Logopedie jako vědní obor Logopedie jako vědní obor •vědní obor interdisciplinárního charakteru, • jehož předmětem jsou: •zákonitosti vzniku, •eliminování •a prevence • narušené komunikační schopnosti • • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Logopedie jako vědní obor •věda zkoumající narušenou komunikační schopnost (NKS) z hlediska jejích: •příčin, •projevů, •následků, •možností diagnostiky, •terapie •i prevence. • •předmětem zájmu je narušená komunikační schopnost u osob všech věkových kategorií 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Interdisciplinární obor • •medicína – pediatrie, foniatrie, ORL, stomatologie, plastická chirurgie, ortodoncie, neurologie, neurochirurgie, psychiatrie • •psychologie • •lingvistika 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Interdisciplinární obor •neurolingvistika, psycholingvistika •genetika • •informatika, právní vědy • •obecná pedagogika • •ostatní obory speciální pedagogiky – proč? • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Komunikace a komunikační schopnost Komunikace • •z lat. communicatio •obecně lidská schopnost užívat výrazové prostředky k vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů • •komunikace výrazně ovlivňuje rozvoj osobnosti – jak? • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Interakce •vzájemné oboustranné ovlivňování mezi 2 nebo více systémy • •přenos informací, které jsou prostředkem ovlivňování subjektů na komunikaci se podílejících • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Komunikační kanál ¡proces výměny informací je tvořen těmito prvky, které se vzájemně ovlivňují: • 1.komunikátor 2.komunikant 3.komuniké 4.komunikační kanál 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Fáze mezilidské komunikace 1.ideová geneze 2.zakódování 3.přenos 4.příjem 5.dekódování 6.akce 7.recepce a percepce 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Sociální komunikace •Sociální komunikace – tři skupiny kanálů: • verbální komunikace • neverbální komunikace • komunikace činy • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Prostředky neverbální komunikace •dorozumívací prostředky neslovní podstaty • •proxemika •teritorium vlastní člověku •velikost osobní zóny je kulturně podmíněná 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence prostor vzdálenost intimní pr. 15 až 45 cm osobní pr. 46 až 1,2 m společenský pr. 1,2 až 3,6 m veřejný pr. více než 3,6 m Prostředky neverbální komunikace •gestika •dlaně •ruce a paže • •mimika • •posturika • •haptika • •celkový vzhled •zrakový kontakt 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Verbální komunikace •komunikace prostřednictvím artikulovaných zvukových řetězců • •řeč – specificky lidská schopnost 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Vnitřní a zevní řeč •vnitřní •chápání, uchovávání a vyjadřování myšlenek pomocí slov • •zevní •mluvená, mluva – schopnost člověka užívat výrazových prostředků vytvářených mluvidly 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Řeč vs. jazyk •řeč – individuální výkon • • •jazyk – společenský proces 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Komunikační schopnost •individuální schopnost používat jazyk jako systém při promluvě • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Narušená komunikační schopnost (NKS) •Definice prof. V. Lechty: •„Komunikační schopnost jednotlivce je narušena tehdy, když některá rovina (nebo několik rovin současně) jeho jazykových projevů působí interferenčně vzhledem k jeho komunikačnímu záměru.“ • • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Klasifikace dle V. Lechty (1990, 2003) 1.vývojová nemluvnost – vývojová dysfázie 2.získaná orgánová nemluvnost – afázie 3.získaná psychogenní nemluvnost – mutismus 4.narušení zvuku řeči – rinolalie, palatolalie 5.narušení fluence řeči – balbuties, tumultus sermonis 6.narušení článkování řeči – dyslalie, dysartrie 7.narušení grafické stránky řeči 8.symptomatické poruchy řeči 9.poruchy hlasu 10.kombinované vady a poruchy řeči ¡ ¡ 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Organizace logopedické intervence Logopedická intervence (LI) •3 úrovně: •logopedická prevence •logopedická diagnostika •logopedická terapie • •vzájemné prolínání 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence MŠMT •logopedické třídy při běžných MŠ •MŠ logopedické •MŠ pro sluchově postižené • •logopedické třídy při běžných ZŠ •ZŠ logopedické •speciální třídy při ZŠ pro žáky s poruchami učení •ZŠ pro sluchově postižené •ZŠ praktické •ZŠ speciální • •SPC •PPP • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence MZ •privátní logopedické poradny (ambulance) •logopedické poradny (ambulance) při poliklinikách •logopedická pracoviště při lůžkových odděleních – foniatrie, neurologie, rehabilitace, psychiatrie, geriatrie •rehabilitační stacionáře •denní stacionáře při zdravotnických zařízeních (pro děti i dospělé jedince) •LDN •lázeňská zařízení • 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence MPSV •zařízení sociálních služeb •(bývalé ústavy sociální péče) • •domovy pro osoby se ZP •denní stacionáře, týdenní stacionáře •domovy pro seniory 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Logopedická prevence •Primární •zacílena na nejširší populaci • •nespecifická – snaha o všeobecné podporování žádoucích forem chování – správný řečový vzor •specifická – snaha zamezit konkrétnímu riziku – předcházení vzniku koktavosti 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Logopedická prevence •Sekundární •orientuje se na rizikovou skupinu, zvlášť ohroženou negativním jevem • •předcházení poruchám řeči – děti rizikové, ohrožené, prevence poruch hlasu u hlasových profesionálů 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence Logopedická prevence •Terciární •zaměřuje se na osoby, u kterých se NKS již projevila •snaha předejít dalšímu negativnímu vývoji 6. října 2018 Logopedie jako vědní obor, komunikační schopnost, organizace logopedické intervence