Vývojová psychologie seminář Osnova •Vývoj kresby •Projektivní funkce kresby •Práce s kresbou z pohledu psychologa • 3,4,5,6,7 let • • •5 let •5 let •8 let • Chlapec, 10let •Velká postava: agresivita se slabou vnitřní kontrolou. •Zvětšená ústa, zbraň: další znaky agresivity •Ruce v bok: vzdorovitost. •Zdůrazněné vlasy: maskulinita •Postava se nevejde na papír: impulsivní tendence, nadměrná aktivita • problémy s chováním ve škole, zejm. předvádění se ve třídě. Dívka, 12 let –podprůměrné IQ, má • problémy v oblasti jazyka a řeči. •Velká hlava: cítí nedostačivost v oblasti • intelektu, chtěla by být lepší •Zvětšená ústa: je si vědoma svého handikepu •Knoflíky: nadměrná závislost •Malé ruce a žádné paže: cítí se bezmocně ve smyslu • své neschopnosti dosáhnout • lepších výsledků • Chlapec, 6 let • –průměrné IQ, ale nedaří se • mu ve škole, problémy v oblasti hrubé • motoriky (obtížně hýbe rukama a nohama). •Zvětšená chodila: potřeba bezpečí, problém v • oblasti motoriky •Vystínovaná chodidla: úzkost spojená s problémem • v této oblasti •Zvětšená paže: přeje si mít silnější a koordinovanou paži, • aby mohl chytit míč • • • „Nakresli člověka.“ • • • • Nakresli postavu opačného pohlaví na další papír •Analýza obsahu kresby – částí těla, hlavy, úst, nohou, oblečení a detailů. •Formální a strukturální aspekty kresby (pohyb, asymetrie, velikost, umístění, perspektiva, kvalita tahu). • Velikost postavy •Normální velikost bývá 70 – 80 % plochy papíru. •Velikost figury odráží míru sebevědomí a sebeocenění nebo touhu po uplatnění. •Malá postava: úzkostné děti s pocity nejistoty a nedostačivosti, s neurotickými rysy. Malost postavy reflektuje jejich pocit nejistoty – takové děti se uvnitř cítí malé a nevýznamné. Občas otevřeně agresivní děti se špatným sebeobrazem kreslí malé postavy – okolí se jeví agresivní a nebojácné, uvnitř jsou tyto děti nejisté a úzkostné. •Velká postava: děti se sklonem k sebeprosazování, event. až k agresivnímu reagování, nedovedou se ovládat a podřídit pravidlům, mají snahu nějak vyniknout. Občas i plaché děti kreslí velkou postavu - může se jednat o signál potíží v sebepojetí a ve vztazích s prostředím – dítě se cítí potlačované a bezvýznamné, chce být středem pozornosti a mít významnější pozici. •Pozor: Velké postavy kreslí dětí s potížemi v oblasti grafomotoriky (je to snazší), děti s ADHD syndromem (nedokáží si rozvrhnout prostor). • Nedostatečné nebo chybné spojení •Může souviset s problémy sebepojetí •Může svědčit pro poruchu pojetí vlastního tělového schématu •Zejména v době dospívání nebo ve spojitosti s jinými problémy, např. poruchy hybnosti či sexuální zneužívání. •Vyloučit, že se jedná o poruchu senzomotorické koordinace, hyperaktivitu a nepozornost, resp. lajdáctví a nedostatek motivace. • Chybění podstatných částí těla •U dětí s emočními potížemi, problémy v sebepojetí a u dětí v akutní stresové situaci. •Vynechání jako signál celkové únavy, vyčerpanosti, ale i bezradnosti a pocitu bezmoci, prázdnoty. •Bývá to znak apatie či depresivního ladění, také u dětí se závažnou psychopatologií jako je schizofrenie, vzácněji u neurotických dětí. • Chybění podstatných částí těla •Ruce: nejistota a obtíže při kontaktu s okolím (škola, domov, lidi obecně). •Paže: dítě se cítí neschopné a bezmocné. Paže symbolizují moc a sílu a jejich vynechání představuje nedostatek právě moci a síly. •Nohy: poskytují podporu tělu, jejich vynechání chápeme jako nedostatek podpory a nehybnost. •Chodidla: dítě může pociťovat