Vývojová psychologie 2. seminář Osnova •Kontrola domácích úkolů •Novorozenecké reflexy •Základní potřeby dítěte •Školní zralost •Citová deprivace- DÚ • Kontrola domácího úkolu •Průměrná váha a výška dítěte při porodu •V rozmezí kolikátého týdne těhotenství žena porodí? •Kdy dítě brouká? •Kdy dítě žvatlá? •Kdy začne říkat jednotlivá slova? •Kdy dítě pase koníčky? •Kdy dítě s oporou sedí? •Kdy dítě leze? •Kdy dítě začíná chodit (1. kroky bez opory)? • • Správné odpovědi •3300-3400g, 50 cm •38.-42. týden těhotenství •Broukání (3.-6. měsíc) •Žvatlání (6.m- 1.rok) •Jednotlivá slova (kolem 1 roku), pak telegrafická řeč •Pase koníčky (kolem 4. měsíce), sedí s oporou (kolem 6. měsíce), leze (mezi 6.-9.měsícem), 1. kroky bez opory kolem 1. roku • • • Novorozenecké reflexy •https://www.youtube.com/watch?v=_JVINnp7NZ0 • Reflexy •Sací •Úchopovací •Babinského •Moroův •Reflex chůze •Plavací •Tonicko-šíjový Základní potřeby dítěte 5 základních potřeb dle M. •https://www.youtube.com/watch?v=7FVrwcAn9rQ&index=1&list=PLp28QQNNHtAhBezLX3id4zQEhFVK1qiib • Školní zralost- Co by měl umět předškolák •Zkusme kategorizovat znaky školní zralosti a najít alespoň 3 kategorie Znaky školní zralosti •Fyzická zralost •Percepční a kognitivní zralost •Sociální, emocionální a motivační či pracovní zralost Zvláštnosti emočních reakcí dítěte •Labilní- snadno a rychle se měnící nálada, kolísání •Krátkodobé- rychle odeznívají •Expresivní- výrazově nepotlačitelné a spontánní ve svých projevech •Výrazově silné, ale povrchní (i malé přechodné zklamání usedavým pláčem) Emocionální zralost •Emocionální stabilita •Odolnost vůči frustraci •Schopnost přijmout neúspěch •Schopnost odložit bezprostřední splnění svých přání • •"Emoční stabilita se zdá být bezprostředně spjata s úspěchem ve škole. Sebejistota, opora ve zvídavosti a radost z kontaktu se příznivě odrážejí na procesech učení." (Zähme, 2005, s. 154) • Možné projevy nezralosti a rizika •Jak to tedy reálně vypadá, když se Vám ve třídě objeví emočně nezralý školáček? • Např. •Odbíhá od úkolu ke hře •Infantilní •Závislé •Nesamostatné •Přecitlivělé •Příliš bázlivé či příliš plačtivé •Prudké, výbušné •Nepodřídivé, vzdorné •Nadměrně úzkostné, nadměrně obavné •Nadměrně uzavřené, nedůvěřivé, zdrženlivé, nenavazuje oční kontakt •Po rozhořčení následují záchvaty vzteku, tělesného násilí • • Citová deprivace •https://www.youtube.com/watch?v=iLjHAP9Cho4&index=7&list=PLp28QQNNHtAhBezLX3id4zQEhFVK1qiib •(youtube- název: Děti bez lásky, s důrazem od 14. minuty-34.minuty)