SPc320 Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky Diagnostické domény žáků s poruchami chování Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz Konzultace: via e-mail (pátek po předchozí domluvě) Anotace předmětu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy při speciálněpedagogické diagnostice pro edukaci dětí v riziku, s problémy a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů vycházejících z ICF klasifikace WHO. Platformou pro téma je teorie inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku na systémové a individuální úrovni. Oporu budou hledat v katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Osnova kurzu · Diagnostické domény v kontextu inkluzivních posunů v přístupech k lidem s postižením/ s PCH · Podpůrná opatření · Diagnostika na úrovni školy/instituce · Diagnostika na úrovni individuálního dítěte Literatura Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Vojtová, V. a K. Červenka et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf Vojtová, V., Fučík, P. Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky. http://evaluacninastroje.rvp.cz/nuovckk_portal/ Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2015. ISBN_978-80-262-0874-7 Výstupy kurzu jsou: Na základě výuky a nastudování výše uvedené literatury: 1) Zpracovat strategii na podporu dítěte s problémy v chování ve škole – v učení – ve třídě – na základě analýzy konkrétních rizik rozsah 2 - 3 strany. Zavěsit do odevzdávárny předmětu. 2) Prezentovat strategii a) ve výuce, b) ve zkouškovém období Kolokvium bude zadané, až po prezentaci a zavěšení seminární práce do odevzdávárny. Informační zdroje seminární práce: Termín odevzdání do odevzdávárny v isu je: Ad4) – 30.1.2019 - zavěsit do odevzdávárny k předmětu do Tištěnou verzi založit do portfolia. Práce bude zahrnuta do hodnocení předmětu do 50%, prezentace a odborná diskuze nad jejím tématem 50%.