Manažerské funkce / činnosti (Managerial Functions / Activities) Co jsou Manažerské funkce / činnosti (Managerial Functions / Activities) Manažerské funkce, resp. činnosti představují asi nejklasičtější způsob klasifikace práce manažerů. Řídící práce se podle tohoto pojetí dělí na jednotlivé funkce, resp. činnosti. Manažerské funkce, resp. činnosti představují asi nejklasičtější způsob klasifikace práce manažerů. Řídící práce se podle tohoto pojetí dělí na jednotlivé funkce, resp. činnosti. Autorem zřejmě nejstarší klasifikace manažerských funkcí je Henri Fayol - dělí je takto: •Autorem zřejmě nejstarší klasifikace manažerských funkcí je Henri Fayol - dělí je takto: •Plánování •Organizování •Přikazování •Kontrola •Koordinace • •Alternativních klasifikací je celá řada. •Luther Gulick a Lyndall Urwick - akronym POSDCORB: •Plánování (Planning) •Organizování (Organizing) •Rozmisťování (Staffing) •Řízení (Directing) •Koordinování (Coordination) •Vykazování (Reporting) •Rozpočtování (Budgeting) • •Heinz Weihrich a Harold Koontz: •Plánování •Organizování •Personalistika •Vedení •Kontrola • •Plánování (Planning) •Co je Plánování (Planning) •Plánování patří mezi klíčové manažerské funkce (funkce managementu) a proto se týká všech oborů a aspektů organizace: Ekonomika a finance, Informatika, Kvalita, Lidské zdroje, Logistika a doprava, Management organizace,Marketing, Služby, Výroba. • •Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá maximalizace zisku, a formulace podnikové politiky, tj. ‚pochodové osy‘, kterou musí podnik dodržet, aby tyto cíle co nejhospodárněji dosáhl.“ •Günther Wöhe •Plánování patří mezi klíčové manažerské funkce (funkce managementu) a proto se týká všech oborů a aspektů organizace: Ekonomika a finance, Informatika, Kvalita, Lidské zdroje, Logistika a doprava, Management organizace, Marketing, Služby, Výroba. •Podle časového horizontu, ve kterém se plánování odehrává se rozlišuje Strategické plánování, Taktické plánování a Operativní plánování (Operational planning). Dlouhodobým předvídáním dlouhodobého vývoje se zabývá prognózování. •Strategické plánování je klíčové pro dlouhodobé směřování organizace (podniku), pro marketing, pro rozhodování o investicích, pro rozvoj lidských zdrojů, pro výzkum a vývoj. •Taktické a operativní plánování hraje klíčovou roli v těch oblastech organizace, kde dochází k silným tokům zdrojů, tedy zejména finančních zdrojů a materiálu ve výrobě (Nákup a prodej). • •Finanční plán (integruje všechny plány pomocí finančního vyjádření) •Plán prodeje •Plán projektu •Plán výroby •Plán nákupu •Plán rozvoje lidských zdrojů •Plán osobního rozvoje zaměstnance (Personal Development Plan) •Investiční plány •Plány údržby a oprav •Dílčí plány musí být navzájem provázány. •Podstatou plánování je určení cílů nebo cílových hodnot a případně způsobů jejich dosahování. Při plánování jsou brány v úvahu všechny relevantní vnitřní i vnější faktory ovlivňující úspěšné dosažení cílů nebo cílových hodnot. •Základním plánem organizace je její globální strategie. • Metody plánování jsou: Obousměrné plánování (Top-Down/Bottom-Up) Progresivní plánování (Bottom-Up) Retrográdní plánování (Top-Down) Strategické alternativy Strategické řízení Metody a ucelené systémy plánování v oblasti výroby a logistiky a Plánování zdrojů jsou: APS (Advanced Planning & Scheduling) ERP (Enterprise Resource Planning) MRP (Material Requirements Planning) MRP II (Manufacturing Resource Planning) JIT (Just in time) KANBAN DBR (Drum Buffer Rope) SCM (Supply Chain Management) Plánování financí zahrnuje: Plánování hospodářského výsledku Plánování výnosů Plánování nákladů Plánování kapitálu Plánování finančních toků Analytické techniky použitelné v plánování jsou: Analýza 5F (Porter) BCG matice Diferenční analýza Paretovo pravidlo PESTLE analýza Princip strategie=>struktura (Chandler) SWOT analýza SMART - návrh cílů Technika scénářů VRIO analýza Organizační rozvoj (Organization Development) Co je Organizační rozvoj (Organization Development) Organizační rozvoj (Organization Development) je komplexní metoda (či spíše sada metod) zvyšování efektivnosti a životaschopnosti organizace pomocí aplikování poznatků behaviorálních věd (psychologie, sociologie a antropologie). Klíčovou roli hrají zejména poznatky a aplikace metod sociální psychologie organizace a sociotechniky. Organizační rozvoj (Organization Development) je široký, velmi komplexní koncept řízení organizace (je to sada metod) zvyšování efektivnosti a životaschopnosti organizace pomocí aplikování poznatků behaviorálních věd (psychologie, sociologiea antropologie). Klíčovou roli hrají zejména poznatky a aplikace metod sociální psychologie organizace a sociotechniky. Z hlediska organizačního rozvoje je organizace tvořena alespoň dvěma lidmi, kteří spolupracují na dosažení aspoň jednoho společného cíle. Cílem jsou změny formálních i neformálních struktur, procesů, práce, schopností a výkonnosti lidí a aplikace nových technologií (např. ICT). Organizační rozvoj souvisí s řízením změn a zaváděním inovací. Organizační rozvoj v praxi: Organizační rozvoj se používá jako celkový rámec pro permanentní organizační změnu. Využívají se přitom související metody řízení změn uvedené níže. Související pojmy a metody: Byrokracie (Bureaucracy) Čtyři fáze změny (Four phases of change) Dopředná vazba (FeedForward) Lewinův třífázový model změn (Lewin's Three-Stage Model of Change) Osm kroků změny (Eight Step Change Model) Učení s dvojitou zpětnou vazbou (Double-Loop Learning) Učící se organizace (Learning Organizations) Organizování (Organizing) Co je Organizování (Organizing) Organizování (organizing) je jednou ze základních manažerských činností (funkcí). Znamená uspořádávání, vytváření řádu a systému. Zahrnuje organizování lidí, dalších zdrojů, procesů, služeb, struktur a systémů uvnitř organizace. „V dnešní situaci bychom si měli přiznat, že neexistuje jediná nejlepší struktura.“ Peter Lorange Organizování (Organizing) je jednou ze základních manažerských činností (funkcí). Důvodů k organizování je více, mezi ty nejdůležitější patří dělba práce, delegování pravomocí a zodpovědností, nastavování rozpětí řízení a další. Z hlediska organizační struktury znamená uspořádávání, vytváření řádu a systému, tj. vymezování vztahů mezi lidmi, tedy organizování lidí a dalších zdrojů, procesů, služeb, struktur a systémů uvnitř organizace. Z hlediska denodenní práce manažera znamená proaktivní organizování práce lidí. Organizování probíhá ve všech typech organizací a jeho základy tvoří základní metody organizování: Dělba práce Vytváření organizačních jednotek Vytváření organizačních struktur Vyvažování pravomocí a zodpovědností Delegování (dělba kompetencí) Stanovení rozpětí řízení a počtu stupňů řízení Koordinace činností Historie organizování a klíčové milníky jsou popsány zde. Základní koncepty organizování jsou: Adhokracie Byrokracie Meritokracie Základní metody organizování jsou: Centralizace (Centralization) Decentralizace Zmocnění (Empowerment) Organizační rozvoj OSCAR Analytické techniky použitelné v organizování jsou: 360° zpětná vazba (360 Degree Feedback) Analýza pracovních míst (Job Analysis) Analýza sociální sítě (Social Network Analysis) Davidsonův zlom Eisenhowerův princip důležitosti a naléhavosti (Eisenhower’s Urgent or Important Principle) Leavittův diamant (Leavitt’s Diamond) McKinsey 7S Mintzbergův paradox (Paradox of Mintzberg) MIT 90’s Organizační architektura (Organizational Architecture) Popis pracovního místa (Job Description) Princip strategie → struktura (Principle of Strategy → Structure) Profily rolí Reengineering Sloanův filtr Specifikace pracovního místa Systémový přístup Techniky dekompozice organizace Rozhodování (Decision Making) Co je Rozhodování (Decision Making) Rozhodování patří mezi klíčové manažerské funkce (funkce managementu) a proto se týká všech oborů a aspektů organizace. Rozhodování je podstatou práce manažerů, podobně jako související řešení problémů. Rozhodování patří mezi klíčové manažerské funkce (funkce managementu) a proto se týká všech oborů a aspektů organizace: Ekonomika a finance, Informatika, Kvalita, Lidské zdroje, Logistika a doprava, Management organizace, Marketing, Služby, Výroba. Rozhodování (Decision Making) je podstatou práce manažerů, podobně jako související řešení problémů (Problem Solving). Samotné rozhodování a řešení problémů je předmětem několika oborů - kognitivní psychologie, kognitivní vědy, ekonomie a ekonomiky, teorie rozhodování a umělé inteligence. Související pojmy a metody: Brainstorming Davidsonův zlom Diferenční analýza (Gap analýza) Dopadové analýzy (Impact Analysis) Eisenhowerův princip důležitosti a naléhavosti (Eisenhower's Urgent or Important Principle) Inkubační doba (Incubation) Kognitivní styl (Cognitive Style) Mentální mapy (Mind Maps) Metakognice Mintzbergův paradox (Paradox of Mintzberg) Paretovo pravidlo (Pravidlo 80/20) PESTLE analýza Princip ekvifinality (Equifinality Principle) Skupinové myšlení (Groupthink) Skupinové myšlení (Groupthink) Sloanův filtr, Sloanův princip (Sloan's Filter, Sloan's Principle) SWOT analýza Šest otázek (Six Questions) Typy problémů a rozhodnutí (Types of Problems and Decisons) VRIO analýza WIBI SWOT analýza Co je SWOT analýza SWOT analýza je univerzální analytická technika zaměřená na zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů ovlivňujících úspěšnost organizace nebo nějakého konkrétního záměru (například nového produktu či služby). Nejčastěji je SWOT analýza používána jako situační analýza v rámci strategického řízení. SWOT analýza je univerzální analytická technika používaná pro zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů ovlivňujících úspěšnost organizace nebo nějakého konkrétního záměru (například nového produktu či služby). Nejčastěji je SWOT analýza používána jako situační analýza v rámci strategického řízení a marketingu. Autorem SWOT analýzy je Albert Humphrey, který ji navrhl v šedesátých letech 20. století. SWOT je akronym z počátečních písmen anglických názvů jednotlivých faktorů: Strengths - silné stránky Weaknesses - slabé stránky Opportunities - příležitosti Threats - hrozby K čemu je a jak funguje SWOT analýza v praxi? Vzhledem k tomu, že SWOT analýza je velmi univerzální a jednou z nejpoužívanějších analytických technik, je její využití v praxi velmi široké. Primárně byla vymyšlena pro hodnocení celé organizace (pro strategické řízení a rozhodování), ale použít ji lze téměř na cokoliv. Příkladem je třeba osobní hodnocení lidí při pracovním pohovoru. Je možné ji použít pro organizaci / podnikjako celek nebo pro jednotlivé oblasti, produkty nebo jiné záměry. Je také širší součástí řízení rizik, neboť postihuje klíčové zdroje rizik (hrozby), pomáhá si je uvědomit a případně nastavit protiopatření. Pro vnější faktory platí, že je zapotřebí předem jasně stanovit, co se za ně, s ohledem na analyzovaný problém nebo subjekt, považuje. Může to být okolí