Sociální učení Sociálně kognitivní teorie osobnosti: Psychodynamické teorie neberou v úvahu mimořádnou komplexnost a různorodost odezvy člověka na životní realitu. Pudy a motivy nemohou vysvětlit variaci ve frekvenci a síle určitého chování v rozdílných situacích a ve vztahu k různým lidem Lidé mají vyšší schopnosti, které jim umožňují předvídat výskyt událostí a vytvářet prostředky kontroly nad tím, čím je jejich každodenní život ovlivněn Julian B. Rotter, Walter Mischel, Martin Seligman, Albert Bandura Albert Bandura (1925-: teze „Radikální behaviorismus opomíjí determinanty lidského chování“ Nejsou autonomní činitelé, řízení intrapsychickými silami X Nejsou ani jednoduché mechanické transportéry, oživené vlivy prostředí. Vzájemný determinismus /Schopnost autoregulace: Lidé jsou jak produkty, tak i producenti prostředí. Lidé mají mimořádnou schopnost užívat symboly a tak i tedy myslet, tvořit a plánovat Schopnost představit si budoucí výsledky vede k tomu, že je vkládáme do současných motivátorů Systém self – vnímání, hodnocení, regulace chování Sebeúčinnost – motivace má dva zdroje – anticipaci budoucnosti a očekávání úspěchu Učení pozorováním – malé děti a vzory – vznik mentálních obrazů a slovních symbolů, které můžou být znovu vyvolané (experimenty s agresí u dětí) Naučená emoční reakce - naučená deprese, metoda relaxace, desenzitivace Další lidé x pojmy/0 Rotter – expectancy / Locus of control Nedokončené věty (projektivní metoda) Seligman – naučená bezmocnost – proč zvířat nechtějí uniknout bezmoci? Deprese, podřízenost, manipulativnost. U lidí menší bolest je spojená s jistotou, větší s rizikem. Vystavit lidi úspěchu! Mischel – Paradox konzistence !!! Osobnostní rysy versus vliv situace Odložení uspokojení – odložím menší zisk za větší Hodnocení teorie sociálního učení: KRITIKA BEHAVIORISMU V BODECH: Práce s lidmi, práce s kontextem, zahrnování konguitivních i emočních procesů, přirozené Tak co chybí? (nápověda: Co udržuje systém v chodu?)