PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. Podzim 2017 Obsah • terminologie • hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky podle zaměření • vybrané diagnostické situace • podrobnější zpracování ▫ PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80- 7315-157-7 Diagnostika • cílem je • výsledkem = diagnóza • ve speciální pedagogice se zabývá • provádí ji Speciálně-pedagogická diagnostika • Zaměření • Sleduje • východiskem pro … Nejdůležitější oblasti SP diagnostiky • hrubá a jemná motorika • grafomotorika a kresba • lateralita • diagnostika sebeobslužných činností • diagnostika socializačního a citového vývoje • diagnostika rodinného prostředí • diagnostika rozumových schopností • diagnostika komunikačních schopností Přehled vybraných diagnostických situací • hra jako diagnostická situace • kresba jako diagnostická situace • diagnostika školní zralosti a připravenosti pro školu • diagnostika profesní orientace D. školní zralosti u dětí se ZP • sluchové postižení ▫ informace o dosavadním vývoji ▫ nutné alespoň orientační vyšetření inteligence ▫ odlišit výkon v oblasti neverbálních rozumových schopností a úrovně verbálních SCH • mentální postižení ▫ důležité informace o  příčině vzniku MP, závažnosti MP,  současná další zdravotní postižení, dosavadní průběh vývoje,  kvalitě osobního psychomotorického tempa, přístup k řešení úkolů… ▫ při diagnostice je důležité  respektování individuálních možností a osobnostních zvláštností a na základě jejich poznání navrhnout pro dítě přiměřenou formu vzdělávání s optimálním vzdělávacím programem • téměř vždy tvorba IVP Profesní role + dopady • Kvalita života • Ekonomický přínos • Vlastní užitečnost • Sociální kompetence • Sebevědomí • Sebeúcta • Potřeba seberealizace v povolání • Uplatnitelnost na trhu práce Příčiny nevhodné volby • Přecenění schopností • Nedostatek informací vzhledem k volbě • Jednostranné informace • Podcenění kontraindikací povolání • Nedostatek infomací o možnostech profesí Kde vzít informace v rámci diagnostického procesu? • Lékařská zpráva • Zpráva a doporučení učitele • Rozhovor s klientem • Rozhovor s rodiči • Psychologické vyšetření ▫ inteligence ▫ osobnost Co obsahuje, na co se zaměřuje, jaké informace podává? u jednotlivých typů postižení str. 85 -92 Další literatura