•Hygiena a epidemiologie •Pojem hygiena •Je lékařský vědní obor, který studuje zákonitosti vztahů mezi prostředím a organismem, jejich vývoj a interakci. Organismus člověka a jeho zdravotní stav je ovlivňován mnoha činiteli, mezi nimiž hraje důležitou roli životní a pracovní prostředí. • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Cílem vědního oboru hygiena je stanovit soubor opatření k zajištění optimálních podmínek pro zdravý rozvoj jedince a pro celou lidskou populaci. Hygiena je vědním oborem preventivním, jejím hlavním záměrem je ochrana a podpora zdraví člověka. •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Zákon o ochraně veřejného zdraví •Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, byl nověji koncipován a novelizován zákonem č. 86/1992 Sb. Od 1. 1. 2001 je v platnosti „Zákon o ochraně veřejného zdraví“ (č. 258/2000 Sb., ze dne 14 července 2000), který stanoví odpovědnost všech fyzických a právnických osob, společností, podniků za dodržování hygienických zásad a ochranu zdraví lidí ve všech jejich oblastech. • Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Státním zdravotním dozorem nad ochranou zdraví je ze zákona pověřen orgán ochrany veřejného zdraví – Ministerstvo zdravotnictví ČR a hlavní hygienik ČR, krajští a okresní hygienici, Ministerstvo obrany ČR a Ministerstvo vnitra ČR. Rozsah činnosti orgánu ochrany veřejného zdraví je preventivní, vykonává dohled nad dodržováním zásad ochrany zdraví, které jsou dány hygienickými předpisy. Ø Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Hygienické předpisy vydává hlavní hygienik prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví ČR. Orgány ochrany veřejného zdraví se také podílí na řadě programů spojených s prevencí nemocí a podporou zdraví, např. programy prevence infekčních nemocí, programy podpory zdraví a prevence neinfekčních nemocí. •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Fyzikální faktory •Hluk Øzvuk vzniká rozkmitáním pevného tělesa, jehož energie je vzduchem přenášena dále Øhluk je zvuk definovaný frekvencí, na níž závisí výška tónu, intenzita a délka trvání Ø jednotkou frekvence je hertz (Hz) Øjednotkou intenzity (hladiny hluku – La) je decibel (dB) Ø Ø Ø Ø Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Ømíra škodlivosti hluku se řídí jeho významem pro člověka, spektrálním složením a intenzitou Øhluk o intenzitě nad 110 dB ohlušuje a může působit i bolestivě Ø hluk nad 130 dB může poškozovat bubínek •Vibrace Ø jsou chvění nebo otřesy vyvolané pohybem pružného tělesa nebo prostředí • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øpodle účinku dělíme vibrace na celkové, které působí na celé tělo a mohou vyvolat celkové změny, na vibrace přenášené na ruce, převážně z vibrujících nástrojů, rukojetí, řidítek, volantu apod. •Druhy záření: Øionizující záření – je biologicky agresivní, má velkou biologickou účinnost Øneionizující záření – je elektromagnetické vlnění o různé vlnové délce Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øultrafialové záření (UV) – má různé účinky závislé na vlnové délce •Prach Ø jsou rozptýlené pevné částice ve vzduchu Ø je tvořen anorganickými i organickými složkami Øpodle účinku rozlišujeme prach: inertní, toxický, fibrogenní, alergizující, infekční, prach s účinky karcinogenními • Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • Hygiena všeobecná a komunální •Hygiena všeobecná a komunální zkoumá vlivy obecných hygienických podmínek na zdraví člověka. 1. ovzduší Øje prostředí, které nás obklopuje Øatmosféra znamená vzdušný obal Země Øvzduch je směs plynů, par a pevných rozptýlených částic • • Ø • Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øplynnými složkami ovzduší jsou: kyslík 21 %, dusík 78 %, vzácné plyny necelé 1 %, oxid uhličitý 0,03 % až 0,04% •znečištění ovzduší: Ødoprava – výfukové plyny Ø emise §emise je množství škodliviny vyloučené konkrétním zdrojem za časovou jednotku § imise je skutečný obsah dané škodliviny v prostředí § Ø • Ø Ø Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øzplodiny spalování fosilních paliv (uhlí, ropa, oleje, zemní plyn) §hlavními zdroji jsou velké tepelné elektrárny, teplárny a místní topeniště a kotelny §škodlivinami jsou především prach, saze, popílek, oxidy síry a dusíku §prach, popílek a saze tvoří v ovzduší pevné aerosoly §popílek a saze vznikají především spalováním pevných paliv Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK §pevné částice z ovzduší se uchycují na sliznici dýchacích cest • smog Øje toxický stav ovzduší, který může poškodit lidské zdraví Øvzniká především v městech a údolích při tzv. teplotní inverzi Øv postižených oblastech je vyšší nemocnost i zvýšená úmrtnost Ø – •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK 2.Voda Øtekutina, bez které není možný život Ø v těle je zastoupena i v tělesných tekutinách (krev, míza, tkáňová mok) Øorganismus dospělého člověka obsahuje 60 – 65 % vody, novorozenci a děti mají procento vody vyšší Øvoda slouží jako rozpouštědlo při metabolismu, zprostředkovává transport látek v těle, vylučování odpadních látek, termoregulaci atd. Ø Ø • v •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •voda se dělí dle původu: 1.povrchová voda Øtvoří vodoteče a je zadržována v přirozených nebo umělých vodních nádržích Øobsah rozpouštěných látek má vliv na tvrdost vody 2. podzemní voda Øprosákla půdou půdními póry, trhlinami a puklinami v pevných horninách • Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øjejí vlastnosti závisejí na složení a vlivu půdy, kterou voda prosakuje 3. srážková voda •podle využití dělíme vodu: 1. pitná Ømusí být zdravotně nezávadná, musí mít určitou teplotu a dobrou chuť Ø nesmí obsahovat toxické látky 2. 3. Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK 2.užitková Ø nesmí se používat k pití nebo k přípravě jídla Øvyužívá se k mytí auta, praní prádla, zalévání rostlin 3. provozní Ø slouží při výrobě v průmyslu a zemědělství •odpadní vody dělíme: •a) sídlištní •b) průmyslové Ø § § Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK 3. půda Øje důležitou součástí biosféry, skládá se z hornin, obsahuje organické i anorganické látky Øpůda obsahuje velké množství mikroorganismů, které ji svojí činností mění Ø půda má samočisticí schopnost Øpedologie = nauka o půdě • • • • § • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Ostatní faktory komunálního prostředí 1. bydlení Ømá zajistit všechny základní požadavky na oddech, zotavení po práci, rodinný a společenský život, kulturní vyžití a provozování osobních koníčků Ø z hygienického hlediska má zajistit optimální hlukovou, světelnou, tepelnou a psychickou pohodu Øakustická pohoda je subjektivní 1. •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Ønejvyšší přípustná hladina hluku uvnitř obytných budov je 40 decibelů, ve venkovním prostoru obytných prostor činní 50 decibelů •pohoda bydlení: •a) optická pohoda Ø je dána osvětlením, jeho uspořádáním a jeho složením Økaždý byt musí mít dostatečné přirozené prostředí Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øumělé osvětlení je celkové nebo místní •b) tepelná pohoda Ø závisí na mikroklimatických podmínkách v bytě •c) psychická pohoda Ø závisí na technických parametrech vybavení bytu, možnostech odpočinku a společenských akcí Ø § Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •2) doprava Ø rozvoj dopravy se stále zvětšuje Ønegativa: hluk, zhoršování životních podmínek, zvýšení koncentrace toxických látek •3) služby Øtvoří základní vybavení k zajišťování potřeb lidí Ønapř. kadeřnictví, kosmetické salony, obchody Øpro služby platí hygienické předpisy • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Hygiena výživy •Hygiena výživy je důležitou složkou primární prevence. Správná výživa hraje pozitivní úlohu při podpoře zdraví = HEALTH PROMOTION. Potrava musí být zdravotně nezávadná a musí mít správnou energetickou a biologickou hodnotu. Pojem zdravotní nezávadnost znamená, že potrava nesmí obsahovat jakékoliv látky a biologické faktory škodící zdraví. Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Strava musí obsahovat základní živiny: Øbílkoviny Øtuky Øcukry Øminerály Østopové prvky Øvitaminy •Charakteristika jednotlivých živin viz studijní materiál Pečovatelství 2. ročník oddíl 5. 1 Základní složení stravy. • Ø 2. Ø 1. •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • Výživa v prevenci některých onemocnění Øvýživa jako prevencí civilizačních onemocnění, musí být zajištěna již od mladého věku Øv prevenci aterosklerózy (ucpávání) je důležité omezit tuky a potraviny, které jsou zdrojem cholesterolu Ø v prevenci hypertenze je důležité omezit sůl Øněkteré vitaminy mají příznivý účinek při oslabení organismu a v rekonvalescenci • Ø Ø 3. Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øléčebná výživa je strava upravená tak, aby pomáhala léčit některá onemocnění – existují různé diety: při diabetes mellitus, jaterní, při onemocnění žaludku, ledvin, šetřící •Společným stravováním se rozumí stravování širšího okruhu osob. Může se jednat o uzavřenou formu stravování – okruh strávníků je přesně vymezen, nebo se jedná o veřejné stravování – restaurace, bufety, stánky. Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • • • •Existuje určitá směrnice hygienických předpisů: Østravovací provozy musí být odděleny od provozů ostatních, musí mít samostatný vchod pro zaměstnance Øsuroviny k přípravě pokrmů, musí být zdravotně nezávadné – záruční doba, doklad o jejich výrobci a kvalitě Øhlavním rizikem společného stravování je možnost přenosu infekcí • • Ø • • Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • • • Øk přípravě surovin a pokrmů se musí užívat čistých nádob, potraviny se smějí skladovat pouze ve vymezených skladovacích prostorách, předepsaných pro druh suroviny, obaly a odpadky jsou skladovány odděleně od vlastního provozu, nádoby na odpadky musí být zakryty Øzaměstnanci musí mít zdravotní průkazy, být proškoleni v hygienickém minimu a dodržovat všechny zásady osobní hygieny, pro zaměstnance jsou k dispozici šatny a záchody • • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øvýrobní stroje a zařízení se denně po upotřebení očišťují od zbytku, umývají se teplou vodou a desinfekčními prostředky •Hygiena dětí a dorostu •Hygiena dětí a dorostu studuje vliv prostředí na vyvíjející se organismus od narození do dospělosti. • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • tělesný růst Øzvětšování jednotlivých částí organismu Ø nejrychlejší je růst do prvního roku života, pak se růst zpomaluje Ødalší zrychlení nastupuje v období před pubertou a v pubertě Ø pak se vývoj zase zpomaluje a nakonec se zastaví Ø růst pohlavních orgánu je nejrychlejší v pubertě § Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Ønervový systém a smyslové orgány rostou nejrychleji v prvních letech, ve školním věku se růst zpomaluje a v pubertě končí •školní zralost Ødítě musí být emocionálně, psychicky a tělesně vyspělé – vyšetřuje PPP; může doporučit odklad • vývoj Øoznačuje diferenciaci buněk a tkání a jejich funkcí Ø Ø Ø • Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • novorozenecké a kojenecké období Øtrvá do konce 1. roku života Ødítě se seznamuje se světem Øje závislé na matce Øpostupně se pohybově osamostatňuje – sezení, lezení a stoj Ø rozvoj psychiky Øvelká pozornost musí být věnována vodě, ze které se připravují pokrmy a nápoje • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •období batolete Ø1. – 3. rok Ørozvoj smyslového poznání, rozvíjí se paměť Ø pohyby jsou lépe koordinovány