Biblioterapie – knihy pro děti (1. stupeň) 1) Zpívající kuchyň · Téma: rozvod, přátelství, rodina, handicap (koktavost, oční vada, obezita) Obsah knihy: Kniha je o čtyřčlenné rodině žijící v Praze. Rodiče, syn Pavel, který chodí do 3. třídy, dcera Renáta, která má 17 let a chodí na Gymnázium. Rodiče Renáty a Pavla se nečekaně rozvedou a syn Pavel se přestěhuje s matkou na venkov k jejímu bratrovi, kam dříve jezdili na prázdniny. Dcera Renáta zůstane s otcem v Praze, jejich matku to velice zaskočí, ale Renáta nechce rok před maturitou měnit školu. Ve škole si z Pavla dělají srandu, protože má příjmení Pražák a je z Prahy a také se někdy zakoktává, takže to má Pavel ve škole těžké. Pak je tu také Pavlova spolužačka Anežka, které se děti posmívaly kvůli jejím brýlím. Kniha má dva vypravěče, první půlku knihy vypráví Pavel a tu druhou zase Anežka. Poučení: Děti by se neměli smát ostatním, když jsou nějak odlišní. Například když nosí brýle nebo koktají. Proč ano: Děti by měly vědět, že nosit brýle nebo mít nějakou vadu je úplně normální a že by se takovým dětem nemělo posmívat. Ukázat dětem, že není jen rodina, která se skládá z matky a otce, ale že některé děti mají třeba jen maminku nebo jen tatínka. Proč ne: Naopak kniha poukazuje na to, že se někdo směje takovým dětem a děti si často přisvojí co ostatní říkají, a tak by se mohlo stát, že třeba do teď jim brýle nepřišly směšné, ale od teď se jim budou zdát směšné. 2) Ahoj bráško · Téma: handicap-nevidomost, důležitost rodiny, deprese a beznaděj matky, útěky z domova nešťastného dítěte, které si myslí, že o něj rodiče nestojí 3) Jak bylo malé růžové slůně jednou velmi smutné a jak vše dobře dopadlo · Téma: změna – stěhování, přátelství, · Lze použít pro děti 1. třídy, když se potřebují adaptovat na změnu přechodu z mateřské školky na základní školu, popř. adaptace na novou školu, dále možno použít pro děti, které se stydí · Hesla v knize: vyplakat se, svěřit se, najít místo ve svém srdci (vzpomínky, čas) · Sova metafora pro psychologa 4) Ezopovy bajky 5) Návštěva malé smrti 6) Anna a Anička · Znázorněn životní cyklus (zrození – smrt, nejdříve o nás starají naši rodiče, abychom se pak o ně mohli zase postarat my) · Popsán pohřeb očima dítěte 7) O smrti smrťoucí · V knize pracováno s humorem · 35 stran · Pro děti 5-12 let 8) Když dinosaurům někdo umře · V knize nápady, jak se vyrovnávat se smrtí (např. psaní dopisů, lampiony) 9) Deník třídního otloukánka aneb Jak jsem zvítězil nad šikanou · Kniha může být nevhodná, neboť podrobně nastiňuje, jak někoho šikanovat · Hlavní protagonista nastupuje právě do 6. třídy 10) Tygr dělá uááá · Pro práci s dětmi s ADHD 11) Kamarádi to nevzdávají · Téma: jak si najít kamaráda · V knize použity nepřiléhavé a zbytečně krkolomné metafory Biblioterapie pro předškolní děti 1) Pohádky pro malé neposluchy · Z příběhů plyne pro děti ponaučení, · V příbězích nadpřirozené bytosti 2) Kamilka a její kamarádi · Pro rodiče s dětmi, vhodné do mateřských školek · Řešeno například téma trémy 3) Pohádky slunného východu · Příběhy původem z Číny, Japonska, Koreje 4) Martinka se učí Biblioterapie pro starší děti 1) Kam se poděl můj sýr · Téma: změny v životě · Poselství: sny i cíle se mění Tato kniha vypráví o vyrovnání se, se životními změnami, překážkami a problémy v dnešním světě. Je vytvořená jako pohádka, která lze předčítat dětem. Kniha je věnována dr. Kennethu Blanchardovi, kterému se námět na této knihy velice zamlouval. Je sepsána do tří částí: V první části diskutuje několik bývalých spolužáků o jejich životech. Ve druhé a hlavní částí je samotný příběh „Kam se poděl můj Sýr?“. A ve třetí části se hovoří o tom, jak uplatnit principy příběhu v práci a v životě. Jde především o rady do života, které člověku mohou pomoci. Příběh „Kam se poděl můj Sýr?