Množiny - Vennovy diagramy Množiny často znázorňujeme pomoci tzv. Vennových 2 diagramů. Tato schémata umožňují výhodně řešit řadu úloh o množinách. Zadání úloh S využitím Vennových diagramů řešte následující úlohy. 1. Zjednodušte množinové zápisy (a) \a u b)' n (B u c)']' -(A u C), (b) [(B - C) U (A n B)] U ÄAUBUC . 2. Rozhodněte, zda pro libovolné množiny A, B a C platí (a) A U (B n C) = (A U 5) n (A U C) , (b) (A' - 5') n C = (A n B)^BUC , (c) (A-C)UB = (AnB)UC. V případě, že nikoliv i. uveďte konkrétní příklad množin, pro něž tato rovnost neplatí, ii. zdůvodněte, zdaje místo symbolu = možné použít vhodný symbol množinové inkluze (c,C,d,Z>) tak, aby uvedený zápis byl pravdivý. 3. Ze 129 posluchačů 1. ročníku přírodovědecké fakulty chodí do menzy na obědy nebo večeře 116 studentů. Nejvýše na jedno jídlo chodí 62 studentů a na obědy chodí o 47 studentů více než na večeře. • Kolik studentů chodí jen na oběd? • Kolik studentů chodí na obě jídla? • Kolik studentů chodí na večeři? 4. O letních prázdninách bylo ze třídy, která má 35 žáků, na dovolené v Itálii 7 žáků, v Německu 7 studentů a Francii navštívilo 5 studentů. V žádné z těchto zemí nebylo 21 žáků. Do Německa i Francie cestovali 2 žáci, ve Francii a Itálii byl 1 student. Všechny tři uvedené státy navštívil jeden žák. • Kolik studentů se rekreovalo jen v Itálii? • Kolik studentů bylo v právě jednom z uvedených států? • Kolik studentů cestovalo do Německa nebo Itálie? 1 Případné náměty k tomuto textu prosím adresujte na e-mail akob@jaroska.cz. Děkuji Aleš Kobza (autor materiálu). 2John Venn (1834 - 1923) britský matematik 1 5. Okolo nižšího gymnázia jezdí tři tramvajové linky. Linkou číslo 5 jezdí 55, linkou číslo 3 jezdí 65 a linkou číslo 9 jezdí 135 studentů. Žádnou z těchto linek nepoužívá 80 studentů, všechny tři linky využívá jediný student. Linkou 3 a 9 jezdí současně 40 studentů, linkou 3 i 5 jezdí 5 studentů, linkou 5 nebo 9 jezdí 155 studentů. • Kolik studentů navštěvuje nižší gymnázium? • Kolik studentů používá právě 2 uvedené tramvajové linky? • Kolik studentů jezdí pouze linkou číslo 9? 6. Při podrobné kontrole součástek bylo zjištěno, že z 240 kusů bylo 72 rezavých, 16 pokřivených a 24 naražených. Všechny naražené byly též rezavé. Polovina pokřivených byla rezavá a čtvrtina z celkového počtu pokřivených byla nejen rezavá ale také naražená. • Kolik součástek bylo bez vady? • Kolik součástek bylo jen rezavých? • Kolik procent součástek mělo alespoň jednu vadu? • Kolik procent součástek mělo právě dvě vady? Návody a výsledky 1. Situaci rozkreslete, vhodné je barevné rozlišení při diagramech. (a) B - (A U C) = (B - A) - C, (b) BUC. 2. Tvrzení vyznačování jednotlivých množin ve Vennových (a) obecně platí (jedná se o tzv. distributivní zákon), (b) o rovnosti obecně neplatí (např. pro množiny A = {1; 2}, B = {2; 3; 4}, C = {1; 3; 5} je levá stana rovnosti {1; 3} zatímco pravá {1; 3; 4; 5}), obecně však platí (A' 4- B') n C c (An B)'AUBUC i (A'-B')nCc(An B)'AUBUC , (c) obecně neplatí a neplatí ani žádná inkluze, což je vidět též z příkladu množin A = {1; 2}, B = {3; 4}, C = {1; 3; 5}, kdy je levá stana rovnosti {1; 2; 3; 4}, zatímco pravá {1; 3; 5}. 3. Jen na oběd chodí 48 studentů, na obě jídla 67 a na večeře 68. 4. Uvědomte si, že ten student, který navštívil všechny tři uvedené země, je také jediným ze třídy, který byl v Itálii i Francii. Jen v Itálii byli 4 studenti, právě jeden ze zmíněných států navštívilo 10 studentů a do Německa nebo Itálie cestovalo 11 žáků. 5. Nižší gymnázium navštěvuje 256 studentů, z nichž 77 využívá právě dvě z uvedených linek. Pouze linkou 9 cestuje 61 studentů. 6. Bez vady bylo 160 součástek, zbytek (tj. třetina tedy 33,3%) měla alespoň jednu vadu. Jen rezavých bylo 44 součástek. Právě dvě vady mělo 10% součástek. 2