Ø zlepšuje se jemná motorika Ø postupně se rozvíjí schopnost řeči • • Ø • Ø Ø § § Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • předškolní věk Ø3. – 6. rok, období pohybových her Ø zdokonaluje se jemná motorika, rozvíjí se slovní zásoba Ø rozvoj velké obrazotvornosti – fantazijní období Øvytvářejí se určité životní návyky Ørychleji rostou končetiny a trup, velikost hlavy se mění jen málo Øobdobí prvního vzdoru – neposlušnost, vztekání se • Ø § Ø • Ø Ø § § Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •mladší školní věk Ø6. – 11. rok,nástup do školy a zvládnutí jejích nároků, zlepšuje se koordinace pohybů s činností smyslů, rozvíjí se rozumová činnost, fantazie ustupuje rozumovému poznávání,důležitá činnost – školní učení Ørozvoj kolektivního cítění a jednání, ve hrách je dítě ochotno podřídit se pravidlům Ødítě obvykle prodělalo nebo prodělává nějaké infekční onemocnění, mění se imunita • Ø Ø Ø • Ø Ø § § Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •starší školní věk – do 15 let Øobdobí puberty, rozvoj pohlavních žláz Øu dívek začíná puberta dříve než u chlapců Øroste schopnost abstraktního myšlení, zájem o vysvětlení podstaty věcí a zaujímání kritických postojů k předpokládaným poznatkům Ørozvoj nejrůznějších zájmových činností Øzvyšuje se psychická labilita, přecitlivělost, neklid, impulzivita • • Ø • Ø • • • Ø • Ø • Ø Ø § § Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øobdobí druhého vzdoru – neuznávají autority, ale vrstevníky (hvězdy) Ø zvyšuje se zájem o druhé pohlaví •dorostový věk – adolescence 15 let – 18 let Øvrcholí somatický vývoj Ø dokončuje se vývoj psychiky Ødovršení rozvoje rozumového vývoje – rozvinuty všechny kvality rozumových operací Økončí pohlavní dospívání a růst Ø Ø Ø • Ø • • • Ø • Ø • Ø Ø § § Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øfyzická výkonnost dosáhla svého vrcholu, nebo se k němu blíží Ø vytvářejí se účelnější formy sociálního chování, vztah k práci, vzdělávání Ø vznik různých forem rizikového chování (alkohol, drogy, kouření) • • Ø • • Ø • • • Ø • Ø • Ø Ø § § Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Správný duševní a tělesný rozvoj, získávání dobrých vlastností, znalostí, schopností a dovedností, umožňuje jen propracovaný systém péče o dítě v rodině i ve škole. •Individuální péče podmiňuje vývoj jedince, kolektivní péče v předškolních a školních zařízeních formuje kolektivní cítění, přizpůsobivost, rozvoj nových poznatků a přináší nové podměty, které rodina dítěti nezajistí. Ø • • • • Ø • • • Ø • Ø • Ø Ø § § Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Život dítěte v nepříznivých podmínkách může ohrozit bezprostředně jeho zdraví, ale i zpomalit jeho vývoj. Záporně působí vlivy špatného životního prostředí, které mohou člověku zvyšovat nemocnost, snižovat imunitu a vytvářet chorobné dispozice. Pro vývoj člověka je škodlivá nepřiměřená kvalita, množství i intenzity podmětů, stejně jako jejich nedostatek. Ø • § • • • • Ø • • • Ø • Ø • Ø Ø § § Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • Naopak jejich výrazný nedostatek přispívá k zanedbání výchovy dítěte, což se může stát i v dobrých materiálních podmínkách, kdy rodiče, ale i pracovníci výchovných zařízení věnují dítěti příliš věcí, ale málo času. Velmi důležitá je interakce dítěte s okolím a životním prostředím, čas a vhodné prostředí pro hry, učení, zájmy a společenské kontakty. • Ø Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Součástí správného vývoje je také podporování tělesné zdatnosti a otužilosti, tj. aktivního pohybu, otužování, výletů do přírody a vytváření adaptačních mechanismů na různé typy zátěže. Dítě se musí co nejdříve naučit správným hygienickým návykům, tj. dodržovat osobní hygienu např.: mýt ruce před jídlem i po něm, pravidelně se koupat, čistit si zuby, správně a především přiměřeně se oblékat. V celém uvedeném období jsou nezbytné lékařské kontroly. • • • § • • • • Ø • • • Ø • Ø • Ø Ø § § Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Kolektivní dětská zařízení •Základní požadavky Øumístění má být řešeno tak, aby celý prostor nebyl vystaven prašnosti, hluku, škodlivinám z průmyslové a zemědělské výroby Øpozemek rovný nebo zvlněný, orientovaný na sluneční stranu, dostatek zeleně Øcelé zařízení musí být zásobováno pitnou vodou • • • • • § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Ødůležité jsou stavební materiály, které musí splňovat zdravotní bezpečnost, musí zajistit tepelnou i hlukovou izolaci Ø musí zajistit ochranu zdraví dětí před úrazem a onemocněním, posilovat a aktivně upevňovat zdraví, zajistit správný tělesný, duševní i sociální vývoj, posilovat výkonnost, zdatnost a odolnost • § § •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • Jesle Ø jsou zařízením zdravotnickým Ø ošetřují zdravotní sestry, kontroly provádí lékař Øpro jednotlivé skupiny dětí slouží samostatná oddělení Økaždé dítě má své osobní prádlo, oblečení a prostředky pro osobní hygienu Øvýhodou jeslí je výchova ke kolektivnímu životu, zajištění správného denního režimu podpora osobních a hygienických návyků Ø • Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Ønevýhodou je menší osobní kontakt s dospělými v rodině • Mateřské školy Ø je to školní zařízení Ø pracují zde učitelky Øpodle věku dětí se dělí na oddělení, maximálně pro 30 dětí, ve kterých se nachází herna, šatna, umývárna, záchod a další provozní prostory Ø na pozemku musí být i hřiště Ø • Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • Školy Øvytvářejí podmínky pro výchovu a vzdělávání Øpro výuku slouží učebny, tělocvičny, laboratoře, dílny, knihovny Øpovinná školní docházka je do 15let Øúkoly ve výchově a výuce jsou diferencovány podle typu školy • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • pedagogický proces Øhygiena