DIAGNOSTICKÉ NÁSTROJE Jaro 2017 Vývoj dětí se sluchovým postižením a jejich diagnostika ¨Důsledky opožděné péče se objevují v následujících oblastech: ¨ ¨vnímání ¨vývoj řeči ¨proces komunikace ¨kognice (poznávání) ¨sociální vztahy ¨emocionální ¨pedagogická ¨inteligence ¨profesní uplatnění ¨ Předpoklady úspěšné rehabilitační péče ¨včasná diagnostika ¨ ¨včasné přidělení sluchadel -včasné přidělení sluchadla – do ½ roku -včasně zavedený KI mezi 1-2 rokem - ¨včasná reedukace sluchu a řeči ¨ ¨ Důvody rané péče ¨fázovitost vývoje a velká plasticita mozku – intenzivní stimulace do 2 let ¨ (senzitivní vývojová perioda) ¨ ¨kritické období do konce 8. měsíce ¨ ¨důsledky opožděné péče ¨ – poruchy vnímání, poruchy sociálních vztahů, emocionální poruchy, opožděný vývoj řeči,… ¨ Komplexní péče ¨Rodinná péče ¨ ¨Zdravotnická péče ¨ ¨Speciálně-pedagogická péče (poradenství, vzdělávání) ¨ ¨Sociálně právní péče ¨ ¨Organizace osob se SP ¨ Sledované oblasti ¨Oblast tělesného výkonu -Hrubá motorika -Jemná motorika -Lateralita -Motorika mluvidel -Psychomotorická koordinace - ¨Smyslové vnímání -hmat, čich, chuť -sluchová percepce -zraková percepce - ¨Kognitivní funkce (vnímání, paměť, pozornost, představivost, myšlení) ¨Komunikace ¨Sociální kompetence ¨Sebeobsluha Sluchová percepce ¨Anatomie a fyziologie sluchového vnímání ¨ ¨Klasifikace sluchových vad ¨ ¨Diagnostika sluchových vad a poruch ¨ ¨Korekce sluchových vad (sluchadla, KI, …) Diagnostika v SPC pro SP ¨1. setkání, konzultace, anamnestický list, rozhovor s rodičem ¨ a) Informovaný souhlas s poskytnutím poradenské služby ¨ b) Informovaný souhlas se závěry vyplývajícími z poskytnutí poradenské služby a ¨ s návrhem doporučení pro vzdělávání ¨ ¨2. vyšetření v SPC – jednorázové, popř. v několika fázích (individuální – dle SVP dítěte, věku, indiv. možnostem apod.), popř. možnost v rodinném prostředí, výjimečně ¨ ¨3. návštěva MŠ či ZŠ, pokud dítě / žák navštěvuje, pozorování, konzultace ¨ ¨4. spolupráce s odborníky, s RP, jinými SPC, popř. PPP ¨ ¨5. vypracování zprávy a doporučení ke vzdělávání (výběr vhodného zařízení + nastavení podpůrných opatření) Screening sluchu ¨včasné odhalení sluchové vady ¨ ¨zahájení rané intervence „včas“ ¨ ¨předcházení potížím: ¨ „podezření rodičů – odkládání vyšetření – pozdní diagnóza“ ¨ ¨OAE, TEOAE (tranzientne evokované otoakustické emise), popř. AABR (automatická auditorní odpověď mozkového kmene) – viz Metodický pokyn ke screeningu sluchu Preventivní prohlídky (vyhl. č. 70/2012 Sb.) ¨ - orientační vyšetření sluchu ve 4-5 měsících věku ¨ dítěte ¨ ¨ - v osmi měsících, ve 12 měsících, v 18 měsících ¨ ¨ - ve třech letech – vyšetření hlasu, sluchu a řeči ¨ ¨ - v pěti letech – vyšetření hlasu, sluchu a řeči ¨ ¨…. dále kdykoliv na podnět rodičů (při změně chování, reakcí a po nemoci, jež by mohla vést ke snížení sluch. funkce) ¨Používané diagnostické metody musí odpovídat ¨vývojovému stupni dítěte: ¨ ¨ a) novorozenec – 3 měsíce ¨ - nepodmíněné reflexy ¨ (víčkový, zornicový, pátrací, orientační) ¨ ¨ b) 3 – 18 měsíců ¨ - orientační reakce na zvukové podněty ¨ ¨ c) 18 měsíců – 3 roky ¨ - podmíněné reflexy ¨ ¨ d) předškolní věk ¨ - poslech zvuků a vědomé reakce na slyšené ¨ zvuky – tzv. dětská audiometrie, hrová