Holocaust Vnímáme minulost? Mezioborový výukový projekt Mgr. Lucie Pištěková Koncept projektu •1. Holocaust •2. Holocaust – zvolené téma •3. Umělecko vzdělávací cíl •4. Cílová skupina •5. Délka projektu •6. Vyjadřovací prostředky •7. Projekt – jednotlivé části: –1. část: Zvuk – poslech příběhu –2. část: Slovo, obraz, zvuk – dramatické vyjádření pocitu –3. část: Slovo, obraz, zvuk – dramatizace –4. část: Výtvarné ztvárnění příběhu – práce s internetovými zdroji –5. část: Závěrečná modlitba – mystika minulého •8. Prezentace činnosti •9. Hodnocení projektu •10. Dokumentační fotografie • Holocaust - pronásledování a genocida Židů, Romů a dalších skupin, jež nacisté považovali za méněcenné - patří k nejhrůznějším zkušenostem celých lidských dějin. A to nejen počtem zavražděných, ale též metodou vyhlazování, které bylo organizováno státem za využití rozsáhlého byrokratického aparátu a moderních technických prostředků. Milióny mužů, žen a dětí byly bezcitně zavražděny ve jménu ideologie, jež hlásala nadřazenost tzv. "germánské rasy". Obsah holocaust.cz (logo holocaust.cz) Co to byl holocaust? • Pojem holocaust označuje zavraždění přibližně šesti miliónů Židů nacisty a jejich spolupachateli. V době od napadení Sovětského svazu nacistickým Německem v létě 1941 do konce války v Evropě v květnu 1945 nacisté a jejich spolupachatelé usilovali o zavraždění každého Žida, který žil na území pod jejich nadvládou. Nacistická diskriminace Židů začala však již s Hitlerovým nástupem k moci v lednu 1933, a proto mnoho historiků považuje právě tuto událost za začátek holocaustu. Židé nebyli jedinou obětí Hitlerova režimu, ale byli jedinou skupinou, kterou chtěli nacisté úplně vyhladit. dítě a kůn zábrany branaghetta detizaplotem holky holkavposteli CHILDREN OF ISRAEL IN WARSAW GHETTO lidivposteli zenavposteli zaplotem grab_0023 grab_0043 MAROML_1 zluty-odznak Holocaust – zvolené téma •Toto téma není nikterak veselé, ba naopak, je velmi citové a smutné, ale bohužel patří k našim dějinám. Neměli bychom tuto část dějin přehlížet, měli bychom se učit z chyb minulých a vědět o všem, co se stalo. Tento projekt by měl sloužit k poznání, prožití, pochopení a k debatě mezi studenty. •Tento projekt by se měl stát skutečným prožitkem pro všechny. Doufám, že nikoho nenechá klidným, a alespoň vzbudí malý zájem a pozornost. Umělecko vzdělávací cíl •Hlavním cílem projektu je prožitek. •Pochopení a zamyšlení se nad problémem – Vnímáme minulost? •Můj projekt je vázán na Rámcový vzdělávací program. Je propojen s oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Umění a kultura. •S výukovým projektem jsou propojena následující průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní a Mediální výchova. Cílová skupina • • •Studenti ve věku 14 až 20 let •8., 9. třída základní školy •Studenti gymnázia a střední školy •Třída, skupina 10 až 30 studentů • • Délka projektu •Projekt je vhodné rozložit do 5 až 6 bloků. •Jeden blok je složen ze 2 až 4 vyučovacích hodin. •Délka projektu je zhruba jeden až dva měsíce. •Jde o projekt dlouhodobý, který může být rozvržen i do několika měsíců. Vyjadřovací prostředky • •Tvůrčí psaní, práce se slovem •Dramatizace příběhu a slova •Happening – společné vyjádření pocitů •Kresba, malba a linoryt •Fotografie •Zvukový a obrazový záznam •Prezentační panely • Dokumentační fotografie 00044_05 00044_07 00044_14 00044_15 Projekt - Holocaust •Jednotlivé části ZVUK – poslech příběhu 1. část projektu •Odkazy na poslech www.ceskyrozhlas.cz → rádio česko→ příběhy 20.století ( Štefánie Lorándová, Anite Franková) •Studenti si v průběhu poslechu zapisují slova, která je zaujmou. Snaží se slova zapisovat jinak, netradičně. Využívají prostor papíru, tvrdost tužky, samotný význam slova. Snaží se zachytit pocity, které právě vnímají a cítí. •Zapsaná slova každý přečte. Ostatní poslouchají, jak druzí vnímají příběh a slova, která si zapsali. •Studenti se pokusí vybrat slova, o kterých si myslí, že se vyskytují nejčastěji, např. (lidskost, pomoc, smrt, válka, utrpení, bezmoc…). Zapíší si je na zvláštní papír, při čtení se snaží chápat význam slova, nebo několik významů, též mohou pracovat se zvukomalbou slova. •Společně diskutují o významu slov. •Studenti se ve skupinkách pokusí z vybraných slov vymyslet báseň, příběh, ale i větu, která vyjadřuje, co v danou chvíli cítí. •Prezentace básně, příběhu – prezentace může být na konci bloku, nebo další hodinu. SLOVO, OBRAZ, ZVUK Dramatické vyjádření pocitu 2. část projektu •Přečtení příběhů a básní. •Studenti své výtvory prezentují ve skupinkách. Snaží se zachytit stávající náladu a pocity. Vyjádření může být slovem, gesty, tancem, pohybem… •Nakonec se mohou zapojit všichni studenti a výrazovým tancem či pohybem vyjádřit co cítí. Vzniká ucelený nový motiv. SLOVO, OBRAZ, ZVUK Dramatizace 3. část projektu •Slovo – obraz : práce s videokamerou • • Pomocí jednoho slova a jeho opakování se studenti snaží zaznamenat svoje pocity. Filmové úseky jsou krátké (zhruba 1 minuta). Též důležitý je pohyb a gesta, která při tom zažívají. SLOVO, OBRAZ, ZVUK Dramatizace 3. část projektu •Slovo – zvuk : zvukový záznam na diktafon • • Zachycení hlasu, nálady, chvění, síly, klidu a srozumitelnosti mluveného slova. • Práce s jedním slovem, jeho významem nebo jeho zvukomalbou. • Důraz je kladen na jedno vybrané slovo. SLOVO, OBRAZ, ZVUK Výtvarné vyjádření pocitu – slova 3. část projektu •Pomocí kresby, malby a linorytu se studenti opět snaží vyjádřit svůj pocit. •Mohou zobrazit situaci, kterou vnímají, nebo se mohou zaměřit na samotné slovo, které je zaujalo a vyjádřit jeho význam, jak jej sami chápou. DSCN0027 DSCN0028 plyne_cas_02 plyne_cas_03 s_plyne_cas_05 s_plyne_cas_06 Výtvarné ztvárnění „příběhu“ Prezentační panely Práce s internetovými zdroji 4. část projektu •Studenti mají k dispozici následující zdroje: •www.neztratitviru.net ( osobní příběhy) •www.mujnet.cz •www.aisis.cz •www.pamatnik-terezin.cz (vzdělávání) •www.wintonfilm.cz •www.koncentracni-tabory.estranky.cz •http://www.holocaust.cz •http://www.jewishmuseum.cz (stránky Židovského muzea v Praze) •http://www.terezinstudies.cz (stránky Institutu Terezínské iniciativy) •http://www.siscr.cz/terezin (stránky Památníku Terezín) •http://www.yad-vashem.org.il (stránky památníku Jad Vašem v Izraeli) •http://www.holocaust.about.com (vše o holocaustu: fakta, literatura, odkazy, fotografie atd.) •http://www.wiesenthal.com (stánky Centra Simona Wiesenthala v Los Angeles) •http://www.ushmm.com (stránky United States Holocaust Memorial Museum ve Washingtonu) •http://www.us-israel.org/jsource/holo.html •http://catalog.socialstudies.com/c/@ZCR3LRdNHCYhs/Pages.html •http://www.remember.org/guide/index.html •http://www.terezinmusic.org/ •http://www.holocaust-history.org/ •http://www.holocaust-trc.org/ •http://library.thinkquest.org/12663/ •http://www.nizkor.org •http://www.annefrank.nl (muzeum Anny Frankové) •http://www.oup.co.uk/jnls/list/holgen (časopis Holocaust and Genocide