, prováděný pro dosažení předem stanoveného cíle, který vyhovuje specifikovaným požadavkům, včetně omezení daných časem, náklady a zdroji.  Projekt je sekvence činností mající jeden začátek a jeden konec, přidělené zdroje a směřující k vytvoření určitých produktů. S vytvořením produktů je vždy spojeno riziko. PedF, katedra geografie 128 Životní cykly v projektu Shodnout se na problému I. Shodnout se na cíli II. PŘÍNOSY A HLAVNÍ VÝSTUPY PROJEKTU. ZDROJE/OMEZENÍ, PROSTŘEDÍ Popis stavuIII. Určit cestu IV. AKCE, RIZIKA PedF, katedra geografie 129 Fáze projektu Příprava Plánování Realizace Ukončení Vyhodnocení Proč projekt realizovat? Co chceme projektem dosáhnout? CO, JAK, S KÝM, KDY, ZA KOLIK Vytvoření produktů Akceptace zákazníkem Vnitřní ukončení a úprava interních metodik PedF, katedra geografie 130 Typy projektu  Investiční (tvrdé) = dle zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb. = dlouhodobý majetek.  Dlouhodobý hmotný majetek – pozemky, stavby, samostatné movité věci a soubory movitých věcí nebo základní stádo a tažná zvířata. Věci se samostatným technicko-ekonomickým určením s dobou použitelnosti delší než jeden rok a v ocenění jedné položky převyšující částku 40.000,- Kč bez DPH.  Dlouhodobý nehmotný majetek – majetek dobou použitelnosti déle než 1 rok. Věci se samostatným technicko-ekonomickým určením s dobou použitelnosti delší než jeden rok a v ocenění jedné položky převyšující částku 60.000,- Kč bez DPH.  Neinvestiční (měkké) – vše co není investice. PedF, katedra geografie 131 Plánování projektu Jakost projektu dle ČSN ISO 21 500 PedF, katedra geografie 132 Pět kroků projektu CO Specifikace dodávek JAK Cesta jejich vytvoření S KÝM Kdo je udělá a jak bude řízen KDY Kdy vzniknou ZA KOLIK Kolik to bude stát PedF, katedra geografie 133 Plánujeme projekt 1)  Přesně definovat CO se má udělat.  Tj. definovat produkty projektu  Aspekt věcný - definuje, co bude existovat.  Aspekt procesní říká, jaké činnosti budou vykonány. (Pozn.: Vhodné pouze když neumíme nadefinovat produkt, např. provedení konzultace.)  Vždy je potřebné definovat metriky (kritéria kvality)! PedF, katedra geografie 134 Cíle projektu  Nová hodnota – předmět, produkt nebo služba, která je výsledkem projektu a je reprezentována popisem určitého stavu, jenž má v budoucnosti existovat.  cíl by měl dodržovat pravidlo SMART: S (Specific) – specifický a konkrétní M (Measurable) – měřitelné A (Assignable) – přidělitelné pouze jednomu projektu a subjektu R (Realistic) – dosažitelné T (Time-bound) – časově ohraničené I (Integrated) – integrovaný PedF, katedra geografie 135 Plánujeme projekt 2)  Naplánovat JAK vzniknou jednotlivé výstupy z plánu CO  Tj. jaké činnosti a v jaké logické posloupnosti vytvoří produkty projektu.  Do postupu nezanášet hledisko času či disponibility zdrojů!!  Není-li vzor: ODZADU! PedF, katedra geografie 136 Projektový graf - příklad Krok 1 Zahájení projektu Krok 2 Návrh obsahu a struktury stránek Krok 3 Návrh grafické podoby stránek Krok 4 Vytvoření prototypových stránek Krok 5 Schůzka UAP (uživatel - autor - prototyp) Krok 6 Vytvoření výsledných stránek Krok 7 Odsouhlasení a předání do rutinního provozu PedF, katedra geografie 137 Plánujeme projekt 3)  Naplánovat, S KÝM se dílčích cílů a celkového cíle dosáhne.  Tj. v jakých strukturách bude projekt organizován.  Jaké zdroje budeme potřebovat.  A jak tyto zdroje obsadíme lidmi. PedF, katedra geografie 138 Organizační struktury  Útvarové (odbory městského úřadu) – horizontální.  Věcné (týmový aspekt, určeno pro projekt napříč odbory) – vertikální. PedF, katedra geografie 139 externí subjekt PedF, katedra geografie 140 Pozice na úrovni města Vedení projektu Řešitelský tým Pracovní tým Řídící komise - pracovníci odborů, oddělení - externí osoby - zástupci partnera, sponzora - manažer projektu - administrátor - ekonomka, účetní - statutární zástupce - vedoucí odboru - manažer projektu - pracovníci odborů, oddělení - pracovníci zřízených organizací PedF, katedra geografie 141 Další kroky plánování  víme CO  víme JAK  víme S KÝM KDY znamená určit: datum zahájení činnosti datum ukončení činnosti PedF, katedra geografie 142 Harmonogram  Rozvržením aktivit projektu do časové řady vznikne harmonogram projektu (časový plán).  Dostatečnou pozornost věnujte propočtu délky trvání projektu (mnohé administrativní úkony trvají déle, než by se mohlo na první pohled zdát).  Na harmonogram posléze navazuje konstrukce finančního plánu a rozpočtu projektu.  Protože projekty ze své podstaty zahrnují určité riziko, je dobré s ním počítat a naplánovat rezervy časové a finanční. PedF, katedra geografie 143 Síťové grafy (hranově nebo uzlově definované) Příklad KDY: Ganttův graf Příklad KDY: Ganttův graf Klíčová aktivita/rok (2010) I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. Výběr a analýza témat vhodných ke komplexnímu zpracování Odborné přírodovědné zpracovávání šesti témat Didaktické a metodické zpracovávání přírodovědných témat Recenzování učebních textů k tématům Pilotní ověřování na partnerských školách Zpracování připomínek recenzenta učitelů partnerských škol Tutorovaný e-learningový kurz a jeho aktivní provozování Návrh, zpracování a spravování webových stránek projektu Vybavení mobilní laboratoře Provedení kurzů a workshopů Zpracování souborného učebního textu Překlad učebního textu vybraného tématu do anglického jazyka Zpracování příručního anglicko-českého slovníku Tvorba interaktivního a multimediálního textu Organizace závěrečné odborné konference Tvorba harmonogramu  Nerealistické odhady = hrob projektu!  Časové rezervy jednotlivých kroků.  Buffer časových rezerv na konci projektu.  Započítání disponibility pracovníků ŘT, PT i ostatních zdrojů.  Milníky nebo prémie za zkrácení? PedF, katedra geografie 147 Plánujeme projekt 5)  Stanovit ZA KOLIK se projekt zrealizuje  čld - člověkoden  člm - člověkoměsíc  člr - člověkorok  odhady pracnosti PedF, katedra geografie 148 Odhady kapacit  2 cesty jak odhadovat kapacity :  Zhora dolů analogie delfská věštírna  Z dola nahoru vysčítáváním na základě metrik a výkazů práce, shromážděných na předchozích projektech. PedF, katedra geografie 149 Co je to fundraising?  Komplexní systematická činnost, jejímž cílem je zajistit pro organizaci finanční či jiné prostředky k financování jejich veřejně prospěšných aktivit (jde nejen o projekty, ale i provoz). Proč systematická?  Úspěšně získávat prostředky lze jen v případě, když budeme: • náležitě připraveni, • soustavně vyhodnocovat reálný stav našich činností, • soustavně sledovat vnější prostředí a přizpůsobovat se mu, • kontrolovat a pravidelně vyhodnocovat fund. aktivity, • učit se z našich chyb a zlepšovat se. PedF, katedra geografie 150 Možnosti fundraisingu  SPONZORING = poskytování finanční podpory výměnou za propagaci sponzora v souvislosti s vlastní činností.  DAR = hmotné či nehmotné statky poskytnuté jednostranně bez protihodnoty.  VÍCEZDROJOVÉ FINANCOVÁNÍ = způsob financování rozložením závislosti na více zdrojích a subjektech.  MECENÁŠSTVÍ = téměř výhradní podpora umění individuálními dárci za účelem zajištění svobodné tvorby umělce. PedF, katedra geografie 151 Rozpočet projektu  Základem je co nejpodrobněji zpracovaný rozpočet projektu.  Nutnost rozdělení nákladů na uznatelné a neuznatelné dle podmínek programu.  DPH – uznatelný náklad pro neplátce (nemožnost odpočtu daně na vstupu).  Nutno přihlížet na potřebnost (oprávněnost) nákladů vzhledem k výstupům projektu (někdy je určení jednodušší, někdy komplikovanější). PedF, katedra geografie 152 Uznatelné x neuznatelné náklady  Uznatelné náklady „lze uplatňovat“ nejdříve od doby registrace projektu (za předpokladu, že tyto náklady byly prokazatelně proplaceny konečným příjemcem). Výjimka se vztahuje na náklady k projektové dokumentaci.  Dle typu projektů (investiční, neinvestiční) jsou některé druhy nákladů omezovány (limit X % z celkových nebo uznatelných nákladů projektu).  