PORUCHY PLYNULOSTI ŘEČI Výběr ze snímků – další informace budou doplněny v semináři Lechta, V. (2010). Koktavost. Praha: Portál. Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. Tarkowski, Z. Diagnostika breptavosti. In Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Tarkowski, Z. Terapie breptavosti. In Lechta, V. (2003). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. KOKTAVOST - BALBUTIES ◦ syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickým nedobrovolným (tonickým, klonickým) přerušováním procesu mluvení (Lechta, 2010) Etiologie Složité vymezení faktorů Orgánové odchylky Dědičnost Poruchy metabolismu Vegetativní labilita Klasifikace koktavosti ◦ podle doby vzniku ◦ předčasná – u dětí mladších 3 let ◦ obvyklá – mezi 3. - 4. rokem ◦ pozdní – po 7. roce Klasifikace koktavosti ◦ podle verbálních symptomů ◦ tonická, klonická, tonickoklonická, klonickotonická ◦ podle původu ◦ fyziologická, kombinovaná s dysartrií, dysfatická, hysterická, traumatická Klasifikace koktavosti ◦ podle uvědomění si poruchy ◦ od koktavosti bez křečí mluvidel až po frustrační formu ◦ podle stupně ◦ od minimálních po výrazné příznaky, často znemožňující komunikaci Koktavost jako narušená komunikační schopnost •zvuková dimenze – LS, MF rovin •nezvuková dimenze – raritně při psaní Poruchy symbolických procesů •zvuková dimenze – dysprozódie •nezvuková dimenze – narušené koverbální chování Poruchy nesymbolických procesů Symptomatologie ◦ nedobrovolné přerušování toku mluvy ◦ příznaky v jazykových rovinách ◦ foneticko-fonologická ◦ obtíže s artikulací ◦ lexikálně-sématická ◦ parafráze – ruší při koncipování projevu Symptomatologie ◦ morfologicko-syntaktická ◦ rozsah větných celků ◦ pragmatická ◦ narušené koverbální chování ◦ snaha vyhnout se verbální komunikaci ◦ Variabilita symptomatologie Symptomatologie ◦ Specifické projevy v oblasti: ◦ respirace ◦ fonace ◦ artikulace ◦ prozodie ◦ Embolofrázie ◦ Parafrázie Narušené koverbální chování ◦ Specifické projevy – komplikace ◦ Souhyby ◦ Součiny Osobnostní a další příznaky ◦ koktavost zasahuje celou osobnost ◦ sebevědomí ◦ interpersonální chování ◦ emotivita ◦ neurotické příznaky ◦ spojení koktavosti s neurózou – enuréza, tiky, hysterie, depresivní neuróza Fyziologické příznaky ◦ změněná frekvence pulsu ◦ zvýšený krevní tlak ◦ poruchy metabolismu ◦ nespavost ◦ zvýšená unavitelnost Písemný projev ◦ztížený začátek psaní ◦narušení plynulosti vedení čáry ◦opakování, přepisování, škrtání ◦poruchy jemné motoriky Postoj k verbální komunikaci ◦ Specifická zátěž – iniciace komunikace ◦ Vliv situace ◦ Logofobie ◦ Vliv na osobnost balbutika Komplexní obraz koktavosti – vzájemné prolínání tří množin ◦ dysfluence – repetice, prolongace ◦ nadměrná námaha ◦ psychická tenze ◦ Viz samostatný soubor komplexní obraz koktavosti – vzájemné prolínání tří množin ◦ dysfluence ◦ nadměrná námaha ◦ psychická tenze ◦ projevují se individuálně v různé míře ◦ rozmanité časové návaznosti ◦ rozličném stupni závažnosti a různé vzájemné souvztažnosti ◦ schéma patogeneze koktavosti ◦ 1. fáze – vývojová dysfluence ◦ doprovodný příznak ontogeneze ◦ ve většině případů spontánně zanikne Dysfluence ◦ vývojové dysfluence + rizikové faktory → ohrožené dítě ◦ podmínky pro plynulost