Sociální psychologie PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. • Dotaz • • •Co se stane s dítětem, žijícím mimo společnost? Vlčí děti •Viktor z Aveyronu (1800) • • Pierre Joseph Bonnaterre, Philippe Pinel, • Jean Marc Gaspard Itard • • •l'Enfant Sauvage (1970) François Truffaut Co je to sociální psychologie? •Sociální psychologie •si klade za cíl porozumět •tomu, jak jsou myšlenky, •city a chování jedinců •ovlivňovány aktuální, •představovanou nebo •naznačovanou přítomností jiných (Allport, 1935) Předmět sociální psychologie •Základní psychologická disciplína, která se snaží najít obecné mechanismy poznávání, chování a prožívání, které jsou determinovány sociálním kontextem • •Předmětem zkoumání je: •1. jedinec – jeho prožívání a chování ovlivňované i ovlivňující okolí •2. sociální interakce •3. socializace a individuace osobnosti •4. malá sociální skupina •5. člověk v kontextu makrosociálních celků Aneb jednoduše •Dimenze intrapersonální • (změny uvnitř člověka v důsledku tlaku společnosti) • •Dimenze interpersonální • (mezilidské vztahy, mikroskupina, média, atd.) • •Dimenze společenská • (produkty společenského života - tradice, normy, atd.) Plán podzim 2018 •18.9 Úvod do sociální psychologie + percepce sociální reality •25.9 Atribuce + odložení uspokojení (Mischel) •2.10 Interpersonální komunikace •9.10 Asertivita •16.10 Konformita (Scheriff, Asch, Milgram) •23.10 Kognitivní disonance ( Festinger) •30.10 Malá sociální skupina •6.11 Difuze odpovědnosti (John Darley, Bibb Latané) •13.11 Sociální facilitace x sociální lenost, •20.11 Sociometrie ve skupině •27.11 •4.12 • •Sylabus přednášek: • 1. a 2. týden: Role socializace, sociální fenomény z hlediska evoluce; Sociální vztahy v raném dětství: teorie citové vazby (J. Bowlby a M. Ainsworthová), vliv raných sociálních zkušeností na pozdější život • 3. a 4. týden: Sociální vlivy při utváření osobnosti v různých věkových obdobích; Vliv rodiny, sourozenecké konstelace a okolí, vliv výchovy na utváření osobnosti; Sociální percepce • 5. a 6. týden: Meziskupinové vztahy: teorie a faktory působící v meziskupinovém chování, role sociálních skupin ve školním věku a v dospívání • 7. a 8. týden: Dynamika sociální skupiny: sociální facilitace, sociální lenost, konformita, poslušnost vůči autoritě, vliv sociální role na chování jedince • 9. a 10. týden: Emoce: komunikační funkce emocí, role neverbálního chování; Agrese: teorie vzniku a průběh agrese, teorie sociálního učení (A. Bandura) • 11. a 12. týden: Konflikt: typy a průběh konfliktů, konflikt na půdě školy a jeho řešení; Sociální identita a sebepojetí: jak jedince ovlivňuje členství v sociálních skupinách, vývoj sebepojetí v předškolním věku • • Sylabus cvičení: • 1. a 2. týden: sebeprezentace a sociální zakotvenost sebepojetí 3. a 4. týden: emoce a jejich role v komunikaci, management emocí • 5. a 6. týden: agrese: její průběh a podoby v lidské komunikaci (ve školním prostředí) • 7. a 8. týden: sociální stereotypy: jejich reflexe a práce s nimi • 9. a 10. týden: vliv skupiny na jedince: jedinec jako člen sociální skupiny • 11. a 12. týden: prezentace vybraných prací studentů • Semináře •22.2 + 29.2 Sociální percepce, chyby v sociální percepci. •7.3 + 14.3 Interpersonální komunikace + asertivita •21.3 + 11.4 Sebepojetí, attachment •4.4 + 25.4 Skupinová efektivita •18.4 – společný seminář, pro obě skupiny, dobrovolný (možnost nahrazení docházky, prostor pro dotazy všeho typu). Požadavky na ukončení •Test •20 otázek •a,b,c,d •75% •N.Hayesová, Základy sociální psychologie + doplňující materiály ve studijních materiálech s Isu. Vnímání reality - dotaz 2 • • •Co všechno ovlivňuje naše vnímání sociální situace ? • • •Video •Gestalt psychologie •Wertheimer, Koffka, Kohler