Vývojová psychologie 4. seminář Osnova •Sociálně emoční učení (sociálně emocionální učení, SEL) •Strach, úzkost • Výsledek obrázku pro strach úzkost Zásady práce se strachem u dětí •Nedělat si srandu z jeho strachu •Nepodceňovat a nebagatelizovat strach (Nebuď směšný) •Nepodporovat jejich vyhýbání •Naučit je hodnotit míru strachu •Učit děti techniky na zvládání strachu Práce se strachem •https://www.youtube.com/watch?v=oT8D8O5Vh1Y Externalizace úzkosti •https://www.youtube.com/watch?v=jEkFp0Ux4OQ • Patologická úzkost •Nadměrná, přetrvávající, interferuje s běžným fungováním dítěte a brzdí jeho další vývoj •Nadměrná reakce na stres obecně •Může se manifestovat poruchami jídla, spánku, neurotickými návyky (cucání palce, okusování nehtů, trhání vlasů, nadměrná masturbace) •Neurotické aktivity slouží dítěti k uvolnění tenze, většinou jsou však sankcionovány, což zpětně hladinu tenze ještě zvyšuje Separační úzkost, strach z cizích lidí •Ke konci 3. roku života by měl ustupovat •Mírné formy strachu z cizího a neznámého spolu se zájmem o nové trvají celý život • Separační úzkost a školní fobie •Pravá školní fobie- dítě se bojí zcela specificky některých situací či konfliktů ve škole, např. svého vlastního selhání, učitelů nebo kontaktů s druhými dětmi, ale dobře snáší všechny ostatní separace Výsledek obrázku pro school fobia Strach ze školy podmíněn separační úzkostí •Děti obvykle tiché, inhibované, ve škole podávají dobré výkony, ale přesto trpí neustálým strachem ze selhání, bývají až perfekcionistické •Různé somatické příznaky •Pokud se rodiče příliš zaměří na somatické obtíže dítěte a dítě zůstává častěji ze školy doma, pak úzkost ještě sílí a u dítěte je současně posilována tendence k somatizaci Pojem smrt •8.-10. rok dítěte plné pochopení pojmu smrti s její univerzalitou a nezvratností • Výsledek obrázku pro dÄ›tské pojetà smrti Biblioterapie u dětí (knihy do školní výuky) •https://www.databazeknih.cz/seznamy/biblioterapie-pro-deti-19026 •https://www.knihkm.cz/sluzby/biblioterapie/databaze-knih/biblioterapeuticka-literatura-pro-detske- ctenare.html •Torey Hayden •Idea: Každý zpracuje 1 knihu a udělá z ní powerpointovou prezentaci o 3 slidech, kde nastíní proč zrovna tuhle knížku používat/nepoužívat + 3 věci, které Vás v ní zaujali •