Vývojová psychologie 6. Seminář Budeme si hrát •PROČ? Výsledek obrázku pro ÚDIV Výsledek obrázku pro ÚDIV Výsledek obrázku pro ÚDIV Výsledek obrázku pro piaget Výsledek obrázku pro piaget O kom je řeč? •https://www.youtube.com/watch?v=7AuhaJYqXQ4 • POHÁDKA O PIAGETOVI • Výsledek obrázku pro POHÃ�DKA POKUSY Výsledek obrázku pro pokusy •https://www.youtube.com/watch?v=PuP53BbIY0A •https://www.youtube.com/watch?v=9YWlfRTBhAQ •https://www.youtube.com/watch?v=gnArvcWaH6I&t=135s (2 min. 40) • different types of mind maps Jednotlivá stádia •https://www.youtube.com/watch?v=gnArvcWaH6I&t=135s SENZOMOTORICKÉ STADIUM •0-2 ROKY •Roste fyzická mobilita •Poznávají svět pomocí pohybů a smyslů •Reflexy, návyky •Uvědomění objektů v okolí (zaměření na vlastní tělo→ zaměření na vnější objekty) •Dělání věcí záměrně •Egocentričtí •TRVALOST OBJEKTU (8./9. měsíc) PŘEDOPERAČNÍ STÁDIUM •(SYMBOLICKÉ PŘEDPOJMOVÉ 2-4 ROKY, NÁZORNÉ 4-7 LET) •Fantazie (+imaginární kamarádi), živé neživé objekty (animismus) •Učíme se rozumět slovům, obrazům, gestům a to tak, že jsou to určité symboly něčeho •Hraní si na něco •Proč? •Fenomenismus (svět je takový, jaký vypadá, vazba na přítomnost) •Absolutismus (každé poznání má jednoznačnou platnost) •Egocentrické myšlení, neschopnost konzervace kapaliny, počtu STÁDIUM KONKRÉTNÍCH OPERACÍ •7-11 let •Logické myšlení, třídění objektů •Induktivní myšlení, generalizace •Konzervace, reverzibilita, decentrace •3+5=8 8-5=3 •Hlubší sebepoznání, poznání naší jedinečnosti, učíme se vciťovat do ostatních STÁDIUM FORMÁLNÍCH OPERACÍ •12 let+ •Abstraktní pojmy (láska, nenávist atd.) •Myslí racionálněji o abstraktních pojmech a hypotetických událostech •Více rozumí vlastní identitě a morálce •Více rozumí, proč se lidi chovají, jak se chovají a jsou tak soucitnější Asimilace, akomodace, ekvilibrium •https://www.youtube.com/watch?v=3-A9SgbAK5I • •Vývoj konceptu smrti je vedle věku spojen také s vývojem kognitivních dovedností Domácí úkol •Donést na příště myšlenkovou mapu stádia konkrétních operací •stálost počtu, stálost množství, manipulace s vnitřními reprezentacemi, chápe souvislosti a vztahy, detaily •Jak je na tom s chápáním prostoru a času? Jak řadí a třídí věci? Jak nakládá s čísly? Jak je na tom s prostorovou představivostí?