LEGISLATIVA, MEZINÁRODNÍ A NÁRODNÍ DOKUMENTY PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994) □ Zaměření na legislativní změny s cílem podpory inkluzivního vzdělávání □ Poprvé inkluze i pro žáky s postižením / znevýhodněním □ Podpora žáků se SVP Prohlášení OSN o právech osob s postižením (2006) Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením □ „osoby s postižením mají právo na inkluzivní, kvalitní a bezplatné primárni a sekundárni vzdelaní ve stejné míre, jako ostatní členové /e//cn komunity" (článek 24) Inkluze v celosvětovém kontextu R< Child labourers eligious Minorities Child domestic workers ŮTIES IB Children in contact zones Id sold Groups excluded from/or marginalised within education (UNESCO, 2009, p.7) Národní dokumenty Budu chodit do stejné školy... http://www.youtubexom/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3$UPLz$C6ikwql8bR0ao d Národní dokumenty □ ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009) □ na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (201 0-2014) Národní dokumenty □ koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010 □ Akční plán inkluzivního vzdělávání (APIV) na období (201 6 - 201 8) - na vědomí vládou přijat 29.7.201 5 Legislativní opatření □ Zákon č. 561 /2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) □ ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zák. č. 82/201 5 Sb.) ■ dnem 1. 5. 201 5 nabyl účinnosti ■ Některé paragrafy mají odloženou účinnost k 1.9.201 5 □ §16 - žák se speciálními vzdělávacími potřebami nově § 16a, 16b □ §116 Školská poradenská zařízení □ http://www.msmt.cz/dokumenty/konsolidovany-text-skolskeho-zakona §1 6 a, b — Vzdělávání žáků vzdělávacími potřebami □ kdo všechno tam patří? □ na co mají právo Podpůrná opatření spočívají v □ poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, □ úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče □ úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, prodloužení studia □ použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob □ úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy, □ vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, □ využití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka, zapisovatele ... □ poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených — bezbariérovost Podpůrná opatření □ 5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost □ Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení □ Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení □ 5. stupeň — vzdělávání v základní škole speciální □ KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENI - UPOL □ Systémová podpora inkluzivního vzdělávání □ http: / / www.inkluze.upol.cz / porta I / výstupy □ http://inkluze.upol.cz/ebooks/kataloq-vseobecny/kata loq-vseobecny.pdf Vyhlášky □ Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. □ příloha č. 1 -5 ■ Činnosti poraden ■ Činnosti center ■ Činnosti školy ■ Činnosti pracovníků v rámci školského poradenského zařízení ■ Informovaný souhlas Vyhlášky □ Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění novely č. 270/2017 Sb. a novely č. 416/2017 Sb. Národní dokumenty □ Úmluva o právech dítěte (zákon ČSFR Č. 22/1 991 Sb.) □ výchova k rozvoji osobnosti dítěte, jeho nadání a rozumových schopností na nejvyssi možnou miru □ Národní program rozvoje y České republice Bílá kniha (2001) □ myšlenky, východiska □ obecné záměry a rozvojové programy směrodatné pro vzdělávací soustavu Systém kurikulárních dokumentů národní program vzdelávaní statni úroveň předškolní vzdělávání RVP PV rámcové vzdelávací programy základní vzdělávání střední vzdělávání RVP ZV RVP G RVP GSP RVP DG RVP SOV ostatní vzdělávání RVP ZUV RVP JS skolni úroveň V 9 skolni vzdelávací programy zpracované podle rvp školní vzdělávací programy, pro něž nebyl vydán rvp Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání (leden 2016) □ část D; kapitola 8 vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ■ vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO) ■ systém péče o žáky s přiznanými PO ■ podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO □ část D; kapitola 9 □ vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných □ definují podmínky vzdělávání □ nový text RVP účinný od 1. září 201 6 RVP ZŠS □ vzdělávání žáků s kombinací postižení □ podmínky vzdělávání žáků s kombinací postižení