SOp115 Exkurze do odborných zařízení
2 Význam pedagogické praxe pro dotváření oboru sociální pedagogika
Odborná praxe by měla být nedílnou součástí přípravy studentů na výkon jakékoliv pomáhající profese. Sociální pedagogika se jako vědecká disciplína neobejde bez úzké vazby na oblast praxe, která výraznou měrou přispívá k přesnému vymezení oboru. Lze konstatovat, že si v našich podmínkách tento nepochybně společensky významný obor dotváří odborné teritorium, v němž se budou jeho absolventi profesně realizovat. Oblast pedagogických praxí nebo spíše odborných stáží nabízí poměrně širokou škálu různých činností a aktivit, které prověřují odbornou vybavenost sociálních pedagogů garantovanou povětšinou vysokoškolskými pracovišti.
Musíme s určitým politováním připustit, že trh práce sice vytváří jistý požadavek na pedagogického pracovníka se sociálními kompetencemi, ale jedná se spíše o entuziasmus a benevolenci vybraných institucí, které absolventy s nadšením přijímají do pozic sociálních pedagogů; patří mezi ně jak státní zařízení zahrnující školní i mimoškolní problematiku, tak oblast sociální a volnočasová, ale i různé neziskové organizace zaměřené na řešení sociálně patologických jevů ve společnosti. Doposud nám chybí přesnější vymezení profese sociálního pedagoga, přirozeně s přihlédnutím na specifičnosti prostředí naší společnosti. Co chybí ale zcela, je legislativní ukotvení profese jako svébytné sociální činnosti s výchovnou dimenzí.
Praxe se významnou měrou podílí na vytvoření profilu sociálního pedagoga, nelze ji opomíjet ve vzdělávacím programu a vzhledem k cílům, které před sociální pedagogikou stojí, musí být vytvořen pružný model odborných stáží paralelně doplněný odbornými teoretickými disciplínami. Nedílnou součástí tohoto procesu je výzkum, kvantitativní, ale zejména kvalitativní, kterému právě oblast praxe poskytuje široké pole bádání. Považujeme za velmi přínosné, pokud studenti využívají odborné stáže k výzkumným šetřením zpracovávaným v bakalářských nebo diplomových pracích. Pokud budou naši studenti dostatečně odborně a osobnostně vybaveni, mohou svou prací vyvolat na trhu práce poptávku po sociálním pedagogovi. Toto bude také záležet na kvalitě studijních programů sociální pedagogiky a také na výběrovém řízení, které přivede na naše školy studenty vybavené altruismem a dalšími nezbytnými vlastnostmi.
Na Katedře sociální pedagogiky PdF MU v Brně dotváříme v současné době komplexní model praxí, kde se studenti mohou realizovat, a který se snaží zmapovat všechny oblasti, kde by mohl sociální pedagog nalézt profesní uplatnění.
Musíme s určitým politováním připustit, že trh práce sice vytváří jistý požadavek na pedagogického pracovníka se sociálními kompetencemi, ale jedná se spíše o entuziasmus a benevolenci vybraných institucí, které absolventy s nadšením přijímají do pozic sociálních pedagogů; patří mezi ně jak státní zařízení zahrnující školní i mimoškolní problematiku, tak oblast sociální a volnočasová, ale i různé neziskové organizace zaměřené na řešení sociálně patologických jevů ve společnosti. Doposud nám chybí přesnější vymezení profese sociálního pedagoga, přirozeně s přihlédnutím na specifičnosti prostředí naší společnosti. Co chybí ale zcela, je legislativní ukotvení profese jako svébytné sociální činnosti s výchovnou dimenzí.
Praxe se významnou měrou podílí na vytvoření profilu sociálního pedagoga, nelze ji opomíjet ve vzdělávacím programu a vzhledem k cílům, které před sociální pedagogikou stojí, musí být vytvořen pružný model odborných stáží paralelně doplněný odbornými teoretickými disciplínami. Nedílnou součástí tohoto procesu je výzkum, kvantitativní, ale zejména kvalitativní, kterému právě oblast praxe poskytuje široké pole bádání. Považujeme za velmi přínosné, pokud studenti využívají odborné stáže k výzkumným šetřením zpracovávaným v bakalářských nebo diplomových pracích. Pokud budou naši studenti dostatečně odborně a osobnostně vybaveni, mohou svou prací vyvolat na trhu práce poptávku po sociálním pedagogovi. Toto bude také záležet na kvalitě studijních programů sociální pedagogiky a také na výběrovém řízení, které přivede na naše školy studenty vybavené altruismem a dalšími nezbytnými vlastnostmi.
Na Katedře sociální pedagogiky PdF MU v Brně dotváříme v současné době komplexní model praxí, kde se studenti mohou realizovat, a který se snaží zmapovat všechny oblasti, kde by mohl sociální pedagog nalézt profesní uplatnění.