AFÁZIE AFÁZIE ◦ složité systémové narušení řeči ◦ zahrnuje různé úrovně řeči ◦ postihuje celou psychickou činnost člověka ◦ (Hrnčiarová a Cséfalvay) Další vymezení opoškození se projevuje především v porušení komunikativní funkce řeči odochází k dezintegraci celé psychické a emocionálně-volní sféry člověka shrnutí ◦ získané narušení komunikační schopnosti ◦ týká se poruch symbolických procesů ◦ vzniká při ložiskových poškozeních mozku ◦ důsledek systémového vlivu mozkové léze na vyšší psychické funkce člověka (Cséfalvay) ETIOLOGIE AFÁZIE oklinický obraz záleží na lokalizaci léze océvní mozkové příhody (CMP) DALŠÍ PŘÍČINY AFÁZIE o úrazy a poranění mozku o mozkové expanze – nádory o zánětlivá onemocnění mozku o degenerativní onemocnění CNS o intoxikace mozku Klinický obraz afázie závisí na: ◦ povaze patologického procesu ◦ rozsahu a lokalizaci léze ◦ věku jedince, ve kterém došlo k poškození mozku ◦ příznaky se projevují v různých kombinacích, množství a kvalitě Brocova afázie ◦ porucha v plynulosti ◦ porucha řečové produkce ◦ těžce utvářená mluva ◦ agramatismy ◦ depešový styl mluvy ◦ obtíže s „hledáním slov“ ◦ potíže s opakováním vět ◦ relativně dobře zachované porozumění ◦ hemiparéza, hemiplegie ◦ často provázena apraxií Wernickeova afázie • mluva je většinou fluentní • nápadná porucha porozumění smyslu a zvuku slova či věty • logorhea • neologismy • parafázie • opakování a pojmenování narušeno • nebývá výrazně postižena artikulace může být přítomna porucha fonematického sluchu Konduktivní afázie (převodová afázie) ◦ spontánní projev je fluentní ◦ fonemické parafázie ◦ porozumění řeči a pojmenování – lehké narušení ◦ výrazné narušení opakování ◦ opakování x porozumění ◦ dobrá prognóza Anomická afázie Fluentní – anomické pauzy Cirkumlokuce Porozumění – lehce narušeno Opakování zachováno Pojmenování – narušeno klinicky nejlehčí typ afázie Transkortikální motorická afázie ◦ Poškození vaskulárního systému ◦ spontánní řeč je značně narušena – nonfluentní ◦ řeč je tvořena s obtížemi, namáhavě ◦ řeč je agramatická ◦ Opakování – zachováno ◦ Porozumění řeči – lehké až středně těžké poruchy ◦ Pojmenování – narušeno Transkortikální senzorická afázie ◦ spontánní řeč je fluentní – bezobsažná ◦ těžká porucha porozumění ◦ pojmenování – narušeno ◦ opakování vět – opakují bez porozumění ◦ čtení – bez porozumění Transkortikální smíšená afázie ◦ Podobnost s globální afázií ◦ Výjimka – relativně zachované opakování slov ◦ Spontánní projev narušen ◦ Pojmenování narušeno ◦ Porozumění výrazně narušeno Globální afázie – totální ◦ nejtěžší typ afázie ◦ nulová produkce ◦ omezena opakováním jedné slovní trosky, stereotypní spojení ◦ těžce narušeno opakování i pojmenování ◦ efektivita komunikace Diagnostika ◦ nejvíce rozpracovaná část afaziologie ◦ celá řada metodik a testových baterií ◦ neurolog ◦ logoped ◦ foniatr ◦ psycholog ◦ neuropsycholog Diferenciální diagnostika ◦ centrální porucha řeči – afázie – specifikace typu afázie ◦ Dysartrie ◦ Mutismus Zacílení diagnostiky 1. Spontánní řeč 2. Porozumění řeči 3. Opakování 4. Pojmenování Testy a testové metody užívané v naší praxi • MASTcz (Mississippi Aphasia Screening Test) • Token test • WAB (Western Aphasia Battery) • Lurijovo neuropsychologické vyšetření • Vyšetření fatických funkcí Terapie afázie ◦ cílem logopedické činnosti je maximalizace komunikačního potenciálu osoby stižené poruchou řečové komunikace ◦ odstranění, příznivého ovlivnění či kompenzace deficitů vyvolávájících nepříznivou komunikační situaci Faktory ovlivňující reedukaci řeči ◦ rozsah a lokalizace mozkové léze – vyplývající stupeň a typ fatické poruchy ◦ socioekonomický status pacienta – někdy i věk ◦ časové stadium poruchy Složky logopedické terapie ◦ vlastní metody řečové a jazykové terapie ◦ psychoterapeutické působení a aplikace psychoterapeutických metod ◦ psychosociální rozměry afázie ◦ orientace na okolí klienta a jeho osobnost Obecná doporučení ◦ malé krůčky spojené s neustálým opakováním a procvičováním ◦ stimulace všech smyslů ◦ motivace a povzbuzením při každé příležitosti ◦ vyhýbat se bez adekvátních úprav materiálům určeným primárně dětem Aktuálně – 2 dominující směry ◦ Kognitivně-neuropsychologický přístup ◦ Pragmatický přístup kognitivně-neuropsychologický přístup ◦ Orientace na obnovení či kompenzaci jazykových procesů ◦ Cíl – odhalit zákonitosti fungování kognitivních procesů, které jsou v normě ◦ Slovensko – Zsolt Cséfalvay Kognitivně-neuropsychologický přístup pragmatický směr ◦ zařazení do společnosti ◦ poskytnout adekvátní možnost komunikace ◦ soběstačnost ◦ obnovit schopnost užívat jazyk – rozumět mu v kontextu ◦ konverzační trénink ◦ využití systémů AAK Další možnosti zacílení terapie ◦ A) obnovení narušené funkce • pojmenování, čtení, psaní, porozumění ◦ B) terapie zaměřená na narušenou komunikační schopnost • komplexnější přístupy • kresba, konverzační trénink, AAK, BDB ◦ C) terapie zaměřená na zmírnění následků terapeutické přístupy usilující o zmírnění psychosociálních důsledků afázie skupinová terapie ◦ Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ◦ Cséfalvay a kol. (2007). Terapie afázie. Praha: Portál. ◦ Video občanského sdružení Klub Afasie ◦ http://www.klubafasie.com/index.php?option=com_content&vie w=article&id=46:film-afazie&catid=1:afasie&Itemid=35 ◦ Aphasia ◦ https://www.youtube.com/watch?v=OGyOKItHS9Y ◦ Sarah Scott ◦ https://www.youtube.com/watch?v=1aplTvEQ6ew ◦ https://www.youtube.com/watch?v=rUTHNS45Qmc ◦ https://www.youtube.com/watch?v=Zi1yQhYpfFM ◦ https://www.youtube.com/watch?v=a9z6eX85Zn4