podniku nebo okolí jedné organizační jednotky. Její podstatou je identifikovat klíčové silné a slabé stránky uvnitř, tedy v čem je organizace (nebo její část) dobrá a v čem špatná. Stejně tak je důležité znát klíčové příležitosti a hrozby, které se nacházejí v okolí, tedy ve vnějším prostředí. Cílem SWOT analýzy je identifikovat a následně omezit slabé stránky, podporovat silné stránky, hledat nové příležitosti a znát hrozby. Organizace by měla využívat příležitostí, které se nabízejí a předcházet hrozbám. Jaká jsou základní pravidla a postup při vytváření SWOT analýzy? Přestože princip SWOT analýzy se zdá být velmi jednoduchý, tak abyste dostali smysluplný výsledek, je třeba dodržovat základní pravidla. Nestačí jen nějak vyplnit 4 kvadranty prvním seznamem co vás napadne. Bez správného postupu vám zůstane jen vyplněná tabulka. V praxi se můžete setkat s celou řadou různých postupů, jejich základní a společné rysy jsou tyto: Zaměřte se na klíčové a důležité věci. Dlouhý seznam s řadou nepodstatných věcí pouze rozptýlí vaši pozornost. Důležité je slovo klíčové faktory Zahrnujte pouze fakta a objektivní faktory, ne domněnky nebo spekulace. Pouze věci, které jsou nějak měřitelné nebo změřitelné dávají analýze důraz. Využijte týmovou spolupráci a názory ostataních. Důležitost a objektivnost vám potvrdí kolegové - jen ty věci, na kterých se shodnete ve více lidech mají váhu. Rozepište faktory do 4 SWOT kvadrantů Vyhodnoťte co s tím. Hledejte cesty jak využít vaší situace, případně jak ji zlepšit. K tomu použijte následující hodnocení mezi kvadranty - to je klíčem ke správnému stanovení SWOT analýzy, pomůže totiž stanovit strategii realizace dalších opatření. Jak pomocí silných stránek využít příležitosti na trhu? S-O hodnocení Jak využít příležitosti k odstranění nebo snížení našich slabých stránek? W-O hodnocení Jak využít silné stránky odvrácení hrozeb? S-T hodnocení Jak snížit hrozby ve vztahu k našim slabým stránkám? W-T hodnocení Případně zrevidujte faktory, pokud jste během hodnocení přišli na něco jiného než před ním Jaké další metody můžete využít při vytváření SWOT analýzy? Pro vnitřní faktory (v čem je organizace dobrá a špatná), tedy nalezení silných a slabých stránek můžete použít: Finanční analýzy organizace Hodnocení pomocí EFQM Analýza hodnotového řetězce (Value Stream Mapping (VSM)) Analýzy zdrojů (například Grantova analýza, VRIO analýza) Analýzy produktového portfolia (například Bostonská matice) Pro vnější faktory hledáte v okolí organizace příležitosti. K tomu lze použít například: Analýza trendů vzdáleného prostředí (například PESTLE Analýza) Sektorová analýza (například Porterova analýza 5F (Five Forces)) Analýza konkurenčního postavení (Segmentace trhu, analýza potřeb zákazníků, analýza konkurentů) SWOT analýza Personalistika a řízení lidských zdrojů (Human Resources Management) Co je Personalistika a řízení lidských zdrojů (Human Resources Management) Personalistika a lidské zdroje, někdy též human resource management je oblast procesů v organizaci, která se zabývá řízením a rozvojem lidských zdrojů. Zahrnuje celou řadu postupů a různých metod řízení pro řízení lidských zdrojů a pro práci s lidmi v organizaci - od získávání pracovníků, uzavření pracovní smlouvy až po vyplácení mezd. V praxi se používají také další pojmy, jako je personální řízení nebo řízení a rozvoj lidských zdrojů. Rozhodování o lidech je tím nejdůležitějším. Každý si myslí, že společnost má lepší lidi, ale to jsou plané řeči. Jediná věc, kterou můžete udělat, je umístit lidi na to správné místo – a pak vám odvedou pořádnou práci.