Cvičení č. 1 – Oběh Země kolem Slunce Jméno a příjmení: UČO: Zadání cvičení: 1. Jedním z pohybů, které vykonává naše planeta Země jako vesmírné těleso, je oběh okolo Slunce. Na připraveném schématu je znázorněno Slunce a čtyři polohy planety Země při oběhu Slunce během roku. Zaznačte šipkami do schématu, jakým směrem Země obíhá kolem Slunce. Jaká je doba jednoho oběhu? Jaký je vztah mezi dobou oběhu a jedním rokem v našem kalendáři? Jaká je v této problematice role přestupného roku? 2. Zastavme se u dráhy oběhu. Po jaké dráze Země kolem Slunce obíhá a jaká je poloha Slunce vzhledem k dráze oběhu? V jaké vzdálenosti od Slunce Země obíhá? Jak se mění tato vzdálenost během roku? 3. Popište průběh oběhu Země kolem Slunce z hlediska střídání ročních období. Vysvětlete jejich chod v jednotlivých zeměpisných šířkách. Jak další předpoklady jsou nutné k tomu, aby docházelo ke střídání ročních období? Rozpoznejte z obrázku polohu, kterých dnů v roce znázorňují stadia v oběhu Země na obrázku. Jejich označení (např. letní slunovrat apod.) a datum zapište na linky vedle jednotlivých stádií. 4. V našich zeměpisných šířkách jsou standartní spojení jako: Vánoce – zima, Velikonoce – jaro, prázdniny – léto. Platí tato spojení ve všech koutech naší planety? Ve kterých oblastech světa se o Vánocích většinou mohou děti bavit hrátkami na sněhu a ve kterých obvykle ulehají na rozpálené pláže? Na každé znázorněné fázi oběhu Země zaznačte rovník, obratníky a polární kruhy a vysvětlete, jaké roční období je v těchto oblastech. 5. Označte na schématu místo, ve kterém se nachází planeta Země právě v tuto chvíli, a pomocí schématu vysvětlete aktuální roční období a jeho tepelné podmínky. 6. Zaznačte na oběžné dráze perihélium (přísluní) a afélium (odsluní), určete, kdy k nim dochází a vysvětlete jejich význam. Vypracování cvičení: Odpovědi na otázky: