Metafora místo definice - Metafora jako cesta k pochopení předmětu zájmu sociální pedagogiky.

Základní pojmy ve vědeckých disciplínách obvykle charakterizujeme prostřednictvím exaktních definic (z latinského de = od, pryč a finis = hranice, tedy definitio = ohraničení, vymezení). Prostřednictvím definování, tj. „vymezení přesných hranic“, obvykle usilujeme o pokud možno jednoznačné a přesné určenívýznamu určitého pojmu (např. výchova je ….). Přesná vymezení odborných pojmů nacházíme v odborných slovnících a encyklopediích (viz např. Pedagogická encyklopedie, Průcha, 2009). Pojem, který máme definovat, nazýváme takédefiniendum (lat. to, „co máme definovat“), popis samotného významu (tedy definovaného) označujeme jako definiens (definující). Proč je důležitá definice ve vědecké komunitě? Aby se určitá vědecká komunita domluvila a rozuměla si, má svoji terminologii, specifický výčet pojmů, které jsou definovány a používáme je k vysvětlení daných jevů. Pojem, který je srozumitelný např. určité sociálně pedagogické komunitě, může být v rámci jiných disciplín (komunitách) vnímán odlišně, s pozměněným významem. Proto je vždy nutné, abychom ctili danou oborovou terminologii a pojmy, se kterými pracujeme, přesně definovali. Jedině pak budeme vědět, „o čem se vlastně bavíme“.
Na rozdíl od přesné definice je metafora specifická jazyková konstrukce, jejíž podstata spočívá v přenesení významu na jiný předmět na základě vnější nebo vnitřní podobnosti. Je tedy specifickým druhem tropu – přeneseného významu. Přenesený význam pojmů, který používáme v běžném jazyce, ale i v uměleckém vyjádření, může být projevem spontánního vývoje jazyka, ale už z kognitivní psychologie víme, že dokladem schopnosti abstraktně myslet, tvořivě nacházet nové analogie, asociace, významy atd.Prostřednictvím použití přeneseného významu můžeme (s trochou nadsázky – rozuměj analogicky - podobně jako při definici) vyjádřit podobnost označovaného (denotátu) s věcí nebo vztahem, který označuje jeho základní význam. Jak uvádí Peterka (2006, 103), „trop je tedy přímým přivoláním konotace, tedy asociativní významové složky. Výraz trop pochází z latinského tropus a řecký tropos ze slovesa trepo = obracím, měním.“ Metafory můžeme vytvářet na základě podobnosti tvaru (struktury), rozsahu (množství) funkce, místa nebo polohy apod. Součástí metafory je také personifikace (zosobňovaní - oživování neživých věcí), např. „skála si zívla a vznikla jeskyně“.
Smyslem seminárního cvičení je vytvořit několik tvořivých metafor, které by lépe a živěji charakterizovaly sociální pedagogiku, její předmět, metody, cíle apod. Můžete se zaměřit na metaforické zobrazení sociální výchovy apod. Výstupem je pět tvořivých metafor, které „lépe“ jako vědecká definice vystihnou podstatu našeho oboru. Toto vymezení napomůže např. lepší prezentaci sociální pedagogiky před laickou veřejností. Student práci prezentuje na semináři a odevzdá v el. podobě do ISu (viz. zadání vyučujícího).