Studies) •http://www.adl.org •http://www.uni-duisburg.de/FB1/JStudien/judaica.htm (stránka univerzity Duisburg: Židovská studia) •http://www.osvetim.valka.cz •www.annefrankguide.net •www.ceskyrozhlas.cz ( ->rádio česko ->příběhy 20. století) •www.hrdinove.cz ( hlasy hrdinů ) •Další zdroje: Deník Anne Frankové, Tatjana Šišková, ed.: Výchova k toleranci a proti rasismu, Lauren Hollidayová: Holocaust a válka očima dětí, Helena Epsteinová: Děti holocaustu, Bedřich Fritta, Ivan Klíma: O chlapci, který se nestal číslem • • • Výtvarné ztvárnění příběhu Práce s internetovými zdroji 4. část projektu •Příprava prezentačního panelu. Studenti si vyberou motiv svého příběhu, který budou prezentovat. K dispozici mají výběr z internetových a jiných zdrojů. •Požadavky: • povinné informace (informační text, data) • výtvarné a grafické ztvárnění • dokumentace – fotografie, obrázky Názorná ukázka panelu panel ukazka Závěrečná modlitba – mystika minulého 5. část projektu • Symbolické poděkování a zapálení svíčky, jako vzpomínka za oběti holocaustu. •Toto poděkování by se mohlo odehrát někde v „čisté“ přírodě. •Studenti si mohou vyrobit oltář a poděkování u něj uskutečnit. Symbolika kladení svíček kolem oltáře či obětního místa. •Průvod s lampióny – symbol cesty, která někam směřuje. Symbolizuje pochopení a úctu. •Posílání zapálených svíček po vodě. Každý student může při zapálení svíčky vyřknout svoji modlitbu, slovo nebo větu. •Zapálení svíček u svých panelů – vernisáž v budově školy. • Prezentace činnosti •Velká výstava v prostorách školy – informační panely. •Zahájení – vernisáž – „modlitba“ za oběti holocaustu. Postupné zapalování svíček, předávání světla. •Výstava fotografií dokumentující průběh projektu. • Hodnocení projektu •Jednotlivé části projektu by měly vždy být ukončeny zpětnou vazbou, tedy především diskuzí. •Pokud by studentům bylo něco nepříjemné, jakákoliv činnost, prezentaci a výstup raději neprovádět. Toto téma je velmi citlivé a někomu může činit obtíže. •V průběhu projektu je nutné hovořit se studenty o všem, co je zajímá. •Tento projekt je velmi náročný na přípravu a délka trvání může být libovolně přizpůsobena možnostem skupiny. •Toto téma je velmi náročné a patří mezi témata, které není snadné učit, navíc si myslím, že zasluhuje velkou pozornost, žáci by měli mít o holocaustu povědomí a měli by vědět, co se v minulosti událo a jak byla řešena konečná otázka židů. •V tomto projektu mají studenti možnost slyšet audiovizuální příběhy pamětníků, kteří zažili genocidu a hrůzy války. Mají možnost o problému diskutovat, zabývat se problematikou holocaustu a sami s tímto tématem pracovat. Na základě práce se zdroji a literaturou vytvářejí prezentační panely, kde poukazují na svůj vybraný příběh nebo na problém, který si vybrali. •Studenti mají možnost uvědomit si, jaké hrůzy a skutečnosti se za války udály. •Navíc mají možnost o problému diskutovat. Toto téma by mělo být především řešeno diskusní formou. Použité zdroje •Deník Anne Frankové. Státní nakladatelství dětské knihy. Praha, 1966. •Epsteinová, Helena. Děti holocaustu. Praha: Volvox Globator, 1994. •Hollidayová, Laurel. Holocaust a válka očima dětí (Utajené deníky).Praha: Prostor, 1997. •Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998 •Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno, 2006. •www.ceskyrozhlas.cz •www.annefrankguide.net •www.neztratitviru.net •www.jewishmuseum.cz •www.wintonfilm.cz •www.pamatnik-terezin.cz •www.koncentracni-tabory.estranky.cz •