Sociální psychologie 6 PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D Standfordský vězeňský experiment • • • • • •Co se stane, když dáte dobré lidi do „zlých“ podmínek ? • vězni •Plánovaná doba trvání 14 dní •Inzerát, policie, zadržení, převoz do „vězení“ • • • • Guards • průběh •2. den – rebelie, potlačení silou http://www.prisonexp.org/rebellion • • Co byste dělali ? •Odmítli nebo přijali byste privilegia v cele? •36 hodin po začátku experimentu propuštěn pro vážné psychické problémy 1.vězeň •3. den návštěva rodiny – „ yes, he is tough“ •4. den – „bad prisoner“ http://www.prisonexp.org/conclusion •5. den – přátelství mezi strážemi a vězni •6. Den ukončení experimentu • •Prisoner #416: • "I began to feel that I was losing my identity, that the person that I called Clay, the person who put me in this place, the person who volunteered to go into this prison -- because it was a prison to me; it still is a prison to me. I don't regard it as an experiment or a simulation because it was a prison run by psychologists instead of run by the state. I began to feel that that identity, the person that I was that had decided to go to prison was distant from me -- was remote until finally I wasn't that, I was 416. I was really my number.„ • •Prison guard: •https://www.youtube.com/watch?v=fQnOkmvigi0#t=15 Heroic Imagination project •http://heroicimagination.org/ •https://www.youtube.com/watch?v=mWQq0E8ENSc • • Kognitivní disonance •Leon Festinger • • Dorothy Martin – sekta •Nudné úkoly – 1-20 dolarů • •Odlišnosti (rozpory) ve struktuře kognitivních prvků (elementů) vyvolávají tendenci k redukci nebo eliminaci zjištěných rozporů. • Rozšiřující zdroje •http://www.prisonexp.org/ •https://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg • •