Základy psychologie Pavla Kremserová Obsah přednášky •Co je to psychologie? •normalita x patologie •historie psychologie •psychologické obory § Co je to psychologie? § Co je to psychologie? §z řečtiny: „psyché“ (duše, původně dech) a „logos“ (věda, původně slovo) tedy věda od duši §psychologie je chápána jako věda o „duši“ (Aristoteles), o „vědomí“ (W. Wundt), o „mysli“ (E. B. Titchener), o „chování“ (J. B. Watson) apod. §PSYCHOLOGIE JE VĚDA O PROŽÍVÁNÍ A CHOVÁNÍ JEDINCE §Cíl: Popsat, vysvětlit a předvídat Titchener – pochopení struktury, kameny lidské duše Wundt – 1879, Lipsko, Psychologická laboratoř Co si myslíte, že je normální a co nenormální? § Kdo je to blázen? Výsledek obrázku pro freak cartoon Výsledek obrázku pro freak cartoon Výsledek obrázku pro freak cartoon Výsledek obrázku pro freak cartoon Výsledek obrázku pro freak cartoon Výsledek obrázku pro freak cartoon Výsledek obrázku pro freak cartoon Výsledek obrázku pro crazy cartoon Výsledek obrázku pro crazy cartoon Výsledek obrázku pro crazy cartoon Normalita x patologie § Normalita x abnormalita §co je ještě normální a co už je odchylkou? §Závisí na teoretickém přístupu (psychoanalýza x humanistická psychologie) a na způsobu měření. §Hranice mezi normalitou a abnormální variantou psychické vlastnosti je pohyblivá, jde o kontinuum, v jehož rozsahu se můžeme nacházet, jen krajní póly jsou zřejmé. §Závisí na čase, vývoji, sociokulturním kontextu…(projevy chování ve třídě x prospěch) § Historie psychologie § první zmínky o péči o duši §lékař-ranhojič-šaman: prostředník mezi nemocným a přírodními i nadpřirozenými silami §fungovalo magické myšlení – posedlost zlými duchy § §EGYPT (15 st. př. n. l.) §Ebersův papyrus – modlitby a zaříkávání zlých duchů §„chrámové léčení“ – hypnotické postupy, léčba spánkem, davová sugesce § §INDIE (7 st. př. n. l.) §„mozek je sídlem duše“ § § § první zmínky o péči o duši §ANTIKA (1000 let př. n. l.) §léčba nemocí v pravomoci boha Asklepia à asklepiony §lékařská zařízení lázeňského typu §posilující procedury a směs psychoterapeutické a duchovní péče § §pojem psychoterapie pochází od Platóna § hippokratés §460 př. n. l. – 377 př. n. l. §„otec medicíny“ §Hippokratova přísaha §působil na ostrově Kos v Řecku, lékařská škola §vnitřní nemoci jako důsledek nerovnovážném rozmístění základních lidských šťáv: krev, hlen, žluč a černá žluč §každá šťáva se u člověka projevuje jinak §léčil celého člověka ne jen nemoc §navázal na něj Galenos Hippokratés od Petra Paula Rubense asklepion, kos, řecko Související obrázek Asklepion, kos, řecko File:Asklepion, Kos, Greece (5652978891).jpg galenos §126 n. l . – 200/216 n. l. §formulace typologie temperamentů § Výsledek obrázku pro galenos temperament – typologie Výsledek obrázku pro temperament typologie Krátká historie psychiatrie - str. 17 středověk §medicína se rozvíjela dále (a navazovala na antiku) v arabském světě – empirická diagnostika léčby §slavní medici: Avicenna, Averroes à navazovali na Hippokrata a Galena § §v Evropě přešla medicína do rukou církve §„doba temna“ – duševní nemoci opět démonizovány §existovaly lékařské školy, ale péče o duševně nemocné byla kombinace předsudku a pověry s pozůstatky římského lékařství §u duševně nemocných bylo riziko, že nemoc bude vykládána jako hřích nebo posedlost §poruchy chování a konflikt s normami okolí se zobecňovalo jako posedlost ďáblem §dílo: Malleus maleficarum (Kladivo na čarodějnice) § Výsledek obrázku pro treatment middle aged mentally Malleus maleficarum §r. 1487 §autoři: dominikánští mniši §stala se příručkou pro diagnostiku a léčbu spolčení s ďáblem §https://www.youtube.com/watch?v=LkVo2rhUKg4 (1:09:34 – 1:14:40) §hon na čarodějnice v Evropě vrcholil v 16. století §postupně lékaři hájili individuální přístup k duševně nemocným §X §belgický Gheel, od 13. století §útulek kombinoval komunitní péči a dlouhodobý noční stacionář § https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Malleus.jpg/250px-Malleus.jpg Krátká historie psych. str. 19 Výsledek obrázku pro inquisition status duševně nemocného §velmi záleželo na sociálním zázemí a movitosti pacienta! §umísťováni do špitálů spolu s žebráky, tuláky a zlodějíčky – „čištění ulic“ §zajištění dohledu a přežití §kruté zacházení od dozorců §veřejně vystavováni za peníze § §umísťováni na tzv. lodě bláznů (Narrenshiff), pluli po německých § a vlámských zemích nebo věží bláznů (Narrenturm) § §„Bedlam“ – Bethlem Royal Hospital v Londýně § povolené návštěvy komukoli, kdo se chtěl podívat na „blázny“ §omezování, pouta, klystýry, diety, pouštění žilou, rtuťové preparáty, pálení vlasové části lebky horkými železnými tyčemi https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/James_Norris%2C_Bethlem_Patient%2C_1815.j pg/220px-James_Norris%2C_Bethlem_Patient%2C_1815.jpg Svoboda – str. 16 lodě bláznů Výsledek obrázku pro narrenschiff Výsledek obrázku pro narrenschiff bosch § Výsledek obrázku pro bedlam Bedlam narrenturm - Vídeň § Výsledek obrázku pro narrenturm Výsledek obrázku pro narrenturm Bedlam §https://www.youtube.com/watch?v=ZGPtsx_mNWY §https://www.youtube.com/watch?v=Uc_tfPWAq-8 § § §History of the madhouse §https://www.youtube.com/watch?v=oswUssXzFlY odpůrci démonologie §Paracelsus (1493-1541) §nemoc je důsledkem změny chemické skladby lidského organismu § §Johan Weyer (1515-1588) §otec psychiatrie, první psychiatr, bojoval proti démonologii § §Felix Platter (1536 – 1614) §tvůrce systematické klasifikace duševních chorob §„vrátil psychiatrii zpět do rukou lékařů“ – vznik duševních poruch vidí v onemocnění mozku § §Erasmus Rotterdamský – Chvála bláznovství §René Descartés psychiatrie na přelomu 18. a 19. století §revoluce v psychiatrii během Francouzské revoluce §vliv osvícenství §lékař Philipp Pinel, vedoucí nemocnice Salpétriére (1795) §„násilí a neklid nemocných způsobují omezení, pouta a nesvoboda“ §„zbavil duševně nemocné pout“ §„žádná omezení“ – heslo institucí, založeno na léčbě mravní výchovou, pěstování volních a morálních vlastností §další významný lékař, Pinelův žák Jean E. Esquirol §v 19. století vznik ústavů po celé Evropě - nedokázaly vrátit nemocné do společnosti, poskytovaly aspoň útočiště nemocným a „ochranu“ společnosti Výsledek obrázku pro pinel philipp Stairway to light (1945) §https://www.youtube.com/watch?v=-9SK2MNWnBs Vznik psychologie §původně součást filosofie §polovina 19. století, Wilhelm Wundt § Wundt – 1879, Lipsko, Psychologická laboratoř Psychologické obory §1) základní psychologické vědy §2) speciální psychologické disciplíny §3) aplikované (užité) psychologické disciplíny Základní (teoretické) psychologické vědy §- podávají základní popis a vysvětlení psychologických jevů, jejich třídění a vzájemné vztahy § §1. Obecná psychologie §2. Sociální psychologie §3. Ontogenetická (vývojová) psychologie §4. Psychologie osobnosti §5. Psychopatologie §6. Psychologická metodologie §7. Dějiny psychologie 1. Obecná psychologie - zpracovává základní teoretické otázky a přináší obecné poznatky o psychice člověka – zahrnuje tedy studium chování i prožívání 2. Sociální psychologie - zkoumá utváření a projevy psych. jevů mezi lidmi -> vzájemné působení, mezilidské vztahy 3. Ontogenetická (vývojová) psychologie - studuje jak fylogenetický (dějiny lidstva) tak ontogenetický (život jednotlivce) vývoj lidské psychiky, zabývá se změnami v psychice člověka v průběhu jeho vývoje od početí do smrti 4. Psychologie osobnosti - zkoumá psychologickou odlišnost mezi různými lidmi, zabývá se zvláštnostmi jedince a systémem jeho vlastností, zkoumá strukturu, dynamiku a vývoj osobnosti 5. Psychopatologie - zabývá se chorobnými změnami psychických jevů, vycházejících z nejrůznějších příčin neurologických, endokrinologických či společenských 6. Psychologická metodologie - řeší problémy, které souvisí s pochopením metodologických přístupů a jejich užití v psychologii 7. Dějiny psychologie - zkoumá vývoj psychologického myšlení během času od nejstarších dob Aplikované (užité) psychologické disciplíny §zkoumají psychické jevy, které se projevují v souvislosti s určitou praxí § §1. Pedagogická psychologie §2. Poradenská psychologie §3. Forenzní psychologie §4. Psychologie práce §5. Klinická psychologie §6. Inženýrská psychologie 1. Pedagogická psychologie - zabývá se chováním mezi učiteli a žáky, metodami výuky, zákonitostmi výchovy a vzdělávání 2. Poradenská psychologie - pomáhá jedinci efektivněji se orientovat ve stále složitějším životě, řešit problémy, vycházet z lepšího poznání sebe sama, a tak optimalizovat rozvoj lidské osobnosti 3. Forenzní psychologie - zabývá se chováním/prožíváním lidí v situacích regulovaných právem,(psych. popis pachatele) 4. Psychologie práce -studuje vliv pracovního prostředí na pracovní výkon, otázku bezpečnosti práce, mezilidské vztahy na pracovišti 5. Klinická psychologie - řeší otázky diagnostiky, terapie (léčení) i prevence duševních poruch i chorob, vztahů lékaře k pacientovi, pacienta k nemoci 6. Inženýrská psychologie -zabývá se psychologickými předpoklady pro obsluhu strojů (jeřáb x člověk se závratěmi) Speciální psychologické disciplíny §1. Psychometrie §2. Biopsychologie §3. Farmakopsychologie §4. Psycholingvistika §5. Zoopsychologie 1. Psychometrie - orientuje se na konstrukci psychologických testů 2. Biopsychologie - shromažďuje poznatky o biologicko-fyziologickém vlivu na psychiku (zákonitosti přírody...) 3. farmakopsychologie - sleduje účinky chemických látek, léků, drog atd. na psychiku 4. psycholingvistika - studuje vzájemné vztahy mezi myšlením a řečí 5. Zoopsychologie - zkoumá psychiku zvířat na různých stupních vývoje