1 Plánování výuky 1.1 Plánuje výuku se znalostí kurikula (ŠVP, tematických plánů) a složení třídy a) Konzultuje dle dohody s provázejícím učitelem přípravu na výuku (návaznost na tematický plán, předchozí práci učitele a žáků). b) Zohledňuje (individualizuje, diferencuje – i na základě znalosti IVP, PLPP, SVP) možnosti konkrétních žáků. 1.2 Postupuje při přípravě promyšleně od cílů k výsledkům a) Formuluje výukové cíle (kognitivní a/nebo postojové a/nebo psychomotorické) a promýšlí, jak žákům zprostředkuje smysluplnost učiva (aby žáci věděli, “proč” se danému tématu věnují). b) Provádí didaktickou analýzu učiva (klíčové pojmy, učební úlohy) s přihlédnutím ke stanovenému cíli; plánuje adekvátní výukové strategie. c) Zpracovává časový plán svého postupu ve výuce. d) Volí způsoby hodnocení a sebehodnocení žáků (kritéria, indikátory) k ověření naplnění cílů. 2 Podmínky pro učení 2.1 Vytváří bezpečné prostředí vycházející ze vzájemného respektu U-Ž, Ž-Ž a) Podporuje pozitivní atmosféru a bezpečí ve třídě. b) Pracuje dle potřeby se zavedenými pravidly nebo je společně s žáky vyjednává; dbá na jejich dodržování, nevyhýbá se řešení kázeňských problémů, oceňuje pozitivní projevy chování. c) Udržuje živý kontakt se žáky (skrze hlasový projev, neverbální komunikaci, oslovování žáků jejich křestním jménem…). d) Reaguje s respektem na potřeby (sociální, fyziologické) žáků ve třídě a adekvátně na situaci ve třídě. e) Vytváří prostor pro „odlehčení“ (pracuje s proměnami atmosféry, reaguje na projevy únavy, kolísání pozornosti, projevuje smysl pro humor, zpestřuje výklad zajímavostmi a vlastní zkušeností…). f) Vytváří žákům příležitost prožít úspěch (úspěch znamená, že žák pracuje na své úrovni, má možnost používat pomůcky na práci má dostatek času) g) Využívá efektivně čas ve výuce (ve vztahu ke svému plánu, situaci ve třídě a porozumění učivu). 2.2 Diferencuje a individualizuje výukové cíle a obsah a) Stanovuje a zprostředkovává žákům adekvátní výukové cíle (diferenciace a individualizace cílů) a podporuje je v jejich dosažení. b) Zprostředkovává vzdělávací obsah a instruuje ve výuce kultivovaně, srozumitelně a dle individuálních potřeb a věku žáků. 3 Podpora učení 3.1 Pracuje promyšleně s cíli a smysluplností osvojovaného učiva a) Komunikuje (objevuje) s žáky význam učiva a jeho smysluplnost. b) Ověřuje průběžně naplnění výukových cílů, vyhodnocuje jejich dosažení. 3.2 Zprostředkovává vzdělávací obsah ve vztahu k cíli a individuálním potřebám žáků a) Zprostředkovává věcně správně učivo svého předmětu. b) Vysvětluje učivo s využitím předchozích znalostí a zkušeností žáků. c) Využívá výukové strategie, které podporují učení žáků a vedou k cíli. d) Využívá vhodné úvodní i průběžné motivace, povzbuzuje žáky k zodpovědnému plnění úkolů a cílů, udržuje jejich zájem a zapojení. e) Podporuje soudržnost, spolupráci a vzájemné učení žáků. f) Pracuje smysluplně s chybou žáků jako s příležitostí k rozvoji. g) Zadává domácí úkoly jen po konzultaci s učitelem, v případě potřeby je diferencuje. 4 Zpětná vazba a hodnocení výsledků žáků 4.1 Uplatňuje rozmanité strategie zpětné vazby a hodnocení výsledků žáků ve vztahu k předmětu a individuálním potřebám žáků a) Poskytuje žákům zejména formativní zpětnou vazbu s využitím kritérií hodnocení a popisného jazyka. b) Vede žáky k reflexi jejich vlastních výsledků a pokroku v učení (sebehodnocení) a vzájemnému hodnocení. c) Využívá rozmanitých forem hodnocení a různorodých ukazatelů výsledků učení a pokroku žáků.