Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra výtvarné výchovy semestr: podzim 2018 IVVp02 Umění a tvorba Jméno přednášejícího: MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící) Mgr.Anna Königová (cvičící) Mgr. Šimon Kříž (cvičící) Cílem předmětu je rozvíjení a kultivace výtvarných dovedností a schopností posluchače osvojováním si prostředků výtvarného vyjadřování a myšlení. Prostřednictvím vlastní tvorby má student rozpoznat výrazové možnosti výtvarných médií se zaměřením na plošné zobrazování a osvojit si elementární výtvarné dovednosti. Během seminářů se seznámíte s mnoha výtvarnými technikami a projevy. Cílem předmětu je rozvíjení a kultivace výtvarných znalostí a dovedností studenta jako prostředků jedinečného výtvarného vyjadřování a myšlení. Student získá povědomí o možnostech výtvarných technik, které bude uplatňovat ve vlastní tvorbě. Struktura semináře - Příklad práce výtvarného umělce/uměleckého směru - Seznámení s výtvarnou technikou - Praktická tvorba - Reflexe Výstupy - požadavky k zápočtu: 10 kvalitních výtvarných prací formátu A2. (přednostně páce ze seminářů doplněná o domácí práce v té technice, kterou si posluchač oblíbil). Důraz je kladen na invenci a kreativitu a na kvalitu zpracování vlastních výtvarných prací. Hodnocení bude probíhat v zápočtovém týdnu. Povinná literatura * GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. v češtině 2. (rev.), Praha: Argo, 1997. 683 s. ISBN 8072031430. * KANDINSKY, Wassily. Bod - linie - plocha: příspěvek k analýze malířských prostředků. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2000. 191 s. ISBN 808613816X. * MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Photo by H. Pospíšilová. V Olomouci: Votobia, 1999. 269 s. ISBN 80-7198-351-9. · ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2. · ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. · ROESELOVÁ, Věra. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000. 217 s. ISBN 80-902267-3-6. · ROESELOVÁ, Věra.Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8 * STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ, Jana FRANCOVÁ, Marta SVOBODOVÁ a Katarína TUĽAKOVÁ. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 136 s. ISBN 978-80-210-5732-6. * ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 165 s. ISBN 8004255558.