Neuznatelné náklady nejsou podporovány (např. DPH u plátců, pokuty a penále, nákup osobních vozů, náklady na opravu a údržbu strojů a zařízení, ostatní daně a správní poplatky, úroky z úvěru). PedF, katedra geografie 153 Specifika jednotlivých programů  Každý dotační titul má svá finanční specifika, kterými se musíme řídit nebo nám mohou pomoci.  Patří mezi ně – např.:  min. a max. výše celkových uznatelných nákladů,  množství peněz alokovaných na výzvu (-> kalkulace naší „šance“),  % podpory z různých zdrojů (liší se dle typu žadatelů). PedF, katedra geografie 154 Vícezdrojový charakter financování Veřejné zdroje • Granty a dotace (lokální, regionální, národní úroveň) • Veřejné zakázky a smlouvy o poskytování služeb • Nepřímá podpora (forma daňových úlev, záštit apod.) Neveřejné zdroje • Nestátní neziskový sektor (nadace, nadační fondy) • Podnikatelská sféra (firemní dárcovství, nadace apod.) • Individuální dárci (tuzemští i zahraniční) Vlastní příjmy • Vlastní hospodářská činnost • Členské poplatky PedF, katedra geografie 155 Postup plánování 1) Nejprve je nutné mít vypracován plán CO, vytvořen projektový graf (plán JAK) a plán S KÝM. 2) Hrubý odhad délek trvání jednotlivých činností (tj. etap, kroků, úkonů). 3) Pak odhadovat spotřeby práce v člověkodnech nebo člověkoměsících. 4) Tento postup je potřebné iterativně opakovat ve vazbě na již vytvářený projektový tým a dostupnost klíčových zdrojů. 5) Zohledňovat požadavky top managementu a zákazníka na trojimperativ projektu. 6) Finální produkt vzniká jako kompromis mezi optimálním a možným. PedF, katedra geografie 156 Projektové řízení v praxi aneb krátký návod jak připravit projekt. PedF, katedra geografie Konceptuální návrh  Formulace základních záměrů, hodnocení přínosů a dopadů realizace projektu, odhady nákladů a času potřebného na vlastní realizaci, předběžná analýza rizik. Výstup => Projektový záměr PedF, katedra geografie 158 Konceptuální návrh – přípravná fáze  Příprava projektu.  Proč projekt realizovat?  Co chceme projektem dosáhnout?  Jakým způsobem bude výstupů a výsledků projektu dosaženo?  Informace o dotacích.  Získání dostatečného množství informací (podmínky programu, text výzvy, hodnotící tabulka).  Seznámení se s programovými dokumenty (operační program, prováděcí dokument, výzva, příručka pro žadatele a příručka pro uživatele)  Prostudovat hodnotící tabulku! PedF, katedra geografie 159  Předběžné zjištění/ověření přijatelnosti žadatele.  Konzultace projektového záměru.  Akceptace podmínek čerpání dotace (povinnost archivovat dokumentaci, respektování zásad výběrových řízení, podrobit se kontrolám celé řady oprávněných orgánů a institucí, atd.).  Předběžná představa o zajištění finančního krytí projektu. PedF, katedra geografie 160 Projektový záměr  ...“záměr“ znamená popis produktu projektu, jeho znaky a jak se mají tyto znaky měřit nebo posuzovat. (ISO 21 500)  Převedení požadavků zákazníka a ostatních zainteresovaných stran na činnosti, které se mají provádět pro dosažení cílů projektu a pro organizování těchto činností.  Záměr rozpracovává strategii, součástí dokumentu záměru projektu jsou cíle a způsob jejich dosažení, určené ve strategii. PedF, katedra geografie 161 Projektový záměr  Soulad projektového záměru se zvoleným dotačním programem.  Cílové skupiny.  Lokalizace projektu.  Předběžné zhodnocení projektového záměru dle hodnotící tabulky.  Analyzovat vstupní podmínky a obhájit výsledky a výstupy projektu.  Udržitelnost projektu a naplnění závazných a monitorovacích ukazatelů. PedF, katedra geografie 162 Zadání pro Vás 1. Ředitel školy Vám dal za úkol inovovat výuku zeměpisu. 2. Vytvořte projekt formou projektového záměru, kde budete řešit zlepšení výuky. 