pedagogického procesu se také zaměřuje na vytvoření podmínek pro efektivitu práce dětí a dorostu, důležitým faktorem je také učení, které dělíme na učení se poznatkům – získávání vědomostí, učení senzomotorických činností – psaní, čtení, učení intelektuálních činností – rozvoj myšlenkových operací, učení sociální – napodobování chování, ztotožňování se s určitými osobami Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øcílem pedagogického procesu je efektivnost a racionalita výuky, která spočívá v přípravě na vyučování, vlastní vyučování a hodnocení práce Øu žáků je nutné respektovat věkové zvláštnosti, hygienické hledisko – schopnost koncentrace pozornosti Øu učitelů je vyžadována především schopnost vést žáky, udržet jejich pozornost, dobře znát uvedený obor, aby uměli vhodně střídat práci a odpočinek Ø Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Hygiena práce •Pracovní prostředí je vše, co pracujícího obklopuje při práci a tvoří podmínky pracovního místa. Prostředí a výkon práce ovlivňují zdraví člověka. •Na pracující mají vliv tyto činitelé Øgenetické vlivy Ø dispozice Ø věk • • Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øtělesná konstituce Ømotivace k práci Øspecifické podmínky pro těhotné ženy, mladistvé Ø kvalita pracovního místa Øzdravotní stav Øpracovní rizika • • § Ø Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •pracovní rizika •a) specifická Øvznikají přítomností škodlivých látek v ovzduší, fyzikálními vlivy při práci a specifickým charakterem práce •b) nespecifická Øvliv nespecifických rizik – chlad, horko, vnucené pracovní polohy, špatné pracovní prostředí, vysoké nároky na psychiku • § Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Nejdůležitějšími škodlivinami v pracovním prostředí jsou halogenované uhlovodíky a organická rozpouštědla – benzen, toluen, aceton. V pracovním ovzduší se mohou vyskytovat i amoniak, kyanovodík, oxid uhelnatý a mnoho dalších plynů. Také kovy kontaminují pracovní prostředí – rtuť, olovo. Dalšími škodlivinami jsou např. – prach, hluk, vibrace, riziko záření a profesní alergie. Ø § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Nejdůležitější profesní poškození zdraví •Typických profesním poškozením zdraví je nemoc z povolání, např.: zatížení končetin, onemocnění z vibrací, kožní a parazitární onemocnění, otravy, alergie, poškození sluchu z hluku, skolióza, onemocnění plic. Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Hygiena zdravotnických zařízení •Struktura zdravotnických zařízení se v posledních letech mění díky privatizaci zdravotních provozů – soukromé ordinace. •Provoz zdravotnických zařízení Ø ambulantní zařízení §čekárna pro pacienty je vybavená nábytkem, k dispozici musí být záchody Ø • • • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK §specializovaná oddělení – psychiatrie, gynekologie – mají samostatné čekárny §přípravna – pracoviště sester – většinou je oddělena od ordinace lékaře; skříň s léky, dokumentace, nádoby na odpadky, umyvadlo s teplou a studenou vodou, sestra v přípravně odebírá biologický materiál • Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Ø lůžkový provoz § jsou zde různá oddělení § je zde vyšetřovna – slouží především lékařům §pracovna sester (sesterna) § provozní řád – zajišťuje ochranu pacienta a zaměstnanců • Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Specifická rizika jednotlivých pracovišť Østomatologické pracoviště – riziko hluku, nepříznivý vliv na cévy, může být riziko alergie při práci s různými materiály, vibrace • Øinfekční oddělení – vyžadují mimořádná protiepidemická opatření • • • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Hygiena v sociálních zařízeních Ø při ošetřování klientů v ústavní péče i v domácí péči používají ochranný oděv – pracovní obuv, pracovní oděv, ústenka Øpři manipulaci s biologickým materiálem (krev, moč, stolice) je nutné dodržovat hygienické požadavky – např. používat jednorázové rukavice, zástěru na jedno použití Øpo ukončení hygienické péče a ošetření klienta se důkladně umýt a provést dezinfekci rukou Ø • § § • • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øpři ošetřování ran používat sterilní pomůcky Ødodržovat zásady manipulace s čistým a špinavým prádlem, pro znečištěné prádlo je určena zvláštní místnost, je vyčleněn i personál, který se znečištěným prádlem manipuluje Ødodržovat pravidla osobní hygieny – přiměřeně dlouhé nehty, úprava zevnějšku, vhodný oděv při domácím ošetřování • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Hygiena záření •Znamená hygienické požadavky na ochranu zdraví před ionizujícím zářením. Toto záření je schopno ionizovat atomy i molekuly prostředí a vytvořit záporně nabitý elektron i kladně nabitý zbytek atomu. •Základní veličiny a jednotky Øvliv ozáření na zdraví člověka je určen vztahem dávky záření a jeho účinku • Ø • Ø • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øúčinek ionizujícího záření na člověka závisí kromě dávky i na druhu záření a podmínkách ozáření •podle charakteru dělíme ionizující záření: •1. záření alfa – má velmi malý pronikavý účinek •2. záření beta – proniká do tkáně do hloubky několika centimetrů •3. rentgenové záření – je krátkovlnné záření, vznikající v rentgenkách Ø • Ø • • • Ø Ø Ø Ø Ø • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Biologické systémy člověka jsou pro záření různě vnímané, proto mohou být důsledky ozáření jednotlivých systémů nebo orgánů rozdílné. Záření poškozuje buněčnou DNA, které způsobují změny v genetických vlastnostech buňky. V chromozomech vznikají tzv. chromosomové aberace (= zlomy), které poškozují kvalitu buňky a mohou vést i k její smrti. •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Smrt buňky nastává po intenzivním ozáření, které se využívá při ozařování nádorových buněk (mitotická smrt buněk). Při menších dávkách je vlastností záření mutagenita, která způsobí změnu genetických vlastností buňky – mutaci, a to buď ve smyslu zhoubného bujení, nebo genetického poškození potomstva buňky. • • • 3. • 1. Ø Ø Ø Ø Ø • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Mutace mohou být: •a) genové – (narušení jednotky informace pro určitou biologickou funkci) mohou být příčinou významných vrozených poruch, např. metabolismu •b) chromosomové – (změny v počtu nebo tvaru chromozomů) u pohlavních buněk je důležité, že se následky projeví genetickým poškození potomků nejen v první generaci, ale také v dalších • • 7. 