nedostatek jistoty a cítí se bezmocné. •Nos: bývá považován za symbol usilování, jeho vynechání může ukazovat na pocit neschopnosti; astmatici taky někdy vynechávají nos. •Ústa: orgán komunikace, jeho vynechání může naznačovat potíže ve vztahování se k druhým, astmatici taky někdy vynechávají ústa. •Trup: odmítnutí vlastního těla, které je obtěžující a nepříjemné; porucha tělesného schématu (např. u schizofreniků); sexuální zneužívání. • Zdůraznění a přehánění •Části těla, na které dítě znepokojují bývají znázorněny jak přehnaně tak nedostatečně. Přehnaný důraz na část těla se projeví jejím zvětšením, zdůrazněnou linií, detailizováním apod. Kladení malého důrazu na část těla se projeví zmenšením této části ve srovnání s ostatními částmi těla, nedostatkem detailů nebo nakreslením části těla jemnou nebo nepřesnou linií. •Hlava •Malé i velké hlavy kreslí jedinci, kteří cítí intelektovou nedostačivost, velké hlavy kreslí často jedinci, kteří si přejí být chytřejší nebo chtějí být úspěšnější. •Nápadně malá nebo asymetrická, s nápadnostmi obličeje bývá signál celkové nevyrovnanosti, emočních problémů, popř. komunikačních a adaptačních potíží. •Hlava jako centrum osobnosti – zobrazení jejích rysů může mít diagnostický význam: •Zvýrazněné oči: paranoidní rysy •Prázdné oči: porucha vztahů s okolím, nebo i u dětí s problémy v oblasti vizuálního zpracování podnětů •Ústa: děti s problémy v oblasti jazyka a řeči mohou ústa zvýraznit jejich zvětšením nebo důraznější linií, také velmi závislé děti zdůrazňují ústa •Zdůrazněná ústa také u jedinců s problémy v autoregulaci, nedokážou ovládat své potřeby a odložit jejich uspokojení. •Nápadně velké a zdůrazněné rysy obličeje: potřeba být středem pozornosti, upoutávat zájem okolí. •Nenápadné, malé a potlačené rysy obličeje: úzkost, pocity nejistoty vlastního významu, méněcennost. • •Nos: zvýrazněn někdy u dětí s astmatickými problémy (nebo i opak – vynechán) •Zuby: agrese •Uši: zdůraznění u jedinců podezřívavých, u dětí s problémy v oblasti sluchu •Trup ― příliš úzký nebo nadměrně velký a neforemný: u dětí s neadekvátním vztahem ke svému tělu a k tělesným procesům. ― infantilní provedení, zvýraznění mužských či ženských znaků: nejistota v identifikaci s odpovídající genderovou rolí – to platí až u starších, dospívajících dětí. ― sexuální orgány: může být znak sexuálního zneužívání (např. pokud 6letá dívka věnuje pozornost právě této oblasti v kresbě), znak celkové úzkosti, chabé kontroly, někdy uváděn jako znak agrese. ―Pupík a knoflíky: závislost, časté u dětí až do mladšího školního věku – což je normální. Po 6. roce věku jeho přítomnost v kresbě naznačuje na problém v oblasti přílišné závislosti. • Paže a ruce –Spojují člověka s jeho okolím –Nápadně krátké nebo deformované paže a ruce mohou signalizovat komunikační problémy, nejistotu a strach z kontaktu s lidmi, even. pocit bezmoci. –Nápadně velké paže a ruce vyjadřují agresivitu nebo latentní touhu po moci, potřebu ovládat a získat dominantní pozici. Takto se může projevit i vytěsněná potřeba. • Nohy –Symbol rovnováhy a opory těla, stabilizují jeho polohu na tomto světě. –Chybí nebo jsou zdeformované: nejistota, nezakotvenost, problémy v sebepojetí, potíže v uplatnění a nestabilitu rolí v nějaké sociální skupině či obecně. –Platí i tehdy, pokud postava nestojí na zemi a vlaje v prostoru. –Šikmá poloha: taktéž projev organicity. –Velké nohy či chodidla: touha po bezpečí. • •https://www.ted.com/talks/sunni_brown?language=cs#t-326124