“ Alfred Pritchard Sloan Personalistika a řízení lidských zdrojů, někdy též human capital management či personální management je oblast procesů v organizaci, která se zabývá řízením a rozvojem lidských zdrojů. Zahrnuje komplexní personální práci, tedy celou řadu postupů a různých metod řízení pro řízení lidských zdrojů - pro práci s lidmi v organizaci. Od získávání pracovníků, uzavření pracovní smlouvy, osobní rozvoj až po vyplácení mezd. V praxi se používají různé pojmy, jako je personální administrativa, personální řízení, řízení lidských zdrojů nebo řízení lidského kapitálu. Z praktického hlediska mezi nimi není zásadní rozdíl, jedná se spíše o teoretické koncepce personální práce a jejího místa v organizaci - od prosté správy pracovníků až po aktivní práci s lidským kapitálem. Řízení lidských zdrojů se neomezuje pouze na personálního ředitele a další zaměstnance personálního útvaru, ale týká se prakticky všech manažerů v organizaci. Personalistika má úzkou návaznost na management organizace. Řízení lidských zdrojů musí vytvářet podmínky pro zvyšování intelektuálního kapitálu organizace, vytváření vhodné organizační kultury a pozitivního klimatu v organizaci. Je vhodné, aby organizace měla zpracovanou strategii rozvoje lidských zdrojů. Řízení lidských zdrojů má širší vědní základ zejména v psychologii, sociální psychologie, sociologie a pedagogice. V dnešní době se neobejdeme bez software (Personální software, HR software), který pomáhá udržovat a sdílet zásadní informace o lidech. Usnadňuje jejich získávání, hodnocení, odměňování, vzdělávání a řízení. Běžná provozní práce personalistů zahrnuje tři základní okruhy, kterými jsou personální administrativa, platy a mzdy a personalistika - řízení lidských zdrojů: Personální administrativa a evidence zaměstnanců Spis, tj. Personálie Povinnosti vůči státu Provozní informace pro potřeby organizace Osobní plán rozvoje zaměstnance Pracovní smlouva / Pracovně - právní vztahy Platy a mzdy Právní úprava odměňování pracovníků - mzda, plat a odměna z dohody Evidence a systematizace mezd Fond pracovní doby Odměňování pracovníků (platy a mzdy) Motivační složky Mzdové účetnictví Zpracování mezd Evidence odpracované doby Zúčtování a výplata mezd Personalistika - řízení lidských zdrojů Získávání pracovníků (Recruitment) Plánování a vytváření pracovních míst Analýza pracovních míst (Job Analysis) Proces získávání a výběru pracovníků Assessment Centrum (AC) Výběr pracovníků Nástup a adaptace zaměstnance (onboarding) Organizační struktura a její prvky Stupně řízení Rozpětí řízení (Span of Control) Články řízení Organizační struktura (Organizational Structure) Organizační schéma (Organizational Chart) Organigram Systematizace a popis pracovních míst Plánování a vytváření pracovních míst Zaměstnání (Job) Analýza pracovních míst (Job Analysis) Organizační struktura (Organizational Structure) Popis pracovního místa (Job Description) Evidence organizační struktury (Organizational structure management) Vzdělávání pracovníků a rozvoj kvalifikace Vlastnost/schopnost požadovaná organizací Kvalifikační profil (Qualification Profile) Kvalifikační deficit (Qualification Deficit) Expirace kvalifikací Řízení vzdělávání Osobní kvalifikace (Personal Qualification) Plánování vzdělávání Personální audit Plán osobního rozvoje zaměstnance (Personal Development Plan) Vzdělávání (Education) Metody vzdělávání na pracovišti (On the Job Training) AAR (After Action Review) Asistování (Assisting) Briefing, brífing Instruktáž (Instructing) Koučování (Coaching) Konzultování (Counselling) Mentorování (Mentoring) Pověření úkolem (Task Entrust) Pracovní porady (Business Meetings) Rotace práce (Job Rotation) Metody vzdělávání mimo