7. 7. 7. • 7. 3. • 1. Ø Ø Ø Ø Ø • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Účinky: •a) stochastický – je účinek zvyšující pravděpodobnost pozdních změn buď organismu, nebo i potomků (maligní nádory, mutace) •b) nestochastický – je vyjádřen závislostí poruchy na množství dávky (nemoc z ozáření) • • • 1. 1. Ø 7. 7. 7. 7. • 7. 3. • 1. Ø Ø Ø Ø Ø • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •vnější ozáření Øje ozáření ze zemních zdrojů (rentgenové) Ømíra účinku a stupeň vyvolaných změn odpovídají dávce záření • vnitřní ozáření Øk vnitřnímu ozáření dochází pronikáním radionuklidu do organismu a jeho zadržením Ønejčastější přirozenou vstupní branou radionuklidu je dýchací a trávicí systém Ø • • • • 3. • 1. 1. Ø 7. 7. 7. 7. • 7. 3. • 1. Ø Ø Ø Ø Ø • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Imunologie je vědní obor, který zkoumá složení, funkci a význam imunitního systému organismu. Imunitní systém se podílí jak na obraně proti infekčním chorobám, tak i na udržení stálosti vnitřního prostředí. •U imunitního systému rozlišujeme tři základní podstatné funkce Ørozlišování vlastního od cizího, vlastní struktury jsou snášeny Ø • • • 3. • 1. 1. Ø 7. 7. 7. 7. • 7. 3. • 1. Ø Ø Ø Ø Ø • § § • § Ø Ø • Ø Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øschopnost reagovat na cizorodé látky imunologickou odpovědí Øvznik imunologické paměti, která umožňuje reakci na opakovaný styk s cizí látkou •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Imunitní systém odlišuje cizorodé látky a reaguje na ně specifickou odpovědí. Výsledkem imunitní reakce je vyloučení a zneškodnění cizorodé látky z organismu. Cizorodé látky, které vyvolávají v organismu jedince imunitní děj, nazýváme antigen – imunogen. Indukují specifickou reakci, která je charakterizována tvorbou protilátek. Tvorba protilátek je obrannou reakcí, při opakovaném setkání protilátky s antigenem se projeví vlastnost protilátky. Ø • • • 3. 1. 1. Ø 7. 7. 7. 7. • 7. 3. • 1. Ø Ø Ø Ø Ø • § § • § Ø Ø • Ø Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Souhrn buněčných i molekulárních změn, které vznikají jako odpověď na antigen, nazýváme imunitní odpovědí. Imunitní odpověď se projevuje dvěma výkonnými systémy specifické imunity, a to mechanismem buněčným a mechanismem protilátkovým. •Buněčná imunita je zajišťována činností lymfocytů, lymfocyty T jsou zodpovědné za buněčnou imunitu, lymfocyty B se uplatňují v protilátkové imunitě. Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Poznatky z imunologie mají význam pro medicínské obory v tom, že: Øumožňují pochopit a posilovat obranné mechanismy proti organismům, dochází k podporování zdraví Øimunologické metody se používají v diagnostice onemocnění Øumožňují ovlivňovat imunitní mechanismy a zavádět účinná opatření k předcházení a léčení • Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øjsou základem úspěšnosti transfúze krve a transplantace orgánů Øvysvětlují podstatu chorobných procesů v těle • •Epidemiologie je preventivní vědní obor, který se zabývá výskytem přenosných nemocí v lidské populaci, příčinami vzniku a šíření nákaz. Její snahou je možnost ochrany před těmito chorobami. Ø § •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • Epidemiologie se dělí: Øobecná epidemiologie – zkoumá obecné problémy – vznik a šíření nákaz, obecné zásady prevence nákaz Øspeciální epidemiologie – zabývá se jednotlivými skupinami chorob, které spojuje stejný nebo podobný proces šíření • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Výskyt infekčního onemocnění •Vnější nákaza se projevuje typickými symptomy nemoci. Øprvní stadium – inkubační doba – doba od okamžiku, kdy mikrob vnikne do těla, až do objevení prvních příznaků choroby Øprodromální stadium – prodromy jsou neurčité příznaky, ze kterých ještě není možné stanovit diagnózu, např. horečka, bolesti hlavy • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Østadium klinické manifestace – v tomto stadiu se objevují už charakteristické symptomy nemoci, např. kašel u chorob dýchacích Østadium rekonvalescence – dochází k postupnému uzdravování, příznaky nemoci odchází Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Výskyt infekčního onemocnění: Øsporadický výskyt – je výskyt ojedinělý, to znamená, že ojediněle se objevují případy nákazy bez zjevné místní nebo časové souvislosti Øendemický výskyt – na ohraničeném území bez časového omezení, v určité lokalitě se občas vyskytnou jednotlivé případy infekčního onemocnění bez vzájemné souvislosti a bez dalšího šíření Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øepidemický výskyt – je výskyt hromadný, je charakterizovaný časovou i místní souvislostí mezi jednotlivými případy onemocnění, v relativně krátkém čase dojde na ohraničeném území k nahromadění velkého počtu nemocných jedinců Øpandemický výskyt – se vyznačuje rozsáhlou epidemií, která se dostává až za hranice států a kontinentů, např. chřipky • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Proces šíření nákazy •Šíření infekčních onemocnění v populaci se označuje jako proces šíření nákazy – epidemický proces. •Tento proces lze uskutečnit