Sociální psychologie 7 PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. Kognitivní disonance •Leon Festinger • • Dorothy Martin – sekta •Nudné úkoly – 1-20 dolarů • •Odlišnosti (rozpory) ve struktuře kognitivních prvků (elementů) vyvolávají tendenci k redukci nebo eliminaci zjištěných rozporů. • Rozšiřující videa •https://www.youtube.com/watch?v=korGK0yGIDo • Sociální skupiny • • •Seskupení (agregát) x skupina • • Seskupení • •Seskupení (agregáty) = shluky lidí, které vyvolávají dojem celku jen na základě vnějších okolností, jako je fyzická blízkost, vykonávání stejné činnosti nebo jiných znaků • •Příklad? Sociální skupina • • •Sociální skupina je soubor dvou nebo více jedinců, kteří mají nějaký společný cíl, ideologii, strukturu, systém norem a sankcí členy skupiny spojuje •– vzájemná komunikace •– normy •– vzájemná očekávání •– společně vykonávaná činnost Druhy sociálních skupin •Podle velikosti: •malé •velké •Podle povahy vazby mezi členy: •primární •sekundární •Podle pozic členů a jejich vzájemných práv a povinností: •formální •neformální •Podle způsobu, jakým je jedinec se skupinou spjat: •členské •nečlenské •Podle přesvědčení člena skupiny o svém členství: •„in-group“ skupiny ( člověk se považuje za člena skupiny a používá v souvislosti s ní výrazu MY) •„out-group“ skupiny (člověk necítí s příslušnou skupinou zhola nic společného, distancuje se od těch, které označuje výrazem ONI) •Referenční skupina Rysy malé sociální skupiny •Společná činnost •Společný cíl •Členové se vzájemně znají •Komunikace tváří v tvář •Ve skupině existují meziosobní vztahy •Skupina sdílí stejné hodnoty •Ve skupině jsou rozděleny role •Existují skupinové normy a sankce • K zamyšlení •Jak vzniká a funguje skupina ? Vývoj skupiny •Tuckman : •1. Formování Charakterizuje ji závislost a orientace. Lidé se seznamují navzájem a •s úlohou. Převládá úzkost členů a jejich nejistota z hlediska spolupatřičnosti k skupině. • •2. Bouření Typickým znakem je konflikt a emocionalita. Členové skupiny se snaží •prosadit a docílit toho, aby skupina uspokojovala jejich osobní potřeby. • •3. Normování Charakterizuje jej soudržnost a výměna. Vytvářejí se společně sdílené •postoje, hodnoty, rolová očekávání, způsoby konání. • •4. Optimální výkon Charakterizuje jej produktivní řešení problémů a vykonávání •skupinových úloh. Vztahy jsou stabilizované, stejně jako efektivní chování v prospěch celku. • •5. Ukončení Je to fáze rozchodu. Členové se uvolňují ze sociálně emocionálních vazeb aaktivit zaměřených na plnění úloh skupiny. Vývoj skupiny •Richard L. Moreland a John M. Levine: •socializaci jako sérii fází, které se od sebe odlišují změnou rolí. • •1.fáze pátrání. Jedinec v pozici potenciálního člena. Skupina vyhledává lidí, kteří by pro ni mohli být přínosem při dosahování skupinových cílů. Jedinec vyhledává skupinu k uspokojování osobních potřeb. • •2. Jedinec se stává novým členem skupiny , tzv. fáze socializace. Skupina se snaží, aby jedinec přispěl k dosahování společných cílů. Jedinec mění skupinu tak, aby umožňovala uspokojování jeho osobních potřeb. • •3. Fáze udržení, jedinec je řádným členem skupiny. Probíhá vyjednávání rolí. Skupina určuje členu specializovanou roli. Jedinec se snaží vystupovat z pozice role, která mu umožňuje maximalizovat uspokojení jeho osobních potřeb. •Když obě strany považují svůj vzájemný vztah za méně výhodný a úroveň závazku z obou stran klesne pod kritérium rozcházení se, dojde k divergenci. • •4. fáze resocializace – snaha, aby vztah byl opět pro obě strany výhodný. ZvýšÍ—li se úroveň závazků nad úroveň kritéria rozcházení se, dochází ke specifickému posunu role, ke konvergenci, a jedinec se opět stává řádným členem. Když závazky klesnou na úroveň výstupu, dochází k ukončení členství jedince ve skupině. • •5. fáze vzpomínání - jedinec odchází (ex- člen). Ve skupině se utváří společně sdílený názor na přínos bývalého člena v dosahování cílů. Tento názor se stává součástí tradic skupiny. Podobně jedinec vzpomíná na to, do jaké míry skupina uspokojovala jeho osobní potřeby. Skupinový vliv •1. Sociální facilitace - Norman Triplett • •Cyklisté •Děti – chytání na háček • • • • Sociální facilitace •Micheals (1982) -Hráči kulečníku - - - -Dobří hráči se před diváky zlepšili ze 71 % na 80 % a špatní naopak zhoršili ze 36 % na 25 %. Sociální facilitace •Při vykonávání jednoduchých a dobře zvládnutých (naučených) úkonů přítomnost jiných osob působí na výkon pozitivně. • •Při vykonávání složitých úloh a úloh, jejichž řešení nebylo dobře naučené, působila přítomnost jiných osob negativně. • • Vysvětlení ? • •Za přítomnosti jiných lidí se zvýší úroveň aktivace. Zvýšená úroveň aktivace má pak pozitivní vliv u dobře zvládnutých úkolů, kontraproduktivně působí při úkolech obtížných a ne zcela dobře zvládnutých. •(Zajonc, 1965) •Tři faktory, které ovlivňují : • •Vztah účinkujícího a přihlížejících, pokud jsou mezi nimi lidé nějak významní. • •Počet přihlížejících, ovlivnění je nelineární, s počtem osob klesá možnost tímto způsobem ovlivnit výkon • •Blízkost či častost kontaktů s přihlížejícími. • (Lanté; 1981) Sociální zahálení •Max Ringelmann •Snížení produktivity dělníků •po jejich začlenění do skupiny • •jeden muž utáhne x váhových jednotek a n mužů n*x váhových jednotek •Tři lidé síla jen 2,5 krát průměrný individuální výkon a osm tahalo za méně než čtyři osoby • • • • • • • • • • Sociální zahálení • B. Latané, K. Williams a S. Harkins •hluk se s velikostí skupiny •zvětšoval, ale ne v přímém •poměru. •1 osoba 3,7 dyn/cm² / za osobu •2 osoby 2,6 dyn/cm² / za osobu •4 osoby 1,8 dyn/cm² /za osobu •6 osob 1,5 dyn/cm² / za osobu. Co s tím ? • Jak předcházet sociálnímu zahálení? •Tři složky: •viditelnost •motivace •týmovost • •1. Viditelnost •- Zahálení mizí, pokud lidé vědí, že je jejich příspěvek možno identifikovat a měřit nezávisle na výkonech ostatních členů skupiny. (Rozdělit úkoly, Přiřadit sociální role, Monitorovat individuální příspěvky, Omezovat práci ve skupinách, pokud to není opravdu nutné) • •2. Motivace •- přesvědčit jedince, že je jeho práce pro skupinu důležitá. •( Spolupráce: Každý má svou speciální úlohu, Obsah: Obsah úlohy je člověkem považován za důležitý, Volba: Možnost vlastního výběru sociální role ve skupině • •3. Týmovost •- Význam přátelských vztahů (Seznamovacích akce, Teambuildingy atd.) Rozšiřující zdroje •https://vimeo.com/4192258