řeči dítěte ◦ kapacita kognitivní, lingvistická, motorická, sociální a emocionální musí být v rovnováze s požadavky prostředí 2. fáze – incipientní koktavost ◦ přechod do patologie ◦ začínající průnik dysfluencí a nadměrné námahy ◦ mohou se vyskytnout prvky uvědomování si problému s řečí DysfluenceNadměrná námaha Psychická tenze 3. fáze – chronická koktavost ◦ kompletní klinický obraz ◦ postupná habituace vzájemného průniku příznaků ◦ individuální poměr Dysfluence Nadměrná námaha Psychická tenze Vývojová dysfluence ◦ asi 3 – 4 roky ◦ neplynulost ◦ vsuvky, slovní repetice, opravy nekompletních vět ◦ nadměrná námaha ◦ žádné nápadné projevy ◦ psychická tenze ◦ žádné projevy Incipientní koktavost ◦ asi 5 – 7 let ◦ neplynulost ◦ prolongace, opakování části slov ◦ nadměrná námaha ◦ nepřirozená artikulace ◦ vegetativní příznaky, znaky svalového napětí ◦ narušené koverbální chování ◦ psychická tenze ◦ projevy netrpělivosti, hektika ◦ občas uvědomění obtíží ◦ nejasné pocity frustrace ◦ ustupující zrakový kontakt Fixovaná koktavost ◦ asi 7 – 13 let ◦ neplynulost ◦ převaha prolongací, repetice hlásek ◦ nadměrná námaha ◦ bloky, napětí, tlačení ◦ zápolení se slovy ◦ narušené koverbální chování ◦ psychická tenze ◦ rozpaky, pocit blamáže ◦ vyhýbavé chování ◦ situační strach ◦ anticipování bloků a obtížných komunikačních situací Chronická koktavost ◦ přibližně 14 let a více ◦ neplynulost ◦ habituace příznaků ◦ nadměrná námaha ◦ prodlužování bloků spolu s tremorem rtů, sanice ◦ psychická tenze ◦ logofobie ◦ únikové, vyhýbavé chování ◦ silné pocity frustrace a obav z komunikace ◦ změny ve složitosti mluvy DIAGNOSTIKA Diagnostika ◦ týmová interdisciplinární spolupráce – foniatr, neurolog, psychiatr, logoped, psycholog ◦ Z logopedického hlediska: ◦ analýza symptomů koktavosti ◦ sledování okolností souvisejících se vznikem koktavosti ◦ analýza symptomů v řeči ◦ postoj ke komunikaci ◦ projevy narušeného koverbálního chování ◦ reflexe věku vyšetřované osoby Možnosti diagnostiky ◦ psychická tenze ◦ dotazníky pro rodiče a pedagogy ◦ dotazníky pro děti – hodnocení symboly , , :-l ◦ hodnoticí škály ◦ Eriksonova škála postojů ke komunikaci Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele ◦ SITUACE ◦ Situace, kdy je projev dítěte nejčastěji neplynulý ◦ Vyhýbání se situacím ◦ Porovnání řečového výkonu v domácím a školním prostředí Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele ◦ LIDÉ ◦ Neplynulost projevu – cizí osoby ◦ Zábrany v komunikaci s vrstevníky ◦ Posmívání ◦ Diskuse o obtížích Psychická tenze Dotazník pro rodiče, učitele ◦ DÍTĚ ◦ Změny v obtížích ◦ Sledování koverbálního chování ◦ Uvědomování si obtíží ◦ Netrpělivost, napětí před mluvením ◦ Spontánní vyprávění o obtížích ◦ Znepokojení kvůli řečovým obtížím ◦ Změny v chování ◦ Úzkostnost a další projevy Diferenciální diagnostika ◦ neplynulá řeč na podkladě organického poškození centrálního nervového systému – CMP ◦ breptavost ◦ fyziologická neplynulost a incipientní koktavost TERAPIE Terapie koktavosti ◦ příčiny x symptomy ◦ 250 postupů ◦ individuální a skupinová forma ◦ Jednodimenzionální metody ◦ Vícedimenzionální metody Postup podle Van Ripera ◦ identifikace – poznání vlastní koktavosti ◦ desenzibilizace – odstranění pocitu