tehdy, jsou-li splněny tři základní podmínky: Øzdroj nákazy Øpřenos nákazy Øvnímavý organismus • • Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Zdroj nákazy •Základním článkem vzniku epidemického procesu je zdroj původce nákazy. Původci infekčních chorob mají v organismu člověka nebo zvířete vhodné prostředí k rozmnožování. Organismus člověka nebo zvířete, ve kterém se patogenní mikroby ve stádiu onemocnění nacházejí, množí se a vylučují, nazýváme zdrojem nákazy. • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Zdrojem nákazy je živý organismus prožívající vlastní nákazu v okamžiku, kdy začne vylučovat původce nákazy - stává se zdrojem nákazy pro okolí. Osoba se stává zdrojem nákazy v období nakažlivosti při onemocnění. Nemocný člověk se stává nejčastějším a nejzávažnějším zdrojem nákazy. Nemocný člověk je nejvíce nakažlivý na vrcholu onemocnění, ale častěji začíná nakažlivost již v době inkubace. Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •U některých chorob přetrvává vylučování patogenních mikroorganismů nejenom v rekonvalescenci, ale jsou také nákazy, kdy se patogenní mikroorganismy po prodělání infekce vylučují po celý život - vzniká nosičství. Nosičství znamená přežívání patogenních mikroorganismů v těle po prodělané infekci. Tento nosič již nemá žádné klinické příznaky infekčního onemocnění, ale patogenní mikroby v jeho tkáni přežívají a vylučují se do okolí. Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Ø •Tyto osoby jsou nebezpečné pro své okolí, zvlášť nebylo-li nosičství diagnostikováno. Zdrojem nákazy se může stát také zvíře. Nákazy přenosné ze zvířat na člověka tvoří menší skupinu zoonóz, zdrojem nákazy jsou především domácí zvířata. •Přenos nákazy •Přenos infekčního onemocnění je přenosem původce nemoci z jednoho organismu – zdroje nákazy na druhý – vnímavý organismus. Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Mechanismus přenosu mikrobů se uskutečňuje ve třech fázích 1.fáze: vylučování mikrobů •Původci infekčních chorob se vyskytují ve zdroji nákazy v určitých tkáních a na určitých místech, např. virus chřipky v dýchacích cestách. Podle jejich umístění se mikroby mohou vylučovat: slinami, sekrety horních dýchacích cest, močí, stolicí, krví, sekrety… • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Ø •2. fáze: přežívání mikrobů ve vnějším prostředí •Způsob vylučování mikroba určuje prostředí, do kterého se mikrob dostane. Z dýchacích cest se původci nákazy dostávají do vzduchu, s výkaly do půdy, z krve se vylučují do těla členovců sajících krev, z kůže a sliznic na předměty denní potřeby – ručník, prádlo. Záleží na rezistenci mikroba především vůči fyzikálním vlivům – vysoké nebo nízké teploty, záření atd. • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Některý mikrob je citlivý a velmi rychle ve vnějším prostředí zahyne, někteří jsou středně rezistentní, přežívají na předmětech, hračkách např. původce spály, mezi nejrezistentnější mikroorganismy řadíme např. původce tuberkulózy, tyto mikroorganismy mohou ve vnějším prostředí přežívat měsíce, někdy i léta. •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •3. fáze vniknutí do vnímavého organismu •Patogenní mikrob může vniknout do vnímavého jedince několika způsoby: Ødo dýchacího ústrojí vniká původce nákazy, který se vyskytuje ve vzduchu v kapénkách, v aerosolu nebo v prachu Øzažívací ústrojí je nejčastějším místem vstupu mikroorganismů – mikrob může proniknout ústy, patřičnou roli zde hrají potraviny a voda, kontaminované předměty – nádobí, příbory • Ø • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øpůvodce nákazy postupuje kůží a sliznicí – např. při poranění, při pokousání, poškrábání, vpichem při aplikaci léků, při pohlavním styku •Rozlišujeme tyto základní cesty přenosu Øpřímý – přítomnost zdroje nákazy a vnímavého jedince a nepřímý přenos – kontaminované předměty Øpřenos vzduchem •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øvodou a potravinami Øpomocí hmyzu •Zvyšování odolnosti populace •Protiepidemická preventivní opatření, která jsou zaměřená na zvýšení odolnosti populace, tkví především v aktivní imunizaci – očkování. V boji proti infekčním onemocněním je nejdůležitější právě očkování. Principem očkování je aplikace očkovací látky, která podněcuje v těle tvorbu specifických ochranných látek. Ø Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Systém zavedeného očkování je součástí péče o veřejné zdraví a jeho cílem je docílit zvyšování odolnosti a upevňování zdraví populace. Očkovací látky se dávají jenom zdravým jedincům. Platnost očkování je závislá na druhu očkování a pohybuje se přibližně v rozmezí 2 až 10 let. Pokud uplyne doba platnosti očkování, musí se provádět přeočkování. Každé podání očkovací látky je zaznamenáno v očkovacím průkazu. Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • •Před provedením očkování lékař zhodnotí aktuální zdravotní stav klienta. Reakce po očkování jsou obvykle minimální – zarudnutí, otok, bolestivost v místě vpichu, zvýšená teplota, bolest hlavy, svalová únava. Očkování podléhá zákonným ustanovením a předpisům. Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Druhy očkování Øpravidelné očkování – je povinné pro děti od narození do ukončení povinné školní docházky Øzvláštní očkování – určeno osobám, které jsou při své profesi vystaveni riziku nebezpečí nákazy určitou infekcí Ømimořádné očkování, které je v kompetenci hlavního hygienika pro určité skupiny obyvatelstva k prevenci infekcí v mimořádných situacích Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øočkování před cestou do zahraničí Øočkování při úrazech, poraněních a nehojících se ranách je zaměřeno na prevenci tetanu, virových hepatitid A i B v případě neprofesionálního poranění injekční jehlou, při pokousání nebo poranění podezřelým zvířetem se očkuje proti vzteklině Øočkování na žádost osob, např. proti klíšťové encefalitidě Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Rozdělení infekčních chorob •Infekční onemocnění třídíme podle původců chorob, dělí se na bakteriální infekce, virové infekce, parazitární infekce apod. •Infekční onemocnění lze dělit do čtyř skupin: Øvzdušné nákazy Øalimentární nákazy Øonemocnění kůže a sliznic Ønemoci přenášené krví Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øsamostatnou skupinu tvoří zoonózy a nákazy přenášené členovci •Vzdušné nákazy •Nákazy dýchacích cest se šíří nejčastěji vzdušnou cestou. Vylučování mikrobů ze zdroje je kapénkami slin a sekretů z dýchacích cest, vstupní branou infekce je také dýchací ústrojí. • Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Mezi vzdušné nákazy řadíme: •chřipka Øčasté onemocnění dýchacích cest Øzačíná horečkou, bolestmi ve svalech, malátností, později kašel bez rýmy Øonemocnění trvá přibližně 2 – 3 dny Øpůvodce infekce jsou chřipky A, B, C Øzdrojem je člověk infikovaný virem chřipky Øinkubační doba – nejčastěji 1 – 2 dny • Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øzpůsob přenosu – kapénkovou infekcí, kontaminovanými předměty •streptokokové infekce a spála Ømezi streptokokové nákazy řadíme angíny, laryngitidy, bronchitidy, spálu atd. Øpůvodcem streptokokové infekce a spály jsou kmeny streptokoků Øzdrojem je člověk nemocný nebo nosič Øinkubační doba je přibližně 1 – 3 dny Ø • Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øzpůsob přenosu probíhá vzdušnou cestou •meningokokové infekce Øpůvodcem infekce je meningokok Øzdrojem je nemocný člověk nebo nosič Øinkubační doba je 1 až 3 dny Øzpůsob přenosu je kapénkovou infekcí a přímým stykem s nemocným nebo nosičem Øpreventivní opatření – očkování Ø • Ø • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •tuberkulóza Øpůvodcem infekce je Mycobacterium tuberculosiss Øzdrojem je člověk nebo zvíře Øinkubační doba je 3 – 12 týdnů Øzpůsob přenosu – inhalace kapének, produktů z nemocného zvířete Øpreventivní opatření – očkování •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •záškrt Øakutní infekční onemocnění Øzdrojem je nemocný člověk Øinkubační doba je 1 – 4 dny Øpřenos sekretem infikovaných osob, kapénkami, prachem a kontaminovanými předměty • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •dávivý kašel Øje onemocnění dýchacích cest Øzdrojem je nemocný člověk Øinkubační doba činí 7 – 10 dnů Øpřenos kapénkovou infekcí a kontaminovanými předměty • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •spalničky Ønejnakažlivější onemocnění dětského věku Øpůvodcem je virus spalniček Øzdrojem je pouze nemocný člověk Øinkubační doba činí 8 – 12 dnů Øzpůsob přenosu je kapénkovou infekcí Øpreventivní opatření je očkování všech dětí • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •zarděnky Øprobíhají jako mírné onemocnění Øpůvodcem infekce je virus Øinkubační doba je 14 – 21 dnů Øpreventivním opatřením je povinné očkování • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •příušnice Øakutní horečnaté onemocnění s bolestivým zduřením příušních žláz Øpůvodcem infekce je virus parotitidy Øzdrojem nákazy je infikovaný člověk Øinkubační doba je 18 dnů Øzpůsob přenosu je kapénková infekce • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •plané neštovice Øvysoce nakažlivé onemocnění s puchýřnatou vyrážkou Øpůvodcem infekce je virus planých neštovic a pásového oparu Øzdrojem je infikovaný člověk Øinkubační doba činí 13 – 17 dnů Øzpůsob přenosu je kapénkovou infekcí • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • pravé neštovice Øinfekční onemocnění, které se podařilo zlikvidovat v celosvětovém měřítku •Alimentární nákazy představují střevní infekce, u kterých jsou patogenní mikroby vylučovány stolicí nebo močí. Onemocnění jsou vyvolána různými druhy mikrobů. Výskyt alimentárních infekcí souvisí s životní úrovní a dodržováním hygienických zásad. • • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Mezi alimentární nákazy můžeme zařadit: •břišní tyf a paratyf Øzdrojem je nemocný člověk Øinkubační doba činí 14 dnů Øzpůsob přenosu je orální cestou Øpreventivní opatření spočívá v očkování • • • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • salmonelóza Øpůvodcem infekce jsou salmonely Øzdrojem jsou hospodářská zvířata, drůbež, volně žijící zvířata Øinkubační doba je obvykle několik hodin, od 12 – 36 hodin Øzpůsob přenosu – primárně kontaminovanou potravinou připravovanou z masa nebo vajec infikované drůbeže a zvířat • • • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • bacilární úplavice Øzdrojem je výhradně člověk Øinkubační doba činí 2 – 3 dny Øzpůsob přenosu je orální Øpreventivní opatření – dodržování osobní hygieny • • • • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •amébová úplavice Øzdrojem je nemocný člověk nebo nosič Øinkubační doba se pohybuje od několika dnů až po několik měsíců Øpreventivní opatření – dodržování osobní hygieny, tepelné zpracování potravin •cholera Øinkubační doba činí několik hodin až 5 dnů Øzdrojem je nemocný člověk a rekonvalescent Øzpůsob přenosu je orální • • • • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •ostatní průjmová onemocnění Ønejznámějším původcem nákazy jsou patogenní kmeny Escherichia coli Øzdrojem je nemocný člověk nebo nosič Øinkubační doba je velmi krátká – 6 až 36 hodin Øzpůsob přenosu je fekálně-orální Øpreventivní onemocnění – dodržování zásad osobní hygieny, dezinfekce a sterilizace plen, kojeneckých lahví •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •virový zánět jater typu A Øzdrojem nákazy je infikovaný člověk Øinkubační doba činí 15 – 50 dnů Øpreventivní opatření – zásobování obyvatel nezávadnou pitnou vodou, likvidace