Behaviorismus I. Základní principy a teorie Behaviour = Vnější porovnatelné procesy Přistupuje k osobnosti a jejím projevům z hlediska teorie učení- kořeny mají v americkém prostředí přelomu 19. a 20. století Reflexologie – paralelní směr v Rusku, I.P. Pavlov Podmiňování, reflexy – princip podmíněného a nepodmíněného reflexu. S-R teorie. Osobnost je pojímána jako zkušenostmi akumulovaná sada naučených vzorců chování. KRITIKA: 2. SVĚTOVÁ VÁLKA !!! SOCIÁLNÍ EXPERIMENTY ! ETNOGRAFICKý PŘÍSTUP ! (CHYBÍ kontext) SOCIÁLNÍ INŽENÝRSTVÍ Největší impakt v pedagogice: teorie trestů a odměn, posilování učení, hodnocení, stres x prostředí = vliv na učení Metody : experimenty, pozorování, sociální experimenty V historii 2 základní varianty směru: - fáze „klasického behaviorismu“: - usiluje o odhalení „atomu chování - vytlačuje pojem osobnost z psychologie - metodologií je experiment - atomismus – psychický (podmíněný) reflex jako fundamentální základ „atom“ obsažený ve všech formách chování - experimentalismus – celý vztah mezi jedincem a prostředím je redukován na vztah mezi podnětem (stimulus) a odpovědí (response) - umělost – vylučují se nežádoucí proměnné – práce v laboratoři na laboratorních živočiších - J. B. Watson - kvalitativní přestavba výchozí koncepce behaviorismu (neobehaviorismus): - pochopení a vysvětlení „středního článku“ (organismu, osobnosti) - studium chování v ekologicky adekvátních souvislostech - respektování rozdílu mezi zvířetem a lidskou bytostí - synchronismus – způsoby existence a systémy hodnot druhově příznačné pro člověka - strukturnost – studium smysluplných bloků interakčních systémů - naturismus – systematické pozorování živočichů v jejich přirozeném prostředí, vstupují postupy modelování i simulování reality, studium účinků frustrace či deprivace - základní tezí - jednota člověka s okolní přírodou - E. C. Tolman, N. Miller, C. L. Hull, J. Dollard, C. Pribram, B. F. Skinner - James Broadus Watson (1878-1958) – osobnost v pojetí klasického behaviorismu - chování popisuje jako odpověď na podněty z prostředí - za nepodmíněné a nenaučené pokládá pouze 3 odezvy: strach,lásku,vztek - zakladatel a vůdčí představitel klasického behaviorismu - přírodovědné uvažování, snaha přeměnit psychologii na přírodní vědu - nitro organismu pozorovat nelze, je v chování zastoupeno: - strukturami, které jsou organismu vlastní - zvyky, které jsou výsledkem zkušenosti - člověk je mechanismus, jehož činnost, stejně jako individuální zvláštnosti vývoje, jsou určeny obsahem prostředí, ve kterém žije, lze u něj rozlišit 2 úrovně: vrozenou – fyziologické vlastnosti organismu, nepodmíněné reflexní povahy získanou – nové jednotky chování vzniklé na podmíněně reflexním základě - osobnost je produktem soustavy zvyků;- nejvyšším vývojovým cílem osobnosti je dospět k takové soustavě zvyků, která umožňuje účinně se přizpůsobovat okolí, zabezpečuje mu přežití Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) – osobnost v radikálním behaviorismu - v jeho analýze chování není místa pro vnitřní determinanty -ignoruje osobnost, ignoruje vnitřní poznávací činnost,- jeho přístup k osobnosti je výrazně „anti-teoretický“, má za to, že abstraktní teorie jsou zcela zbytečné, „black box“ - vymezuje operantní podmiňování (proto také někdy „operantní behaviorismus“) – spontánně vzniklý výsledek aktivních pokusů o adaptaci - systém nahodilých pokusů a omylů pokládá za základní repertoár záměrného chování živočicha Pojmy k zapamatování: Skinnerův box, posilnění (negativníxpozitivní,primární x sekundární)- vyhasínání, shaping, pověrčivé chování, generalizace a diskiriminace, technika zaplavení Clark Leonard Hull (1884-1952) – neobehaviroismus - doplnil behaviorální metodologii o matematicko deduktivní systém důsledného uvažování souvislostí, prosazujících se v chování - za základní determinantu chování považuje pud (drive):pud vyvolává aktivitu organismu, jeho chování,na síle puzení závisí síla reakce („potenciál reakce“),povaha puzení určuje charakter chování objektivně testovatelná komponenta celkového aktu chování- navazují na něj např. Cattell, Guilford, Eysenck - schéma: R = f (S, O) (chování je funkcí situace a organismu) Dollard a Miller (neo) - důraz kladou na proces učení, ne na jeho výsledek (předchůdci kognitivní psychologie) Struktura osbnosti – návyky – Oosbnost je soubor návyků (zvyků) Motivace – reflexy, vrozená hierarichie rekací, primární (bolest, hlad) a sekundární pudy (úzkost), pokusy s krysami a bzučákem Klíč – podnět, který determinuje přesnou povahu reakce, řetězení myšlenek, jazyk a jyzykové podněty (vysvětluje vyšší duševní procesy) Nevědomí – učíme se vytlačovat špatné vzorce, nahrazujeme novými; nemá jen tabuizovaný obsah!! KBT – behaviorální terapie, Joseph Wolpe (1915) - systematická desenzitivace, hierarichie úzkosti Fobie Hodnocení: Účinnost x versus trvalost KBT Zdroje a odkazy: PAVLOV: https://www.youtube.com/watch?v=NzBDScsHL44 O BEHAVIORISMU: https://www.youtube.com/watch?v=HCCIkEk4WaE Anglicky: https://www.youtube.com/watch?v=xvVaTy8mQrg (https://www.youtube.com/watch?v=9hBfnXACsOI SKINNER https://www.youtube.com/watch?v=D-RS80DVvrg