Doplnění Rozšířený marketingový mix – 10P •4P •People – lidé, lidský činitel •Packaging – balík služeb, jeho sestavení •Programing – programová specifikace •Partnership - spolupráce •Politics – politické aktivity •Public opinion – veřejné mínění Marketingový mix spotřebitele – 4C •Customer value – užitná hodnota produktu pro spotřebitele •Cost to the costumer – zákaznické náklady •Convenience – „pohodlí“ při získávání produktu •Communication – možnost komunikace před, při a po uzavření transakce Typy spotřebních aktivit •Spotřeba jako prostředek uspokojení základní potřeby •Spotřeba jako zážitek •Spotřeba jako prostředek integrace •Spotřeba jako klasifikace •Spotřeba jako hra strana 5 Chování spotřebitele •Chování, kterým se spotřebitelé projevují při hledání, nakupování, užívání, hodnocení a nakládání s výrobky a službami, od nichž očekávají uspokojení svých potřeb. •Souhrn vnějších projevů, činností, jednání a reakcí organismu, dělených podle psychologické povahy na instinktivní, návykové a rozumové. • •Chování spotřebitele patří do multidisciplinárních témat, neboť žádná disciplína není schopná o něm poskytnout ucelený obrázek. Proces nákupního rozhodování •1. Rozpoznání problému (povědomí o potřebě) •2. Hledání informací •3. Hodnocení alternativ a nákupní rozhodnutí •4. Nákup •5. Ponákupní chování 7“O“ ( 7 otázek) k chování spotřebitele 1.Kdo jsou zákazníci? – Occupants 2. Co na trhu vyhledávají? – Objects 3. Proč, za jakým účelem? – Objectives 4.Kdo všechno se podílí na tomto procesu? – Organizations 5.Jak probíhají transakce a operace na trhu? – Operations 6.Kdy, při jaké příležitosti (stimuly)? – Occasions 7.Kde je odbytiště, kde se nakupuje? - Outlets Kupní role •Iniciátor – přichází s návrhem koupit •Ovlivňovatel – osoba, jejíž názory a rady ovlivňují rozhodování •Rozhodovatel – určuje zda koupit, co, jak a kde •Kupující – provede nákup produktu •Uživatel – zakoupený produkz užívá •Plátce – financuje nákup Typy nákupního chování •Rutinní/ zvyklostní nákup •Limitovaný nákup •Extenzivní nákup •Impulzivní nákup Faktory ovlivňující spotřebitele při nákupu •Vnitřní a vnější vlivy •Osobní, psychologické, společenské, kulturní a situační Osobní faktory •Pohlaví •Věk •Rasa •Ekonomické podmínky •Životní styl •Rodina •Osobnost •Sebeuvědomění • Psychologické faktory •Motivace •Vnímání •Schopnosti a znalosti •Postoje •Osobnost • Společenské faktory •Názoroví vůdci •Rodina •Referenční skupiny - formální (komise) • - neformální (přátelé) • Kulturní faktory •Kulturou označujeme sadu hodnot, názorů a postojů, které jsou akceptovány homogenní skupinou osob a předávány další generaci •Kultura určuje, jak lidé bydlí, co nosí, co jí, jak cestují… •Různé společnosti mají různé úrovně potřeb a různé hodnoty Situační faktory •Náročnost úkolu •Společenské okolí •Fyzické okolnosti nákupu •Čas •Další neočekávané změny prostředí