Didaktika hudební výchovy pro SŠ 17. 9. 2018 1. Cíl hudební výchovy Existují tři řády věcí: a) ty nejkrásnější, o kterých nemůžeme nic říct a které mohou být jen zakoušeny b) ty, o kterých lze mluvit jen v metaforách a podobenstvích a zůstanou téměř vždy nepochopeny c) ty, o kterých běžně hovoříme (R. Rohr: Skryté věci – dle filosofa Heinricha Zimmera) „Kniha nás učí, jak žít, abychom ze života neztratili ani kousíček, rozmnožuje v nás život, dává kolem nás rozkvétat všemu, co by bez ní pro naše oči nikdy nenasadilo květ.“ (F. Hrubín) Hudební výchova: * formace k estetickému vnímání a zakoušení světa (role umění, kultury) * informace (kulturní přehled) Trojúhelník komunikace – vztah autor, dílo (sdělení), příjemce Hudba a její sepětí s emocemi 2. Zkoumání terénu a) studenti SŠ b) postavení hudební výchovy jako předmětu na SŠ „Model dobře fungující činnostní koncepce si můžeme představit jako čtyřboký jehlan. Jako zářivý maják svítí na jeho vrcholu vlastní cíl hudební výchovy: Připravit dítě na setkání s hudbou jako se zvláštními prostředky tlumočenou zprávou. Z jednotlivých rohů jeho základny pak vycházejí hudební činnosti (vokální, instrumentální, pohybové, poslechové). Soubor všech těchto vzájemně se prolínajících a tvořivostí propojených činností je základem zmíněného pojetí hudební výchovy.“ (Jaroslav Herden) 3. Cesta k cíli – s čím se můžeme setkat? https://www.cevelova.cz/proc-swot-analyza/ 4. Příprava budoucího učitele Hv a) získávání vědomostí b) budování dovedností (oblast hudby i pedagogiky obecně) c) vytváření zásoby konkrétních prostředků – aktivit, metodických materiálů a postupů, námětů, pomůcek, plánů učiva apod. 5. Náplň semináře * opakování * teoretická část (hlubší zaměření na poslech) * příklady aktivit a postupů (sdílení) – praktické výstupy * budování dovedností * vytváření zásoby vhodných písní 6. Požadavky k zápočtu a) 80% aktivní účast v semináři (předvedení aktivit) b) podrobně rozpracovaná příprava – poslechová hodina na základě zadané skladby, promyšlená metodická struktura hodiny s ohledem na hlavní téma, další vhodné aktivity související s poslechovou skladbou a podporující její pochopení a hudební prožitek c) 20 písní vhodných pro SŠ a práce s nimi (4 využitelné při probírání dějin hudby, 6 lidových, 10 umělých nebo populárních) d) učitelské portfólio s materiály využitelnými na SŠ