IVk105 Poradenství a intervence u dospělých osob 1

K dalšímu studiu

Podněty k dalšímu studiu:

1. Vyhledejte význam pojmu stigma. V jakém kontextu byl původně použit?

GOFFMAN, E. (2003). Stigma. Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

2. Nastudujte, co je to sociální role a jaký význam má hraní sociálních rolí (viz přiložený dokument).

3. Přečtěte si text K. Grunewalda (2003). Zavřete ústavy pro mentálně postižené, Stockholm
Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/res/archive/001/000182.pdf?seek=1188218595
Úkoly k textu:

  • Jak pohlíží autor na život v ústavu a jak popisuje změny, ke kterým došlo ve Švédsku a v Norsku?
  • Srovnejte situaci u nás před rokem 1989 a vývoj a změny po něm.
  • Co je to proces transformace sociálních služeb?

4. Vyhledejte významy pojmů: sociální deprivace, naučená bezmocnost, princip normalizace, totální instituce, deinstitucionalizace

  • Zjistěte si, kdo tyto pojmy poprvé použil, v jakém kontextu vznikly a v jakém se dnes používají.

Další zdroje:
Národní centrum podpory transformace sociálních služeb: http://www.trass.cz
CHÁB, M. (2004). Svět bez ústavů. Texty Milana Chába. Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/dokumenty/milan-chab-texty
PROCHÁZKOVÁ, L. (2014). Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita, s. 38-42.
Franco BASAGLIA

 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2018/IVk105/um/PORINT1_Socialni_role__hrani_roli.pdf
Následující