“ je sám o sobě velice zajímavý a sepsaný zvláštním jazykem, který je jednoduchý, ale spisovný. Stručný obsah celé knihy vypráví o Čmuchalce, Cupitalce jako o běžných jednoduchých myškách, a o Leňovi a Beňovi něco jako lidičkách, kteří o všem přemýšlí, snaží se vyřešit problémy, které nastanou. Existuje bludiště, ve kterém žijí všechny 4 postavy a snaží se najít Sýr. Mezitím, co Sýr nemohou najít, tak lidičkové přemýšlí, jak ho najít. Žádná taktika nezabírá. Ale jednoduché myšky Sýr našly. Pokaždé, co se najedli se vrátili domů a pak zase za Sýrem. Jenže jednou ten Starý Sýr není na tom místě, kde byl ve stanici C. Což Jednoduché myšky nerozhodilo, a tak hledali dál, neřešily to. Ale naopak Lidičky to řešily, a to nejvíc Leňo, který chtěl svůj Starý Sýr zpět. Postupem času si Beňo uvědomí, že vlastně nechce každý den chodit do stanice C a čekat, jestli se Starý Sýr vrátí, a proto svého přítele Leňa opustí a vydá hledat Nový Sýr i přesto, že se bojí. Kdo říkal, že cesta bude jednoduchá? Nikdo. Beňo to nevzdal, dokonce se jednou vrátil, aby dokázal Leňovi, že na něj může někde čekat Nový Sýr. Jenže Leňo si stál za svým. Proto se Beňo vydal sám do cest bludiště. Pro svého přítele nechával na zdech různě nápisy s obrázkem sýru, které ho motivovali a tím chtěl namotivovat i Leňa. Nakonec svůj Nový Sýr našly ve stanici N, myšky tam byly sice dříve, ale Beňo to dokázal. Našel Nový Sýr. Ale jestli to i Leňo dokázal, to nikdo neví. Nakonec je diskuze zase bývalých spolužáků, kteří si vykládají o tom příběhu a uvědomují si, že jejich život lze namířit i jiným směrem. Myslíme si, že tato kniha by mohla být určena jako biblioterapie. Moc se nám kniha líbila, to můžu mluvit za obě. Určitě nám to dalo jiný pohled na svět. Líbili se nám jména jednotlivých postav, následně i motivační obrázky Sýru s nápisy: - Změny se stávají. (Sýr se někdy přesouvá.) - Předvídejte změny. (Buďte připraveni na to, že Sýr se může přesunout.) - Vnímejte změny. (Čichejte k Sýru často, abyste poznali, kdy začíná plesnivět.) - Na změnu reagujte rychle. (Čím dřív se vzdáte starého Sýra, tím dřív se můžete těšit z Nového Sýra.) - Změňte se. (Běžte tam, kde je Sýr.) - Radujte se ze změny! (Prožijte dobrodružství a radujte se z chuti Nového Sýra!) - Buďte připraveni se znovu změnit a radujte se opět ze života. (Sýr se opět může přesunout.) 2) Zpověď modelky 3) Z deníku bulimičky Biblioterapie- knihy pro pedagogy, které mohou využít v hodinách výuky 1) Děti a emoce · Emočně zabarvené příběhy, interaktivní cvičení, rady, návody k hrám a dalším aktivitám · Jak u dětí podpořit projev emocí · Výhodou knihy je její přehledná struktura a přiložené CD 2) Příběhy pomáhají s problémy · Pohádkovou formou zpracovány konkrétní problémy dětí (strach, nesmělost, neposlušnost atd.) · Návod pro učitele, jak vymýšlet příběhy vlastní 3) Kočičí zahrada · Neprodejná kniha, která jde ale stáhnout na internetu · Na příbězích o kočkách je ukázáno, jak mezi sebou kočky fungují · Téma: přátelství, smrt, vyčlenění z kolektivu atd. · Dotace na 1 příběh jsou 2 vyučující hodiny, ale lze to pojmout úsporněji · Celkem kniha obsahuje 13 příběhů · Kniha obsahuje i podrobnou metodiku, jak s knihou pracovat Biblioterapie- knihy pro pedagogy, pro rozvoj jejich pedagogických kvalit 1) Spratek: Příběh dítěte, které nikdo nemiloval: Torey Hayden · Nastíněny přístupy k problematickému dítěti 2) Dračice a mazánek: Torey Hayden · Jak budovat důvěru ve vztahu s dítětem · Jak naučit dítě pojmenovávat emoce 3) Zvíře: Příběh o klukovi, který promluvil · Téma: dětská úzkost, nezřízená agresivita a jak s ní pracovat Webová stránka: Bibliohelp https://zsjalubi.cz/files/jalubi/associations/skola/gallery/2346/5b5b3cc75cc93_VEDENI-CTENARSKEHO-D ENIKU-1.pdf