8. 10. 2018 1  Terapie (koncepty, podpůrná opatření) jsou součástí ucelené (komplexní, komprehensivní, koordinované) rehabilitace  Cílem je max. úsilí o co nejrychlejší adaptaci OZP na svoji situaci, nabytí schopnosti samostatného života v nezávislosti a co nejširší zapojení do všech obvyklých aktivit života, vč. pracovní činnosti 8. 10. 2018 2  Ergoterapie  Logopedická intervence  Arteterapie  Muzikoterapie  Hipoterapie  Canisterapie  … …  Kognitivní trénink  Reminiscence  Orientace realitou  Metoda validace  Smyslová aktivizace  Koncept Bazální stimulace  … …  Zákl. info – Rehabilitační ústav Hrabyně  Na základě videa (3:58) pojmenujte hlavní cíle ergoterapie:  Sebeobsluha  Kompenzační pomůcky  Nácvik funkční schopnosti a mobility  Instruktáž a zácvik rodiny  Kognitivní trénink  Pracovní terapie 8. 10. 2018 3  4 hlavní skupiny (skupiny se prolínají a doplňují) (Pfeiffer, 1990):  Kondiční e. – odvést pozornost od nemoci, udržet psych. pohodu; činnosti, které člověka baví a které je schopen vykonávat (četba, ruční práce, TV, rádio, spol. hry ad.)  E. cílená na postiženou oblast – zvětšení sval. síly, koordinace a rozsah pohybu; přesné, cílené pohyby, využití pomůcek  E. zaměřená na prac. začlenění – v případě nutnosti změnit / přizpůsobit zaměstnání i celkový způsob života (úprava prac. prostředí, vybavení pomůckami, rozvoj prac. kompetencí)  E. zaměřená na nácvik ADL (activities of daily living) – soběstačnost, sebeobsluha, běžné činnosti (hygiena, oblékání, komunikace s okolím, správné používání kompenzačních pomůcek ad.  Nejen zadávat úkoly, ale také vysvětlovat, JAK to má člověk dělat, zapojit obě ruce, rozfázovat  Video (1:36)  3 úkoly: zápěstí – klíče, příbor, klika; různé druhy zapínání oblečení; provlékaní – zapojit obě ruce, oko-ruka 8. 10. 2018 4  Terapie využívající k léčebným účelům zvířata  Lidé od dávných dob využívali léčivou symbiózu zvířaty různým způsobem.  Dělení (podle typu zvířat):  Canisterapie  Hiporehabilitace  Felinoterapie  Delfinoterapie  Lama-, ornito-, insektoterapie  Malá domácí zvířata, hospodářská, v zoo atp.  AAA (animal-assisted activities) - aktivity za pomoci zvířat – přirozený kontakt člověka a zvířete, zlepšení kvality života a celková aktivizaci  AAT (animal-assisted therapy) - terapie za pomoci zvířat – cílený kontakt, nasměrování a úkoly určuje odborník, součást celkové rehabilitace  AAE (animal-assisted education) - vzdělávání za pomoci zvířat – pozitivní vliv zvířat na vzdělávací proces, součást zážitkové výuky  AACR (animal-assisted crisis response) - krizová intervence za pomoci zvířat – kontakt zvířete a člověka v krizové situaci/prostředí (odbourání stresu, následky traumatických prožitků, zlepšení psych./fyz. stavu) 8. 10. 2018 5  rozvíjí hrubou a jemnou motoriku (včetně relaxace, polohování),  podněcuje verbální i neverbální komunikaci  rozvíjí orientaci v prostoru a čase  pomáhá při nácviku koncentrace a paměti  rozvíjí sociální cítění, poznávání a složku citovou  podněcuje k aktivitě, hře, pohybu, komunikaci  vliv na psychiku, duševní rovnováhu, motivaci  ÚKOL: Podívejte se na následující video (3:28) a pokuste se popsat: Co zde podporuje, rozvíjí canisterapie?  vzájemná interakce a socializace  posílení sebevědomí  vyjádření i pro ty, kteří mají problémy s verbální složkou, s vyjadřováním pocitů  prostředí, které akceptuje, nesoudící (pes) 8. 10. 2018 6  "Pawsitive Pals" San Diego Hospice Pet Therapy Program – Video (5:27)  Canisterapie / pes:  snižuje strach (častý pocit)  snižuje pocity izolace, samoty  lidé se můžou na něco těšit  kamarád, parťák  „It‘s somebody I can cuddle with.“ (Kathryn)  „It‘s not a one-way street.“ (Jim)  „Music is the medicine for the soul.“  The Healing Power of Music (9:20)  Určité části mozku jsou aktivovány při poslechu hudby.  Mozek odpovídá na hudbu vytvářením nových cest, drah okolo poškozených oblastí (0:50-1:08)  Rytmus pomáhá při nácviku / obnovení chůze, řeči  Aktivní / pasivní 8. 