K dalšímu studiu
Podněty k dalšímu studiu:
1. Vyhledejte význam pojmu stigma. V jakém kontextu byl původně použit?
GOFFMAN, E. (2003). Stigma. Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
2. Nastudujte, co je to sociální role a jaký význam má hraní sociálních rolí (viz přiložený dokument).
3. Přečtěte si text K. Grunewalda (2003). Zavřete ústavy pro mentálně postižené, Stockholm
Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/res/archive/001/000182.pdf?seek=1188218595
Úkoly k textu:
- Jak pohlíží autor na život v ústavu a jak popisuje změny, ke kterým došlo ve Švédsku a v Norsku?
- Srovnejte situaci u nás před rokem 1989 a vývoj a změny po něm.
- Co je to proces transformace sociálních služeb?
4. Vyhledejte významy pojmů: sociální deprivace, naučená bezmocnost, princip normalizace, totální instituce, deinstitucionalizace
- Zjistěte si, kdo tyto pojmy poprvé použil, v jakém kontextu vznikly a v jakém se dnes používají.
Další zdroje:
Národní centrum podpory transformace sociálních služeb: http://www.trass.cz
CHÁB, M. (2004). Svět bez ústavů. Texty Milana Chába. Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/dokumenty/milan-chab-texty
PROCHÁZKOVÁ, L. (2014). Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita, s. 38-42.
Franco BASAGLIA