MUTISMUS KLENKOVÁ, J. (2006). LOGOPEDIE. PRAHA: GRADA. HARTMANN, B., LANGE, M. (2008). MUTISMUS V DĚTSTVÍ, MLÁDÍ A DOSPĚLOSTI. PRAHA: TRITON. Vymezení  ztráta schopnosti verbálně komunikovat  hraniční problematika mezi různými vědními obory – psychiatrie, psychologie, foniatrie a logopedie  lidská řeč – nejvyšší schopnost – často vystavena psychogenním faktorům  není podmíněný poškozením CNS mutismus  primárně psychogenně podmíněná porucha  maladaptivní obranný mechanismus  reakce na akutní psychotraumatizující podnět nebo chronickou frustraci  základní psychické potřeby  Předškolní věk……………dospělost klasifikace mutismu  celá řada pojetí  totální  (s)elektivní  V jaké situaci bude mluvit neurčuje osoba s mutismem, ale diktuje to situace sama etiologie mutismu  nejčastěji u dětí předškolního a mladšího školního věku  pravděpodobnost vzniku poruchy není závislá na inteligenci  zvyšují určité osobnostní vlastnosti – zlostnost, stydlivost…  hyperprotektivní modelem výchovy  tělesné tresty, projevy agresivního chování mezi rodiči  endogenní příčiny – velká psychická senzibilita především vůči svým vlastním výkonům  exogenní příčiny – přehnané požadavky na řečový výkon nebo všeobecně na chování dítěte, psychicky zatěžující okolní prostředí tři základní skupiny etiopatogenetických faktorů  1. bezprostředně vyvolávající faktory – akutní psychotraumatizace  2. predispoziční faktory  3. osobnostní rysy - faktory ovlivňující celkovou funkčnost dítěte  chronické stresové faktory – obava z trestu, nadměrná přísnost ze strany učitele  udržovací faktory – přetrvávání výše uvedených skupin faktorů  nevhodná reakce okolí na mutismus – trestání, podplácení dítěte, nátlak… diagnostika elektivního mutismu  kritéria vycházející z MKN-10 a DSM-IV  normální nebo téměř normální chápání jazyka  schopnost řečové produkce dostatečné k sociální komunikaci  důkaz o tom, že jedinec může hovořit a mluví v některých situacích normálně nebo téměř normálně  trvání projevů nejméně jeden měsíc (neváže se na 1. měsíc školní docházky) diagnostika  rodinná anamnéza  dispoziční zatížení – kumulace komunikačních obtíží, introvertnost, popř. sociální izolace  postavení dítěte v rodině  rodinná atmosféra a výchovné přístupy  osobnostní charakteristiky dítěte mezioborová spolupráce  psychologické vyšetření (IQ, projektivní metody)  neurologické vyšetření – EEG  foniatrické vyšetření  ORL vyšetření terapie  systematická psychoterapie  rodinná, individuální, skupinová  další mezioborová spolupráce Mš  Sledování časového rozsahu obtíží  Motivace rodičů k návštěvě odborníka  Sledování a diskuse obtíží s rodiči  Motivace k neverbální komunikaci  Další spolupráce v kontextu terapeutických postupů Zš  Využití dalších forem komunikace – komunikační rovnocennost  Spolupráce se spolužáky  Pochvala  Eliminace „tlaku“  Nevyřazování dítěte ze skupinových aktivit  Nevystavovat dítě pozornosti celé třídy  Pokud dítě promluví – reagovat normálně dospělost  Objevuje se většinou náhle  Souvislost s psychiatrickým onemocněním  Afektivní šoky