strachu a úzkosti ◦ modifikace – učí se „plynulejšímu koktání“ ◦ generalizace – využití naučených technik v praxi Fonograforytmická metoda podle Lechty ◦ východisko ◦ koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému ◦ vzniká z normálních vývojových neplynulostí a zážitku časového tlaku a ztráty kontroly nad způsobem realizace vlastní promluvy 1. fonologická analýza slov na slabiky – rytmické vytleskávání 2. přičlenění grafických ekvivalentů slabik – obloučky 3. přičlenění grafických ekvivalentů slov – úsečka (slova, věty, dialog) 4. pragmatizace – používání fonograforytmiky v dialogu, laserový pointer 5. imaginace – představa písma bez konkrétní realizace 6. fixace – fluentní komunikace v konkrétních komunikačních situacích, přítomno více účastníků konverzace 7. transfer ve hře s různými rolemi Ve výukové i v běžné komunikační situaci je klíčový přístup k žákovi ◦ neupozorňovat na neplynulost v řeči, přecházet ji citlivě, nikoli lhostejně ◦ vytvořit při komunikaci s žákem atmosféru – přirozeně akcentuje obsah, nikoliv formu sdělení podporovat komunikativnost ◦ Při hovoru s žákem: ◦ zpomalíme své mluvní tempo, zachováme však stále přirozenou rychlost ◦ prodloužení přestávek mezi jednotlivými fázemi rozhovoru, komunikační situace – ◦ otevřený a vstřícný přístup a přirozený oční kontakt V komunikační situaci je třeba poskytnout žákovi ◦ možnost vyjádřit vše, co sám chce ◦ spolupráce při pomoci – reakce žáka ◦ obvykle se osvědčuje nechat žáka samostatně dokončit myšlenku, větu, slovo, jeho projev nepřerušovat Ze strany vyučujícího se doporučuje ◦ redukovat počet kladených otázek – nepospíchat, eliminovat pocit časového tlaku – poskytnout dostatek času na odpověď ◦ odpoutat pozornost od řečových obtíží – neužívat „doporučení“ vztahující se ke správnému dýchání, zpomalení tempa, či vedení k zopakování sdělení atd. ◦ tyto postupy podporují extrémní koncentraci na řečový projev – riziko nárůstu obtíží… ◦ další varianty podpory – s ohledem na specifické potřeby daného žáka – mohou být uvedeny v Doporučení ze školského poradenského zařízení ◦ vhodná je samozřejmě i konzultace s logopedem, k němuž žák dochází ◦V rámci interakce je třeba, aby žák věděl, že má prostor, čas pro vyjádření i v kolektivu dětí, že je mu věnována dostatečná pozornost a že tato pravidla platí pro všechny - a není tedy ničím výjimečný. Dále je vhodné v průběhu času a spolupráce s žákem ◦ pozorovat situace, kdy se plynulost řeči zlepšuje x zhoršuje ◦ chvíli, kdy mluví žák plynule, využijeme k dalšímu rozvíjení projevu ◦ ve fázi zvýšené neplynulosti žáka s požadavky na komunikaci nezatěžujeme ◦ žádoucí je tyto situace citlivě vyhodnotit, aby žák neměl pocit, že je z některých komunikačních situací záměrně vyčleňován V plynulosti projevu se mohou negativně promítnout některé jevy ◦ nečekaná zátěžová situace, náhlé změny, časový tlak, podráždění, únava, přetěžování ◦ komplikace se mohou ve zvýšené míře projevit při ústním zkoušení, samostatném mluvním projevu před třídou, při hlasitém čtení ◦ z tohoto důvodu je vhodné volit takové způsoby ověřování školních vědomostí, při kterých může žák podat optimální výkon ◦ dle potřeby upřednostnit písemnou formu zkoušení, nevyvolávat žáka k hlasitému čtení před