pracoviště Assessment Centrum (AC) Distanční vzdělávání (Distance learning) Hraní rolí (Manažerské hry (Business Games)) Přednáška Praktické demonstrování Případové studie Nácvik asertivity (viz Asertivita (Assertiveness)) Neuro-lingvistické programování Simulace, simulační hry Teambuilding a Outdoor training (adventure education, vzdělávání hrou či vzdělávání pohybovými aktivitami) Formy on-line vzdělávání e-Learning Webinář Řízení zaměstnanců Pracovní smlouvy a pracovně právní vztahy Rozmísťování pracovníků a staffing Výběr pracovníků Orientace a adaptace Motivování a Hodnocení pracovníků (Staff Evaluation) Motivování pracovníků Hodnocení pracovního výkonu a souladu s osobním plánem Metody hodnocení pracovníků Sociální programy a benefity Zaměstnanecké benefity (Employee Benefits) Personální plánování (Strategie lidských zdrojů) Plánování osobního rozvoje pracovníků (rozvoj lidských zdrojů) Plánování kariéry pracovníků Plánování vzdělávání pracovníků Plánování penzionování a propouštění pracovníků Řízení pracovní doby, pracovního režimu a docházky pracovníků Péče o pracovníky a pracovní benefity Bezpečnost práce a ochrana zdraví Propouštění (Dismissal) a penzionování pracovníků (outplacement) Základní metody aplikované v řízení lidských zdrojů: Metody plánování, analýzy a prognózování systematizace míst a práce Metody hodnocení Metody vzdělávání Metody plánování nákladů Metody řízení lidských zdrojů Metody náboru Metody vedení lidí Základní techniky aplikované v řízení a vedení lidí: AAR (After Action Review) Asistování (Assisting) Instruktáž (Instructing) Koučování (Coaching) Konzultování (Counselling) Vedení a komunikování (Leadership & Communication) Řízení podle kompetencí (Management by Competencies) Mentorování (Mentoring) Metody vzdělávání na pracovišti (On the Job Training) Paralelní týmy (Parallel Teams) Pověření úkolem (Task Entrust) Pracovní porady (Business Meetings) Překlenující epistemologie Rotace práce (Job Rotation) Metody a analytické techniky použitelné v řízení lidských zdrojů jsou: 360° zpětná vazba (360 Degree Feedback) Analýza pracovních míst (Job Analysis) Analýza sociální sítě (Social Network Analysis) Behavioral Event Interview (BEI) Matice Jacka Welche (Jack Welch Matrix) Popis pracovního místa (Job Description) Personální audit Profily rolí Sociogram Sociometrie Specifikace pracovního místa Metody průzkumu spokojenosti (Satisfaction Survey Methods) Vedení a komunikování (Leadership & Communication) Co je Vedení a komunikování (Leadership & Communication) Vedení (leadership) je jednou ze základních manažerských funkcí (činností) ve všech jejich novějších pojetích. Koncept vedení klade důraz na úlohu manažera ve vedení lidí. Oproti tradičním přístupům řízení je vedení založené na stanovení vize a zapojování lidí pomocí motivování včetně používání zmocnění a podobných metod, pro které je charakteristická větší pravomoc i odpovědnost pracovníků. „Řízení znamená dělat věci správně, vedení znamená dělat správné věci.“ Peter F. Drucker Koncept leadershipu klade důraz na úlohu manažera ve vedení lidí. Oproti tradičním přístupům řízení je vedení založené na stanovení vize a zapojování lidí pomocí motivování včetně používání zmocnění a podobných metod, pro které je charakteristická větší pravomoc i odpovědnost pracovníků. Vedení (leadership) je jednou ze základních manažerských činností v moderním pojetí managementu (teorieticky se tím zabývají např. Koontz & Weihrich). Využití vedení v praxi: V praxi to znamená důraz na vůdčí roli manažera, který je v pojetí leadershipu především iniciátorem, motivátorem, podněcovatelem a inspirátorem. Jde o schopnost získávat druhé pro hodnoty, vizi a cíle organizace a pro usměrňování jejich chování ve směru strategie organizace. Klíčové vědní obory pro vedení a komunikování jsou zejména psychologie, sociální psychologie a sociologie. Metody vedení a komunikování jsou: Briefing Porady Motivace a motivování Volba správného stylu vedení (styl řízení) Zmocnění Strategické řízení (Strategic Management) Co je Strategické řízení (Strategic Management) Strategické řízení je řízení zaměřené na dlouhodobé plánování a směřování organizace jako celku nebo její části. Zásadní pro strategické řízení je definice cílů a stanovení způsobu jejich dosažení. Co je strategické řízení? Strategické řízení je řízení zaměřené na dlouhodobé plánování a směřování organizace. Strategické řízení ve firmě zajišťuje, že se věci nedějí náhodně ale podle předem naplánovaných, dlouhodobých záměrů. Strategické řízení slouží jednak pro přenášení požadavků vlastníků na management organizace (tzv. governance) a jednak managementu organizace pro uspořádání, sjednocení a usměrnění chování všech lidí ve všech částech organizace. „Stratégův postup velmi jednoduše spočívá ve zpochybňování převládajících předpokladů pomocí jediné otázky (Proč?) a v neúnavném kladení stejné otázky těm, kdo jsou odpovědni za současný způsob, jakým se věci dělají, a to tak dlouho, až jim z toho bude špatně.“ Kenichi Ohmae Jaké jsou fáze a procesy strategického řízení? Je klíčovou a nejvyšší manažerskou aktivitou, kde se potkávají všechny manažerské funkce - je to jeden z klíčových pilířů řízení a vytváří kostru celkového řízení každé organizace. Formuluje pravidla fungování, priority a směr, kterým se organizace v dlouhodobém horizontu chce ubírat. Celý proces strategického řízení probíhá ve 4 základních, neustále se opakujících fázích (tzv. Strategický cyklus): •Formulace strategie (mise organizace, její vize a strategických cíle) Popis: Hierarchie strategických cílů Plánování strategie (vytvoření strategického plánu a harmonogramu realizace) Realizace strategie (alokace zdrojů, realizace projektů, aktivit a opatření k naplnění strategických cílů) Kontrola strategie, monitoring stavu a vyhodnocování strategie (vyhodnocení a případná aktualizace strategie). Při strategickém řízení nejde pouze o stanovení dlouhodobých cílů. Je to velmi komplexní manažerská disciplína - strategické řízení je umění, věda a dovednost ve formulování, komplexním rozhodování a následném plnění všeho, co umožní organizacidosáhnout stanovených záměrů a to včetně citu pro změnu směru. Strategické řízení představuje celý proces specifikování mise organizace, její vize a cílů, různých politik a plánů, definice programů, projektů, či různých opatření, které pomáhají k dosažení cílů. Chcete-li tredy dobře zvládat strategické řízení, musíte umět řídit své projekty. Musí existovat určitý harmonogram, který říká, kdy bude kterých cílů dosaženo. Musí existovat metriky, pomocí kterých se změří, zdali bylo cílů dosaženo. Co je zásadní pro strategické řízení? Pro strategické řízení je naprosto zásadní dosažení toho, aby všichni pracovníci věděli, jaké jsou společné cíle cílů a usměrnili své chování a jednání k jejich dosažení. To je opravdový, nejvyšší a jediný smysl strategického řízení. Co je výstupem strategického řízení? Především je to dobře fungující a prosperující organizace a dosažené cíle. Jedním z výstupů strategického řízení je ale také samotná Strategie. Jedná se zpravidla o dokument nebo jinak sepsanou deklaraci obsahující popis mise organizace, její vize a strategických cílů a harmonogramu jejich dosažení. Měla by být co nejstručnější a nejsrozumitelnější všem tak, aby každý věděl, co má dělat. Velkou chybou je sepisování mnoho stránkových dokumentů, které nikdo nečte. Strategie nemusí být jen jedna Vždy musí existovat jedna hlavní strategie (někdy označována jako obchodní či globální strategie), která agregovaně určuje celkové směřování organizace či podniku. Velké organizace dle svých potřeb dále pracují s hierarchií dalších podřízených strategií, jako jsou například: Finanční strategie Obchodní strategie Personální strategie / Strategie rozvoje lidských zdrojů Informační strategie (Information Strategy) a další Kdo je za odpovědný za strategické řízení? Stanovení mise a strategických cílů organizace je záležitostí vlastníka, případně statutárního orgánu, který nejvyššímu managementu organizace prostřednictvím strategických cílů předává svoje představy o fungování, vytyčuje směr podnikání a definuje jim úkoly, kterých mají dosáhnout. Například s pomocí metody Balanced Scorecard (BSC) lze docílit vyvážených cílů ze všech klíčových pohledů. Ve středních a velkých organizacích spočívá hlavní odpovědnost na úrovni ředitele, ale dílčí úkoly se týkají všech manažerů a správně nastavené strategické cíle se propagují až na úroveň úkolů jednotlivých pracovníků. V malých organizacích strategické řízení spočívá zpravidla na úrovni statutárního orgánu. Nejpoužívanější metody, modely a techniky strategického řízení 7 tříd strategického rizika (Slywotzky) Analýza pěti sil 5F (Porter’s Five Forces) Matice BCG (Bostonská matice) Balanced Scorecard (BSC) Blue Ocean Strategy (Strategie modrého oceánu) Diferenční analýza (Gap analýza) EFE matice (EFE Matrix) IFE matice (IFE Matrix) Hierarchie strategií (Hierarchy of Strategies) Základní marketingové koncepty Řízení podle cílů - MBO (Management by Objectives) Analýza MOST (MOST Analysis) PESTLE analýza Princip strategie → struktura (Principle of Strategy → Structure) Prognózování (Forecasting) Technika scénářů SPACE analýza (SPACE Analysis) SWOT analýza SPACE analýza (SPACE Analysis) SMART VRIO analýza Winterlingova krizová matice Analýza pěti sil 5F (Porter's Five Forces) Co je Analýza pěti sil 5F (Porter's Five Forces) Analýza 5F (Porter's Five Forces) je dílem Michaele E. Portera. Jde o způsob analýzy odvětví a jeho rizik. Použitý model pracuje s pěti prvky (Five Forces – odtud název 5F). Analýza 5F (Porter’s Five Forces) je dílem Michaela E. Portera. Jde o způsob analýzy odvětví a jeho rizik. Použitý model pracuje s pěti prvky (Five Forces – odtud název 5F). Podstatou metody je prognózování vývoje konkurenční situace ve zkoumaném odvětví na základě odhadu možného chování následujících subjektů a objektů působících na daném trhu a rizika hrozícího podniku z jejich strany: Stávající konkurenti – jejich schopnost ovlivnit cenu a nabízené množství daného výrobku/služby Potenciální konkurenti – možnost, že vstoupí na trh a ovlivní cenu a nabízené množství daného výrobku/služby Dodavatelé – jejich schopnost ovlivnit cenu a nabízené množství potřebných vstupů Kupující – jejich schopnost ovlivnit cenu a poptávané množství daného výrobku/služby Substituty – cena a nabízené množství výrobků/služeb aspoň částečně schopných nahradit daný výrobek/službu V podstatě lze říci, že základy modelu důsledně vychází z mikroekonomie – z analýzy trhu, chování firmy a chování spotřebitele. Analýza 5F Poznámka: Pokud bychom chtěli model ještě více přiblížit mikroekonomii, lze přidat k původnímu Porterovu modelu další dva rozměry: Chování vlády – regulace odvětví Trh komplementů – jejich nabízené množství a cena V případě komplementů jde vlastně o zohlednění situace na souvisejících trzích (např. cena ropy ovlivňuje poptávku po automobilech).