VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE Výběr ze snímků – další informace a zdroje budou doplněny ve výuce Bočková, B. (2011). Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MUNI. Dlouhá, O. & Černý, L. (2012). Foniatrie. Praha: Karolinum. Dvořák, J. (2003). Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica. Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. Mikulajová M. & Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia. Bratislava. Smolík, F. & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. Škodová, E. & Jedlička, I. (2010). Vývojová dysfázie. In E. Škodová & I. Jedlička, Klinická logopedie, Praha: Portál. Vrbová, R. et al. (2015). Katalog podpůrných opatření – pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. narušený vývoj řeči z pohledu současné logopedie ◦ SPECIFIKA PRŮBĚHU ŘEČOVÉHO VÝVOJE ◦ variabilní spektrum – etiologie, patogeneze a symptomatologie ◦ typy a druhy narušené komunikační schopnosti vztahující se k oblasti opožděného nebo odchylného vývoje řeči Specificky narušený vývoj řeči ◦ současná terminologie ◦ specificky narušený vývoj řeči ◦ vývojová dysfázie ◦ specific language impairment (SLI) Specificky narušený vývoj řeči ◦ vymezení ◦ projevuje se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat, i když jsou podmínky pro rozvoj řeči přiměřené ◦ podmínky Specificky narušený vývoj řeči KLASIFIKACE ◦ Expresivní forma ◦ Receptivní forma ◦ Smíšená forma ◦ Výskyt Specificky narušený vývoj řeči Klasifikace dle MKN www.uzis.cz ◦ kategorie – poruchy psychického vývoje ◦ (F.80 – 89) ◦ konkrétně – specifické poruchy vývoje řeči a jazyka – F.80 ◦ F 80.1 expresivní poruchy vývoje jazyka ◦ F 80.2 – receptivní poruchy vývoje jazyka SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI ETIOLOGIE ◦ VD – důsledek raného mozkového poškození různé etiologie, které postihuje tzv. řečové zóny vyvíjejícího se mozku ◦ řeč – fylogeneticky nejmladší funkce etiologie ◦ porucha centrálního zpracování řečového signálu ◦ CAPD – CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER ◦ difúzní poškození CNS ◦ genetické mechanismy ◦ prenatální a perinatální faktory Centrální porucha zpracování řečového signálu (CAPD) ◦ lokalizace a lateralizace zvuku ◦ sluchová diskriminace a paměť ◦ sluchová pozornost a soudržnost ◦ poznání sluchových vzorů ◦ sluchová figura a pozadí ◦ sluchová výkonnost při zhoršených /změněných/ akustických signálech symptomatologie specificky narušeného vývoje řeči ◦ narušení má systémový charakter ◦ zasahuje receptivní/expresivní složku řeči ◦ příznaky v oblasti řečové i neřečové ◦ nerovnoměrný rozvoj celé osobnosti ◦ INDIVIDUÁLNÍ CHARAKTER A KOMBINACE OBTÍŽÍ!! shrnutí symptomatologie ◦ narušení povrchové stránky řeči ◦ obtíže v artikulaci ◦ oslabení sluchové percepce ◦ snížená srozumitelnost projevu Shrnutí symptomatologie ◦ narušení hloubkové stránky řeči ◦ oslabení jazykového citu ◦ dysgramatismy ◦ obtíže v koncepci vět – obsahová nosnost projevu Shrnutí symptomatologie ◦ Narušení hloubkové stránky řeči ◦ obtíže v organizaci slovní zásoby ◦ výrazný nepoměr aktivní a pasivní slovní zásoby ◦ oslabení pojmové výbavnosti ◦ obtíže v porozumění řeči Shrnutí symptomatologie realizace komunikačního záměru ◦ koncepce sdělení ◦ neschopnost udržet dějovou linii při vyprávění, přeskoky ◦ pohotovost a přiléhavost sdělení ◦ reakce s latencí ukazatele v.d. Flexibilita v řízené situace Verbální spontaneita Pojmová výbavnost