3. Pro plánování použijte tuto prezentaci, připravený formulář a své znalosti. PedF, katedra geografie 163 Desatero úspěšného žadatele  Definování projektu  Konzultace projektu  Posouzení svých možností  Výběr zpracovatele  Začít včas  Kontrola zpracovatele  Dodržovat pravidla pro předkládání žádostí  Finanční krytí projektu  Výběr dodavatele  Udržitelnost Rada na závěr – konzultovat, konzultovat, konzultovat ! PedF, katedra geografie 164 Krok 7: Implementace SP Měřitelnost úspěšnosti realizace dílčích aktivit a projektů. Kvalitní projektový management a projektové řízení. Měřitelnost účinku plánu. Hodnocení a analýza. PedF, katedra geografie 165 Schvalování  Vypracovaný strategický plán je schvalován jako „program rozvoje“ v souladu se zákonem o obcích č. 128/2000 Sb. § 84 odst. 2, písm. a).  Strategický plán obce schvaluje zastupitelstvo obce, strategický plán svazku obcí by měl být schválen jak na jednání Valné hromady svazku nebo zastupitelstvy všech zúčastněných obcí.  Schvaluje se dokument jako celek, nikoli jeho dílčí části!  Materiál, který bude předmětem schvalování, by měl vycházet z předloženého textu a měl by být upraven a opraven na základě veřejné diskuze v pracovních skupinách a následně v řídící skupině. PedF, katedra geografie 166 Realizace  Úspěšná realizace projektů vždy vyžaduje značné finanční prostředky, které pro ně musí být získány a správně alokovány (včetně časového určení). Projekty nekryté finančními zdroji by se v akčním plánu vůbec neměly objevit.  Do akčního plánu je třeba zařazovat jen ty aktivity, pro něž je jasně stanoven způsob a zdroje financování a garant realizace.  Garant realizace aktivity (projektu) by měl vyhovovat následujícím hlediskům:  zná výsledky, kterých se má aktivitou dosáhnout,  přijímá odpovědnost za danou aktivitu a její výsledky,  zná časový horizont, do kterého se má aktivita dokončit,  prokazuje svou angažovanost pro dosažení očekávaných výsledků. PedF, katedra geografie 167 KROK 8: Monitoring a aktualizace  Důležitým postupovým krokem pro realizaci SP rozvoje obce je vytvoření Komise pro realizaci SP.  Pozor! Nejde o komisi ve smyslu zák. č. 128/2000 Sb. o obcích.  Členy Komise by měli být:  zástupci voleného managementu (zastupitelstva, rady),  zástupci profesionálního managementu (městského či obecního úřadu),  představitelé podnikatelské sféry,  představitelé profesních komor (hospodářské komory, agrární komory aj.)  pro město významných kulturních a vzdělávacích institucí,  NNO, případně další osoby, které mohou k realizaci strategického plánu významně přispět. PedF, katedra geografie 168  Komise se schází zpravidla 2–4x ročně. Zprávy o postupu realizace SP by měla zastupitelstvu předkládat 2x ročně.  V pololetí předkládá Komise pro realizaci SP zastupitelstvu Informační zprávu (lze ji po dohodě zastupitelstva předkládat pouze Radě).  Na závěr roku (avšak před schválením městského rozpočtu na další rok) předkládá Komise pro realizaci SP zastupitelstvu Souhrnnou zprávu, která vedle bilance dosažených výsledků při realizaci SP musí obsahovat i návrhovou část – jak postupovat dále, příp. jaké změny v postupu jsou pro další rok potřebné.  Vhodné měsíce pro předkládání zpráv jsou duben a říjen. Komise pro strategický rozvoj PedF, katedra geografie 169 Komise pro strategický rozvoj KSR SOUKROMÝ SEKTOR VEŘEJNÁ SPRÁVA INSTITUCE Princip “partnerství” PedF, katedra geografie 170 Role Komise pro strategický rozvoj  Řízení procesu strategického plánování.  Rozhodování o kritických oblastech.  Tvorba a přijetí akčních plánů.  Určení priorit mezi cíli plánu.  Doporučení k řízení realizace plánu.  Představení SP městskému zastupitelstvu.  Invence, partnerství. PedF, katedra geografie 171 Monitoring  Podmínkou kvalitně zpracovaného monitoringu je dobré stanovení monitorovacích ukazatelů.  Ukazatele by měly být stanoveny tak, aby umožnily hodnotit počáteční stav, konečný stav a měl by být jasně identifikovatelný zdroj informací využitý pro hodnocení v jednotlivých fázích zpracování a užívání strategického plánu. PedF, katedra geografie 172 Monitoring – indikátory  Typy indikátorů sledování:  Indikátory vstupů představují vynaložené finanční prostředky na projekt. Př. otázka: Kolik to bude stát?  Indikátory výstupů jsou podpořené aktivity projektu. Př. otázka: Co projekt podpoří?  