10. 2018 7  Bill – po CMP (před 3 lety) – nyní jiný člověk, lékaři říkali, že nebude mluvit ani chodit  ÚKOL: Na co má vliv muzikoterapie u Billa? Video (2:17)  „I want my life again.“ (Bill z videa)  Zlepšování řeči přes hudbu (zpěv) – řeč levá hemisféra, hudba pravá (hudba pomáhá trénovat levou stranu mozku)  Jemná motorika  Henry, vždy miloval legraci, zpěv, tanec, bavil lidi, 10let v domově; změna po umožnění poslechu hudby (obličej, komunikace, paměť) – video (6:30)  Lidé s Parkinovou nemocí  Parkinson‘s and Musice Therapy (3:20)  Cílem: posilování dýchání, hlasu, hrubé i jemné motoriky (protahování, podupávání do hudby, hraní různých rytmů), setkání s ostatními  Chůze bez hudby a s hudbou (rytmus) (3:47) 8. 10. 2018 8  Canisterapie  Starší paní na vozíku (3:04) – komunikace, motivování k činnostem (pohladit i další tlapku, kartáčování)  Hunde helfen bei Demenz (2:50) – pryč z apatie, opětovné sblížení s blízkými  Autismus – James, mladý muž s autismem  Canisterapie - Autism and pet therapy (štěňátka, úsměv) (2:09)  Hipoterapie - návštěva stáje (krmení, hlazení, kontakt s lidmi) (9:18) Reminiscence „The use of life histories – written, oral, or both – to improve psychological wellbeing“ (APA – American Psychology Association) • Indiv. vzpomínání (povídání, psaní deníku, tvorba knihy života, reminiscenční bedny) • Skup. vzpomínání (skupinový rozhovor) • Skup. činnost, tvorba, práce v dílně, vaření, divadlo, zpěv aj.  využití vzpomínek při práci se seniory  dosavadní život, dřívější aktivity, prožité události, zkušenosti  zákl. techniky – verbální, kreativní (vzpomínkové kufry, koláže, divadlo)  zapojení rodiny, pečovatelů, přátel – sdílení  specif. význam v institucích (opomíjeno)  Video: Sharing memories 8. 10. 2018 9 Metoda validace Každé chování a jednání člověka má nějaký důvod. Vyjádřené bolestivé emoce, které jsou uznány a pochopeny, slábnou. Ty, které jsou ignorovány a potlačovány, zesilují. Naomi Feil  pro velmi staré, nedostatečně orientované či dezorientované osoby  způsob komunikace, který pomáhá zmírnit stres, zachovat důstojnost a pocit životní pohody  Video: The Four Phases of Resolution Koncept Bazální stimulace Otevřený koncept, který se stále rozvíjí Andreas Fröhlich (speciální pedagogika) Christel Bienstein (ošetřovatelské péče)  Určený lidem s omezenou schopností pohybu, vnímání a komunikace  Podpora vnímání sebe a hranic svého těla  Podpora vnímání světa okolo (a sebe jako jeho součásti)  Umožnění pohybu  Podpora komunikace (ve všech jejich formách)  Dotek  Video: pořad Klíč (3.8.2010) 8. 10. 2018 10 Smyslová aktivizace Smyslová aktivizace® (Sensorische aktivierung) - cílená, na potřeby orientovaná aktivizace a podpora velmi starých a demencí postižených osob Cíl: uspokojení potřeb, udržení kvality života a zajištění smysluplného a plnohodnotného života ve stáří Lore Wehner http://www.smyslovaaktivi zace.cz  oslovuje smysly člověka – klíč ke schopnostem a zdrojům  Základ: biografie člověka, pozornost k indiv. potřebám a orientace na rituály jednotlivých ročních období  známé obrázky, fotky, slova, vůně, zvuky, předměty všedního dne, pohyb. činnosti nebo známé texty písní  podpořit vědomě vnímat každou část života, cítit všemi smysly, prožít  Hájková, V. (2009). Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost  Janečková, H., Vacková, M. (2010). Reminiscence. Využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál.  Jelínková, J., Krivošíková, M., Šajtarová, L. (2009). Ergoterapie. Praha: Portál.  Kolektiv autorů, ed. M. Velemínský (2007). Zooterapie ve světle objektivních poznatků. Praha: Dona.  Nerandžič, Z. (2006). Animoterapie aneb Jak nás zvířata léčí. Praha: Albatros.  Pfeiffer, J. (2009). Ergoterapie II : učebnice pro zdravotnické školy. Praha: Avicenum.  Votava, J. (2009). Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Liberec : Technická univerzita v Liberci.