audiometrie Behaviorální ukazatelé ¨pozorování rodičů ¨odpovědi od rodičů (dotazníky) ¨VRA / VPA IT-MAIS škála ¨škála hodnocení sluchového vnímání u kojenců a batolat (do 36 měsíců věku, popř. déle) ¨obsahuje 10 otázek ¨cíl: posoudit spontánní reakce dítěte na zvuky v přirozeném každodenním prostředí ¨nutná spolupráce rodičů – zodpovězení otázek ve spolupráci s odborníky z oblasti speciální pedagogiky ¨ LittlEars ¨dotazník hodnotící sluchové vnímání ¨obsahuje 34 otázek ¨spolupráce s rodiči, průběžné hodnocení a sledování, jaké pokroky dítě dělá ¨ Test Lingových zvuků ¨využívá se: ¨a)pro posouzení funkčnosti sluchadel a KI u dětí ¨b)pro hodnocení úrovně jejich sluchového vnímání ¨6 zvuků řeči/hlásek, které jsou v rozsahu 500 – 200 Hz - m, u, i, a, s, š ¨„m, u“ – hlubokofrekvenční ¨„i“ – nízké i vyšší frekvence ¨„a“ – střed řečového pole ¨„s, š“ - vysokofrekvenční ¨V ČR – doplnění dalšími samohláskami: „e“ a „o“, příp. s dalšími souhláskami Orientační sluchová zkouška (v SPC) ¨plným hlasem nebo šepotem v místnosti s dobrou akustikou a)hluboké frekvence – slova s „u“ (hůl, půl, auto, ucho) b)střední frekvence – slova s „a“ a „o“ (voda, kabát, tabák, zahrada, okno) c)vysoké frekvence – slove s „i“ a „e“ a se sykavkami (měsíc, tisíc, číslice, písnička Percepční test ¨varianta slovní audiometrie ¨slouží foniatrovi k ověření, jak dítě rozumí, cca. od 2 let věku ¨skládá se z 10 souborů 10 různých slov ¨Postup nácviku: 1.Dítě učíme pochopit pojmy, proto využíváme i znakový jazyk – dítěti ukážeme pojem znakem ze Zj, současně ho vyslovíme (sluch) a umožníme odezírání 2.Až poznáme, že dítě rozumí pojmům ve ZJ, na pokyn ve ZJ ukáže správný obrázek, přestaneme zapojovat ZJ a pouze se ptáme (sluch + odezírání) 3.Pokud dítě ukazuje správně pomocí odezírání, postavíme se dítěti za záda, abychom vyloučili možnost odezírání a trénujeme pouze sluch. Testy sluchové percepce ¨Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí (Škodová, Michek, Moravcová) ¨Screening fonematického uvědomování (Marína Mikulajová, Anna Dostálová) -vydán k metodice Trénink jazykových schopností -podle D. B. Elkonina. ¨Zkouška sluchové diferenciace J. M. Wepmana (upravil Z. Matějček, 1993) ¨ Nottinghamská stupnice CAP (Category od Auditory Performance) ¨Osm kategorií (0 – 7) ¨ ¨0 – nedetekuje zvuky okolí ¨1 – vnímá zvuky okolí (ověřeno alespoň ve čtyřech situacích) ¨2 – reaguje na zvuky řeči (bú, pápá, hop) ¨3 – identifikuje zvuky okolí (pravidelně pozorujeme, že dítě monitoruje zvuky okolí sluchem) ¨4 – diskriminuje zvuky řeči bez odezírání (rozezná jakoukoli kombinaci dvou Lingových zvuků) ¨5 – rozumí běžným frázím bez odezírání (Jak se jmenuješ?) ¨6 – rozumí řeči bez odezírání (rozhovor se známou osobou) ¨7 – používá telefon ¨ Diagnostika dítěte předškolního věku ¨Bednářová, Šmardová: Diagnostika dítěte předškolního věku ¨ ¨Klokanův kufr ¨Klokanův kufr obsahuje: ¨ - publikace 'Diagnostika dítěte předškolního věku' - brožura Klokanův kufr - 10 kusů záznamových archů pro záznamy o práci s dítětem ¨ - pojízdná uzamykatelná skříňka, obsahující 3 dřevěné boxy: Box 1: Zrakové vnímání a paměť + Motorika, grafomotorika, kresba Box 2: Sluchové vnímání a paměť + Řeč + Základní matematické představy Box 3: Orientace v čase + Orientace v prostoru Diagnostika školní zralosti ¨Bednářová, Šmardová: Školní zralost – Co by mělo dítě umět před nástupem do školy ¨Test mapující přirpavenost pro školu (MaTeRs) ¨ - screeningový nástroj českých autorek, který slouží k posouzení školní připravenosti dítěte před vstupem do školy. ¨ - dítě je hodnoceno v 10 různých vývojových oblastech jako je např. vizuomotorika, sluchová percepce, pozornost, řeč apod. ¨ - první část testu může být administrována skupinově (max. 8 dětí), druhá část, která probíhá bezprostředně poté, vyžaduje individuální vyšetření. ¨ - celková doba vyšetření se pohybuje kolem 45 minut. ¨ - Autoři testu: Helena Vlčková, Simona Poláková ¨Diagnostika školní zralosti (PPP Brno) Diagnostika schopností a dovedností v oblasti čtení a psaní ¨„dib“ – Diagnostika Brno – Diagnostické a intervenční metody – Bednářévá Jiřina a tým pracovníků PPP Brno ¨varianty pro 1. – 2. ročník, a 3.-4. ročník ¨ ¨a) Testy čtení – čtení slabi, souvislého textu, bezobsažného textu, čtení s porozuměním ¨b) Testy psaní – diktát, přepis ¨c) Fonologické uvědomování – sluchová diferenciace, analýza a syntéza, fonologická manipulace ¨d) Zraková diferenciace – rozlišení shodných a neshodných dvojic, vyhledání shodných tvarů s vizuální oporou, bez vizuální opory ¨e) Prostorová orientace ¨ Diagnostika matematických schopností a dovedností ¨„dib“ – Diagnostika Brno – Diagnostické a intervenční metody – Bednářévá Jiřina a tým pracovníků PPP Brno a)Numerace (např. porovnání množství, doplňování chybějících čísel, určení následujících čísel apod.) b)Základní číselné operace (dopočet prvnků s oporou o názor, dočítání do čísla 10, odčítání od čísla 10, základní číselné operace) c)Aplikace základních číselných operací (doplnění znaků operací, přiřazení operace, tvoření slovních úloh, vytvoření slovní úlohy bez názoru) d) Diagnostika struktury matematických schopností ¨Diagnostika struktury matematických schopností (DISMAS) ¨ - nástroj českých autorů: Pavel Traspe, Ivana Skalková ¨ - mapuje rozvoj základních matematických schopností, které se utvářejí v předškolním věku a během 1. stupně základní školy. ¨ - lze jej využít i na 2. stupni ZŠ (6. – 9. ročník) u dětí s obtížemi v matematice. ¨ - skládá se z pěti subtestů (číselné řady, představy čísel, matematické pojmy, operační představy a automatizace) ¨ - administrace trvá obvykle od 20 do 40 minut (v závislosti na věku dítěte). ¨ Možnosti diagnostiky jazykových kompetencí u dětí se SP ¨http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/moznosti-diagnostiky-jazykovych-k ompetenci-u-deti-s-tezkym-sluchovym-postizenim-31417.html ¨http://www.commercecorner.com/stoelting/1990/1467/1496/psychological/Carolina-Picture-Vocabulary-T est-CPVT----------- Pavučinka ¨cvičení sluchového vnímání a rozlišování délky samohlásek, slabik dy-di, ty-ti, ny-ni a sykavek. ¨soubor je určen těm, kdo mají obtíže ve sluchovém vnímání a v činnostech, které s touto dovedností souvisejí. ¨sluchová analýza, syntéza a diferenciace (rozlišování) jsou nezbytně nutným předpokladem úspěšného nácviku čtení a psaní. ¨materiál je též určen pro děti s nesprávnou výslovností, děti s dyslexií a dysortografií, pro děti s vadami sluchu atd. ¨ ¨