DYSARTRIE Řečový projev  vyžaduje rychlé a velmi složité motorické regulace  zprostředkováván kosterním svalstvem  efektivita koordinace mluvních orgánů  Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada.  Klenková, J. a kol. (2007). Terapie v logopedii. Brno: MU. – konkrétní kapitoly budou upřesněny Mluvní orgány  Ústrojí respirační  Ústrojí fonační  Ústrojí artikulační Dysartrie  neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost  porušení centrálního anebo periferního systému  narušení subsystémů – respirace, artikulace, rezonance, fonace a prozodie  komplexní forma NKS anartrie  nejzávažnější poruchy řečových modalit  praktická ztráta verbální komunikace s okolím  neschopnost artikulované mluvy  případně ve spojení s neschopností tvořit hlas – afonií  možné spojení s dysfagií dělení  vývojová  získaná etiologie  bezprostřední příčiny  kortikální, subkortikální a bulbární poškození inervace  prenatální, perinatální a postnatální faktory etiologie  vývojová – mozková obrna  získaná - CMP - mozkové tumory - kraniocerebrální poškození - degenerativní onemocnění CNS shrnutí narušení  hybnost, motorika mluvních orgánů  článkování – artikulace  respirace  fonace  rezonance  prozodické faktory řeči  salivace  polykání - dysfagie Kortikální, korová dysartie  vzniká poškozením motorických korových oblastí mozku  artikulace je nejasná, setřelá a hlavně u delších větných celků  řeč má spastický charakter  iterace  přídatné mlaskavé zvuky  snížená kvalita prozodických faktorů Pyramidová dysartrie  spastická obrna svalstva mluvidel  zvýšený tonus – tvrdost řeči  výskyt zvýšené nosovosti  kvalita výdechového proudu x kvalita hlasu  hypomimie, amimie  „spastický pláč a smích“  zachování primárních funkcí Extrapyramidová dysartrie  porucha mimokorového systému  porucha podkorových ganglií motorické dráhy  svalový tonus dýchacího, hlasového a řečového systému  hypertonická a hypotonická forma Extrapyramidová dysartrie a) hypertonická forma  pomalá, ztuhlá řeč  poruchy hrudního dýchání, časté vdechy během řeči  narušena fce hlasivek – trpí tvorba hlasu  zvýšená nosovost  změny tempa a melodie řeči  Parkinsonova choroba Extrapyramidová dysartrie b) hypotonická forma  narušené dýchání – některé hlásky vyrážené, některé zní slabě  narušena je prozodie  změny v poloze hlasu Bulbární dysartrie  následek poškození motorických nervů v bulbu  porucha typu chabé obrny  nedostatečným svalovým napětím je narušena artikulace hlásek, které vyžadují zvýšenou koordinace a svalové napětí  hlas je dysfonický, někdy dochází k afonii  objevuje se hypernazalita  „hot potato speech“ Cerebelární – mozečková dysartrie  poškození mozečku a jeho drah  narušena koordinace svalů hrtanu a artikulačních orgánů  dochází k problémům s regulací síly, rychlosti, načasováním a řízením volních pohybů  porucha dýchání  často se vyskytuje hypernazalita  artikulace hlásek bývá nepřesná  dochází k prodlužování hlásek  hlas je tvořen s námahou, síla, výška je neměnná  celkově je způsob řeči velmi nápadný  řeč je často nesrozumitelná kombinovaná – smíšená  vyskytuje se velmi často  záleží na tom, jaký motorický systém je narušen shrnutí narušení  hybnost, motorika mluvních orgánů  článkování – artikulace  respirace  fonace  rezonance  prozodické faktory řeči  salivace  polykání - dysfagie Diagnostika  neurolog, foniatr, oftalmolog, psycholog, logoped – princip komplexnosti  logoped vychází ze závěrů lékařských vyšetření  neurologické vyšetření – stanovení místa a rozsahu léze  foniatrické a oftalmologické vyšetření – výpadky zorného pole, stav sluchu komplexní logopedické vyšetření dysartrie  motorická fce artikulačních orgánů  výslovnost jednotlivých hlásek  fonematická diferenciace  respirace  rezonance  fonace  prozodické faktory  příjem potravy a polykání  grafomotorika užívané postupy  Test dysartrie 3F (3. vydání Testu 3F)  Hedánek, Roubíčková (1997)  dysartrický profil – kvanitikace  F1 – faciokineze  F2 – fonorespirace  F3 - fonetika Diferenciální diagnostika  Vývojová dysfázie  Dyslalie  Afázie principy terapie - dospělí  včasná péče  stanovit dlouhodobý reedukační plán  zlepšit srozumitelnost řeči – praktická řečová komunikace  obtíže jsou patrné v celém motorickém systému  koordinace práce se somatickou rehabilitací principy cvičení  modifikace cvičení – dechová, fonační, rezonanční, artikulační  variace v prozódii řeči a jejím využití  rytmizační a intonační postupy  využití neverbální komunikace a komunikačních pomůcek  skupinové formy terapie Principy terapie u dětí s dysartrií Zásady rozvíjení hybnosti a řeči  zásada vývojovosti  Zásada reflexnosti  Zásada rytmizace  Zásada komplexnosti  Zásada kolektivnosti  Zásada individuálního přístupu Proces polykání  Řada náhledů a dělení na fáze  Vědomá fáze  Nevědomá fáze Vědomá fáze  potrava přijatá do dutiny ústní je volní aktivitou zpracovávána – rty, zuby a jazyk  vytváří se bolus – sousto, které je polknutím dopraveno do hltanu – farynx nevědomá fáze  začíná podrážděním smyslových receptorů v hltanu – podnět k reflexní fázi procesu polykání  reflexní mechanismy chrání dýchací cesty před vdechnutím potravy Nevědomá fáze  uzavírá se patrohltanový závěr  hrtan se zvedne a hrtanová příklopka zabrání vstupu potravy do hrtanu  dýchání se zastaví a potrava vstoupí z hltanu do jícnu  peristaltickými pohyby se pak dostává do žaludku  dospělý člověk polyká v průběhu 24 h 580x až 2 000x  v bdělém stavu (kromě příjmu potravy a tekutin) polkne 1 – 2x za minutu (závisí na produkci slin)  ve spánku 1x za minutu, přestaneme polykat úplně  http://www.youtube.com/watch?v=p NcV6yAfq-g Dysfagie  porucha polykání pevné nebo tekuté potravy  interdisciplinární přístup