Indikátory výsledků vyjadřují přímé a okamžité účinky podpory. Př. otázka: Čeho bude dosaženo?  Indikátory dopadů sledují dlouhodobější pozitivní následky podpory udržitelnost toho, čeho bylo v projektu dosaženo. PedF, katedra geografie 173  Typy indikátorů sledování: PedF, katedra geografie 174 Aktualizace  Strategický plán není nehybný rigidní dokument!  Je vhodné strategický plán chápat jako otevřený dokument a pravidelně se vracet k jeho textu.  Účelem aktualizace je upřesňovat, případně doplňovat, strategická rozhodnutí, která jsou v plánu uvedena.  Aktualizace by měla být podle rozsahu strategického plánu a rozsahu předpokládaných změn prováděna pravidelně každý rok nebo každý druhý rok. Tuto inovaci, obnovu a aktualizaci provádí již pouze zastupitelstvo nebo ten orgán, který strategický plán schvaloval.  Aktualizaci strategického plánu musí zajistit jeho zadavatelé! PedF, katedra geografie 175 Propagace SP PedF, katedra geografie 176 PedF, katedra geografie 177 Komunitní plánování  Metoda strategického plánování, prostřednictvím níž plánujeme rozvoj služeb na daném území pro určité skupiny znevýhodněných osob v určitém čase.  Podle § 94 písm. d) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách obec může zpracovat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve spolupráci s krajem, poskytovateli sociálních služeb na území obce a za účasti osob, kterým jsou poskytovány sociální služby.  Přístup – říká co, a proces – říká jak, pracovat s komunitou v daném místě při řešení jejích potřeb. Komunitní plánování má konkrétní výstupy, v jasně omezeném čase s konkrétními účastníky. Za jeho přípravu odpovídají manažeři, kteří plán vytváří, za jeho implementaci pak celé komunita společně.  Výstup – Komunitní plán – např. 4. Komunitní plán sociálních služeb města Brna pro období 2016–2017 (https://socialnipece.brno.cz/useruploads/files/kpss/4_komunitni_plan_web.pd f). PedF, katedra geografie 178 Školní vzdělávací program Dokument, který si každá základní a střední škola v ČR vytváří, aby realizovala požadavky rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro daný obor vzdělávání. Legislativně je zakotven v zákoně č. 561/2004 Sb. (školský zákon). Učitelé mohou: profilovat svoji školu a tím ji odlišit od jiných škol, formulovat vlastní představy o podobě vzdělávání na své škole, odbourat zbytečné duplicity v obsahu učiva, lépe spolupracovat při mezioborovém vzdělávání, posílit týmového ducha pedagogického sboru, učit kreativně. Žáci: si mohou vybrat školu, která nejlépe vyhovuje jejich požadavkům, se budou vzdělávat efektivněji. PedF, katedra geografie 179 Školní vzdělávací program – struktura I.  Identifikační údaje  Název ŠVP.  Předkladatel.  Zřizovatel.  Platnost dokumentu od.  Charakteristika školy  Úplnost a velikost školy.  Vybavení školy (materiální, prostorové, technické, hygienické).  Charakteristika pedagogického sboru (velikost sboru, odborná kvalifikovanost).  Dlouhodobé projekty, mezinárodní spolupráce.  Spolupráce s rodiči žáků a jinými subjekty. PedF, katedra geografie 180 Školní vzdělávací program – struktura II.  Charakteristika ŠVP  Zaměření školy.  Výchovné a vzdělávací strategie.  Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných.  Začlenění průřezových témat.  Učební plán  Tabulace učebního plánu.  Poznámky k učebnímu plánu. PedF, katedra geografie 181 Školní vzdělávací program – struktura III.  Učební osnovy  Název vyučovacího předmětu.  Charakteristika vyučovacího předmětu.  Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu.  Hodnocení žáků a autoevaluace školy  Pravidla pro hodnocení žáků.  Autoevaluace školy. Zajímavé odkazy 1. http://portal.gov.cz/wps/portal – Portál veřejné správy. 2. www.uur.cz – Ústav územního rozvoje. 3. www.nszm.cz – Národní síť zdravých měst ČR. 4. www.komunitniplanovani.com 5. http://www.databaze-strategie.cz/ – databáze strategií. 6. http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani. PedF, katedra geografie 182