Výchova ke vnímání hudebního díla I Vnímání a prožívání hudby – složitý proces, nutno zkoumat z hlediska neurofyziologického, psychologického, estetického, sociologického, didaktického * poslech hudby byl dlouho opomíjen, preferoval se zpěv a instrumentální činnosti * dnes je chápán jako svébytná složka hudební výchovy, kterou je nutno rozvíjet otázka obsahu (významu) hudby pohled z hlediska posluchače – fáze odrazu hudební reality v našem vědomí: * percepce (percepční) – prosté vnímání * apercepce (apercepční) – vyšší stadium zpracování slyšeného, celostní zpracovávání informace – uvědomělé vnímání, aktivní poslech – analýza * recepce (receptivní) – příjem, přijetí; vyšší úroveň zpracování vjemu – psychologicko-sociologický a kulturně-historický jev, vliv má i historické pozadí vzniku skladby (hudební jazyk doby) Tomáš Houška: „Poslech hudby je především prožitek na hranici vědomí a nevědomí. Prožívání si vlastního světa pocházejícího ze znějící hudby a nalézání zcela nových světů. To je také na hudbě to zázračné a fantastické, že jejím prostřednictvím opravdu můžeme objevovat nové světy a dosud nepoznané pocity.“ pohled sémiotiky: denotát (významové jádro) a konotace tzv. absolutní hudba: – hudební obsah není primárně zobrazení předmětu, jevu, děje, příběhu nebo alespoň ne v takové míře jako v malířství nebo literatuře, ale spíše vyjádřené emoce, city, prožitky, dojmy, a to v nejjemnějších odstínech, v jejich vývoji, proměnách * hudba jako sdělení – citové poselství autora, sdělení vlastních pocitů, idejí, myšlenek prostřednictvím hudebních prostředků * jazyk hudby – kompoziční prostředky ve skladbě, kontextuální významy, principy opakování, kontrastu a gradace apod., vztahy napětí – uvolnění, očekávané – neočekávané Předpoklady: a) vytváření zkušeností s hudbou jako druhem umělecké komunikace (činnostní pojetí) rozvoj hudebních schopností: * při zpěvu, hudebně pohybové výchově, v instrumentálních činnostech se tvoří hudební zkušenosti, žák si „ohmatává“ hudební materiál – to postupně vede k hudebnímu myšlení * hudebními činnostmi připravujeme žáky na poslech hudby * porozumění hudební skladbě (tj. proniknutí do výstavby díla a pochopení hudebního sdělení) je ovlivněno také kvalitou analytické činnosti posluchače * vytváření jakési zásoby abstraktních tvarů ve vědomí posluchače – vzniká jako zkušenost z poslechu, usnadňuje porozumění hudebnímu dílu (znějící hudbě)