ALKOHOL U DĚTÍ A MLÁDEŽE Dana Dlouhá Alkohol a my • 8000 př. n. l. – medovina a víno z hroznů a datlí • 2000 př. N. l. – lékařské využití alkoholu • 15.století – počátky destilace • 18. století – počátek boje proti destilátům (za problematické bylo považováno pouze pití destilátů) • 1935 – Dr. Bob a Bill W. založili skupinu Anonymních alkoholiků Alkohol • Možnost vzniku závislosti na alkoholu je vysoká • Závislost na alkoholu má vliv na tělesnou, psychickou i sociální sféru člověka • Velkou roli při vzniku závislosti hraje sociokulturní prostředí, psychická složka a genetika. Když dobře snášíte alkohol – nemělo by to znamenat „HURÁÁ, JAK JÁ DOBŘE SNÁŠÍM ALKOHOL!“ Ale je to pro Vás znamení, že jste více náchylní ke vzniku závislosti. Alkohol - Rozdělení drog dle míry rizika (Nutt et. al, 2010). Alkohol – účinky na tělo • Účinky na tělo • Celkové zpomalení nervové soustavy (GABA+glutamát) • Zvýšení produkce dopaminu • Snížení prahu bolesti • Snížení schopnosti koordinace • Zvýšení krevního tlaku • Subjektivní prožívání • Uvolnění a relaxace • Zpomalení a zvýraznění myšlení • Veselost, euforie • Únava, ospalost • Účinky na tělo Alkohol • Proč je pro nás alkohol zajímavý? • GABA – po požití alkoholu dochází k zvýšení účinků inhibičních neurotransmiterů GABA ( => pomalý pohyb, nezřetelná řeč) • Glutamát – jakmile dojde k zvýšení produkce GABA, tak se mozek začne bránit a snaží se zmírnit produkci GABA transmiteru • Dopamin – alkohol zvyšuje množství produkce dopaminu v mozku v centru odměn, vzniká tak pocit radosti, který pociťuje v první fázi intoxikace • https://www.youtube.com/watch?v=36SXGntl RMY • https://www.youtube.com/watch?v=aJ3ksRHE RU8 (28:10-34:04; 37:00 -37:43) Sociální význam alkoholu • Oslavy: slavnosti, výročí,… • Rituál: např. v křesťanství • Profese: degustace, someliéři • Zábava: diskotéky, zábavy, párty, skupiny přátel • Subkultury: např. Punk, rock • Relaxace: např. managers drink • Únik, destrukce: Lidi na ulici Děti a mládež • Předškolní věk • Děti jsou velmi zvídavé • Setkání s alkoholem je spíše zanedbání péče, nedostatečná pozornost při oslavách • Alkohol je pro ně velmi nebezpečný – účinný i při velmi malých dávkách • Mladší školní věk • Rozpačitý vztah k alkoholu (sladké likéry chutnají, tvrdý alkohol nikoliv) • Podmiňují se určité mechanismy (významná událost = konzumace alkoholu), které vidí u svých rodičů => jsou zpevňovány po celý život • Důležité je alkohol nenabízet a netolerovat • Starší školní věk • Propojení s obdobím dospíváním • Hledání vlastní identity + přibližování se dospělým • Větší počet experimentů s alkoholem • Podle posledních výzkumů alkoholem dospívající stále více vyplňují svůj volný čas • Výzkum z roku 2014 poukazuje na to, že: téměř 14 tisíc dětí v Česku se každý měsíc opije, přes deset tisíc dětí vykouří denně čtvrtinu krabičky cigaret • POZOR NA TZV. DĚTSKÉ PIVO! Statistické údaje více na: https://www.drogy-info.cz/data/obj_files/32196/734/zaostreno_2016-05_v03.pdf • Výskyt rizikového chování mezi 16letými v roce 2016 v číslech • 40,6 % pilo v posledních 30 dnech 5 a více sklenic alkoholu při jedné příležitosti, pití nadměrných dávek alespoň jednou týdně uvedlo 12,5 % studentů; • Průměrný věk 1. zkušenosti s alkoholem zůstává dlouhodobě na stejné úrovni – do 9. roku věku (včetně) • První zkušenost s opilostí získávají studenti nejčastěji ve věku 15 let, stále je však v ČR vysoký podíl těch, kteří opilost zažili před svými 15. narozeninami (25,6 %). Děti a mládež • https://tv.idnes.cz/test-dospeli-bez-zavahani-otevreli-detem-lahev-vina-fh3- /domaci.aspx?idvideo=V150601_124813_webtv_sha • Mnohem nebezpečnější než pro dospělé • Játra nejsou schopna ho odbourávat v takovém množství jako u dospělého člověka • Zároveň mají nižší hmotnost a hrozí jim vážné otravy • Možnost rychlejšího vzniku závislosti Alkohol a škola • Školní řád • Souhlasy rodičů s testováním POZOR!! – JE TO NEZÁKONNÉ. – podle §21 zákona č. 65/2017 (o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek) • Pedagogové nemají oprávnění testovat • Důležitá je prevence (škola, externista, rodičovské schůzky) • Spolupráce s rodiči • Pokud mám podezření na užití alkoholického nápoje – volat rodiče, RZS • Dlouhodobější problémy – spolupráce s rodiči, případně s OSPOD a dalšími organizacemi (PPP, SVP, Poradneská centra – např. SPR) Prevence a léčba • Prevence • Od útlého věku • Využití příběhů, filmu ve výchově • Rodina • Škola • Komunita • Léčba • HOLCNEROVÁ, P. Alkohol – Prevence a léčba. [online]. Dostupné z: file:///C:/Users/porad/Downloads/alkohol-%20prevence,%20lecba.pdf Dokumenty - online • https://www.ceskatelevize.cz/porady/10426154336-kapitoly-o-chlastu/21256226139/ • https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2551465-az-puldruheho-milionu-cechu-ma- nakroceno-k-zavislosti-na-alkoholu-zacina-nenapadne • https://www.ceskatelevize.cz/porady/10318730018-polosero/214562222000012- polosero-muj-pritel-alkohol/ • https://www.ceskatelevize.cz/porady/1100627928-ta-nase-povaha- ceska/406235100011001-demon-alkohol/ Zdroje • CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu. Praha: EconomPress, 2017. • KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. • MILLEROVÁ, G. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011. • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2011. Případ – alkohol na ZŠ Popis situace – obecné informace • 8. třída • Menší město • Spádová škola pro ostatní vesnice • 27 žáků (15 chlapců, 12 dívek) • Od sedmé třídy třídní učitel (3. v pořadí) Popis situace – obecné informace • Třída byla vždy „živější“, ale momentálně se s nimi velmi těžko pracuje. • Mají poměrně malý respekt k autoritám a výuku narušuje neustálé vybavování. Spolupráce s rodiči je většinou v pořádku, rodiče jsou aktivní a o prospěch dětí se zajímají. Některé rodiče je zapotřebí k aktivitě vyzvat, ale poté bez problému reagují. • Kázeňských postihů se v dané třídě objevuje více než je obvyklé, a to od poznámek přes NTU, DTU po DŘŠ a v loňském roce dokonce snížené stupně z chování. • Kázeňské postihy jsou nejčastěji spojeny se zapomínáním pomůcek a vyrušováním v hodině. Důvod vyhledání pomoci • Pokus 4 žáků přijít do školy pod vlivem alkoholu. • Jednomu žákovi volána RZS. • Žáci ochutnávali alkohol před výukou (minimálně 3x) • Žákům zabaveny lahve alkoholu, dostali 2 z chování. • Řešila PČR – naměřeno neprokazatelné množství • Proti rozhodnutí škole se jeden otec odvolal, ale ČSI rozhodla ve prospěch školy (2 z chování platí) • Pro ostatní žáky jsou chlapci hrdinové Úkol • Prodiskutujte daný případ a navrhněte řešení