Informativita Syntaktické kódování Porozumění Shrnutí symptomatologie ◦ OBTÍŽE V NEŘEČOVÝCH OBLASTECH ◦ deficity paměti – pracovní/krátkodobá paměť ◦ poruchy v utváření pojetí o čase a prostoru ◦ obtíže v oblasti zrakové percepce SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE OBTÍŽE V NEŘEČOVÝCH OBLASTECH ◦ nezralost motorických dovedností, zručnosti ◦ poruchy JM, HM, GM a kresby ◦ poruchy orientace v tělesném schématu Shrnutí obtíží ◦ ŠKOLNÍ VĚK ◦ Zvládání školních dovedností ◦ Zátěžové předměty – čj, cj, naukové předměty ◦ Specifické obtíže v práci s informacemi ◦ dyslexie vyskytuje u 40-50 % dysfatiků ◦ obtíže charakteru dysortografie se vyskytují častěji, až v 70 % případů SHRNUTÍ SYMPTOMATOLOGIE …DALŠÍ OBLASTI ◦ poruchy pozornosti a hyperaktivita ◦ poruchy citových vztahů a kontroly emocí INDIVIDUÁLNÍ VARIABILITA OBTÍŽÍ!!! SHRNUTÍ OBTÍŽÍ FYZIOLOGICKÉ ASPEKTY ◦ únava ◦ deprese ◦ nespavost, předčasné buzení diagnostika ◦ interdisciplinární spolupráce ◦ logopedie ◦ psychologie ◦ neurologie ◦ foniatrie diferenciální diagnostika ◦ Další formy NKS ◦ dyslalie ◦ opožděný vývoj řeči prostý ◦ dysartrie ◦ mutismus Diferenciální diagnostika ◦ DALŠÍ OBTÍŽE ◦ mentální postižení ◦ syndrom Landau-Kleffner ◦ autismus ◦ diagnostika per exclusionem Mezioborová spolupráce v diagnostice ◦ foniatrie ◦ vyšetření sluchu ◦ psychologické vyšetření ◦ úroveň intelektu ◦ neurologické vyšetření ◦ EEG Logopedické vyšetření ◦ Spolupráce ◦ Pozornost a práceschopnost ◦ Jazykové roviny ◦ Vyšetření zrakové percepce ◦ Sledování orientace v čase a v prostoru ◦ Grafomotorika ◦ Ve školním věku – čtení, psaní, analýza školních sešitů Školní dovednosti ◦ Propojení s obtížemi ve verbální komunikaci ◦ Projevy percepčních oslabení Školní dovednosti ◦ Pravopis ◦ Mluvnická chybovost ◦ Specifická chybovost ◦ Podíl pozornosti ◦ Podíl percepčních obtíží, oslabení jazykového citu ◦ Propojení s obtížemi v mluvené řeči Písemný projev ◦ Školní sešity ◦ Domácí úkoly ◦ Opis ◦ Přepis ◦ Diktát ◦ Vlastní písemný projev Písemný projev ◦ Psaní ◦ Charakter písma ◦ Výbavnost ◦ Čitelnost ◦ Sklon, velikost ◦ Grafomotorické tempo Lexikálně-sémantická rovina (RLS) ◦ Pojmenování ◦ Popis – předmět – obrázek – děj ◦ Výběr obrázku podle podstatného znaku ◦ Vysvětlení významu pojmů ◦ práce s nadřazenými/podřazenými pojmy (s/bez vizuální opory) RLS ◦ Nesmysl ◦ Sestavení dějové posloupnosti ◦ Vyprávění ◦ Reprodukce básničky, písničky ◦ Reprodukce slyšeného příběhu ◦ Antonyma, synonyma, homonyma ◦ Slovní řady RLS ◦ chápání významu slov ◦ chápání abstraktních pojmů ◦ definování pojmů ◦ tvorba protikladů vyšetření porozumění řeči ◦ instrukce k určité činnosti ◦ identifikace - manipulace ◦ přizpůsobení náročnosti ◦ struktura instrukcí – obtížnost Vyšetření porozumění řeči ◦ Chápání logických struktur (Pes je menší než slon, kdo je větší?) ◦ Chápání abstraktních pojmů ◦ Metafora, básnická řeč ◦ Postupný rozvoj porozumění obecným znakům a symbolům – značky, varování, noty… ◦ Obsah kreseb a fotografií, grafy, mapy (od 10 let) ◦ Postupný rozvoj porozumění informacím v psaném jazyce ◦ Porozumění v cizím jazyce Rovina morfologicko-syntaktická (RMS) ◦ skloňování ◦ časování ◦ užívání rodů substantiv ◦ tvorba singuláru a plurálu ◦ stupňování adjektiv, příslovcí (8) ◦ tvoření deminutiv ◦ přechylování ◦ odvození přídavných jmen od substantiva nebo slovesa ◦ využívání předložkových vazeb ◦ využívání zájmen – osobní, přivlastňovací ◦ jazykový cit ◦ převedení do minulého, budoucího času ◦ užití zvratných sloves ◦ kořen slova z řady slov (8 let) syntax ◦ správnost větné skladby ◦ tvoření a chápání věty – rozlišení nesprávné ◦ variabilita nesprávnosti/porozumění ◦ délka a složitost větných celků Pragmatická rovina řeči (PG) ◦ Chování při komunikaci ◦ Udržování konverzace ◦ Role mluvčího i posluchače - turn-taking ◦ Odhad znalosti partnera v komunikaci ◦ ovládání a respektování pravidel ◦ komunikační flexibilita ◦ zdvořilostní návyky Práce s obrazovým materiálem ◦ Obsah ◦ Interpretace ◦ Porozumění situacím ◦ Rozlišení „chování“ ◦ Porozumění a vyjádření – specifická slovesa Sledování projevu ◦ Interpretace projevu dítěte ◦ Kognitivní oblast ◦ Pragmatika ◦ kontext ◦ interpretace emocí druhých ◦ sociální ◦ lingvistická Kategorie ke sledování a rozvoji ◦ Identifikace a verbalizace emocí ◦ Poznání příčiny událostí z kontextu ◦ Vytvoření vztahu mezi vnitřním rozpoložením a chováním ◦ Předvídání chování druhých Kategorie ke sledování a rozvoji ◦ Porozumění základním otázkám – kdo, co, komu, proč….? ◦ Porozumění přímé/“nepřímé“ řeči ◦ Porozumění situacím – lež, podvod, žert…. ◦ Porozumění a vyjádření morálního úsudku ◦ Řešení „pragmatických“ problémů Možnosti vzdělávání ◦ Běžná škola v režimu inkluzivního vzdělávání/ambulantní LI ◦ Běžná škola v režimu inkluzivního vzdělávání s podporou v PO/ambulantní LI ◦ Třída zřízená dle § 16 odst. 9 ŠZ (logopedická třída) ◦ Škola zřízená dle § 16 odst. 9 ŠZ (ZŠ logopedická) ◦ SPOLUPRÁCE S SPC PRO VADY ŘEČI Specificky narušený vývoj řeči ◦ TERAPIE ◦ Variabilita obtíží – individuální obraz – univerzální přístup neexistuje ◦ Kombinace přístupů, metod – tayloring ◦ Rozvoj celé osobnosti dítěte terapie ◦ spolupráce s rodiči - hlavní komunikační partneři ◦ spolupráce s dalšími odborníky ◦ spolupráce s učiteli dítěte dítě •Zátěž v řečovém vývoji •Zvýšené úsilí v komunikaci •Porozumění projevu ostatních x srozumitelnost vlastního projevu •Komunikační selhávání •Variabilita obtíží •Reflexe vlastních obtíží rodič •Sledování vývoje dítěte a obava z obtíží •Komunikační proces a jeho úprava •Průběh vzdělávání •Informovanost a možnosti podpory •Akceptace obtíží – různá úroveň a přístup Vstřícný a přívětivý přístup Se stavem věcilze pracovat Zapojení rodičů do terapeutického procesu ◦ rozvoj pozorovacích schopností rodičů ◦ podpora komunikace v domácím prostředí ◦ rozvoj komunikační schopnosti ◦ diskuse vzdělávacího modelu Specificky narušený vývoj řeči ◦ TERAPIE ◦ Doporučení a zásady ◦ Zásada komentování ◦ Zásada korekční zpětné vazby ◦ Zásada rozšířené imitace ◦ Princip priority komunikace ◦ Princip výběru potenciálně pozitivních oblastí ◦ Princip multisenzoriality Specificky narušený vývoj řeči ◦ TERAPIE ◦ Obsah x forma ◦ Propojení řečových a neřečových složek ◦ Rozvoj sluchové percepce – fonematického uvědomování!!! ◦ Využití osvojených dovedností v komunikačním procesu ◦ Rozvoj dílčích složek – motoriky, percepce, pozornosti, prostorové orientace…. ◦ Rozvoj myšlení Materiály k terapii ◦ METODIKA D. B. ELKONINA ◦ www. elkonin.cz ◦ Rozvoj jazykových schopností ◦ Předgrafémová a grafémová etapa Materiály k terapii ◦ piktogramy ◦ ideogramy ◦ obrázky ◦ psané slovo ◦ trvalý charakter písma ◦ osvojení vztahu foném - grafém SYMWRITER ◦ Program vytvořený pro osoby – děti i dospělé, kteří mají potíže s psaným textem ◦ Pro všechny věkové kategorie ◦ Široké využití v praxi ◦ Příprava výukových materiálů v elektronické i tištěné podobě