třídou ◦ další varianty přístupů k hodnocení žákova výkonu i k realizaci ověřování poznatků mohou být uvedeny v Doporučení ŠPZ V kontextu podpory je třeba dále posilovat ◦ pozitivní sebehodnocení žáka, zdravou sebedůvěru ◦ posilovat frustrační toleranci, odolnost vůči zátěži ◦ řečové obtíže nezlehčovat ani nedramatizovat, pomoci se s nimi vyrovnat ◦ důležitou roli sehrává psychická pohoda, pravidelný režim, strava s dostatkem vitamínů ◦ uspořádání aktivit ve výuce – pravidelné střídání činností, včetně relaxačních chvilek ◦ svá pravidla by měl mít i denní režim – dostatečný prostor pro školní přípravu, vhodnou relaxaci a uvolnění – činnosti, které dítě baví a zajímají ◦ nutný je samozřejmě dostatečný spánek a odpočinek Breptavost – tumultus sermonis ◦ narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic ◦ NEUVĚDOMĚNÍ SI OBTÍŽÍ ◦ pozornost ◦ percepce ◦ artikulace a formování výpovědi ◦ působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování ◦ projev „bez ladu a skladu“ ◦ komunikátor x komunikant breptavost narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic breptavost je projevem centrálních poruch řeči (central language disbalance) působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování Etiologie ◦ dědičnost ◦ organický podklad ◦ neurotický podklad ◦ centrální porucha na organickém podkladě ◦ polyfaktoriální příčiny Symptomatologie ◦ příznaky první úrovně ◦ deformace obsahu výpovědi ◦ dezorganizace myšlení ◦ vynechávání podstatných informací ◦ absence sémantické soudržnosti ◦ ztráta dějové linie ◦ neuvědomování si problému Symptomatologie ◦ příznaky druhé úrovně ◦ deformace formy výpovědi ◦ nepříslušná segmentace textu ◦ konstruování nadměrně dlouhých vět ◦ dysgramatismus ◦ přeřeknutí, floskule Symptomatologie ◦ příznaky třetí úrovně ◦ deformace substance výpovědi ◦ nenáležité vytváření přestávek ◦ chybné přízvukování ◦ zrychlené či arytmické tempo řeči ◦ revize ◦ embolofrázie ◦ opakování části výpovědi ◦ monotónní výpověď Komplexní diagnostika oprovádí tým odborníků ofoniatr, psycholog, logoped, neurolog odůležitá vyšetření oEEG – elektroencefalografické oEMG – elektromyografické oEEG – organický podklad breptavosti oEMG – odlišení od koktavosti – spasmy Diagnostika ◦ pátrání po příčinách ◦ analýza symptomů ◦ sledování okolností ◦ analýza symptomů na řeči a v postoji ke komunikaci ◦ analýza koverbálního chování ◦ vyhodnocení úrovně mentálního vývoje ◦ zhodnocení jazykové schopnosti ◦ vymezení korelace mezi mentálním a řečovým vývojem Varianty přístupů v diagnostice o rozhovor, hlasité čtení o psaní o reprodukce vět o zpěv a recitace o vyšetření motoriky a muzikálních schopností o testy inteligence o testy jazykového vývoje Diferenciální diagnostika ◦ Mentální postižení ◦ Schizofrenie ◦ Afázie ◦ Balbuties Terapie breptavosti ◦ upozornění – koncentrace pozornosti – dočasné zlepšení ◦ obnovení akustické a motorické zpětné vazby ◦ dýchání ◦ artikulace – velikost čelistního úhlu ◦ tempo ◦ uvědomění Terapie breptavosti ◦ odstraňování dysprozódie – řečnická cvičení – zdůrazňování rytmu a melodie ◦ stabilizace tempa projevu ◦ rozvoj hudebních schopností ◦ rozvoj vyjadřovací „zručnosti“ ◦ koncepce projevu ◦ návyk - „rozmysli se, než něco povíš“ ◦ „ZPOMAL!“