odpadních vod • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •dětská obrna Øzdrojem nákazy je nemocný člověk Øinkubační doba je 1 až 2 týdny Øzpůsob přenosu je fekálně-orální, kontaminovanýma rukama • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Onemocnění kůže a sliznic •Původci se šíří přímým a nepřímým stykem. Místem postižení je především kůže a sliznice, původci nákazy se usídlují na kůži, nehtech, vlasech, spojivkách, sliznicích pohlavních orgánů a ústní dutiny. K přenosu infekce dochází přímým stykem, např. při pohlavních chorobách. Ostatní infekce se šíří nepřímo prostřednictvím kontaminovaných předmětů denní potřeby. • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •K nákazám kůže a sliznic obvykle řadíme: Øtypické povrchové infekce – plísňová onemocnění kůže, vlasů, nehtů a soor – moučnivka, svrab Øinfekce rané – např. tetanus, stafylokokové a streptokokové infekce, flegmóny – zánětlivé onemocnění kůže Øpohlavní choroby – syfilis, kapavka Øinfekce hlubších vrstev – např. sněť slezinná • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Doplnění informací k některým onemocněním kůže a sliznic: •svrab Øonemocnění kůže rozšířené na celém světě Øpůvodcem je roztoč zákožka svrabová Øzdrojem je nemocný člověk Øinkubační doba – od nakažení do objevení prvních příznaků průměrně 1 až 3 týdny • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK Øzpůsob přenosu – přímý kontakt s osobou, nepřímo pomocí kontaminovaného prádla a oděvu •kandidóza Øpůvodcem infekce je kvasinka Candida albicans Øinkubační doba je různá Øzpůsob přenosu je přímým stykem s nemocným, v menší míře se infekční onemocnění šíří vzdušnou cestou • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •dermatomykózy Øjsou plísňová kožní onemocnění Øpůvodcem infekce jsou plísně Øzdroj nákazy je různý – nemocný člověk, zvířata Øinkubační doba činí 2 týdny Øzpůsob přenosu – přímý kontakt s nemocným, kontaminované předměty • Ø Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •bakteriální kožní infekce Øpůvodcem infekce jsou nejčastěji stafylokoky Øzdrojem je nemocný člověk Øinkubační doba 4 – 10 dnů Øzpůsob přenosu je přímý i nepřímý • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •tetanus Øzdrojem je zvíře Øinkubační doba činí několik dnů až měsíc Øzpůsob přenosu je poraněním a kontaminací rány půdním prachem Øpreventivní opatření – očkování • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •pohlavní choroby: • kapavka Øzdrojem je nemocný člověk Øpůvodcem infekce je gonokok Øinkubační doba činní 3 – 5 dnů Øzpůsob přenosu – pohlavní styk • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •příjice Øzdrojem je nemocný člověk Øinkubační doba je 2 – 10 týdnů Øzpůsob přenosu pohlavním stykem, vzácně kontaminovanými předměty • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Nemoci přenášené krví: •virová hepatitida typu B Øpůvodcem infekce je virus hepatitidy B Øzdrojem nákazy je člověk Øinkubační doba je 50 – 180 dnů Øzpůsob přenosu – při použití injekční jehly, transfúzí krve, v rodinách toaletními potřebami, sexuálním stykem • Ø •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •AIDS Øzískaná těžká porucha imunity Øpůvodcem infekce je virus imunodeficience Øzdrojem je infikovaný člověk Øinkubační doba je různá od 6 měsíců do 10 let Øzpůsob přenosu –krví,spermatem, poševním sekretem, z matky na plod • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Zoonózy •Zdrojem nákazy jsou zvířata. Prevence spočívá v kontrole potravin živočišného původu a spolehlivého zpracování. •Mezi základní nákazy zoonózy můžeme zařadit: •toxoplazmóza Øzdrojem nákazy je kočka, hospodářská zvířata Øzpůsob přenosu – nedokonale tepelně zpracované maso z infikovaného zvířete, orální kontakt s výkaly • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •vzteklina Øzdrojem je nemocný pes a lesní zvířata Øinkubační doba činí 2 až 8 týdnů Øzpůsob přenosu – pokousáním •ornitózy Øzdrojem nákazy drůbež, ptáci Øinkubační doba 4 – 15 dnů • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •Nemoci přenášené členovci: •Zdrojem těchto chorob může být člověk nebo zvíře. •klíšťová encefalitida Øpůvodcem infekce je virus klíšťové encefalitidy Øzdrojem jsou zvířata, ptáci Øzpůsob přenosu – přisátím infikovaného klíštěte Øinkubační doba činí 1 až 2 týdny • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •lymeská borelióza Øzdrojem nákazy – klíšťata Øinkubační doba činí 3 až 30 dnů i déle •mor Øpůvodcem infekce je morový bacil Øzdrojem nákazy – různé druhy volně žijících nemocných hlodavců Øinkubační doba činí 2 až 6 dnů Ø • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •malárie Øzdrojem je nemocný člověk Øpřenašečem je samička komára Anopheles Øinkubační doba činní 12, 30 dnů až 10 měsíců Øzpůsob přenosu infikovaným komárem nebo při transfúzi krve nakažené osoby • • Ø • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •V každém zařízení musí být vypracován protiepidemický režim, který slouží k zabránění přenosů infekcí – dle vyhlášky č. 195/2005 Sb., která upravuje podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění. V případě infekčního onemocnění v zařízeních sociálních služeb je třeba provést určitá protiepidemická opatření, např. izolaci infikovaných osob, dodržování zvýšené hygieny, používání dezinfekčních prostředků, dočasný zákaz návštěv. • Ø • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •spála meningokok tuberkulóza Ø • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •záškrt spalničky • • • • • •zarděnky • • • •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •neštovice svrab • • • • • •kandidóza kapavka •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK •syfilis • • • • •lymeská borelióza •Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK