ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE VYMEZENÍ PROBLEMATIKY SYSTEMATIZACE A CHARAKTERISTIKA SYSTÉMŮ SYSTÉMY AAK  všechny prostředky, které umožňují komunikovat jinak a lépe než přirozenými prostředky - pokud je jejich funkce omezena nebo zcela chybí  kompenzace anebo nahrazení závažného narušení komunikační schopnosti  využití v expresivní i receptivní úrovni VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ  alternativní komunikace  závažné formy narušené komunikační schopnosti  výrazné narušení verbální komunikace  náhrada mluvené řeči VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ  augmentativní komunikace  podpora již existujících komunikačních možností a schopností  rozšíření na adekvátní úroveň – záleží na potřebách klienta CÍL AAK  umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání  zapojení do života společnosti CÍLOVÁ SKUPINA – UŽIVATELÉ AAK  Variabilita speciálních vzdělávacích potřeb  Variabilita věkových kategorií  Variabilita aplikovaných systémů APLIKACE AAK  vrozená narušení komunikačního procesu  obtíže vývojového charakteru  specifika získaných obtíží APLIKACE AAK  získané poruchy a degenerativní onemocnění  poškození CNS  cévní mozkové příhody  úrazy  degenerativní onemocnění různého charakteru APLIKACE AAK  Limity komunikační schopnosti  specifika základních komunikačních mechanismů  produkce - formální složka - obsahová složka  porozumění HLEDISKAVÝBĚRU SYSTÉMU AAK  Dle Z. Janovcové (2003)  Pedocentrická hlediska  Systémová hlediska PEDOCENTRICKÁ HLEDISKA  potřeba a motivace ke komunikaci  verbální dovednosti  rozsah aktivní a pasivní slovní zásoby  kognitivní schopnosti  fyzické dovednosti  stav smyslových orgánů  podpora rodiny a personálu (nemocnice, LDN)  předpoklad dalšího vývoje SYSTÉMOVÁ HLEDISKA  způsob přenosu - dynamický - statický  ikonicita  rozsah slovní zásoby a shoda s mluveným jazykem DĚLENÍ SYSTÉMŮ AAK  DĚLENÍ METOD AAK metody AAK s pomůckami netechnické technické bez pomůcek METODY AAK  bez pomůcek (unaided)  užití prostředků neverbální komunikace  pohled  mimika  gestikulace  vizuálně motorické systémy METODY AAK  s pomůckami (aided)  netechnické (low tech)  předměty, obrázky, fotografie, symboly – piktogramy  technické (high tech)  elektronické komunikační pomůcky a počítače  doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače CHARAKTERISTIKAVYBRANÝCH SYSTÉMŮ SYSTÉMY BEZ POMŮCEK – DYNAMICKÉ SYSTÉMY  Vizuálně-motorické systémy ZNAK DO ŘEČI  využití řeči těla – přirozených gest a mimiky  ZDŘ není znakovým jazykem, ale kompenzačním prostředkem  doplněk hlavně expresivní stránky řeči  Ikonicita – vysoká míra vazby na „realitu“  Libuše Kubová – Znak do řeči ZNAK DO ŘEČI  Včasný kontakt s řečí těla  Nižší motorická náročnost  Úprava projevu ze strany komunikačního partnera  Ilustrativnost znaku  Vizualizace sdělení – souhlasný rytmus slova a znaku  Pozitivní komunikační prostředí KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM MAKATON www.makaton.org  MArgaretWalker – KAthy Johnston – TONy Cornforth  jazykový program  systém manuálních znaků a symbolů  aided + unaided  využívá se i v kombinaci s mluvenou řečí  potenciál pro rozvoj čtenářských dovedností MAKATON  znakování je doprovázeno mluvenou řečí  key-word approach  grammatical translation approach  slovník Makatonu obsahuje 450 slov seřazených do 8 stupňů  9. stupeň – návrh osobního seznamu slov – individuální potřeby a zájmy  http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g KOMUNIKAČNÍ SYSTÉMY SE SYMBOLY Reálné předměty fotografie obrázky Piktogramy PIKTOGRAMY  obvyklá forma předávání instrukcí, příkazů, varování  usnadnění orientace v nejrůznějších prostředích bez vazby na jazyk  užití pokud není rozvinuta schopnost číst  velmi široké využití  lze využít v kombinaci s mluvenou řečí, manuálními znaky Symboly PCS Symboly Grach-Bailly Symboly Pick and Stick Symboly Parler Picto Symboly Makaton Symboly Axelia Symboly Sclera KOMUNIKAČNÍ DENÍK  Schematický  Taxonomický  Sémanticko-syntaktický  Abecední  Dle frekvence užívaných pojmů  Barevné odlišení KOMUNIKAČNÍ TABULKY  Patří mezi nejčastěji využívané komunikační pomůcky  Reálné předměty  Obrázky  Piktogramy  Symboly  Písmena  Slova a věty SOCIÁLNÍ ČTENÍ  podpůrná a motivační metoda  rozvoj rozumových schopností  orientační dovednosti  zlepšení sociální komunikace  navození globálního čtení SLOŽKY  fotografie a obrázky  piktogramy  slova a skupiny slov  praktická funkčnost  poznávání obalů zboží  pracovní postupy  přehled o časových představách  přehled informačních piktogramů PRAVIDLA PŘED ZAPOČETÍMVÝUKY  zohlednění rozumových schopností  úroveň rozumění řeči  úroveň a rozsah paměti  schopnost přiřazovat zobrazené pojmy ke slovům a naopak  schopnost orientace v jednoduchém situačním obrázku  úroveň vyjadřovacích schopností a dovedností  úroveň pasivní i aktivní slovní zásoby MOŽNOSTIVYUŽITÍ  podle uspořádání v pracovních listech  doplnění textu k obrázkům – předpoklad globálního čtení  sestavení dle číselné řady  leporelo FORMA  Předmětová  vhodná k samoobslužným činnostem  jednoduché pracovní činnosti – prostírání, hygiena..  Obrazová  fotografie, barevné a černobílé obrázky  piktogramy a další grafické symboly DOPORUČENÍ  rozpracování aktivity na jednotlivé kroky  včetně přípravné fáze  analytický proces – snaha rozpracovat danou činnosti do maximálního počtu kroků  tvorba univerzálního schématu  individuální počet fází FACILITOVANÁ KOMUNIKACE  řízený výběr komunikačních jednotek  Rosemary Crosley FACILITOVANÁ KOMUNIKACE  fyzická podpora horní končetiny  facilitátor přidržuje končetinu  postupný posun - ruka, zápěstí, loket, paže, rameno  nastavení protitlaku  zajištění zpětné vazby – intenzita svalového napětí  stimulace při práci s počítačem apod.  psychická podpora  podpora cíleného jednání TECHNICKÉ POMŮCKY KOMUNIKÁTORY  komunikační pomůcky s hlasovým výstupem, které umožňují zaznamenat a opakovaně přehrát jednoduchou frázi, zprávu nebo slovo  digitalizovaná řeč  syntetická řeč DĚLENÍ KOMUNIKÁTORŮ  jednovzkazové  vícevzkazové  sekvenční DALŠÍ INFORMAČNÍ ZDROJE  https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/668  www.alternativnikomunikace.cz  http://www.saak-os.cz/  http://www.petit-os.cz/ Videa  http://www.youtube.com/watch?v=zSD5n-1zR98 (makaton)  http://www.youtube.com/watch?v=Q7PTs3yRm3Y&list=PLymzARV36uMRl3_CoNM5j8PMKVvN 639FC&index=7 (makaton)  http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g (makaton)  https://www.youtube.com/watch?v=uxtNPxtigvY (Znak do řeči)