Vývojová psychologie 3.seminář Osnova •Emoce- rozpoznání •Emoční inteligence •Psychická deprivace •Kontrola domácího úkolu •Experiment Harryho Harlowa (potrava vs. bezpečí) Jak se dnes cítím? Složky emoční inteligence Poznáte emoci z výrazu obličeje? •Strach •Pohrdání (namyšlenost, opovržení) •Odpor(znechucení) •Hněv (naštvání) •Naštvanost (nespokojenost/zlost/nevrlost/hněv) Správné pořadí •Odpor(znechucení) •Hněv (naštvání) •Strach •Naštvanost (nespokojenost/zlost/nevrlost/hněv) •Pohrdání (namyšlenost, opovržení) • Kniha Odhalené emoce •Proslulý psycholog Paul Ekman v Odhalených emocích vysvětluje kořeny univerzálních emocí: smutku, hněvu, překvapení, strachu, odporu a radosti a na bohatém obrazovém materiálu demonstruje jejich projevy v naší tváři. Kniha, která je destilátem několika desetiletí autorových výzkumů, nabízí trénink v rozpoznávání pocitů vašich blízkých, kolegů či cizích lidí. Jde o praktického, překvapivého a přesvědčivého průvodce pro čtení emocí: a to i těch vlastních. •Autor knihy zkoumal tzv. mikrovýrazy, jemné nevědomé změny v mimice, stěží postřehnutelné netrénovaným okem. Na základě desítek let výzkumů pak s kolegou Wallym Friesenem sestavil dnes již široce používaný Kódovací systém mimiky tváře (FACS). Detailně se zabýval také problematikou lhaní. V knize najde čtenář jednoduchý test na zjištění své aktuální schopnosti v rozpoznávání emocí. ANO/NE? •EQ můžeme stejně dobře jako IQ měřit. •Nižší EQ vede k nižší oblibě u ostatních lidí •IQ a EQ jsou na sobě závislé •Vysoké IQ se rovná vysoké EQ •EQ je méně geneticky ovlivněno než IQ • • ANO/NE? •EQ můžeme stejně dobře jako IQ měřit. •Nižší EQ vede k nižší oblibě u ostatních lidí •IQ a EQ jsou na sobě závislé •Vysoké IQ se rovná vysoké EQ •EQ je méně geneticky ovlivněno než IQ • •NE, ANO, NE,NE, ANO • Emoční inteligence- kde je zapotřebí •https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/217562220600086/obsah/566241-proc-je-e mocni-inteligence-dulezita-pro-uspesny-zivot •4.minuta 20.sekunda Zásady zdravé komunikace •Já výrok (jak se cítím, co je příčinou, co potřebuji) •Empatická reakce- pojmenování pocitů (používáme slova asi, možná) a očekávání druhé osoby •Vyjádření podpory •Respekt pocitů dítěte Já výrok, pojmenování pocitů, vyjádření podpory, Respekt pocitů dítěte •Držím ti palce. Kdyby sis o tom chtěla zase popovídat, kdykoliv se ozvi. Jsem naštvaná, protože není smazaná tabule. Potřebovala bych, kdybyste ji příště na další hodinu smazali. •To ti nevyjde. Nezkoušej to tady zase vytahovat. •Chápu, že si smutný a pláčeš. •Teď jsi naštvaný. Zlobíš se. •Asi tě to rozzlobilo. Jsi nějaký smutný, vidím, že jsi asi vystrašený. To tě muselo nejspíš naštvat. •To nic není, už jsi velký, neplakej. Jsem rozzlobená, protože jste nesmazali tabuli. • • Strategie ze strany učitele, které povedou k rozvoji empatie u dětí •Bezpodmínečné přijetí dítěte (máme ho rádi a jsme rádi, že je v naší třídě) •Nikdy dítě před ostatními dětmi nezesměšňovat a neponižovat (ponižující je i trest) •Respekt k potřebám dítěte i k jeho schopnostem •Vytváření jasných a smysluplných pravidel •Dát dítěti najevo svou úctu a důvěru v jeho schopnosti https://www.youtube.com/watch?v=Vq5P6mQJN0o Psychická deprivace (aneb když člověk nemá uspokojovány základní psychické potřeby v dostačující míře a po dosti dlouhou dobu •Potřeba stimulace (lidský kontakt, různé hračky, pěkné prostředí) •Potřeba smysluplného světa (stálost věcného a sociálního prostředí) •Děti projevují radost, když objeví ve svém prostředí nějaký řád, nějakou pravidelnost a mohou je ovlivnit vlastní činností •Potřeba trvalého kladného vztahu k mateřské osobě, potřeba kladného opětovaného vztahu k dalším členům rodiny •Potřeba být přijímán a někam patřit- dítě si v interakci s okolím postupně uvědomuje své „Já“ a vytváří si sebevědomí, sebepojetí, svou identitu •Potřeba sdílet s někým společnou otevřenou budoucnost Otázky související s domácím úkolem •Jaké důsledky přináší u ústavních dětí láska na příděl? •Pocit nejistoty a hluboké nedůvěry (nedostatek pevného citového pouta k jednomu člověku) •Každá nová a neznámá situace = pramen strachu •Strach z cizích osob •Nejsou vychováváni k rodičovství •Menší možnosti naučit se něco z běžného života (sociální učení omezenější) •Menší chuť objevovat a podnikat výpravy do neznámého světa •I když si odmyslíme povahové odlišnosti jaké jsou mezi dítětem z funkční rodiny a dítětem z ústavní rodiny, najdeme výrazné rozdíly. V čem jsou tyto rozdíly patrné? •Jakou hloubku vztahu odkoukají děti dle filmu v ústavech? •Jakou děti z ústavu ve filmu vnímají hodnotu věcí? • • Citace z filmu- diskuze •Být v náruči u kohokoliv je pro nás jako vzduch a jídlo. A my máme pořád hlad. • • Harry Harlow • Experiment Harry Harlow •https://www.rodice-a-deti.cz/experimenty-harryho-harlowa •https://www.youtube.com/watch?v=_O60TYAIgC4 • • Projevy psychické deprivace ve školním věku •Horší prospěch •Nápadnosti a výkyvy v chování zvláště v sociálním styku •Neurotické potíže •Prohlubuje se citová otupělost a nedůvěra k lidem •Někdy agresivita Škola •Důležitý činitel pomáhající při odstranění projevů deprivace je také škola •Školní prostředí v některých dětech navozuje příjemnou, přátelskou a pozitivní atmosféru. •I když často nedisponují ani průměrnými znalostmi v důležitých předmětech, citový požitek jim přináší předměty výchovy, tzn. hudební, pracovní i tělesná výchova. •Proto by pedagogové měli dbát i na kvalitu těchto neméně důležitých vyučovacích předmětů Sociálně emoční učení •Tipy a triky •Vím, co to je, ale potřebuji vědět, jak to konkrétně dostat do mé třídy •Zajímavé zdroje, materiály, projekty Zajímavé odkazy •https://revue.idnes.cz/neustupny-zdenek-matejcek-d0f-/lidicky.aspx?c=A030604_204709_lidicky_pol