Sigmund Freud a nevědomí Témata •Struktura osobnosti •Vývoj osobnosti •Parapraxe a sny •Obranné mechanismy •Zhodnocení teorie • • Klíčové myšlenky psychoanalýzy •Psychický determinismus – nic není náhoda, všechno má svoji specifickou příčinu – kde? • •Vnitřní struktura - oddělené části, každá má svoji funkci • •Vnitřní konflikt • •Mentální energie – libido, metafora principu zachování energie Model osobnosti Strukturální Model osobnosti Strukturální x topografický Model ledovce Model fungování osobnosti Vývoj osobnosti •Libido produkuje energii, příběh psychického vývoje je příběhem projevení této energie v různých lokacích během života •Orální, Anální, Falické (Latentní), Genitální – vznik struktur •Místo uspokojení slasti = psychický problém x charakter v dospělosti (např. cucání palce, anální charakter, anální humor) •Dospělost je dokončením vývoje – „milovat a pracovat“ Obranné mechanismy •Jakou mají funkci……? •Racionalizace •Intelektualizace •Reaktivní výkon •Popření •Projekce •Sublimace •(Anna Freudová) • Chybné úkony •Freud – předpoklad, že léčíme pomocí slov – verbalizace, ANALÝZA •Dostat se nějak k podvědomí, je tedy úkolem terapeuta – ale jak? • •Chybné úkony (PARAPRAXE) - porozuměti jim je jedna možnost ( další metody: asociace, hypnóza, sny…) •Verbální: přeřeknutí se (skryté myšlenky, chtíč) •Činnostní- zapomenutí klíčů, rozbití věci (může být i sebetrestání) • Chybné úkony, přeřeknutí Humor •Dva podněty, které jsou neobvykle postaveny vedle sebe • •Ale proč je tolik vtipů neslušných? •Vysvětlete humor a fungování vtipů z pozice psychoanalýzy •Které vtipy jsou špatné? Humor – příklad tématu k diskuzi •Celá Freudova teorie: vnitřní konflikty, zpracování úzkosti, které vzbuzují… •Zdání, že mluvím o něčem jiném x náhle se projeví opravdové téma. Role překvapení: směju se dřív, než se ego a superego stačí vzpamatovat. (potom někdy pocit viny) •Vtip umožňuje zpracovat zakázané (sexuální, agresivní) impulsy způsobem, který vylučuje úzkost. •Je jedním z obranných mechanismů (sublimace). Velmi účinný, efektivní a, pokud je opravdový, neškodný ALE : Jaký je rozdíl mezi dobrými a špatnými vtipy? • •I. •II. •III. •IV. Jaký je rozdíl mezi dobrými a špatnými vtipy? •Typy humoru – např. anální humor… český a francouzský humor? •Rozdíl ve vnímání vtipů (např. narážejících na sexualitu) mezi lidmi – v čem je rozdíl??? Kdo se nesměje. •Rasistické a ponižující vtipy na menšiny… skrytá hostilita vůči nějaké skupině, kterou cítíme, vnímáme. Jak? Vliv kontextu. Kdo, kde, jak vtip říká… •Princip špatného vtipu: Skrytá agrese = hostilita. Příliš přímo na věc. Někdy impuls není skrytý, a přesto se lidé smějí. Impuls musí být sdílený a lidé ho tak musí vnímat. • Humor Sny: Já není pánem ve svém domě •Psychická energie z id - má svůj cíl, objekt, ten je korigován egem, principem reality, pokud možno, i superegem (výchova, morálka) •V noci má ego slabou moc – objekty mimo provoz – sny jsou realizací našich zapovězených tužeb (sexualita, tabu) a našich nepřiznaných, nezjevených strachů a komplexů •Freud – „sny jsou klíčem k duši“ •Princip (výkladu snů) – snová práce, zhuštění, různé zdroje snů, nejen symboly ! Kritika psychoanalýzy I. Kritika teorie: (hodnocení skrz znaky dobré teorie) •TEORIE: •a) soubor premis, relevantních pro předmět zkoumání, které jsou v logickém vztahu a tvoří systém •b) soubor definic, které dávají premisy do vztahu pozorovatelných skutečností •PRAVIDLA: •Musí být jasná syntax. Musí být operacionalizované pojmy, definice. • •Nutné vlastnosti: •Verifikovatelnost. (je možné testovat hypotézy) •Obsažnost (jak velké pole zasahují?) •Heuristika (jaký mají dopad na realitu?) • II.Kritika z pragmatického pohledu •Psychologická teorie osobnosti se snaží dát smysl (zmatečné a traumatizující) lidské zkušenosti • •Otázka 1: Jak dobře dokáže popsat teorie naši zkušenost? Odpovídá jí/částečně/nedostatečně/ jde proti ní • •Otázka 2: Jak nám pomáhá chápat, co člověku chybí a co je pro něj možné udělat? • •Otázka 3: Jak „umožňuje“ funkční terapii? • Vyhodnoťte SAMI psychoanalytickou teorii •A) Jaká je nejsilnější (a zároveň nejslabší) stránka psychoanalytické teorie? •B) TEORIE: •Verifikovatelnosti •Obsažnosti •Heuristiky •C) Jak ji využiji, kde, v mé práci? Proč já osobně ji chci nebo nechci používat? Kritika psychoanalýzy odborníky? •I. •II. •III. •IV. •V. •VI. Kritika psychoanalýzy odobrníky •I. Přílišná komplexita - nedodržují princip Occamovy břitvy / PROTIARGUMENT •II. Metoda případových studií – jasné nevýhody/ PROTIARGUMENT: •III. Vágní definice – co tím přesně myslí? (psychická energie)/ PROTIARGUMENT: •IV. Netestovatelnost – žádný experiment jí nemůže vyvrátit, je to náboženství? / PROTIARGUMENT: •V.Sexismus – ženy tráví příliš času litováním toho, že nejsou muži /PROTIARGUMENT: •VI.Jediný motiv – sex, sex, sex (a agrese) • Vyhodnocení psychoanalytické teorie Proč (a jak) přeci jenom studovat Freuda: •Mnoho témat, které se nikomu jinému nezdařily (včetně těch, do nichž se nikomu jinému nechtělo), skvělá vysvětlení psychických jevů, která se hodí •Psychoterapeutická praxe: metody, které kdekdo používá a nechce vědět, že jsou od Freuda •Díky Freudovi je být nenormální normální (agrese, vina, duševní nemoc) a nemůžeme za to! •Z těchto mnoha důvodů: impakt, vliv, na kulturu, vědu, svět •A jak?… kriticky, třeba pomocí teorií jeho následovníků. • Kde se nachází psychoanalýza na kontinuu? •Každá teorie osobnosti je soubor tvrzení o lidském chování, které odpovídají na hlavní otázky po povaze lidské osobnosti. • •Teorie se mohou (vzhledem k těm tvrzením) nacházet na kontinuu (např. 1-10): •Vědomé ………………………… nevědomé procesy •Výsledky učení …………………. proces učení •Dědičnost………………………….. prostředí •Minulost…………………………přítomnost •Holistický přístup…………………………analytický přístup •Osoba …………………………situace •Účelové ……………………mechanistické chování •Několik ……………………mnoho motivů •Normální …………………nenormální • Navážeme příště… •Kde a jak kritizovali Freudovi nejslavnější následovníci a odpůrci… • Kritika následovníků: Odbourat Freuda nebo ho konstruktivně kritizovat? •Začala jeho dcera… společná snaha o revizi některých evidentně přehnaných témat. •Motivem možná ne jenom sexuální pud… boj o moc, sociální motivy, archetypy, vazba… •Reinterpretace x revize Freuda… schvaloval by to Freud? •Zachování/rozvíjení klíčového konceptu – Neopsychoanalýza, hlubinná psychologie, jiné směry Pojmový guláš •Psychoanalýza •Hlubinná psychologie •Neopsychoanalýza •Egopsychologie •Analytická psychologie •Individuální psychologie •Psychologie objektové vazby •Neuropsychoanalýza Společná témata neo – freudiánského myšlení •Ego jako nejdůležitější koncept osobnosti – Freudová • •Sociální kontext, sociální fenomény jako tvůrce osobnosti – jiné motivy než sexualita - psychosociální teorie, moc, úzkost a agrese – Adler, Erikson, Horneyová, Sullivan, Fromm • •Fokus na mezilidské vztahy – subjekt objektová vazba, attachment – Kleinová, Winnicott, Bowlby, Ainsworthová • •Blíže ke svobodné vůli, dále od determinace Alfred Adler (1870 – 1937) •Byl prvním hlavním žákem Freuda, předsedou psychoanalytické společnosti, zavržen •Motiv: sociální zájem – touha vztahovat se pozitivně ke společnosti, nadřazenost x podřazenost; komplex méněcennosti •Vliv rodiny, prostředí, kultury, společnosti •Obstát: maskulinní protest – machistický styl, vychází z toho, co se po chlapcích požaduje •Orgánová méněcennost •Sourozenecké pozice •Výsledkem: individuální životní styl (Možná cesta: spolupráce, rovnost ne nadřazenost) • Carl Gustav Jung (1875 – 1961) •Last Goodbye: https://www.youtube.com/watch?v=q8ir8rVl2Z4 •Nebezpečná metoda: •https://www.youtube.com/watch?v=UH4BtJHkrD8 •https://www.youtube.com/watch?v=9ZNrxn5niyg •Face to Face •https://www.youtube.com/watch?v=2AMu-G51yTY •(shlédněte doma) • • • Erik Erikson •Psychosociální teorie – fyziologické versus sociální a kulturní tlaky •Epigenetický princip •Identita a ego •Vývojový konflikt vývojová krize- vývojové stádium •Svoboda nebo determinace? •Osm nebo devět věků člověka? Erik Erikson (1902 – 1994) Anna Freud, Karen Horney, Melanie Klein – ženský princip •Anna Freud – „dcera svého otce“, dětská psychologie a psychiatrie, Obranné mechanismy Ega • •Karen Horney(1885 – 1952) – prošla analýzou, životní hledání nezávislosti (na mužích ?), vymezení proti „deterministickému sexismu“, proti pojmu „závisti penisu“ (kastrační komplex) dává „závist dělohy“ • •Melanie Klein (1882 – 1960) – subjekt/objektové vztahy, dobrý a špatný prs (pudové nastavení dítěte, hrozba ztráty, překonání hostility), „splitting“ (štěpení) v hrách dítěte; cílem je integtrovat dobrou a špatnou matku (kritika: Erikson) • Život a analýza Attachment •John Bowlby, Mary Ainsworth – teorie výjimečného formující vztahu, který je vzorem pro naše budoucí vztahy •Moderní aplikace Eriksona – subjekt objektových vztahů •Ainsworth: typy attachementu; „normální je plakat“ • •Témata: Adopce /Attachment s otcem/ Mezikulturní studie/ Attachment v dospělosti • •Test neznámé situace: https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk • Vztah k moderní biopsychologii •Neurovědy versus psychonanalýza •Struktury mozku - jaký je vztah ke strukturám freudovským •Neuropsychoanalýza – nejnovější směřování psychoanalýzy, které se snaží být objektivně vědecké – Where mind meets the brain • •(Zároveň dává smysl neurovědám)